Eirik Jørgensen (t.v.) og Martin Wiik mister jobben som kabinansatt, en jobb som er som en livsstil for de to.
Helge Rønning Birkelund
400 kabinansatte i SAS har fått varsel om oppsigelse:
SAS-ansatte Eirik og Martin har fått varsel om oppsigelse: – Sinnssykt kjipt
Korona-krisen er kostbar for luftfarten. Det stopper ikke med 387 oppsagte kabinansatte. Det kommer både nye yrkesgrupper og nye runder.
helge@lomedia.no
Martin Wiik og Eirik Jørgensen har begge vært kabinansatt i SAS i fire år. Nå er det slutt. De to er blant de 387 kabinansatte i SAS Norge som har fått varsel om oppsigelse.
De to har vært permittert fra midten av mars. Nå får de altså ikke komme tilbake. I alle fall ikke i denne omgang.
• Les denne: Marte fikk drømmejobben i SAS i februar. Nå skal halve staben sies opp: – Drømmen kan bli raskt slukket
Mister livsstilen
Dermed mister de det som de selv omtaler som en livsstil. De skilles fra «SAS-familien».
– Det beste med jobben som kabinansatt er at vi alle er som en familie. Du treffer masse folk hver dag. Og når vi ikke er på jobb, kan vi legge jobben fra oss. Dette er ingen jobb du tar med hjem, sier Martin Wiik til FriFagbevegelse.
– Og vi treffer nye folk hver dag, legger han til.
Eirik er enig:
– Det er en veldig kul jobb. Vi møter mange fine og gode kollegaer, får sett mye og reist mye. Er du først på jobb, er du på jobb. Du behøver ikke å ta den med hjem. Også er det en veldig fleksibel jobb, sier Eirik Jørgensen til FriFagbevegelse.
• Les også: 3000 norske SAS-ansatte permitteres. – Har vi en jobb å komme tilbake til?
De to kabinansatte straffes også dobbelt: De kombinerer jobben med å studere. Da faller de også utenfor ordningen med dagpenger.
Det er nemlig fullt mulig å kombinere kabin-jobben med å studere.
– Jeg går i en ressurs-pool med en 28 prosentstilling nå. Jeg har studiepermisjon fra en full stilling, sier Martin.
– Problemet er at min sluttavtale går i forhold til den lille stillingen, ikke den stillingen jeg har permisjon fra. Men det aksepterer jeg, sier Martin.
Eirik har en 60 prosentstilling.
– Jeg er, som alle andre, avhengig av inntekten for at det skal kunne gå rundt. Det er sinnssykt kjipt å ikke få dagpengene. Det gjelder ikke bare oss to. Det gjelder alle studenter som har en ekstra inntekt, sier Eirik.
Nå må livet som kabinansatt legges på hylla.
– Det er veldig vanskelig å vite hva som skjer. Nå lever jeg kun på sparepenger, sier Martin.
Framtidsutsiktene avhenger helt av korona-situasjonen:
– Ting kan ta lang tid, eller kortere tid. Det hjalp at de tok vekk midtsete-restriksjonen, sier Martin.
Begge står relativt tidlig i køen ved behov for flere kabinansatte. Derfor sier også Martin ja til avtalen som er framforhandlet.
– Da er det større mulighet for å komme tilbake. Uansett må jeg slutte, ser han.
De er begge glad for at det er en høy organisasjonsgrad i bransjen.
– Det er veldig godt å ha en forening i ryggen som har gjort en veldig god jobb, sier Martin.
• Les også: NHO og LO sammen om luftfart-krav: Trenger 6 til 8 milliarder kroner
Ansiennitets-avtale
Forbundsledelsen i Norsk Kabinforening har forhandlet om rettighetene til de som mister jobben. For forbundsleder Nina N. Pedersen har det vært viktig å få ansiennitetsprinsippet fastslått.
– Alle som mister jobben er sikret tre års fortrinnsrett ved nye stillinger, og får beholde opparbeid ansiennitet. Ved eventuelle nye stillinger gjelder også ansiennitetsprinsippet, sier Nina N. Pedersen til FriFagbevegelse.
Fredag var det «gravøl» hos Norsk Kabinforening i Drammensveien, hvor forbundet holder til. Hagen ble fylt av kabinansatte som går en svært usikker framtid i møte.
– Det er mange som har det vanskelig. Men stemningen er likevel bra, stort sett. Enkelte er mer bekymret og stresset enn andre, sier Eirik Jørgensen.
Det er kabinansatte med opp til fem års ansiennitet som nå må forlate SAS-skuta. I denne omgang.
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, var til stede hos de kabinansatte fredag.
– Jeg kjenner at det er en merkelig stemning her. Her er det folk som står midt oppe i det og i stor fare for å miste jobben. Samtidig står de foran et veldig vanskelig valg, sier Peggy Hessen Følsvik.
– Skal de ta imot tilbudet og si opp frivillig, eller skal de forsøke å stå i jobben. Ting er ikke hundre prosent avklart. Da skjønner du at det er en vanskelig situasjon. Men det er også bra å være her. Det er godt samhold, og medlemmene blir ivaretatt på en god måte. Nina og forbundet har jobbet hardt for å få til disse løsningene. Og at de samtidig kan samle folk på denne måten er veldig viktig, legger hun til.
• Permitterte Torill vakna opp til ei månadslønn frå Nav på kontoen
Ville hjulpet
– Ville det hjulpet å øke permitteringslengden til 52 uker?
– Det har vi gjentatt, gjentatt og gjentatt overfor politikere. Senest på onsdag var jeg i møte med Arbeids- og sosialdepartementet om dette. Spesielt for luftfarten ville det ha vært helt avgjørende. Men regjeringen har ikke vært villig til å godta det, sier Peggy Hessen Følsvik.
– Det kunne hjulpet mange som sitter her nå. Da hadde SAS hatt bedre tid å seg i denne prosessen også, legger hun til.
I Norden er det nesten 1400 kabinansatte som har fått det samme varselet.
LO-toppen har dyp medfølelse for de mange som nå mister jobbene sine.
– Luftfarten er inne i en dyp krise som dessverre kan vare i mer enn ett år.
Jeg vil gjerne rose Norsk Kabinforening for at de klarte å få viktige gjennomslag som kan sikre at de kabinansatte som ønsker det får fortrinnsrett for å få jobbene sine tilbake så lenge som i tre år.
Arbeidsmiljøloven sikrer denne retten i kun ett år. NKF har også klart å sikre at man beholder dagens lønnstrinn og ansiennitet ved gjeninntredelse. Det betyr mye. Alternativet kunne vært at de kabinansatte starter på bunn igjen når de får jobben sin tilbake, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik (t.v.) og Nina Nordheim Pedersen, som er leder av Norsk Kabinforening,
Helge Rønning Birkelund
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Brian Cliff Olguin
Ingvild (24): – Jeg er hyggelig fordi det er jobben min, ikke fordi jeg er interessert i deg
Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?
Leif Martin Kirknes
Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere
Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.
Colourbox
Når får du din nye lønn? Her er de viktigste datoene i lønnsoppgjøret
INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.
privat
Victoria (23) fikk beskjed om å ikke «jåle seg» da hun skulle på jobbintervju
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.
Morten Hansen
Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista
TØFT: - Det blir tøft økonomisk, sier Linn Wognild. Både hun og samboeren ble rammet da nær halvparten av de ansatte i Widerøe Ground Handling på Trondheim Lufthavn Værnes mistet jobben.
Line Mette Finnøy
Linn en av mange som har mistet jobben: – Jeg føler det er rett at jeg er blant dem som skal gå
Illustrasjonsbilde
Anna Granqvist
Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat
Fra kvinnedagen i Trondheim i fjor.
Tormod Ytrehus
Sjekk ditt yrke: Hvor mye mer tjener menn enn kvinner?
Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.
stortinget.no
Dagens arbeidsmiljølov er overmoden for endring, mener Venstre
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.
Jan-Erik Østlie
Hva skjer på kvinnedagen 8. mars? Her er oversikten og parolene
Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken
Martin Guttormsen Slørdal
Stadig større SV-motstand i Senterpartiet
Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.
Helge Rønning Birkelund
Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen
Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.
Jan Erik Østlie og Høyre
Ap har et forslag for å stoppe fagforeningsknusing: – Bare vås, svarer Høyre
FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.
Helge Rønning Birkelund
Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Martin Guttormsen Slørdal
Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser
REDDET: Elin får fortsette læretida i fiskebutikk.
Øyvind Sætre
Lærling Elin ble permittert to ganger og kunne mistet fagbrevet. Så kom redningen
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie