Leif Martin Kirknes
Norsk Flygerforbund vokser:
450 Widerøe-piloter går fra Parat til LO-forbund
Norsk Flygerforbund øker medlemsmassen med 35 prosent når pilotene i Widerøe nå har bestemt seg for å forlate Parat og YS til fordel for LO.
helge@lomedia.no
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener overgangen til de rundt 450 pilotene i Widerøe vil gjøre Norsk Flygerforbund til en enda sterkere stemme framover.
Hun ønsker pilotene i Widerøe hjertelig velkommen til den store LO-familien, og mener dette først og fremst er et resultat av den veldig gode jobben som er gjort i Norsk Flygerforbund de siste årene.
– Dette betyr også at musklene til forbundet blir enda større, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
• Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen
Nesten enstemmig
Det var på en ekstraordinær generalforsamling tirsdag formiddag pilotene i Widerøe med overveldende flertall vedtok å gå til Norsk Flygerforbund.
Dermed blir også ringen sluttet. Norsk Cockpitforbund og Norsk Flygerforbund slo seg sammen i LO i 2016. Den gang gikk Widerøe-pilotene etterhvert til Parat, som en del av hovedsammenslutningen YS.
Under uravstemningen stemte 85 prosent av foreningens medlemmer ja til til overgangen. Bare 32 av 450 brukte stemmeseddelen for å markere sin motstand.
Debatt: «Wizz Air: En fare for den norske modellen?»
Sindre H. Haanshus er hovedtillitsvalgt for Widerøes Flygerforening. Han mener årene i Parat ikke er blitt slik man i sin tid hadde håpet.
– Spesielt det siste året, med koronaviruset som herjer, har vi sett at det er behov for «litt mer». Vårt primære ønske er å samle alle flygere i hele landet til ett forbund. Det opplever jeg dessverre som lite realistisk nå. Vi måtte derfor vurdere hvilke forbund vi mener har best forutsetninger for å lykkes. Etter en lang og grundig prosess kom vi fram til at det er Norsk Flygerforbund, sier Sindre Haanshuus til FriFagbevegelse.
Han peker blant annet på musklene til LO som en av årsakene til at medlemmene ser størst muligheter for å nå fram gjennom Norsk Flygerforbund.
• Det haster med å redde Widerøe, SAS og Norwegian: – Alternativet er useriøse lavprisselskap
Tredobbel størrelse
Før sammenslåingen i 2016 hadde Norsk Flygerforbund rundt 560 medlemmer. Fra sammenslåingen i 2016 er medlemstallet mer enn tredoblet på fem år.
– Vi er selvsagt glad for medlemsveksten, men først og fremst er det viktig for norsk luftfart at Norsk Flygerforbund får sterkest mulig muskler i en tøff og vanskelig situasjon for luftfarten, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse,
Forbundet vil få rundt 1800 medlemmer når Widerøe-pilotene kommer inn. Det er en stor økning, som også skyldes at mange innenlands helikopterpiloter har kommet med. Tilbake i Parat står nå i hovedsak pilotene i Norwegian og Bristow, samt noen fra SAS.
– Vi forsøker å være en stemme i utviklingen som luftfarten er en del av. At pilotene i Widerøe ser den jobben og velger å slutte seg til oss er veldig gledelig. Vi har savnet å ha hele bredden i norsk luftfart, poengterer Carlsen.
Siden 2016, da Widerøe gikk til Parat, mistet nemlig flygerforbundet det regionale segmentet.
– Styrken ved å stå samlet i en stor organisasjon og med de betydelige musklene LO besitter er avgjørende når vi skal forsøke å påvirke rammevilkårene i norsk luftfart. Pilotene i Widerøe vil styrke oss vesentlig i dette arbeidet. Vi får dessuten enda større muligheter for å snakke Widerøes sak når de er en del av vårt forbund, sier Carlsen.
Mye lest: Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
Slik reagerer Parat
Leder i Parat, Unn Kristin Olsen, sier hun respekterer ønske om å melde seg ut, men at hun gjerne skulle beholdt pilotene som medlem i Parat.
– Vi registrerer imidlertid at flere av Widerøe-pilotene ønsker å fortsette sitt medlemskap i Parat, sier hun til FriFagbevegelse.
– Vi vet Parat kan tilby pilotene det de trenger og mener Parat har et svært godt tilbud. Utover det har vi ikke detaljer knyttet til vedtaket fra generalforsamlingen, sier hun i en kommentar.
På spørsmål om hva dette vil bety for Parat, svarer hun:
– Vi mener Widerøe-pilotene fortsatt ville hatt en naturlig plass i Parat og Pilotforbundet. Nå er det flere av Widerøe-pilotene som blir igjen i Parat, noe vi er glad for og er en gruppe vi fortsatt vil jobbe aktivt for, er hennes svar.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme