Leif Martin Kirknes
Norsk Flygerforbund vokser:
450 Widerøe-piloter går fra Parat til LO-forbund
Norsk Flygerforbund øker medlemsmassen med 35 prosent når pilotene i Widerøe nå har bestemt seg for å forlate Parat og YS til fordel for LO.
helge@lomedia.no
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener overgangen til de rundt 450 pilotene i Widerøe vil gjøre Norsk Flygerforbund til en enda sterkere stemme framover.
Hun ønsker pilotene i Widerøe hjertelig velkommen til den store LO-familien, og mener dette først og fremst er et resultat av den veldig gode jobben som er gjort i Norsk Flygerforbund de siste årene.
– Dette betyr også at musklene til forbundet blir enda større, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
• Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen
Nesten enstemmig
Det var på en ekstraordinær generalforsamling tirsdag formiddag pilotene i Widerøe med overveldende flertall vedtok å gå til Norsk Flygerforbund.
Dermed blir også ringen sluttet. Norsk Cockpitforbund og Norsk Flygerforbund slo seg sammen i LO i 2016. Den gang gikk Widerøe-pilotene etterhvert til Parat, som en del av hovedsammenslutningen YS.
Under uravstemningen stemte 85 prosent av foreningens medlemmer ja til til overgangen. Bare 32 av 450 brukte stemmeseddelen for å markere sin motstand.
Debatt: «Wizz Air: En fare for den norske modellen?»
Sindre H. Haanshus er hovedtillitsvalgt for Widerøes Flygerforening. Han mener årene i Parat ikke er blitt slik man i sin tid hadde håpet.
– Spesielt det siste året, med koronaviruset som herjer, har vi sett at det er behov for «litt mer». Vårt primære ønske er å samle alle flygere i hele landet til ett forbund. Det opplever jeg dessverre som lite realistisk nå. Vi måtte derfor vurdere hvilke forbund vi mener har best forutsetninger for å lykkes. Etter en lang og grundig prosess kom vi fram til at det er Norsk Flygerforbund, sier Sindre Haanshuus til FriFagbevegelse.
Han peker blant annet på musklene til LO som en av årsakene til at medlemmene ser størst muligheter for å nå fram gjennom Norsk Flygerforbund.
• Det haster med å redde Widerøe, SAS og Norwegian: – Alternativet er useriøse lavprisselskap
Tredobbel størrelse
Før sammenslåingen i 2016 hadde Norsk Flygerforbund rundt 560 medlemmer. Fra sammenslåingen i 2016 er medlemstallet mer enn tredoblet på fem år.
– Vi er selvsagt glad for medlemsveksten, men først og fremst er det viktig for norsk luftfart at Norsk Flygerforbund får sterkest mulig muskler i en tøff og vanskelig situasjon for luftfarten, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse,
Forbundet vil få rundt 1800 medlemmer når Widerøe-pilotene kommer inn. Det er en stor økning, som også skyldes at mange innenlands helikopterpiloter har kommet med. Tilbake i Parat står nå i hovedsak pilotene i Norwegian og Bristow, samt noen fra SAS.
– Vi forsøker å være en stemme i utviklingen som luftfarten er en del av. At pilotene i Widerøe ser den jobben og velger å slutte seg til oss er veldig gledelig. Vi har savnet å ha hele bredden i norsk luftfart, poengterer Carlsen.
Siden 2016, da Widerøe gikk til Parat, mistet nemlig flygerforbundet det regionale segmentet.
– Styrken ved å stå samlet i en stor organisasjon og med de betydelige musklene LO besitter er avgjørende når vi skal forsøke å påvirke rammevilkårene i norsk luftfart. Pilotene i Widerøe vil styrke oss vesentlig i dette arbeidet. Vi får dessuten enda større muligheter for å snakke Widerøes sak når de er en del av vårt forbund, sier Carlsen.
Mye lest: Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
Slik reagerer Parat
Leder i Parat, Unn Kristin Olsen, sier hun respekterer ønske om å melde seg ut, men at hun gjerne skulle beholdt pilotene som medlem i Parat.
– Vi registrerer imidlertid at flere av Widerøe-pilotene ønsker å fortsette sitt medlemskap i Parat, sier hun til FriFagbevegelse.
– Vi vet Parat kan tilby pilotene det de trenger og mener Parat har et svært godt tilbud. Utover det har vi ikke detaljer knyttet til vedtaket fra generalforsamlingen, sier hun i en kommentar.
På spørsmål om hva dette vil bety for Parat, svarer hun:
– Vi mener Widerøe-pilotene fortsatt ville hatt en naturlig plass i Parat og Pilotforbundet. Nå er det flere av Widerøe-pilotene som blir igjen i Parat, noe vi er glad for og er en gruppe vi fortsatt vil jobbe aktivt for, er hennes svar.
Mest lest
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh
Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp
HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.
Privat/Lene Svenning
Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås