Norsk Flygerforbund vokser:
450 Widerøe-piloter går fra Parat til LO-forbund
Norsk Flygerforbund øker medlemsmassen med 35 prosent når pilotene i Widerøe nå har bestemt seg for å forlate Parat og YS til fordel for LO.
Leif Martin Kirknes
helge@lomedia.no
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener overgangen til de rundt 450 pilotene i Widerøe vil gjøre Norsk Flygerforbund til en enda sterkere stemme framover.
Hun ønsker pilotene i Widerøe hjertelig velkommen til den store LO-familien, og mener dette først og fremst er et resultat av den veldig gode jobben som er gjort i Norsk Flygerforbund de siste årene.
– Dette betyr også at musklene til forbundet blir enda større, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
• Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen
Nesten enstemmig
Det var på en ekstraordinær generalforsamling tirsdag formiddag pilotene i Widerøe med overveldende flertall vedtok å gå til Norsk Flygerforbund.
Dermed blir også ringen sluttet. Norsk Cockpitforbund og Norsk Flygerforbund slo seg sammen i LO i 2016. Den gang gikk Widerøe-pilotene etterhvert til Parat, som en del av hovedsammenslutningen YS.
Under uravstemningen stemte 85 prosent av foreningens medlemmer ja til til overgangen. Bare 32 av 450 brukte stemmeseddelen for å markere sin motstand.
Debatt: «Wizz Air: En fare for den norske modellen?»
Sindre H. Haanshus er hovedtillitsvalgt for Widerøes Flygerforening. Han mener årene i Parat ikke er blitt slik man i sin tid hadde håpet.
– Spesielt det siste året, med koronaviruset som herjer, har vi sett at det er behov for «litt mer». Vårt primære ønske er å samle alle flygere i hele landet til ett forbund. Det opplever jeg dessverre som lite realistisk nå. Vi måtte derfor vurdere hvilke forbund vi mener har best forutsetninger for å lykkes. Etter en lang og grundig prosess kom vi fram til at det er Norsk Flygerforbund, sier Sindre Haanshuus til FriFagbevegelse.
Han peker blant annet på musklene til LO som en av årsakene til at medlemmene ser størst muligheter for å nå fram gjennom Norsk Flygerforbund.
• Det haster med å redde Widerøe, SAS og Norwegian: – Alternativet er useriøse lavprisselskap
Tredobbel størrelse
Før sammenslåingen i 2016 hadde Norsk Flygerforbund rundt 560 medlemmer. Fra sammenslåingen i 2016 er medlemstallet mer enn tredoblet på fem år.
– Vi er selvsagt glad for medlemsveksten, men først og fremst er det viktig for norsk luftfart at Norsk Flygerforbund får sterkest mulig muskler i en tøff og vanskelig situasjon for luftfarten, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse,
Forbundet vil få rundt 1800 medlemmer når Widerøe-pilotene kommer inn. Det er en stor økning, som også skyldes at mange innenlands helikopterpiloter har kommet med. Tilbake i Parat står nå i hovedsak pilotene i Norwegian og Bristow, samt noen fra SAS.
– Vi forsøker å være en stemme i utviklingen som luftfarten er en del av. At pilotene i Widerøe ser den jobben og velger å slutte seg til oss er veldig gledelig. Vi har savnet å ha hele bredden i norsk luftfart, poengterer Carlsen.
Siden 2016, da Widerøe gikk til Parat, mistet nemlig flygerforbundet det regionale segmentet.
– Styrken ved å stå samlet i en stor organisasjon og med de betydelige musklene LO besitter er avgjørende når vi skal forsøke å påvirke rammevilkårene i norsk luftfart. Pilotene i Widerøe vil styrke oss vesentlig i dette arbeidet. Vi får dessuten enda større muligheter for å snakke Widerøes sak når de er en del av vårt forbund, sier Carlsen.
Mye lest: Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
Slik reagerer Parat
Leder i Parat, Unn Kristin Olsen, sier hun respekterer ønske om å melde seg ut, men at hun gjerne skulle beholdt pilotene som medlem i Parat.
– Vi registrerer imidlertid at flere av Widerøe-pilotene ønsker å fortsette sitt medlemskap i Parat, sier hun til FriFagbevegelse.
– Vi vet Parat kan tilby pilotene det de trenger og mener Parat har et svært godt tilbud. Utover det har vi ikke detaljer knyttet til vedtaket fra generalforsamlingen, sier hun i en kommentar.
På spørsmål om hva dette vil bety for Parat, svarer hun:
– Vi mener Widerøe-pilotene fortsatt ville hatt en naturlig plass i Parat og Pilotforbundet. Nå er det flere av Widerøe-pilotene som blir igjen i Parat, noe vi er glad for og er en gruppe vi fortsatt vil jobbe aktivt for, er hennes svar.