Ingen kompensasjonsordning for luftfarten:
Luftfarten må fortsatt vente på krisepenger: – Helt uakseptabelt, mener LO-topp
Luftfarten ventet i spenning på innstillingen på krisepakke 8 til finanskomiteen. De må fortsatt vente. Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik mener det er helt uakseptabelt.
Peggy Hessen Følsvik er 1. nestleder i LO. Hun mener det ikke kan være slik at tilstanden til Norwegian skal avgjøre sjebnen til SAS og Widerøe.
Jan-Erik Østlie og Tormod Ytrehus
helge@lomedia.no
Det ligger ikke penger til en kompensasjonsordning for luftfarten i innstillingen til finanskomiteen fredag.
Både Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet ba om at regjeringen må komme med en slik ordning i en innstilling i finanskomiteen fra 19. januar.
Det er situasjonen rundt Norwegian, som fortsatt er uavklart, som er årsaken.
Etter det FriFagbevegelse erfarer, er dette for innviklet for finanskomiteen. Derfor må det nok en gang bare komme en anmodning til regjeringen.
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener det nå uansett burde komme en ordning for Widerøe og SAS, uavhengig av Norwegian.
– Det er helt uakseptabelt at SAS og Widerøe må sitte og vente på en avklaring for Norwegian før de kan få støtte. Det kan ikke være slik at tilstanden til Norwegian avgjør om de to andre selskapene skal dø eller ikke, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
Mye lest: 1.000 ansatte i bakkeselskapene er helt eller delvis sagt opp: – For jævlig
Tap på 10 milliarder
Frykten til politikerne er at en kompensasjonsordning for luftfarten skal havne i lommene på Norwegians aksjonærer. Peggy Hessen Følsvik mener imidlertid at det må være fullt mulig å gjøre noe som kan lette presset på Widerøe og SAS. Hun frykter at det såkalte likhetstyranniet, som hun kaller det, hindrer at Widerøe og SAS kan få en pengestøtte som letter litt på situasjonen.
SAS alene hadde et tap på over 10 milliarder kroner i 2020. Hittil har regjeringen bare kommet inn med tilbud om lån og kjøp av flyseter på viktige ruter.
Mye delt: Regjeringen venter på Norwegian. Det kan bli skjebnesvangert for Widerøe og SAS
Norwegians fremtid i det blå
– Norge var invitert til en emisjon med SAS, som Sverige og Danmark gikk inn i. Det kunne man ikke, fordi man kunne ikke behandle flyselskapene forskjellig. Denne holdningen fortsetter som mareritt for luftfarten. Dermed blir løsninger skjøvet lenger og lenger ut i tid, poengterer Følsvik.
Det er fortsatt uvisst når det kommer en avklaring rundt Norwegians framtid. Det foregår en rettsprosess i Irland, hvor det kan komme en avklaring en gang i neste uke. Men om det blir en endelig avgjørelse, er usikkert.
Fredag gjestet Peggy Hessen Følsvik sammen med mange andre ulike aktører på Oslo lufthavn Gardermoen.
Situasjonen for de ansatte innen luftfarten er ikke bare alvorlig, men dramatisk. Folk lever under et voldsomt press.
Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører
Psykisk helsehjelp
Det er også klart at regjeringen og Frp heller ikke denne gang vil legge inn premisser om at man ikke kan betale utbytte eller si opp ansatte hvis man mottar krisestøtte fra Staten.
Det vil komme en stor pott til psykisk helsehjelp, men det er usikkert hvor stort beløp det innebærer.
En annen stor diskusjon har vært ferjepriser. Det er uklart hva utfallet vil bli her. Arbeiderpartiet har gått inn for et såkalt anmodningsvedtak der regjeringen blir bedt om en plan for hvordan ferjeprisene kan halveres over en fireårsperiode. Fremskrittspartiet vil be regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett med en forpliktende plan for nedtrapping av ferjeprisene.
– Vi skylder folk på kysten å finne en løsning, sier Ap-nestleder Bjørnar Skjæran i en pressemelding fredag.
Ap, Sp og Frp utgjør et flertall i Stortinget som ønsker å redusere ferjeprisene. Men de er ennå ikke kommet til enighet om hvordan reduksjonen skal foregå. Det gjorde de heller ikke i finanskomiteen fredag.