Det har skapt høye bølger, skarpe protester og store overskrifter at det danske selskapet DAT får operere flyruten fra Florø til Oslo med hjelp av sitt litauiske datterselskap.
Colourbox/illustrasjonsbilde
Samferdselsdepartementet trosser advarslene – fornyer anbudet til dansk/litauisk flyselskap
Det danske flyselskapet DAT, med sitt litauiske datterselskap, får fortsette å operere Florø-Oslo fram til 2024. Det bekrefter samferdselsdepartementet.
helge@lomedia.no
Det har skapt høye bølger, skarpe protester og store overskrifter at det danske flyselskapet DAT får operere ruten fra Florø til Oslo med hjelp av sitt litauiske datterselskap. For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter som ikke kan drives bedriftsøkonomisk lønnsomt. Florø-Oslo er en slik rute.
Bakgrunn: Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring
Det betyr i praksis at staten sponser et flyselskap som driver en norsk flyrute med litauiske lønns- og arbeidsforhold.
Ifølge Norsk Flygerforbund er lønna for de litauiske ansatte 40 til 50 prosent lavere enn for norske ansatte i luftfarten.
Det vil si det samme som at Widerøe må opprette datterselskap i land med lavere lønnsnivå for å kunne konkurrere om norske flyruter, har forbundsleder Yngve Carlsen tidligere uttalt til FriFagbevegelse.
Reaksjon: LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping
– DAT har fått senket lønnskostnadene ved å bruke det litauiske selskapet på innenlandsruter i Norge – sponset av norske skattekroner, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til FriFagbevegelse.
Jan-Erik Østlie
– Det er jo det som i praksis har skjedd her: DAT har fått senket lønnskostnadene ved å bruke det litauiske selskapet på innenlandsruter i Norge – sponset av norske skattekroner, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Forbundslederen i Norsk Flygerforbund kaller dette en «endring av norsk luftfartspolitikk, som legger til rette for en helt ny praksis på området som kan tilrettelegge for sosial dumping».
15. april 2021 lyste samferdselsdepartementet ut en konkurranse om drift av rutene Stokmarknes – Bodø, Stokmarknes – Tromsø og Ørsta – Volda – Oslo, samt Florø – Oslo. Disse flyrutene har over lengre tid vært støttet gjennom ordningen med kjøp av et minimumstilbud på flyruter, som før pandemien ble drevet på kommersielle vilkår. Tidligere i år ble det besluttet å ta disse rutene inn i den ordinære ordningen med offentlig kjøp av flyruter (FOT-rutene).
Senterpartiet er svært kritisk til regjeringens beslutning.
– Det er viktig med en luftfartsnæring med baser i Norge og norske lønns- og arbeidsvilkår, som eksempelvis oppsigelsesvern og sykelønn, sier transportpolitisk talsperson Siv Mossleth (Sp) til FriFagbevegelse.
– Med dagens beslutning fra regjeringen blir spillereglene endret, og det tas enda et steg i retning liberalisering av luftfarten. Vi mener regjeringen ikke er forpliktet til å godta anbudssamarbeid/felles operatørskap på norske FOT-ruter. Regjeringen har mulighet til å stille krav om en operatør i sine konkurranser, sier Mossleth.
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland.
Privat