JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samferdselsdepartementet trosser advarslene – fornyer anbudet til dansk/litauisk flyselskap

Det danske flyselskapet DAT, med sitt litauiske datterselskap, får fortsette å operere Florø-Oslo fram til 2024. Det bekrefter samferdselsdepartementet.
Det har skapt høye bølger, skarpe protester og store overskrifter at det danske selskapet DAT får operere flyruten fra Florø til Oslo med hjelp av sitt litauiske datterselskap.

Det har skapt høye bølger, skarpe protester og store overskrifter at det danske selskapet DAT får operere flyruten fra Florø til Oslo med hjelp av sitt litauiske datterselskap.

Colourbox/illustrasjonsbilde

helge@lomedia.no

Det har skapt høye bølger, skarpe protester og store overskrifter at det danske flyselskapet DAT får operere ruten fra Florø til Oslo med hjelp av sitt litauiske datterselskap. For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter som ikke kan drives bedriftsøkonomisk lønnsomt. Florø-Oslo er en slik rute.

Bakgrunn: Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

Det betyr i praksis at staten sponser et flyselskap som driver en norsk flyrute med litauiske lønns- og arbeidsforhold.

Ifølge Norsk Flygerforbund er lønna for de litauiske ansatte 40 til 50 prosent lavere enn for norske ansatte i luftfarten.

Det vil si det samme som at Widerøe må opprette datterselskap i land med lavere lønnsnivå for å kunne konkurrere om norske flyruter, har forbundsleder Yngve Carlsen tidligere uttalt til FriFagbevegelse.

Reaksjon: LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping

– DAT har fått senket lønnskostnadene ved å bruke det litauiske selskapet på innenlandsruter i Norge – sponset av norske skattekroner, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til FriFagbevegelse.

– DAT har fått senket lønnskostnadene ved å bruke det litauiske selskapet på innenlandsruter i Norge – sponset av norske skattekroner, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til FriFagbevegelse.

Jan-Erik Østlie

– Det er jo det som i praksis har skjedd her: DAT har fått senket lønnskostnadene ved å bruke det litauiske selskapet på innenlandsruter i Norge – sponset av norske skattekroner, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Forbundslederen i Norsk Flygerforbund kaller dette en «endring av norsk luftfartspolitikk, som legger til rette for en helt ny praksis på området som kan tilrettelegge for sosial dumping».

15. april 2021 lyste samferdselsdepartementet ut en konkurranse om drift av rutene Stokmarknes – Bodø, Stokmarknes – Tromsø og Ørsta – Volda – Oslo, samt Florø – Oslo. Disse flyrutene har over lengre tid vært støttet gjennom ordningen med kjøp av et minimumstilbud på flyruter, som før pandemien ble drevet på kommersielle vilkår. Tidligere i år ble det besluttet å ta disse rutene inn i den ordinære ordningen med offentlig kjøp av flyruter (FOT-rutene).

Senterpartiet er svært kritisk til regjeringens beslutning.

– Det er viktig med en luftfartsnæring med baser i Norge og norske lønns- og arbeidsvilkår, som eksempelvis oppsigelsesvern og sykelønn, sier transportpolitisk talsperson Siv Mossleth (Sp) til FriFagbevegelse.

– Med dagens beslutning fra regjeringen blir spillereglene endret, og det tas enda et steg i retning liberalisering av luftfarten. Vi mener regjeringen ikke er forpliktet til å godta anbudssamarbeid/felles operatørskap på norske FOT-ruter. Regjeringen har mulighet til å stille krav om en operatør i sine konkurranser, sier Mossleth.

Annonse
Annonse