Aker Solutions på Stord
Sigurd nekter å reise med flyselskap som anklages for sosial dumping
Tillitsvalgte på Stord nekter å bruke flyplassen på øya. De kjører lang omvei for å slippe å fly med flyselskapet DAT.
Sigurd Sævareid er klubbleder for EL og IT på Aker Solutions på Stord..
Leif Martin Kirknes
helge@lomedia.no
Tillitsvalgt for EL og IT Forbundet ved Aker Solutions på Stord, Sigurd Sævareid, kjører nå en god omvei når han skal besøke hovedkontoret på Lysaker i Oslo – noe han gjorde senest torsdag denne uka.
I stedet for å benytte seg av flyplassen på hjemstedet Stord, kjørte han til Bergen for å fly til Oslo derfra. Det kosta ham en times kjøring hver vei i tillegg til ferga mellom Sandvikvåg og Halhjem.
Grunnen er at han nekter å fly med det danske flyselskapet DAT.
– Det er veldig bra at vi har en flyplass på Stord, men det er vanskelig å benytte den så lenge DAT betjener ruten. Det beste hadde vært om vi kunne brukt tilbudet på eget hjemsted, sier Sigurd Sævareid til FriFagbevegelse.
De tillitsvalgte på verftet frykter DAT driver med underbetalt arbeidskraft. Derfor kjører de heller inntil halvannen time ekstra for å kunne bruke flyplassene i enten Bergen eller Haugesund når de skal besøke hovedkontoret, eller ha møter med sine forbund.
Norsk lov
– Inntil vi er helt trygge på at DAT opererer i tråd med norsk lovgivning, ser vi det som naturlig at alle tjenestereiser med DAT umiddelbart opphører, sier Sævareid.
Det samme gjelder tillitsvalgte for to andre LO-forbund: Fellesforbundet og IE & FLT.
– Verftet på Stord har lange, stolte tradisjoner for seriøsitet i arbeidslivet. Det har i alle år stått som et felles verdigrunnlag for kjøp av tjenester og bruk av innleid arbeidskraft. Det må også gjelde innen luftfarten, sier Sigurd Sævareid til FriFagbevegelse.
Omstridt selskap
Fra 1. april har det danske flyselskapet Danish Air Transport (DAT) fått anbudet med å fly ruten Oslo-Stord. Selskapet er omstridt og gås etter i sømmene av Luftfartstilsynet.
Tilsynet har slått fast at flyselskapet bryter med norsk lov gjennom å bruke utenlandsk mannskap på utenlandsk lønn, i stedet for ansatte i det danske morselskapet på ruter som er subsidiert av den norske stat – såkalt FOT-ruter. DAT henter i stedet arbeidere fra et bemanningsbyrå.
Selskapet har nylig startet opp med flyginger i det nye anbudet for FOT-ruter mellom Oslo og henholdsvis Røros, Stord og Florø.
Etter å ha lest Luftfartstilsynets konklusjon om DAT i FriFagbevegelse, tok Sævareid kontakt med Norsk Flygerforbund, som hevder å sitte med dokumentasjon på at en stor del av selskapets flygende personell er ansatt i et bemanningsforetak på Kypros, selv om de har sitt virke i Norge.
Dermed kan selskapet underby norske operatører og «stjele» ruter fra norske operatører.
Det får altså tillitsvalgte for tre klubber på Aker Solutions til å fly fra Bergen eller Haugesund når de skal på tjenestereiser.
De tar heller en kjøretur på henholdsvis halvannen time til Bergen eller en time til Haugesund ekstra for å unngå å støtte et selskap de mener driver med sosial dumping.
Tre ruter
Til store protester fra LO, sørget Solberg-regjeringen for at det danske flyselskapet vant anbudskampen om FOT-ruten Florø-Oslo i 2021.
Norsk Flygerforbund mente regjeringen på denne måten snikinnførte sosial dumping sponset av norske skattekroner.
FOT-rutene er anbudsutsatte flyruter som får offentlig driftsstøtte for å ivareta det regionale flytilbudet. Ordningen er spesielt utbredt i Nord-Norge.
Stortingsvedtak
Norsk Flygerforbund er glad for støtten fra LO-klubbene på Stord.
– Det danske flyselskapet gir tydeligvis blaffen i stortingsvedtak når de fortsetter å fly FOT-rutene med åpenbart ulovlig bruk av utenlandsk bemanningsbyrå, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til FriFagbevegelse.
Han er glad for at flygerforbundet har gode kolleger og allierte i fagbevegelsen som støtter opp om en felles sak.
Han poengterer at saken handler om flyselskapets respekt for den norske arbeidslivsordningen. Luftfartstilsynet har vært tydelige og gitt klare pålegg.
Wasland er tydelig på at bruken av bemanningsbyrå er brudd på premissene for FOT-rutene.
– Det som er sponsede ruter skal opereres av folk som er ansatt i selskapet som har fått oppdraget på rutene, mener Wasland.
Høringssvar
Etter Luftfartstilsynets konklusjon om brudd på norsk lovgivning, har DAT fått anledning til å komme med et tilsvar innen 8. april.
– Inntil dette tilsvaret er behandlet, vil vi ikke fly med DAT. Vi må være helt trygge på at de ikke bryter med norske bestemmelser, sier Sævareid.
– Det beste for alle vil være at DAT kan dokumentere at de følger norsk lovgivning. Hadde et selskap hos oss blitt anklaget for det samme, hadde vi reagert på samme måte. De norske spillereglene skal følges.
FriFagbevegelse får bekreftet at DAT har kommet med sitt tilsvar overfor Luftfartstilsynet, som nå behandler dokumentene de har fått tilsendt. Det er ikke satt noen sluttdato for denne behandlingen.
– Vi kan dessverre ikke si noe om hvor lang tid det tar før vi konkluderer. Det avhenger av hva vi ser eller finner – og om vi må innhente ytterligere informasjon, får vi opplyst via Luftfartstilsynets pressetjeneste.
DAT svarer
Direktør i DAT, Jesper Rungholm, mener Luftfartstilsynet ikke har slått fast at selskapet driver med sosial dumping. Rungholm hevder at selskapets medarbeidere er ansatt i henhold til kravene i anbudsspesifikasjonen.
– Luftfartstilsynet påpeker også plikt til å overholde en rekke andre bestemmelser for ansatte med base i Norge. DAT har under hele anbudsprosessen kjent til og forventet disse kravene, som ikke er vesentlig annerledes enn kravene i Danmark. Vi er fokusert på at våre manualer, utdannelser og systemet slik at de ikke bare er godkjente i Danmark, men også i framtida i Norge, sier han i en kommentar til påstandene om at de driver med sosial dumping.