Taxireformen
Først ble sentralbordoperatør Rita (49) sagt opp. Så fikk hun jobb i Oslo Taxi
Rita Øren og fem kolleger sto uten en jobb fra 1. februar. Men nå kan de glede seg til å begynne i Oslo Taxi: – Vi er veldig glade for at det har løst seg, sier Øren.
NY JOBB: Rita Øren skal betjene taxikunder både i Kristiansand og i Oslo når hun begynner å jobbe for Oslo Taxi.
Martin Guttormsen Slørdal
katharina@lomedia.no
Frislippet av drosjeløyver og selvbetjeningsløsninger på nett førte til at sentralbordoperatør Rita Øren (49) og åtte kolleger i Taxi Sør mistet jobbene sine det siste året. Tre ansatte ble oppsagt i mars. De siste seks fikk oppsigelsene i høst.
Det så lenge mørkt ut. Flere av de oppsagte har ingen utdannelse. Men de har desto lang arbeidserfaring med å veilede taxikunder. Øren har arbeidet i drosjeselskapet i Agder i 15 år.
– Å jobbe på sentralbordet er det jeg kan. Før jeg begynte i Taxi Sør, var jeg hjemmeværende med barn, sier hun.
Solberg-regjeringen innførte taxireformen. Nå vil dagens regjeringen stanse frislippet i drosjenæringa.
Oversikt: Dette har du krav på hvis du blir permittert eller går på dagpenger
– Skikkelig vinn-vinn
I begynnelsen av desember snudde nedturen til sentralbordoperatørene. Seks tidligere Taxi Sør-ansatte, som i utgangspunktet ikke hadde en jobb å gå til etter 31. januar, fikk jobbtilbud fra Oslo Taxi. Øren er lettet.
– Dette er skikkelig vinn-vinn. Veldig gledelig at de kan benytte seg av den kompetansen vi har, sier Rita Øren.
Sentralbordoperatørene skal betjene kunder i Oslo og Kristiansand, men med arbeidsplass i sørlandsbyen. Taxi Sør skal kjøpe sentralbordtjenester fra drosjeselskapet i hovedstaden og betale per innkomne samtale.
– Vi er veldig glade for at det har løst seg. Arbeidskontraktene er signert. Nå blir det jul i år også, sier Øren.
Oslo Taxi har behov for enda flere ansatte og har bedt en av sentralbordoperatørene i Taxi Sør, som ble sagt opp i mars, om å søke på en jobb i selskapet.
Denne skaper debatt: Kronisk syke Elin har ventet i 16 år på avklaring fra Nav. Dette svarer ministeren
Ansatte med lokalkunnskap
Også daglig leder Ole Stenbro i Taxi Sør gleder seg over nyheten.
– Det er en svært god løsning for alle parter, sier han.
Kunder i Kristiansand vil ikke merke store forskjellen. Selv om Øren og kollegene jobber for Oslo Taxi, vil de fortrinnsvis svare på alle samtalene fra folk i Agder.
– I noen sammenhenger er det en fordel at sentralbordoperatørene har lokalkunnskap, sier Stenbro.
Taxireformen
• Drosjene trenger ikke være tilknyttet en sentral.
• Det er ikke tak på antall taxier i et fylke.
• Løyvehavere kan kjøre drosje i hele Norge. Før var løyvet geografisk begrenset.
• Kjøreplikten er fjernet. Nå kan biler stå parkert og sjåførene kan jobbe når de vil/tjener mest.
• Endringen trådde i kraft 1. november 2020.
• Bestemt av den forrige regjeringen.
• Dagens regjering vil stanse frislippet i drosjenæringen.
Kilde: regjeringen.no
Flere saker
Taxireformen
• Drosjene trenger ikke være tilknyttet en sentral.
• Det er ikke tak på antall taxier i et fylke.
• Løyvehavere kan kjøre drosje i hele Norge. Før var løyvet geografisk begrenset.
• Kjøreplikten er fjernet. Nå kan biler stå parkert og sjåførene kan jobbe når de vil/tjener mest.
• Endringen trådde i kraft 1. november 2020.
• Bestemt av den forrige regjeringen.
• Dagens regjering vil stanse frislippet i drosjenæringen.
Kilde: regjeringen.no