JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Taxireformen

Først ble sentralbordoperatør Rita (49) sagt opp. Så fikk hun jobb i Oslo Taxi

Rita Øren og fem kolleger sto uten en jobb fra 1. februar. Men nå kan de glede seg til å begynne i Oslo Taxi: – Vi er veldig glade for at det har løst seg, sier Øren.
NY JOBB: Rita Øren skal betjene taxikunder både i Kristiansand og i Oslo når hun begynner å jobbe for Oslo Taxi.

NY JOBB: Rita Øren skal betjene taxikunder både i Kristiansand og i Oslo når hun begynner å jobbe for Oslo Taxi.

Martin Guttormsen Slørdal

katharina@lomedia.no

Frislippet av drosjeløyver og selvbetjeningsløsninger på nett førte til at sentralbordoperatør Rita Øren (49) og åtte kolleger i Taxi Sør mistet jobbene sine det siste året. Tre ansatte ble oppsagt i mars. De siste seks fikk oppsigelsene i høst.

Det så lenge mørkt ut. Flere av de oppsagte har ingen utdannelse. Men de har desto lang arbeidserfaring med å veilede taxikunder. Øren har arbeidet i drosjeselskapet i Agder i 15 år.

– Å jobbe på sentralbordet er det jeg kan. Før jeg begynte i Taxi Sør, var jeg hjemmeværende med barn, sier hun.

Solberg-regjeringen innførte taxireformen. Nå vil dagens regjeringen stanse frislippet i drosjenæringa.

Oversikt: Dette har du krav på hvis du blir permittert eller går på dagpenger

– Skikkelig vinn-vinn

I begynnelsen av desember snudde nedturen til sentralbordoperatørene. Seks tidligere Taxi Sør-ansatte, som i utgangspunktet ikke hadde en jobb å gå til etter 31. januar, fikk jobbtilbud fra Oslo Taxi. Øren er lettet.

– Dette er skikkelig vinn-vinn. Veldig gledelig at de kan benytte seg av den kompetansen vi har, sier Rita Øren.

Sentralbordoperatørene skal betjene kunder i Oslo og Kristiansand, men med arbeidsplass i sørlandsbyen. Taxi Sør skal kjøpe sentralbordtjenester fra drosjeselskapet i hovedstaden og betale per innkomne samtale.

– Vi er veldig glade for at det har løst seg. Arbeidskontraktene er signert. Nå blir det jul i år også, sier Øren.

Oslo Taxi har behov for enda flere ansatte og har bedt en av sentralbordoperatørene i Taxi Sør, som ble sagt opp i mars, om å søke på en jobb i selskapet.

Denne skaper debatt: Kronisk syke Elin har ventet i 16 år på avklaring fra Nav. Dette svarer ministeren

Ansatte med lokalkunnskap

Også daglig leder Ole Stenbro i Taxi Sør gleder seg over nyheten.

– Det er en svært god løsning for alle parter, sier han.

Kunder i Kristiansand vil ikke merke store forskjellen. Selv om Øren og kollegene jobber for Oslo Taxi, vil de fortrinnsvis svare på alle samtalene fra folk i Agder.

– I noen sammenhenger er det en fordel at sentralbordoperatørene har lokalkunnskap, sier Stenbro.

Mye delt: Stian vitnet i barnevernssak og ble hetset i åtte år: – De påsto at jeg var pedofil, at jeg stjeler og selger barn

Taxireformen

• Drosjene trenger ikke være tilknyttet en sentral.

• Det er ikke tak på antall taxier i et fylke.

• Løyvehavere kan kjøre drosje i hele Norge. Før var løyvet geografisk begrenset.

• Kjøreplikten er fjernet. Nå kan biler stå parkert og sjåførene kan jobbe når de vil/tjener mest.

• Endringen trådde i kraft 1. november 2020.

• Bestemt av den forrige regjeringen.

• Dagens regjering vil stanse frislippet i drosjenæringen.

Kilde: regjeringen.no

Warning
Annonse
Annonse

Taxireformen

• Drosjene trenger ikke være tilknyttet en sentral.

• Det er ikke tak på antall taxier i et fylke.

• Løyvehavere kan kjøre drosje i hele Norge. Før var løyvet geografisk begrenset.

• Kjøreplikten er fjernet. Nå kan biler stå parkert og sjåførene kan jobbe når de vil/tjener mest.

• Endringen trådde i kraft 1. november 2020.

• Bestemt av den forrige regjeringen.

• Dagens regjering vil stanse frislippet i drosjenæringen.

Kilde: regjeringen.no