JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønns- og arbeidsvilkår i konkurranser

Forsvarsbygg ser på å vekte andelen heltidsansatte tyngre

Det stilles minimumskrav til lønns- og arbeidsvilkår i offentlige anskaffelser, men prisen veier fortsatt tyngst hos de fleste.
Skal arbeidsvilkår og lønn veie tyngre enn pris? (illustrasjonsfoto).

Skal arbeidsvilkår og lønn veie tyngre enn pris? (illustrasjonsfoto).

Håvard Sæbø

Tidligere i år inngikk Statens vegvesen sin første veikontrakt der arbeidsvilkår og miljø hadde veide tyngre enn pris i konkurransen.

I konkurransen blei pris kun vekta med 30 prosent. Alle andre faktorer, som arbeidsvilkår og klima, blei vekta med 70 prosent til sammen.

Vi har tatt en runde hos noen andre statlige selskaper og sjekka om de ser på lignende tiltak.

Historisk avtale: For første gang har Vegvesenet satt arbeidsvilkår og klima foran pris

Vektlegge faste ansatte

– Utover å stille kvalifikasjons- og kontraktskrav, arbeider Forsvarsbygg for å øke bruken av tildelingskriterier som fremmer gode arbeidsvilkår og klima- og miljøvennlige løsninger hos leverandører, skriver Maria Puhr i Forsvarsbygg til FriFagbevegelse.

Puhr er fungerende seksjonssjef for Compliance og prosess i det statlige selskapet som er byggherre for Forsvaret.

– I lys av regjeringas mål om endringer i regelverket for å sikre flere faste ansettelser, ser Forsvarsbygg muligheten for å vektlegge andelen faste ansatte hos leverandørene, fortsetter Puhr.

Videre understreker hun at bruken av tildelingskriterier må ta hensyn til kravet om rettferdig konkurranse og likebehandling av tilbyderne.

– Særlig er hensynet til små og mellomstore bedrifter viktig.

Forsvarsbygg, som andre statlige selskaper, stiller allerede minimumskrav som en leverandør må oppfylle for å være med i en anbudskonkurranse. Her er to eksempler Puhr trekker fram:

• Krav om bruk av allmenngjorte eller landsomfattende tariffavtaler.

• Krav til miljøledelsessystem og miljøoppfølgningsplaner.

– Forsvarsbygg har en tydelig ambisjon om å bruke anskaffelser som et verktøy for å fremme ansvarlige og klima- og miljøvennlige løsninger hos leverandørene, sier Puhr.

Hun legger også til at leverandørene må legge fram dokumentasjon for kontroll og oppfølgning.

Går gjennom kriteriene

– Statnett går nå gjennom våre tildelingskriterier og vekting av disse med mål om å tilrettelegge for et bærekraftig og anstendig arbeidsliv i tildelingsfasen i våre anskaffelser. Dette vil komme i tillegg til strenge obligatoriske kontraktskrav.

Det skriver seksjonsleder for anskaffelser i Statnett, Steinar Johnsen, i en epost til FriFagbevegelse.

Statnett har i dag obligatoriske krav om lønns- og arbeidsvilkår i sine kontrakter, men lar ikke tilbyderne konkurrere på arbeidsvilkår.

– Arbeidsvilkår vektes ikke som et selvstendig tildelingskriterium i våre konkurranser, men er et kontraktskrav som alle leverandører må oppfylle, skriver Johnsen.

De mener derfor at lønns- og arbeidsforhold prioriteres høyt, og at kravet forhindrer at en tilbyder leverer svakere på arbeidsliv, men likevel vinner konkurransen fordi de har god skår på andre kriterier.

I eksempelet fra Vegvesenet hadde de minimumskrav i tillegg til lønns- og arbeidsvilkår som tildelingskriterium.

Videre understreker Johnsen at alle leverandørene Statnett bruker er kvalifisert i Achilles – en kvalifikasjonsordning for energi- og forsyningssektoren.

– Det stilles krav til HMS, økonomi, samfunnsansvar og kvalitet. Achilles foretar årlig omtrent 110 revisjoner av sine kvalifiserte leverandører.

– For anskaffelser med høyt risikonivå har Statnett ett sett med strengere kvalifikasjonskrav. Statnett samarbeider med en rekke aktører for å bidra til å bekjempe arbeidslivskriminalitet og brudd på menneskerettighetene nasjonalt og internasjonalt.

Statnett samarbeider med Statbank, Skatteetaten, A-krimnettverket og Fair Play Bygg om dette.

Ny godkjenningsordning

– Så langt har vi ikke gjennomført en konkurranse som Statens vegvesen hvor arbeidsvilkår veier tyngre enn pris, skriver Cathrine Loennecken til FriFagbevegelse.

Hun er leder for anskaffelser i Bane Nor, som drifter, vedlikeholder og bygger jernbanenettet i Norge.

Hun lister opp en del tiltak Bane Nor har gjort for å «sikre gode anstendige arbeidsvilkår og gode arbeidsforhold» på alle deres anleggsplasser og driftsoppdrag.

– Vi gjennomfører i all hovedsak konkurranser med forhandling, hvor leverandørenes tilbud avklares og forhandles før kontraktsinngåelse, skriver hun.

Statnett vekter både pris og kvalitet, der leverandørenes oppdragsforståelse, løsning og gjennomføring evalueres.

De stiller også seriøsitetskrav i alle kontrakter.

– Vi stiller minimumskrav til andel faglærte og lærlinger, i særskilte kontrakter skjerpes kravene opp til 70–80 prosent faglærte og 10 prosent lærlinger, skriver Loenneceken.

Hun understreker også at Statnett har høy kompetanse på arbeidslivskriminalitet, og samarbeider med andre byggherrer og offentlige etater på området.

De følger også opp og evaluerer leverandørene gjennom kontrakten.

Den 15. mars i år innførte Bane Nor også en godkjenningsordning for leverandører som leverer sikkerhetsfunksjoner. De utvikla ordninga i samarbeid med Entreprenørforeningen – Bygg og Annlegg (EBA).

– Denne ordninga er innført for å sikre et seriøst og ansvarlig arbeidsliv når det arbeides i og nær spor.

– Med ordninga ønsker vi å bidra til like konkurransevilkår, ved at det stilles like krav til alle virksomheter som utfører sikkerhetsfunksjoner hos oss. Det stilles krav til virksomhetenes størrelse, ledelse, systemer og vernetjeneste, forteller Loennecken.

– Større virksomheter bidrar i større grad til fagopplæring og utdanning av lærlinger og har i større grad opplæringsprogrammer innen HMS/sikkerhet som bidrar til den ønskede bevisstheten og kunnskapen om sikkerhet, fortsetter hun

Les også: 150 flyplassarbeidere jubler etter dom – får etterbetalt millionbeløp

Annonse
Annonse