Anbud
Historisk avtale: For første gang har Vegvesenet satt arbeidsvilkår og klima foran pris
Før har Vegvesenet kun sett på prislappen. Nå må selskapa konkurrere om å være den beste arbeidsplassen.
VIL FØLGE MED: Eirik Wangen Næss fra Norsk Arbeidsmandsforbund er tydelig på at de skal bruke avtaleverket for å følge opp Mesta.
Herman Bjørnson Hagen
herman@lomedia.no
For første gang har arbeidsvilkår og klima blitt vekta tyngre enn pris i konkurransen om en veikontrakt i Statens vegvesen.
Det var entreprenøren Mesta som skåret best, og har nå tatt over drifta og vedlikeholdet av flere veier på Gjøvik og Romerike.
De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, både hos seg selv og underleverandørene.
Klimagassutslippet skal også reduseres med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i 2027.
1. september ble overtakelsen av kontrakten markert på Nebbenes Kro i Eidsvoll, et kjent stopp på E6 nordover fra Oslo.
– Vi vil ha seriøse samarbeidspartnere som jobber for de samme langsiktige måla som vi gjør, og da er arbeidsvilkår viktig, sier Vegvesenet-sjef, veidirektør Ingrid Dahl Hovland til FriFagbevegelse.
Sjekk lønna: Dette er den vanligste månedslønna i Norge
Åpenhet viktig
Veidirektøren mener det også er viktig å ha partnere som er pådrivere for å løfte bransjen. Spesielt når det kommer til å få flere yngre arbeidstakere, kvinner og mer mangfold.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Herman Bjørnson Hagen
– Det må være en attraktiv bransje, og det må løftes fram når det gjelder drift og vedlikehold, sier Hovland.
De som ønsker å være samarbeidspartnere med Vegvesenet må jobbe med anbudene på en annen måte når klimagassutslipp, miljø og arbeidsvilkår veier tyngre enn pris, legger hun til.
Direktør for drift og vedlikehold i Vegvesenet, Bjørn Laksforsmo, er tydelig på de skal følge opp krava som er stilt i kontrakten.
– Vi har vært heldige og fått Mesta på denne kontrakten. Mesta har selv lagt opp noen innovative løsninger til hvordan dette skal følges opp, blant annet med god åpenhet gjennom hele underleverandør-kjeden og systemer som skal rapportere det her på en gode måte, sier Laksforsmo.
Han legger til at Vegvesenet også skal samle inn mer data enn det de tradisjonelt sett har gjort.
– Det at Mesta er åpne med oss, gjør at både vi og Mesta lærer mer, og de kan demonstrere hvor flinke de faktisk er, sier Laksforsmo.
Mesta stilte med både el- og gasskjøretøy som skal brukes i vegdrifta.
Herman Bjørnson Hagen
Skal følge opp
De tillitsvalgte får en viktig rolle i å passe på at Mesta og underleverandørene holder det de har lova. De har tariffavtalen på sin side, understreker anleggskoordinator i Norsk Arbeidsmandsforbund, Eirik Wangen Næss.
– Siden det er tariffavtale i Mesta, er det flere møter som skal avholdes. Både om drøfting av hvordan drifta går, men også lokal oppfølging med lagsmøter og regionsmøter, sier Næss.
Mesta har som nevnt også garantert at underleverandørene følger de samme krava.
Anleggskoordinator i Arbeidsmandsforbundet Eirik Wangen Næss.
Herman Bjørnson Hagen
– Hos underleverandørene er kanskje ikke alle organisert hos dere, så det er kanskje vanskeligere å følge opp de?
– Innleie og utsetting av arbeid skal drøftes med tillitsvalgte, og de tillitsvalgte har rett på innsyn. Da vil det være naturlig for de tillitsvalgte og ta det opp og etterspørre hvordan det står til hos underleverandørene.
Han mener det er rart om Mesta ikke har vært veldig kritiske i valget av underleverandører, når det stilles såpass strenge krav i kontrakten.
– Vi forventer også at Mesta faktisk gjør jobben sin og kontrollerer at underleverandørene har sine ting i orden, og vi forventer at Vegvesenet sjekker at Mesta og deres underleverandører har ting i orden.
Næss syns det blir spennende å følge med på hvordan dette kommer til å påvirke kvaliteten på arbeidet, rekrutteringa, hvor mange som videreutdanner seg, og om man kan drifte vei på en bedre måte framover.
– De ansatte blir kanskje også mer bevisste når Mesta her har forplikta seg til at det skal være gode arbeidsvilkår?
– Det er noe av det fine med å ha en tariffavtale. De ansatte skal ha en påvirkning på hvordan selskapet drives, og skal kunne ta opp ting ønsker å endre. Bruker man avtaleverket på riktig måte bør det her gå veldig bra, avslutter Næss.
Krav i Trøndelag: Nå må alle hovedentreprenører som skal drifte veier i Trøndelag ha tariffavtale
Hurdalsplattformen først
– Det vi har vært med på nå, er den første kontrakten som er tegna hvor arbeidsfolks rettigheter har fått en vesentlig del av vektinga. For regjeringa er anstendige lønns- og arbeidsvilkår en verdi i seg selv, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Mette Gundersen (Ap).
Statssekretær Mette Gundersen (Ap).
Herman Bjørnson Hagen
Men spørsmålet er om det blir mulig å prioritere på denne måten når statsbudsjettet skal strammes inn framover.
– Vi går utrygge tider i møte, hva gjelder landets økonomi. Men det å skulle fire på arbeidsvilkår er vel neppe måten å møte de utfordringene på, kanskje snarere tvert imot, sier Gundersen.
– Vurderer regjeringa å få inn dette som et krav i andre offentlige anskaffelser og anbudsrunder?
– Vi er veldig glade for at Statens vegvesen har tatt fatt i dette, og hilser selvfølgelig velkommen til at flere gjør det.
– Og da trenger de vel signaler?
– Ja, absolutt. Vårt svar nå er å levere på Hurdalsplattformen. Blant annet gjennom handlingsplaner for å motvirke sosial dumping. Jeg syns signala som Statens vegvesen gir nå, men også de vi sender ut fra regjeringa, er viktige.
Om det faktisk blir et krav, kommer regjeringa tilbake til når de har levert på Hurdalsplattformen, understreker statssekretæren.
Enklere for tillitsvalgte
– Jeg har trua på at de gjør dette fordi de ser det lønner seg, og de ser at framtida er at man har ryddige og gode arbeidsforhold, sier regionnestleder i LO Viken Oslo, Torbjørn Ness.
Han applauderer kontrakten som et godt tiltak og et godt steg på veien.
– Det er også veldig spennende at alle underleverandørene skal følge dette, ikke bare Mesta. Det blir spennende å se hvordan man greier å følge opp og kontrollere dette, så det ikke bare blir en bunke med papirer i et anbud som spiller en rolle, men at det faktisk er et konkurransefortrinn å ha gode arbeidsvilkår.
Han kan absolutt se for seg at det blir stilt lignende krav i andre offentlige anbudsprosesser.
– Det vil også lette arbeidet de tillitsvalgte gjør når de jobber for seriøsitet i egen bedrift.
– Det er nok flere framoverlente politikere som også tenker sånn, men til slutt er det ofte pengene som rår, avslutter Ness.
Om kontrakten og prosessen
• Kontrakten «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.
• Kontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2022.
• Mesta var best på alle kriterier, og leverte også lavest pris: 436 millioner kroner.
• De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, også hos underleverandørene.
• De skal også kutte 29 prosent i klimagassutslippa første år, og opp til 40 prosent siste år.
• Utrykningstiden og beredskapen skal også være bedre enn det som var kravet fra Vegvesenet.
Kilde: Statens vegvesen
Flere saker
Om kontrakten og prosessen
• Kontrakten «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.
• Kontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2022.
• Mesta var best på alle kriterier, og leverte også lavest pris: 436 millioner kroner.
• De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, også hos underleverandørene.
• De skal også kutte 29 prosent i klimagassutslippa første år, og opp til 40 prosent siste år.
• Utrykningstiden og beredskapen skal også være bedre enn det som var kravet fra Vegvesenet.
Kilde: Statens vegvesen