JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VIL FØLGE MED: Eirik Wangen Næss fra Norsk Arbeidsmandsforbund er tydelig på at de skal bruke avtaleverket for å følge opp Mesta.

VIL FØLGE MED: Eirik Wangen Næss fra Norsk Arbeidsmandsforbund er tydelig på at de skal bruke avtaleverket for å følge opp Mesta.

Herman Bjørnson Hagen

Anbud

Historisk avtale: For første gang har Vegvesenet satt arbeidsvilkår og klima foran pris

Før har Vegvesenet kun sett på prislappen. Nå må selskapa konkurrere om å være den beste arbeidsplassen.



06.09.2022
06:00
07.09.2022 09:54

herman@lomedia.no

For første gang har arbeidsvilkår og klima blitt vekta tyngre enn pris i konkurransen om en veikontrakt i Statens vegvesen.

Det var entreprenøren Mesta som skåret best, og har nå tatt over drifta og vedlikeholdet av flere veier på Gjøvik og Romerike.

De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, både hos seg selv og underleverandørene.

Klimagassutslippet skal også reduseres med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i 2027.

1. september ble overtakelsen av kontrakten markert på Nebbenes Kro i Eidsvoll, et kjent stopp på E6 nordover fra Oslo.

– Vi vil ha seriøse samarbeidspartnere som jobber for de samme langsiktige måla som vi gjør, og da er arbeidsvilkår viktig, sier Vegvesenet-sjef, veidirektør Ingrid Dahl Hovland til FriFagbevegelse.

Sjekk lønna: Dette er den vanligste månedslønna i Norge

Åpenhet viktig

Veidirektøren mener det også er viktig å ha partnere som er pådrivere for å løfte bransjen. Spesielt når det kommer til å få flere yngre arbeidstakere, kvinner og mer mangfold.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Herman Bjørnson Hagen

– Det må være en attraktiv bransje, og det må løftes fram når det gjelder drift og vedlikehold, sier Hovland.

De som ønsker å være samarbeidspartnere med Vegvesenet må jobbe med anbudene på en annen måte når klimagassutslipp, miljø og arbeidsvilkår veier tyngre enn pris, legger hun til.

Direktør for drift og vedlikehold i Vegvesenet, Bjørn Laksforsmo, er tydelig på de skal følge opp krava som er stilt i kontrakten.

– Vi har vært heldige og fått Mesta på denne kontrakten. Mesta har selv lagt opp noen innovative løsninger til hvordan dette skal følges opp, blant annet med god åpenhet gjennom hele underleverandør-kjeden og systemer som skal rapportere det her på en gode måte, sier Laksforsmo.

Han legger til at Vegvesenet også skal samle inn mer data enn det de tradisjonelt sett har gjort.

– Det at Mesta er åpne med oss, gjør at både vi og Mesta lærer mer, og de kan demonstrere hvor flinke de faktisk er, sier Laksforsmo.

Mesta stilte med både el- og gasskjøretøy som skal brukes i vegdrifta.

Mesta stilte med både el- og gasskjøretøy som skal brukes i vegdrifta.

Herman Bjørnson Hagen

Skal følge opp

De tillitsvalgte får en viktig rolle i å passe på at Mesta og underleverandørene holder det de har lova. De har tariffavtalen på sin side, understreker anleggskoordinator i Norsk Arbeidsmandsforbund, Eirik Wangen Næss.

– Siden det er tariffavtale i Mesta, er det flere møter som skal avholdes. Både om drøfting av hvordan drifta går, men også lokal oppfølging med lagsmøter og regionsmøter, sier Næss.

Mesta har som nevnt også garantert at underleverandørene følger de samme krava.

Anleggskoordinator i Arbeidsmandsforbundet Eirik Wangen Næss.

Anleggskoordinator i Arbeidsmandsforbundet Eirik Wangen Næss.

Herman Bjørnson Hagen

– Hos underleverandørene er kanskje ikke alle organisert hos dere, så det er kanskje vanskeligere å følge opp de?

– Innleie og utsetting av arbeid skal drøftes med tillitsvalgte, og de tillitsvalgte har rett på innsyn. Da vil det være naturlig for de tillitsvalgte og ta det opp og etterspørre hvordan det står til hos underleverandørene.

Han mener det er rart om Mesta ikke har vært veldig kritiske i valget av underleverandører, når det stilles såpass strenge krav i kontrakten.

– Vi forventer også at Mesta faktisk gjør jobben sin og kontrollerer at underleverandørene har sine ting i orden, og vi forventer at Vegvesenet sjekker at Mesta og deres underleverandører har ting i orden.

Næss syns det blir spennende å følge med på hvordan dette kommer til å påvirke kvaliteten på arbeidet, rekrutteringa, hvor mange som videreutdanner seg, og om man kan drifte vei på en bedre måte framover.

– De ansatte blir kanskje også mer bevisste når Mesta her har forplikta seg til at det skal være gode arbeidsvilkår?

– Det er noe av det fine med å ha en tariffavtale. De ansatte skal ha en påvirkning på hvordan selskapet drives, og skal kunne ta opp ting ønsker å endre. Bruker man avtaleverket på riktig måte bør det her gå veldig bra, avslutter Næss.

Krav i Trøndelag: Nå må alle hovedentreprenører som skal drifte veier i Trøndelag ha tariffavtale

Hurdalsplattformen først

– Det vi har vært med på nå, er den første kontrakten som er tegna hvor arbeidsfolks rettigheter har fått en vesentlig del av vektinga. For regjeringa er anstendige lønns- og arbeidsvilkår en verdi i seg selv, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Mette Gundersen (Ap).

Statssekretær Mette Gundersen (Ap).

Statssekretær Mette Gundersen (Ap).

Herman Bjørnson Hagen

Men spørsmålet er om det blir mulig å prioritere på denne måten når statsbudsjettet skal strammes inn framover.

– Vi går utrygge tider i møte, hva gjelder landets økonomi. Men det å skulle fire på arbeidsvilkår er vel neppe måten å møte de utfordringene på, kanskje snarere tvert imot, sier Gundersen.

– Vurderer regjeringa å få inn dette som et krav i andre offentlige anskaffelser og anbudsrunder?

– Vi er veldig glade for at Statens vegvesen har tatt fatt i dette, og hilser selvfølgelig velkommen til at flere gjør det.

– Og da trenger de vel signaler?

– Ja, absolutt. Vårt svar nå er å levere på Hurdalsplattformen. Blant annet gjennom handlingsplaner for å motvirke sosial dumping. Jeg syns signala som Statens vegvesen gir nå, men også de vi sender ut fra regjeringa, er viktige.

Om det faktisk blir et krav, kommer regjeringa tilbake til når de har levert på Hurdalsplattformen, understreker statssekretæren.

Enklere for tillitsvalgte

– Jeg har trua på at de gjør dette fordi de ser det lønner seg, og de ser at framtida er at man har ryddige og gode arbeidsforhold, sier regionnestleder i LO Viken Oslo, Torbjørn Ness.

Han applauderer kontrakten som et godt tiltak og et godt steg på veien.

– Det er også veldig spennende at alle underleverandørene skal følge dette, ikke bare Mesta. Det blir spennende å se hvordan man greier å følge opp og kontrollere dette, så det ikke bare blir en bunke med papirer i et anbud som spiller en rolle, men at det faktisk er et konkurransefortrinn å ha gode arbeidsvilkår.

Han kan absolutt se for seg at det blir stilt lignende krav i andre offentlige anbudsprosesser.

– Det vil også lette arbeidet de tillitsvalgte gjør når de jobber for seriøsitet i egen bedrift.

– Det er nok flere framoverlente politikere som også tenker sånn, men til slutt er det ofte pengene som rår, avslutter Ness.

Om kontrakten og prosessen

• Kontrakten «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.

• Kontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2022.

• Mesta var best på alle kriterier, og leverte også lavest pris: 436 millioner kroner.

• De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, også hos underleverandørene.

• De skal også kutte 29 prosent i klimagassutslippa første år, og opp til 40 prosent siste år.

• Utrykningstiden og beredskapen skal også være bedre enn det som var kravet fra Vegvesenet.

Kilde: Statens vegvesen

06.09.2022
06:00
07.09.2022 09:54

Om kontrakten og prosessen

• Kontrakten «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.

• Kontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2022.

• Mesta var best på alle kriterier, og leverte også lavest pris: 436 millioner kroner.

• De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, også hos underleverandørene.

• De skal også kutte 29 prosent i klimagassutslippa første år, og opp til 40 prosent siste år.

• Utrykningstiden og beredskapen skal også være bedre enn det som var kravet fra Vegvesenet.

Kilde: Statens vegvesen




Mest lest

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Hanna Skotheim

88.000 uføre får ekstra penger i februar

STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.

STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

Marie Louise Somby/Árvu

Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret

Støre og Ap har mista store deler av folket siden stortingsvalget. Nå har oppslutninga nådd en ny bunn.

Støre og Ap har mista store deler av folket siden stortingsvalget. Nå har oppslutninga nådd en ny bunn.

Jan-Erik Østlie / Herman Bjørnson Hagen (grafikk)

Ny historisk bunn for Ap: – Det blir galt uansett hva de gjør

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

Leif Martin Kirknes

Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Debatt

Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre.

Foto: Magasinet

Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre. Foto: Magasinet

Magasinet for fagorganiserte

«Etter min oppfatning har Støre og Vedum gjort en stor feil», skriver Roar Flåthen

Pernille Vestengen

Nav-penger til uføre blir utsatt: – Folk er kjempeskuffa

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Privat

Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Brian Cliff Olguin

June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge

Kommentar

Colourbox

«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

Tri Nguyen Dinh

Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen

– Er vi klare for å gå til kamp? Jeg er i alle fall det. Vi må forberede oss på en streik, sier Sturla Søpstad fra NTL NTNU. (Illustrasjonsfoto)

– Er vi klare for å gå til kamp? Jeg er i alle fall det. Vi må forberede oss på en streik, sier Sturla Søpstad fra NTL NTNU. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

NTL krever reallønnsvekst i år: Tillitsvalgte maner til streik om det ikke oppnås

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

Omar Sejnæs

Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling


Flere saker