JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Widerøe Ground Handling:

Halve staben kan forsvinne når SAS bytter bakkemannskap: – Nå er det mørke tider, sier tillitsvalgt Joar

1. februar tar Aviator over anbudet for bakketjenester på tre norske flyplasser. Widerøe-ansatte med ansiennitet helt fra 1996 og kanskje tidligere kan forsvinne i dragsuget.
Joar Mathisen er bekymret for framtida til mange av de ansatte i Widerøe Ground Handling etter anbudstap ved tre flyplasser fra 1. februar.

Joar Mathisen er bekymret for framtida til mange av de ansatte i Widerøe Ground Handling etter anbudstap ved tre flyplasser fra 1. februar.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Joar Mathisen er leder av Widerøes verkstedklubb og hovedtillitsvalgt for bakkemannskapet til Widerøe Ground Handling. SAS har gitt anbudet for bakke- og skranketjenestene til Aviator, uten å stille krav om en virksomhetsoverdragelse. Dermed kan blant annet halve dagens stab ved flyplassen i Tromsø måtte forsvinne ut døra.

Tapt anbud og redusert flytrafikk på grunn av korona gir store konsekvenser for de ansatte ved Tromsø Lufthavn Langnes. Onsdag kveld kom meldingen om at selskapet har varslet Nav om oppsigelser av til sammen 550 ansatte ved sju ulike flyplasser, ifølge E24.

SAS kutter: Jo Bjørn og Urda må flytte eller pendle 50 mil for å komme seg på jobb

Mistenker at SAS har skjult agenda

Mathisen mener SAS gjennom anbudet ikke har lagt noen føringer for at arbeidstakerne skal sikres i forhold til en virksomhetsoverdragelse.

– Her snakker vi blant annet om ansatte som i februar 2016 ble overført fra SAS Ground Handling til Widerøe nettopp gjennom en virksomhetsoverdragelse, mener Mathisen.

– Mange har vært ansatt i SAS fra før 2000-tallet. De har vært gjennom en mengde ulike sparetiltak og effektiviseringstiltak i vanskelige tider for å berge SAS og arbeidsplassene. Nå er takken at mange lojale medarbeidere får et spark i baken når de plutselig står uten et arbeidsforhold og arbeidskontrakt som følge av manglende krav om virksomhetsoverdragelse i anbudsutlysningen, sier Joar Mathisen.

– De har hatt og fått et nært forhold til SAS gjennom disse årene og hadde fortjent en bedre skjebne. Nå føler alle en stor utrygghet i forhold til hvor sikker jobb de egentlig har, mener Mathisen.

Kontraktsforhandlingene skjer hvert tredje eller femte år. Det vil igjen si at leverandøren kan skifte like ofte som det.

– Da begynner vi nesten å snakke om et løsarbeidersamfunn, mener Mathisen.

Han mistenker også at SAS har en skjult agenda med å bytte anbudsvinner ved tre av flyplassene.

– Widerøe Ground Handling er en dominerende aktør på norske flyplasser. Ved å gi anbudet til Aviator på tre flyplasser blir selskapet betraktelig svekket som aktør, mener han.

SAS vil ikke kommentere saken eller påstandene fra Mathisen.

– En eventuell virksomhetsoverdragelse er et forhold som må avgjøres i dialog mellom de to leverandørene, i henhold til norske lover og regler, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til FriFagbevegelse.

Reaksjoner på regjeringens nye tiltak: – Denne krisepakken er helt krise og norske arbeidstakere burde ikke finne seg i det

– Blir jo rene Luksusfellen

Når dette samtidig kommer midt oppe i en covid-19 pandemi som har ført til permitteringer og enda større usikkerhet innen luftfarten, mener Mathisen usikkerheten for de ansatte blir enorm.

480 ansatte i Widerøe Ground Handling er helt eller delvis permittert. Tallene var enda styggere i april. Da var dobbelt så mange permittert.

Mathisen kunne ønsket at permitteringsperioden ble doblet, til 104 uker. Da hadde arbeidsgiverne kunnet unngå en del oppsigelser.

– Det hadde gitt ansatte en litt større grad av trygghet i hvordan framtida skal se ut og i forhold til hvordan markedet utvikler seg, mener han.

– Hva skjer i 2021? Blir det like svart eller blir det en lysning? Nøkkelen ligger i utenlandsreisende. At det er reisenekt til utlandet får store konsekvenser også for innenlandstrafikken. Vi er vel nede i åtte prosent av den normale trafikken nå. Luftfarten er ekstremt hardt rammet. Det er den bransjen som også vil bruke lengst tid på å komme seg på beina. Som bakkemannskap er vi helt avhengig av å ha fly i lufta, mener Mathisen.

Å gi flyselskapene lån mener han ikke løser noe som helst.

– Det blir jo rene Luksusfellen. Lån skal tilbakebetales. Har du ikke penger til det, hva skjer da, spør Joar Mathisen.

– I vår bransje vil situasjonen ikke kunne normalisere seg før tidligst 2024. Noen tror også situasjonen blir enda verre før den blir bedre, mener Mathisen.

Han er hovedtillitsvalgt for stuere, flyarbeidere, teknisk og cargo i Widerøe Ground Handling. Foreningen har i overkant av 600 medlemmer. Han håper noen klarer å finne nye jobber før 1. februar. Men det er heller ikke enkelt i dagens situasjon.

– Vi er vant til mørketiden, vi som kommer nordfra. Nå er det mørke tider, sukker han.

Frykter konkurs: Norwegian permitterer ytterligere 1.600 ansatte – kun 600 ansatte igjen

Warning
Annonse
Annonse