Innsparinger i luftfarten:
SAS kutter: Jo Bjørn og Urda må flytte eller pendle 50 mil for å komme seg på jobb
Basene til SAS i Trondheim og Stavanger forsvinner fra nyttår. Det får store konsekvenser for 151 ansatte. Pilot Jo Bjørn Skatval og kabinansatt Urda Brende er to av dem.
Jo Bjørn Skatval og Urda Brende må snart ta en avgjørelse: Skal de søke seg til Oslo og pendle eller flytte, eller skal de si opp etter et kvart århundre i SAS?
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Urda Brende har jobbet som kabinansatt i SAS i 25 år og er bosatt i Trondheim. Nå må hun søke jobb på Oslo lufthavn Gardermoen. SAS begrunner det med innsparing, i tillegg til at det skal være vanskelig og komplisert å programmere ansatte fra basene i Stavanger og Trondheim. Avgjørelsen berører arbeidsforholdene til 93 kabinansatte og 58 piloter
– Å flytte medfører både økonomiske og sosiale utfordringer. Det er ikke billig å etablere seg i østlandsområdet heller, sier Urda Brende til FriFagbevegelse.
Utelukker ikke konkurs: Norwegian får nei fra regjeringen om ekstra støtte
– Brutalt valg
Alle ansatte er tilbudt jobb i Oslo. Og SAS skal fortsatt fly fra de to byene.
Urda Brende har allerede gått ned 10 prosent i lønn på grunn av koronapandemien.
– Vi står jo alle foran et brutalt valg. Enten må vi si ja til å flytte, eller så må vi si nei og gå rettens vei for å hindre å bli oppsagt. Da legger vi i prinsippet jobben vår i potten, mener Brende.
Avslørt: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
SAS skal ifølge E24 ha tilbudt de ansatte som ønsker det en treårig ordning med egne reise- og hotellvilkår for å forenkle pendlingen.
Samtidig vil Norwegian beholde sin base i Trondheim, og Wizz Air er i ferd med å opprette base i Trondheim.
Vil ha bedre begrunnelse
Nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, ser rett hjem når han flyr inn for å lande på Trondheim lufthavn Værnes. Han må også svare arbeidsgiveren innen 16. november.
Mye lest: SAS-ansatte Eirik og Martin har fått varsel om oppsigelse: – Sinnssykt kjipt
Skatval ønsker en bedre begrunnelse for omstendighetene rundt å legge ned disse basene, som har en stor andel av SAS' norske produksjon.
– SAS har verktøy til å behandle mange baser. Andre flyselskap har også det. Det er merkelig at SAS nå skal gå motsatt vei enn mange andre flyselskap som vil ha base på Værnes, sier han til FriFagbevegelse.
Alternativet hans blir enten å pendle 50 mil eller å flytte til østlandsområdet.
– Jeg har ikke noe annet å gå til. Wizz Air skal sannsynligvis ha folk her, men det er ikke aktuelt for meg. Det kan heller ikke være noen god løsning for SAS å ha piloter som må reise 50 mil for å komme seg på jobb. Dessuten må jeg betale pendlingen selv, poengterer Skatval.
Møtes i Arbeidsretten
Leder i Pilotforbundet i Parat, Oddbjørn Holsether, vil ikke kommentere denne saken fordi den involverer jurister.
Fagorganisasjonen Parat har nemlig stevnet SAS for Arbeidsretten, som har berammet søksmålet til 14. og 15. desember. Saken i Arbeidsretten er en tvist vedrørende forståelsen av og brudd på Pilotavtalen i SAS.
Fått med deg denne? Voldsomme kutt i luftfarten: – Tar på mentalt for alle ansatte
Ifølge pressesjef i SAS, John Eckhoff, er det likevel ikke aktuelt å utsette tidsfristen til de ansatte om å søke seg over til Oslo-basen.
– Alle ansatte har tilbud om å videreføre sin ansettelse og programmering ut fra basen på Oslo lufthavn Gardermoen, sier han til FriFagbevegelse.
– Basene har ikke vært lønnsomme på flere år, og koronakrisen forsterket behovet for kostnadskutt der det er mulig. Derfor blir dette gjennomført allerede fra nyttår. Tidsfristene er ikke endret, og de ansatte må si fra innen 16. november om de ønsker å starte å jobbe ut fra Oslo, poengterer han.
Lengre varslingsfrist
Parat, som representerer de SAS-ansatte, mener selskapet ikke har overholdt tariffavtalens bestemmelser om frister ved nedleggelsen av basen. Parat mener varslingsfristen er ett år. Tvisten gjelder ikke spørsmålet om SAS kan endre pilotenes arbeidssted.
Parat bemerker blant annet i stevningen at SAS kun legger ned de formelle basene, men ikke stanser produksjonen på de to basene.
– Det SAS ser ut til å gjøre er å flytte reisekostnader over på de flygende uten at selve produksjonen de er tilknyttet endres, heter det i stevningen.