JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

«Hurtigruten uten norske sjøfolk og uten norsk språk i norske farvann, er nærmere enn det vi liker»

Tori Aarseth

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Norske sjøfolk og sjøfartsnasjonen Norge er utsatt, skriver kokken Jan Nilsen.

Hurtigruten vurderer ulike flaggstater for minst fire av sine skip. Fra 1. januar 2021 kan rederiets skip seile under utenlandske flagg, selv om de er på ekspedisjonscruise i norske farvann.

Dette er nøyaktig det vi sjøfolk har sagt i mange år. Vi ser det skjer i hele skipsfarten.

Hotellskipet ble avslørt i å ha ansatte med 11.000 kroner i månedslønn. Nå er de tilbake

Men når det skjer i fergefarten, som Color Line og Hurtigruten, blir det mere synlig og mere fokus på det enn når det skjer i de andre segmentene. Der er det færre som blir satt på land på en gang.

Dermed så går de lettere under radaren.

En norsk merkevare som Hurtigruten uten norske sjøfolk, uten norsk språk i norske farvann, er en tanke som er fjern for de fleste, men som er nærmere enn det vi liker å tenke på.

Norske sjøfolk sier klart ifra at det skal være norsk lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel.

Det vi savner er at stortinget og det norske folk sier det samme og innfører det så raskt som mulig.

Selv om det er hurtigruten vi nå ser i denne utviklingen, er det viktig at vi samtidig også holder fokus på at dette skjer i de andre segmentene.

Næringsdepartementet har ikke tatt stilling til kravet om norske vilkår i norske farvann

Hvis vi bare holder fokus på et segment av gangen, så klarer vi ikke å oppnå det vi krever. Alt blir stykkevis og delt og folk blir lei av å høre om oss sjøfolk hele tiden.

Men når de angriper det norskeste av det norske så reagerer folk med rette. De fleste er ikke klar over at hurtigruten ikke har norske eiere lenger.

Vi er nå nødt til å samle oss. For tre år siden gikk vi ut og sa at det vi ser nå er begynnelsen på slutten for norske sjøfolk og Norge som sjøfartsnasjon.

Skal vi klare å stanse denne utviklingen så må vi være samlet. Jeg føler vi er kommet et stykke på vei men vi er ikke i mål.

Kampen for å berge utenriks og innenriks fergefart, er ikke en kamp de skal kjempe alene.

På samme måte som kampen for norske sjøfolk i offshore, fraktefarten og fiskere fra fiskeflåten skal ikke være en kamp alene.

Vi må stå samlet, det finnes ikke en annen måte å vinne denne kampen på.

Vi er kommet langt på vei til å fjern den norske sjømann. Skal vi tillate det?

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse