HOTELLSKIP: Turistgründer Stein Are Paulsen vil drive hotell fra kai. Det er Sjømannsforbundet skeptisk til.
Torgrim Rath Olsen
Hotellskipet ble avslørt i å ha ansatte med 11.000 kroner i månedslønn. Nå er de tilbake
Turistgründer Stein Are Paulsen vil drive hotellskip som skal ligge til kai i Tromsø og konkurrere med de andre hotellene. I så fall må han tilby norsk lønn til de ansatte, svarer Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.
tri@lomedia.no
– Skal skipet i Tromsø driftes som et hotell, så må det også brukes allmenngjort avtale (lovbestemt minstelønn, red.anm) for hotellansatte som Fellesforbundet har forhandlet fram. Brukes det internasjonale vilkår fra sjøfarten for å spare penger, så er det sosial dumping og konkurransevridning. Hvis ikke Paulsen kan garantere at han skal bruke norsk tariff, så burde han heller ikke få tillatelse til drive dette skipshotellet, er NSF-leder Johnny Hansens klare beskjed.
Sak til behandling
Om turistgründeren får lov til å drive hotelldrift fra kaia er nå opp til Tromsø kommune som har saken til behandling. Hansen advarer sterkt mot å tillate dette da det vil gi presedens for andre som ønsker det samme. Han påpeker at skipshotellet i fjor brukte ansatte med lønninger på 1.200 dollar (ca. 11.000 kroner) i måneden.
p
– Dette fartøyet er ikke registrert i Norge og er dermed ikke underlagt norsk lov, vel å merke så lenge det brukes som et skip. Hvis de fortsetter praksisen fra i fjor, hvor ansatte fikk internasjonale vilkår og lønninger ned mot 1200 dollar i måneden, er det langt under det andre som jobber på hotell i Tromsø får i lønn. I tillegg har de heller ikke andre norske rettigheter, sier Hansen videre.
Han frykter at hvis Paulsens skip, MV Quest, får godkjennelse fra kommunen, kan andre skip med fremmede flagg finne på å gjøre det samme og at systematisk sosial dumping blir resultatet.
– Paulsen må gjerne drive hotell, så lenge han følger norske regler, understreker Hansen.
Norsk lønn, sier eier
Stein Are Paulsen avviser at han skal bedrive sosial dumping. Han forklarer at de som skal jobbe med hotelldriften ved skipet, får norsk lønn og er ansatt hos selskapet Arctic Explorer (som eier MV Quest), som er norsk.
– Men under seiling, og når MV Quest fungerer som cruiseskip, så brukes internasjonale vilkår slik som de andre cruise- og ekspedisjonsskipene, forklarer Paulsen til Maritim Logg.
– Men vil dere bruke allmenngjort avtaler for hotellansatte forhandlet fram av Fellesforbundet?
– Foreløpig har jeg ikke peiling på hva vi gjør i forhold til tariff, skriver Paulsen i en SMS til Maritim Logg.
NSF-LEDER: Johnny Hansen frykter sosial dumping og internasjonale lønninger selv om skipet skal driftes som hotell.
Tri Nguyen Dinh
Vil ha kontroll
I den grad Arctic Explorer kan dokumentere at de tilbyr norske lønns- og arbeidsvilkår til sine ansatte, er NSF-leder Hansen fornøyd.
– Men dette må følges opp med kontroll fra myndighetene og fra fagforbundene. Vårt krav er norske lønns- og arbeidsvilkår. Kommunen kan ikke tillate dette hvis det ikke er norske vilkår, fastslår Hansen, som ikke tar Paulsens ord for gitt.
Han påpeker at Paulsen og hans selskap i fjor absolutt ikke betalte norske lønn- og arbeidsvilkår til de som drev hotellet.
MV Quest fikk nemlig besøk av International Transport Workers Federation (ITF). Da ble det avdekket at de brukte avtaler for internasjonale sjøfolk for å drifte hotellet. For eksempel tjente en stuepike 1200 dollar (10.800 kroner), opplyser ITF. Den norske tariffen for tilsvarende hotellansatte begynner på rundt 27.000 kroner i måneden, ifølge Riksavtalen.
Direkte konkurrenter
– Skipet lå til kai bare noen hundre meter fra Scandic hotell og var direkte konkurrenter om de samme turistene, sier ITF-inspektør Yngve Lorentsen.
Overnattingsprisene var på samme nivå som de landbaserte hotellene viste booking.com, expedia.com og andre hotellsider på nettet.
– MV Quest er et FOC-flagget skip (færøysk bekvemmelighetsflagg) og har internasjonale vilkår om bord når det driftes som et cruise-skip, bekrefter Lorentsen.
p
– Med færøysk flagg er det ikke ulovlig med internasjonale vilkår. Problemet oppstår når skipet blir til et flytende hotell. Er det da et skip eller et hotell, spør Lorentsen.
Det er et hotell
Advokat Terje Hernes Pettersen, som har lang fartstid fra Næringsdepartementet og Sjøfartsdirektoratet, og skrevet kommentarutgaver til skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven, er klar på lovforståelsen og mener skipet må defineres som hotell når det ligger til kai som et skipshotell.
– Når man endrer formål og går fra å være skip til å være bli et hotell, så kan det ikke være tvil om at landbasert regelverk kommer til anvendelse, slik det gjør for ordinære hoteller. Hvor skipet er registrert får da underordnet betydning, sier Hernes Pettersen.
Han viser videre til boken «Sjørett», skrevet av nestorene i norsk sjørett, Hans Jacob Bull og Thor Falkanger, hvor disse uttaler:
«Skipsegenskapen kan tenkes å opphøre ved at skipet gis ny anvendelse, f.eks. passasjerfartøyet som brukes som losjiskip eller restaurant...».
Juridisk støtte fra kommunen
Hernes Pettersen får støtte av kommunens egen jurist, Jacob Bergh. I en epost skriver han: «Jeg er enig i at skipets formål blir et annet, og at plan- og bygningsloven, og norsk rett for øvrig får anvendelse. Byggesaksforskriften fikk i 2017 paragraf 1-5 om at bestemmelsene gjelder for husbåter og fartøy som tas ut av sin alminnelige drift, og benyttes til beboelse eller næring. Etter denne kan ikke jeg se hvordan det skal være noe tvil forbundet med dette spørsmålet».
Norske vilkår er for dyrt
Historien om MV Quest som hotellskip i fjor endte med at syv personer ble utvist fra landet siden de var sjøfolk som ikke hadde arbeidstillatelse på et hotell i Norge. Avgjørelsen er anket til Utlendingsnemnda (UNE).
Han har ingen planer om å flagge båten hjem og tilby norske lønnsvilkår når det driftes som cruise-skip.
– Det ser jeg ingen grunn til.
p
– Hvorfor ikke?
– Det er på grunn av de norske lønnsvilkårene. Det er ingen som har råd til det. Det er ikke økonomisk forsvarlig når vi jobber i et internasjonalt marked i konkurranse med de andre cruise- og ekspedisjonsskipene, sier Paulsen.
Selv om rederiets ansatte ble utvist i fjor, er ikke Paulsen bekymret for at det samme skal skje i år.
Det er ikke riktig at vi bruker «tredjelandsarbeidere» når vi kjører hotelldrift, vi bruker norske og andre EU-borgere. Dette gjør vi i år, og vi gjorde det også sist sesong, sier Paulsen som da vil lene seg på avtalen om fri flyt av arbeidskraft innenfor Schengen-området.
Grunnen til at Paulsen velger å ligge som hotell i de stille periodene er for å dempe kostnadene på skipet.
– Det beste er å bruke fartøyet til ekspedisjoner, da vi har best inntjening på det, men hotell er ett godt alternativ. Etterspørselen etter hotellrom i Tromsø er også til stede og jeg tenker at dette er bra for Tromsø by siden hotellkapasiteten er sprengt i perioder, sier Paulsen.
Dilemmaet kunne vært unngått
SVs ordførerkandidat Pål Julius Skogholt er fullstendig enig i at hotell, om det så drives fra båt, må konkurrere med like vilkår som hotell på land.
– Alle som jobber som hotellansatt skal ha norsk tariffavtale. Om Tromsø kommune lar MV Quest få drifte som et hotell uten norske vilkår, er det en skandale. Hvis ikke Arctic Explorer kan garantere oss dette nå, kan vi heller ikke gi dem tillatelse. I så fall må vi stoppe denne tillatelsen og jeg skal se om det finnes politiske virkemidler for det. For sosial dumping er helt uakseptabelt i Tromsø kommune, sier Skogholt.
Han mener dette dilemmaet kunne vært unngått om det fantes lovfestede regler om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen.
– SV vil fortsette denne kampen og jobbe for at flest mulige politikere og partier vil gå inn for å innføre et slikt krav, lover Skogholt som nylig gjorde et brakvalg med Tromsø SV med 15,8 prosent oppslutning.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Alf Ragnar Olsen