Podkasten «Rørsla»:
Hva skjer hvis man ikke sover?
Erik hallusinerte maursluker og rosa kaniner mens han kjørte taxi.
DØGNET: Ifølge Erik Møystad jobbet han i perioder rundt 100 timer i uka som taxisjåfør i Elverum. Konsekvensene merker han fortsatt på kroppen i dag.
Ida Karine Gullvik
ida.karine.gullvik@lomedia.no
Eirik Møystad hadde en drømmejobb som ble til et mareritt.
– I begynnelsen var det helt herlig, forteller han.
– Det var frihet, du hadde en fin bil, traff nye mennesker.
Men arbeidsdagene som taxisjåfør på Elverum var lange. Han forteller at han noen ganger jobbet over 24 timer i strekk flere dager i uken. Og det begynte etter hvert å sette spor.
Hallusinerte bak rattet
En kveld har han vært på jobb i over et døgn når det kommer et oppdrag i Oslo. Turen innover går fint, men når han kjører hjem igjen begynner han å slite.
Et sted mellom Oslo og Elverum ser han plutselig noe veldig snodig: En maursluker som springer over veien. Et eksotisk Sør-Amerikansk dyr som ikke vanligvis rusler rundt i skogene på østlandet. Og i tillegg er det noen rosa kaniner der ute ...
– Da begynner hjernen å lure deg. Da er du ikke skikka til å kjøre bil, sier han.
Men Erik stopper ikke. Han kjører videre. Parkerer i Elverum sentrum for å vente på flere passasjerer. Historien om det som skjer etterpå har han bært på i 10 år.
– Dette er galskap. Det må stoppes. Hva er det vi som kjører drosje holder på med?
Hør Eriks historie i ukas episode av Rørsla:
Lytt til Rørsla på:
• iTunes
• Spotify
• Acast
• Stitcher
... og husk å abonnere slik at du får varsel om nye episoder!
Vi har snakket med flere andre sjåfører som forteller om lignende arbeidstider som det Erik hadde i Elverum på denne tida. Forbundsleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, vil ikke kommentere det Erik forteller om vakter som varte i over et døgn, men han sier på generelt grunnlag at de oppfordrer alle sine sjåfører til å forholde seg til vanlig arbeidstid sånn at det ikke går ut over sikkerheten.
Erik selv oppfatter at situasjonen i drosjenæringa er bedre i dag. Samtidig ønsker regjeringen å åpne for en liberalisering av taxinæringen. Det vil si at flere skal kunne få løyve til å kjøre taxi, noe som igjen vil føre til at det blir flere sjåfører som konkurrerer om passasjerene. Flere i bransjen er bekymret for hva dette vil si for sjåførenes lønn og arbeidstid.
Lyst til å lese mer? Sjekk ut disse sakene:
• I disse yrkesgruppene sover de dårligst
• Slik påvirker arbeidstida helsa di
• – Alle som vil skal kunne bli taxisjåfører
• Bloggen: Deregulering av drosjemarkedet er en oppskrift på sosial dumping
• Regjeringen varsler endringer i taxireglene – kan åpne opp for Uber