Kraftig økning i antall drosjeløyver
Taxireformen har ført til at antall drosjeløyver har økt med 45 prosent på landsbasis og hele 69 prosent bare i Oslo. Norges Taxiforbund er bekymret.
Flere drosjesjåfører har gitt opp etter at taxireformen ble innført i fjor. En ny regjering kan bety en endring av reformen. (Illustrasjonsfoto)
Roy Ervin Solstad
– Mange sjåfører har mistet levebrødet sitt, sier styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund til Klassekampen.
Taxireformen ble innført av regjeringen i november i fjor, og siden da er det registrert 3.587 nye drosjeløyver i hele landet.
Trevland sier at han ikke er overrasket over tallene, og at det er som ventet.
– Bare i Oslo Taxi er det et sted mellom 80 og 100 innehavere som har gitt opp nå, sier drosjeeier og styreleder Glenn Tuxen i Norges Taxiforbund avdeling Oslo. Han understreker at noe av avgangen også er en konsekvens av koronapandemien.
Aktuelt: Regjeringen vil fjerne krav om taksameter i drosjene
Taxireformen innebar blant annet at kravet om at løyvehaver må være knyttet til taxisentral forsvant, og at taket på antall drosjeløyver i byene ble fjernet.
Den nye regjeringen som er på trappene kan føre til at det blir gjort nye endringer. Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet var imot reformen.
Rundspørring: Slik svarer politikerne om konkurransen i taxinæringa
Sverre Myrli, Aps samferdselspolitiske talsperson, sier til Klassekampen at de vil gjøre tre grep raskt: Det blir krav om tilknytning til en sentral og krav om taksameter, samt mulighet til at fylkene kan sette begrensninger på antall løyver.
– Det er de tre viktigste tingene som peker seg helt åpenbart ut, sier Myrli.