Taxireform og frislipp av drosjeløyver:
Anbud på skolekjøring får sjåførene til å rase: Slik svarer politikerne om konkurransen i taxinæringa
– Hele ordningen med offentlige innkjøp av transport må gjennomgås, sier Arne Nævra fra Sosialistisk Venstreparti (SV). Se hva ulike partipolitikere svarer om anbudene i taxinæringa.
ENIGE OG UENIGE: Det er tverrpolitisk enighet om at det offentlige gjennom sine innkjøp av transporttjenester skal bidra til gode lønns- og arbeidsvilkår for taxisjåførene. Det er imidlertid stor uenighet om taxireformen bør reverseres eller videreføres.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
I Trøndelag har irritasjonen over anbudet på skolekjøring i taxibransjen vært så stor, at det var tillyst kjørenekt blant taxisjåfører over hele fylket torsdag 9. september.
Avtalen mellom det fylkeskommunale kollektivselskapet AtB og TrønderTaxi ga taxisjåførene så dårlig betalt for turene, at det ble karakterisert som sosial dumping.
Opprør i Trøndelag: Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk
– Det offentlige må bidra
I en rundspørring gjort av Magasinet for fagorganiserte blant de politiske partiene på Stortinget, er det stor enighet om at det offentlige må gå foran som en ansvarlig transportkjøper i anbudsprosesser.
– Det offentlige som innkjøper må bidra til å sikre ordentlig lønn og arbeidsvilkår for de ansatte, understreker Siv Mossleth fra Senterpartiet.
(Saken fortsetter under bildet)
HAR RAMMET SJÅFØRENE: – Anbudshysteriet har gått utover sjåførenes lønn, arbeidsvilkår og sikkerhet, mener Arne Nævra fra SV.
Helge Rønning Birkelund
Det er det tydelig at Arne Nævra fra Sosialistisk Venstreparti mener ikke alltid har vært tilfelle.
– Hele ordningen med offentlige innkjøp av transport må gjennomgås. Det er blitt et anbudshysteri som legger press på både lønn og arbeidsvilkår og sikkerhet, sier han.
– Må skjerpe kravene
Han får støtte av Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.
– Det offentlige skal ikke bruke anbud til å presse lønns og arbeidsvilkår til et nivå under norske standarder i arbeidslivet, sier han.
Når det gjelder transport i forbindelse med medisinsk behandling, mener Myrli det kan være to måter å unngå at det skjer.
– Vi må enten skjerpe kravene til Pasientreiser HF, slik at kontraktene ikke leder til press på lønna til sjåførene, eller la helseforetakene ta en større del av pasienttransporten selv, men da må vi samtidig se på krav til løyve for persontransport, påpeker han.
Frislipp: Antallet taxiløyver i Oslo har økt med 51 prosent
– Fylkeskommunalt ansvar
Heller ikke på borgerlig side ønsker man at det offentlige skal legge til rette for at lønns- og arbeidsvilkår blir skadelidende i forbindelse med innkjøp av transporttjenester. Kristelig Folkeparti sier at kravene til arbeidsvilkår må følges, og at det må straff til dersom de brytes.
(Saken fortsetter under bildet)
FELLES ANSVAR: – Det offentlige og arbeidsgiverne må selvsagt bidra til ryddige forhold, sier Høyres Helge Orten.
Stein Inge Stølen
De samme signalene kommer fra Høyre:
– Det offentlige som innkjøper skal sammen med arbeidsgiverne selvsagt bidra til ryddige forhold i arbeidslivet, og at reglene følges, understreker Helge Orten som de siste fire årene har ledet Stortingets transportkomité.
Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet poengtere at ansvaret ligger hos fylkeskommunene.
– Det er opp til dem å utarbeide kravene i de offentlige innkjøpene av transport, sier han.
– Skyldes ikke dereguleringen
I Miljøpartiet De Grønne vil man lytte til synspunkter fra bransjen på hvordan det offentlige kan tilrettelegge for en rettferdig lønnsutvikling for sjåførene, mens Bjørnar Moxnes i Rødt minner om at disse problemene ikke skyldes dereguleringen av taxibransjen.
– Alt var ikke perfekt før frislippet heller, og vi er åpne for å se på ordninger som sikrer lønningene til sjåførene, men akkurat nå står den store kampen om taxireformen, påpeker han.
(Saken fortsetter under bildet)
GAMLE REGLER: – Vi vil reversere taxireformen og la fylkeskommunene igjen få sette tak på antall løyver i kommunene, sier Sverre Myrli fra Ap.
Ole Palmstrøm
Reversering
Den dereguleringen kommer trolig til å bli reversert etter valget, dersom meningsmålingene får rett i at det blir regjeringsskifte.
I den samme rundspørringen til Magasinet for fagorganiserte sier både Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt at de vil reversere reformen, mens Miljøpartiet De Grønne mener man må se på dereguleringen på nytt etter valget.
– Vil vil la fylkeskommunene få sette tak på antall løyver, og vi vil ha krav til både driveplikt og tilknytning til drosjesentraler, sier Sverre Myrli fra Ap.
På borgerlig side er synet et helt annet.
– Reformen er en nødvendig fornyelse, og vil bidra til at taximarkedet vil fungere bedre enn det har gjort, sier Helge Orten fra Høyre.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.