JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ENIGE OG UENIGE: Det er tverrpolitisk enighet om at det offentlige gjennom sine innkjøp av transporttjenester skal bidra til gode lønns- og arbeidsvilkår for taxisjåførene. Det er imidlertid stor uenighet om taxireformen bør reverseres eller videreføres.

ENIGE OG UENIGE: Det er tverrpolitisk enighet om at det offentlige gjennom sine innkjøp av transporttjenester skal bidra til gode lønns- og arbeidsvilkår for taxisjåførene. Det er imidlertid stor uenighet om taxireformen bør reverseres eller videreføres.

Roy Ervin Solstad

Taxireform og frislipp av drosjeløyver:

Anbud på skolekjøring får sjåførene til å rase: Slik svarer politikerne om konkurransen i taxinæringa

– Hele ordningen med offentlige innkjøp av transport må gjennomgås, sier Arne Nævra fra Sosialistisk Venstreparti (SV). Se hva ulike partipolitikere svarer om anbudene i taxinæringa.



10.09.2021
13:43
10.09.2021 14:04

roy@lomedia.no

I Trøndelag har irritasjonen over anbudet på skolekjøring i taxibransjen vært så stor, at det var tillyst kjørenekt blant taxisjåfører over hele fylket torsdag 9. september.

Avtalen mellom det fylkeskommunale kollektivselskapet AtB og TrønderTaxi ga taxisjåførene så dårlig betalt for turene, at det ble karakterisert som sosial dumping.

Opprør i Trøndelag: Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk

– Det offentlige må bidra

I en rundspørring gjort av Magasinet for fagorganiserte blant de politiske partiene på Stortinget, er det stor enighet om at det offentlige må gå foran som en ansvarlig transportkjøper i anbudsprosesser.

– Det offentlige som innkjøper må bidra til å sikre ordentlig lønn og arbeidsvilkår for de ansatte, understreker Siv Mossleth fra Senterpartiet.

(Saken fortsetter under bildet)

HAR RAMMET SJÅFØRENE: – Anbudshysteriet har gått utover sjåførenes lønn, arbeidsvilkår og sikkerhet, mener Arne Nævra fra SV.

HAR RAMMET SJÅFØRENE: – Anbudshysteriet har gått utover sjåførenes lønn, arbeidsvilkår og sikkerhet, mener Arne Nævra fra SV.

Helge Rønning Birkelund

Det er det tydelig at Arne Nævra fra Sosialistisk Venstreparti mener ikke alltid har vært tilfelle.

– Hele ordningen med offentlige innkjøp av transport må gjennomgås. Det er blitt et anbudshysteri som legger press på både lønn og arbeidsvilkår og sikkerhet, sier han.

– Må skjerpe kravene

Han får støtte av Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

– Det offentlige skal ikke bruke anbud til å presse lønns og arbeidsvilkår til et nivå under norske standarder i arbeidslivet, sier han.

Når det gjelder transport i forbindelse med medisinsk behandling, mener Myrli det kan være to måter å unngå at det skjer.

– Vi må enten skjerpe kravene til Pasientreiser HF, slik at kontraktene ikke leder til press på lønna til sjåførene, eller la helseforetakene ta en større del av pasienttransporten selv, men da må vi samtidig se på krav til løyve for persontransport, påpeker han.

Frislipp: Antallet taxiløyver i Oslo har økt med 51 prosent

– Fylkeskommunalt ansvar

Heller ikke på borgerlig side ønsker man at det offentlige skal legge til rette for at lønns- og arbeidsvilkår blir skadelidende i forbindelse med innkjøp av transporttjenester. Kristelig Folkeparti sier at kravene til arbeidsvilkår må følges, og at det må straff til dersom de brytes.

(Saken fortsetter under bildet)

FELLES ANSVAR: – Det offentlige og arbeidsgiverne må selvsagt bidra til ryddige forhold, sier Høyres Helge Orten.

FELLES ANSVAR: – Det offentlige og arbeidsgiverne må selvsagt bidra til ryddige forhold, sier Høyres Helge Orten.

Stein Inge Stølen

De samme signalene kommer fra Høyre:

– Det offentlige som innkjøper skal sammen med arbeidsgiverne selvsagt bidra til ryddige forhold i arbeidslivet, og at reglene følges, understreker Helge Orten som de siste fire årene har ledet Stortingets transportkomité.

Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet poengtere at ansvaret ligger hos fylkeskommunene.

– Det er opp til dem å utarbeide kravene i de offentlige innkjøpene av transport, sier han.

– Skyldes ikke dereguleringen

I Miljøpartiet De Grønne vil man lytte til synspunkter fra bransjen på hvordan det offentlige kan tilrettelegge for en rettferdig lønnsutvikling for sjåførene, mens Bjørnar Moxnes i Rødt minner om at disse problemene ikke skyldes dereguleringen av taxibransjen.

– Alt var ikke perfekt før frislippet heller, og vi er åpne for å se på ordninger som sikrer lønningene til sjåførene, men akkurat nå står den store kampen om taxireformen, påpeker han.

(Saken fortsetter under bildet)

GAMLE REGLER: – Vi vil reversere taxireformen og la fylkeskommunene igjen få sette tak på antall løyver i kommunene, sier Sverre Myrli fra Ap.

GAMLE REGLER: – Vi vil reversere taxireformen og la fylkeskommunene igjen få sette tak på antall løyver i kommunene, sier Sverre Myrli fra Ap.

Ole Palmstrøm

Reversering

Den dereguleringen kommer trolig til å bli reversert etter valget, dersom meningsmålingene får rett i at det blir regjeringsskifte.

I den samme rundspørringen til Magasinet for fagorganiserte sier både Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt at de vil reversere reformen, mens Miljøpartiet De Grønne mener man må se på dereguleringen på nytt etter valget.

– Vil vil la fylkeskommunene få sette tak på antall løyver, og vi vil ha krav til både driveplikt og tilknytning til drosjesentraler, sier Sverre Myrli fra Ap.

På borgerlig side er synet et helt annet.

– Reformen er en nødvendig fornyelse, og vil bidra til at taximarkedet vil fungere bedre enn det har gjort, sier Helge Orten fra Høyre.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.09.2021
13:43
10.09.2021 14:04



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten

GIR GJERNE REGJERINGSRÅD: – Den nye regjeringa har en alvorlig stor jobb å gjøre, men om de trenger tips og råd på veien, er det bare å ta kontakt, sier lastebilsjåfør Asgeir Ripe.

GIR GJERNE REGJERINGSRÅD: – Den nye regjeringa har en alvorlig stor jobb å gjøre, men om de trenger tips og råd på veien, er det bare å ta kontakt, sier lastebilsjåfør Asgeir Ripe.

Sissel M. Rasmussen

Tillitsvalgte i transport har store forventninger og enda større krav til en ny regjering

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk


Flere saker