JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ENIGE OG UENIGE: Det er tverrpolitisk enighet om at det offentlige gjennom sine innkjøp av transporttjenester skal bidra til gode lønns- og arbeidsvilkår for taxisjåførene. Det er imidlertid stor uenighet om taxireformen bør reverseres eller videreføres.

ENIGE OG UENIGE: Det er tverrpolitisk enighet om at det offentlige gjennom sine innkjøp av transporttjenester skal bidra til gode lønns- og arbeidsvilkår for taxisjåførene. Det er imidlertid stor uenighet om taxireformen bør reverseres eller videreføres.

Roy Ervin Solstad

Taxireform og frislipp av drosjeløyver:

Anbud på skolekjøring får sjåførene til å rase: Slik svarer politikerne om konkurransen i taxinæringa

– Hele ordningen med offentlige innkjøp av transport må gjennomgås, sier Arne Nævra fra Sosialistisk Venstreparti (SV). Se hva ulike partipolitikere svarer om anbudene i taxinæringa.


10.09.2021
13:43
10.09.2021 14:04

roy@lomedia.no

I Trøndelag har irritasjonen over anbudet på skolekjøring i taxibransjen vært så stor, at det var tillyst kjørenekt blant taxisjåfører over hele fylket torsdag 9. september.

Avtalen mellom det fylkeskommunale kollektivselskapet AtB og TrønderTaxi ga taxisjåførene så dårlig betalt for turene, at det ble karakterisert som sosial dumping.

Opprør i Trøndelag: Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk

– Det offentlige må bidra

I en rundspørring gjort av Magasinet for fagorganiserte blant de politiske partiene på Stortinget, er det stor enighet om at det offentlige må gå foran som en ansvarlig transportkjøper i anbudsprosesser.

– Det offentlige som innkjøper må bidra til å sikre ordentlig lønn og arbeidsvilkår for de ansatte, understreker Siv Mossleth fra Senterpartiet.

(Saken fortsetter under bildet)

HAR RAMMET SJÅFØRENE: – Anbudshysteriet har gått utover sjåførenes lønn, arbeidsvilkår og sikkerhet, mener Arne Nævra fra SV.

HAR RAMMET SJÅFØRENE: – Anbudshysteriet har gått utover sjåførenes lønn, arbeidsvilkår og sikkerhet, mener Arne Nævra fra SV.

Helge Rønning Birkelund

Det er det tydelig at Arne Nævra fra Sosialistisk Venstreparti mener ikke alltid har vært tilfelle.

– Hele ordningen med offentlige innkjøp av transport må gjennomgås. Det er blitt et anbudshysteri som legger press på både lønn og arbeidsvilkår og sikkerhet, sier han.

– Må skjerpe kravene

Han får støtte av Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

– Det offentlige skal ikke bruke anbud til å presse lønns og arbeidsvilkår til et nivå under norske standarder i arbeidslivet, sier han.

Når det gjelder transport i forbindelse med medisinsk behandling, mener Myrli det kan være to måter å unngå at det skjer.

– Vi må enten skjerpe kravene til Pasientreiser HF, slik at kontraktene ikke leder til press på lønna til sjåførene, eller la helseforetakene ta en større del av pasienttransporten selv, men da må vi samtidig se på krav til løyve for persontransport, påpeker han.

Frislipp: Antallet taxiløyver i Oslo har økt med 51 prosent

– Fylkeskommunalt ansvar

Heller ikke på borgerlig side ønsker man at det offentlige skal legge til rette for at lønns- og arbeidsvilkår blir skadelidende i forbindelse med innkjøp av transporttjenester. Kristelig Folkeparti sier at kravene til arbeidsvilkår må følges, og at det må straff til dersom de brytes.

(Saken fortsetter under bildet)

FELLES ANSVAR: – Det offentlige og arbeidsgiverne må selvsagt bidra til ryddige forhold, sier Høyres Helge Orten.

FELLES ANSVAR: – Det offentlige og arbeidsgiverne må selvsagt bidra til ryddige forhold, sier Høyres Helge Orten.

Stein Inge Stølen

De samme signalene kommer fra Høyre:

– Det offentlige som innkjøper skal sammen med arbeidsgiverne selvsagt bidra til ryddige forhold i arbeidslivet, og at reglene følges, understreker Helge Orten som de siste fire årene har ledet Stortingets transportkomité.

Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet poengtere at ansvaret ligger hos fylkeskommunene.

– Det er opp til dem å utarbeide kravene i de offentlige innkjøpene av transport, sier han.

– Skyldes ikke dereguleringen

I Miljøpartiet De Grønne vil man lytte til synspunkter fra bransjen på hvordan det offentlige kan tilrettelegge for en rettferdig lønnsutvikling for sjåførene, mens Bjørnar Moxnes i Rødt minner om at disse problemene ikke skyldes dereguleringen av taxibransjen.

– Alt var ikke perfekt før frislippet heller, og vi er åpne for å se på ordninger som sikrer lønningene til sjåførene, men akkurat nå står den store kampen om taxireformen, påpeker han.

(Saken fortsetter under bildet)

GAMLE REGLER: – Vi vil reversere taxireformen og la fylkeskommunene igjen få sette tak på antall løyver i kommunene, sier Sverre Myrli fra Ap.

GAMLE REGLER: – Vi vil reversere taxireformen og la fylkeskommunene igjen få sette tak på antall løyver i kommunene, sier Sverre Myrli fra Ap.

Ole Palmstrøm

Reversering

Den dereguleringen kommer trolig til å bli reversert etter valget, dersom meningsmålingene får rett i at det blir regjeringsskifte.

I den samme rundspørringen til Magasinet for fagorganiserte sier både Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt at de vil reversere reformen, mens Miljøpartiet De Grønne mener man må se på dereguleringen på nytt etter valget.

– Vil vil la fylkeskommunene få sette tak på antall løyver, og vi vil ha krav til både driveplikt og tilknytning til drosjesentraler, sier Sverre Myrli fra Ap.

På borgerlig side er synet et helt annet.

– Reformen er en nødvendig fornyelse, og vil bidra til at taximarkedet vil fungere bedre enn det har gjort, sier Helge Orten fra Høyre.

10.09.2021
13:43
10.09.2021 14:04



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker