JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

Tormod Ytrehus

Skolekøyring på anbod:

Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk

Nye anbod for skoleskyss har skapt taxikaos i Trøndelag. Eit kappløp mot botnen, meiner sjåførar.



10.09.2021
13:51
13.09.2021 09:02

tormod@lomedia.no

INDRE FOSEN: Taxisjåfør og Fellesforbundet-medlem Roar Sundberg fekk eit kraftig kutt i lønna då han begynte å køyre under den nye kontrakten for skoleskyss, mellom Trøndertaxi og fylkeskommunalt eigde ATB AS.

Dei nye takstane i kontrakten har skapt eit taxiopprør i Trøndelag, med påstandar om sosial dumping.

Velgerguiden: Dette seier politikarane om konkurransen i taxibransjen

Løyvehavarar og sjåførar trua med å parkere bilane torsdag. Det hadde ramma 2.000 skoleelevar, om ikkje ATB kom dei i forkjøpet gjennom å varsle at kontrakten blir heva.

– Det irriterer meg enormt at nokon seier at jobben min ikkje er verd noko lenger. Det er sånn det følast, seier Sundberg, tilsett i Rissa Taxi som køyrer for taxisentralen Trøndertaxi.

– Taxisjåførar har også familie og barn å forsørge. Vi klarer oss ikkje på halve inntekta, seier han.

LANGE DAGAR OG LÅG LØNN: Taxisjåførar får berre betalt for tida dei køyrer kundar. Dermed blir det ofte lange dagar for å tene inn ei lønn å leve av.

LANGE DAGAR OG LÅG LØNN: Taxisjåførar får berre betalt for tida dei køyrer kundar. Dermed blir det ofte lange dagar for å tene inn ei lønn å leve av.

Tormod Ytrehus

Dramatisk lønnskutt

Sundberg anslår at innteninga på skoleskyss er nærmare halvert, og at han månadleg tapar rundt 10.000 kroner i lønn.

Grunnen er hovudsakleg den nye rundturtaksten som gjer at sjåførane må køyre tilbake til sentralen før dei får betalt for ein tur. Det har dei som regel ikkje tid til, sidan elevane skal på skolen samtidig.

Dermed går inntektene dramatisk ned. Det gjer også provisjonen til sjåførane. Lønna til Sundberg er nemleg 43 prosent av innteninga.

Han var klar til å legge ned arbeidet torsdag. Ikkje fordi han ville, men fordi han måtte.

– Eg toler ikkje den store lønnsnedgangen, og vi har småbarnsforeldre i bransjen som held ut i kortare tid enn meg.

– Dette handlar om eksistensgrunnlaget til bransjen vår, seier Sundberg som har jobba 26 år som taxisjåfør.

STANS: Roar Sundberg var klar til å parkere bilen i protest mot den låge lønna, men køyrenekten vart avlyst då ATB og Trøndertaxi varsla at dei hevar kontrakten.

STANS: Roar Sundberg var klar til å parkere bilen i protest mot den låge lønna, men køyrenekten vart avlyst då ATB og Trøndertaxi varsla at dei hevar kontrakten.

Tormod Ytrehus

Taxikaos i Trøndelag

Onsdag varsla ATB at dei kjem til å heve kontrakten med Trøndertaxi i Innherred og Sør-Trøndelag minus Trondheim og Malvik. Grunnen er trugslane om køyrenekt og brot på kontraktskravet om at lønna ikkje skal vere lågare enn bransjestandarden.

Trøndertaxi skal innan 25. september dokumentere lønnsvilkåra sånn at ATB formelt kan heve kontrakten og gjennomføre nødkjøp av skoleskyss. Meirkostnaden må Trøndertaxi ta.

Også i Stjørdal, Selbu og Meråker måtte ATB nyleg gjennomføre nødkjøp då Christiania Taxi ikkje klarte å levere skoleskyss.

Selskapet kunne slå seg opp i Trøndelag etter at taxireforma fjerna taket på talet løyve frå november i fjor.

I Trondheim har mange foreldre klaga på årets skoleskyss, men her og i Malvik har ikkje Trøndertaxi-sjåførane trua med køyrenekt.

Fotoreportasje: Østeuropeiske sjåfører bor i bilene mange måneder i strekk. Slik er livet på hvileplassen

Kappløp mot botnen

Sjåfør Roar Sundberg i Rissa er klar på kva som er årsaka til taxikaoset i Trøndelag, forutan taxireforma til regjeringa.

– Anboda pressar lønna ned gjennom eit kappløp mot botnen, seier han frustrert.

– Politikarane må på bana og stoppe den sinnssvake anbodspolitikken. Selskapa prøver desperat å underby kvarandre, men det skal koste å ha folk i arbeid.

– Vi sjåførar har ingenting vi skulle ha sagt. Dei nye takstane berre dukkar opp på taksameteret, seier Sundberg.

SOSIAL DUMPING: Taxiopprøret er eit resultat av eit anbodssystem som er rigga for sosial dumping, meiner leiar Roald Arentz i Midtnorsk Transportarbeiderforening.

SOSIAL DUMPING: Taxiopprøret er eit resultat av eit anbodssystem som er rigga for sosial dumping, meiner leiar Roald Arentz i Midtnorsk Transportarbeiderforening.

Tormod Ytrehus

Han får støtte frå Roald Arentz, taxisjåfør og leiar i Midtnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet. Arentz hevdar også at prisar og dermed lønn gjennom provisjon, går ned for kvart anbod.

– Taxiopprøret er eit symptom på eit systemproblem. Anbodssystemet er rigga for sosial dumping, seier fagforeiningsleiaren.

Debatt: Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Arbeidande fattige

Han meiner problemet er vanskeleg å gjere noko med så lenge anboda vektlegg pris og taxisentralane som leverer tilbod ikkje har arbeidsgivaransvar for sjåførane.

Arentz peikar også på at ATB er eit AS som ikkje er underlagt innkjøpsreglane til fylkeskommunen, som han meiner er svært gode.

– Vi har rigga oss med eit system som er utanfor demokratisk kontroll. Det må vi gjere noko med. Vi kan ikkje ha arbeidande fattige som køyrer ungane våre til skolen, seier han.

Les også: Éin million amerikanarar jobbar i utskjelte Amazon. No skal USAs største fagforbund organisere dei

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.09.2021
13:51
13.09.2021 09:02



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk


Flere saker