ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.
Tormod Ytrehus
Skolekøyring på anbod:
Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk
Nye anbod for skoleskyss har skapt taxikaos i Trøndelag. Eit kappløp mot botnen, meiner sjåførar.
tormod@lomedia.no
INDRE FOSEN: Taxisjåfør og Fellesforbundet-medlem Roar Sundberg fekk eit kraftig kutt i lønna då han begynte å køyre under den nye kontrakten for skoleskyss, mellom Trøndertaxi og fylkeskommunalt eigde ATB AS.
Dei nye takstane i kontrakten har skapt eit taxiopprør i Trøndelag, med påstandar om sosial dumping.
Velgerguiden: Dette seier politikarane om konkurransen i taxibransjen
Løyvehavarar og sjåførar trua med å parkere bilane torsdag. Det hadde ramma 2.000 skoleelevar, om ikkje ATB kom dei i forkjøpet gjennom å varsle at kontrakten blir heva.
– Det irriterer meg enormt at nokon seier at jobben min ikkje er verd noko lenger. Det er sånn det følast, seier Sundberg, tilsett i Rissa Taxi som køyrer for taxisentralen Trøndertaxi.
– Taxisjåførar har også familie og barn å forsørge. Vi klarer oss ikkje på halve inntekta, seier han.
LANGE DAGAR OG LÅG LØNN: Taxisjåførar får berre betalt for tida dei køyrer kundar. Dermed blir det ofte lange dagar for å tene inn ei lønn å leve av.
Tormod Ytrehus
Dramatisk lønnskutt
Sundberg anslår at innteninga på skoleskyss er nærmare halvert, og at han månadleg tapar rundt 10.000 kroner i lønn.
Grunnen er hovudsakleg den nye rundturtaksten som gjer at sjåførane må køyre tilbake til sentralen før dei får betalt for ein tur. Det har dei som regel ikkje tid til, sidan elevane skal på skolen samtidig.
Dermed går inntektene dramatisk ned. Det gjer også provisjonen til sjåførane. Lønna til Sundberg er nemleg 43 prosent av innteninga.
Han var klar til å legge ned arbeidet torsdag. Ikkje fordi han ville, men fordi han måtte.
– Eg toler ikkje den store lønnsnedgangen, og vi har småbarnsforeldre i bransjen som held ut i kortare tid enn meg.
– Dette handlar om eksistensgrunnlaget til bransjen vår, seier Sundberg som har jobba 26 år som taxisjåfør.
STANS: Roar Sundberg var klar til å parkere bilen i protest mot den låge lønna, men køyrenekten vart avlyst då ATB og Trøndertaxi varsla at dei hevar kontrakten.
Tormod Ytrehus
Taxikaos i Trøndelag
Onsdag varsla ATB at dei kjem til å heve kontrakten med Trøndertaxi i Innherred og Sør-Trøndelag minus Trondheim og Malvik. Grunnen er trugslane om køyrenekt og brot på kontraktskravet om at lønna ikkje skal vere lågare enn bransjestandarden.
Trøndertaxi skal innan 25. september dokumentere lønnsvilkåra sånn at ATB formelt kan heve kontrakten og gjennomføre nødkjøp av skoleskyss. Meirkostnaden må Trøndertaxi ta.
Også i Stjørdal, Selbu og Meråker måtte ATB nyleg gjennomføre nødkjøp då Christiania Taxi ikkje klarte å levere skoleskyss.
Selskapet kunne slå seg opp i Trøndelag etter at taxireforma fjerna taket på talet løyve frå november i fjor.
I Trondheim har mange foreldre klaga på årets skoleskyss, men her og i Malvik har ikkje Trøndertaxi-sjåførane trua med køyrenekt.
Fotoreportasje: Østeuropeiske sjåfører bor i bilene mange måneder i strekk. Slik er livet på hvileplassen
Kappløp mot botnen
Sjåfør Roar Sundberg i Rissa er klar på kva som er årsaka til taxikaoset i Trøndelag, forutan taxireforma til regjeringa.
– Anboda pressar lønna ned gjennom eit kappløp mot botnen, seier han frustrert.
– Politikarane må på bana og stoppe den sinnssvake anbodspolitikken. Selskapa prøver desperat å underby kvarandre, men det skal koste å ha folk i arbeid.
– Vi sjåførar har ingenting vi skulle ha sagt. Dei nye takstane berre dukkar opp på taksameteret, seier Sundberg.
SOSIAL DUMPING: Taxiopprøret er eit resultat av eit anbodssystem som er rigga for sosial dumping, meiner leiar Roald Arentz i Midtnorsk Transportarbeiderforening.
Tormod Ytrehus
Han får støtte frå Roald Arentz, taxisjåfør og leiar i Midtnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet. Arentz hevdar også at prisar og dermed lønn gjennom provisjon, går ned for kvart anbod.
– Taxiopprøret er eit symptom på eit systemproblem. Anbodssystemet er rigga for sosial dumping, seier fagforeiningsleiaren.
Debatt: Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz
Arbeidande fattige
Han meiner problemet er vanskeleg å gjere noko med så lenge anboda vektlegg pris og taxisentralane som leverer tilbod ikkje har arbeidsgivaransvar for sjåførane.
Arentz peikar også på at ATB er eit AS som ikkje er underlagt innkjøpsreglane til fylkeskommunen, som han meiner er svært gode.
– Vi har rigga oss med eit system som er utanfor demokratisk kontroll. Det må vi gjere noko med. Vi kan ikkje ha arbeidande fattige som køyrer ungane våre til skolen, seier han.
Les også: Éin million amerikanarar jobbar i utskjelte Amazon. No skal USAs største fagforbund organisere dei
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø