ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.
Tormod Ytrehus
Skolekøyring på anbod:
Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk
Nye anbod for skoleskyss har skapt taxikaos i Trøndelag. Eit kappløp mot botnen, meiner sjåførar.
tormod@lomedia.no
INDRE FOSEN: Taxisjåfør og Fellesforbundet-medlem Roar Sundberg fekk eit kraftig kutt i lønna då han begynte å køyre under den nye kontrakten for skoleskyss, mellom Trøndertaxi og fylkeskommunalt eigde ATB AS.
Dei nye takstane i kontrakten har skapt eit taxiopprør i Trøndelag, med påstandar om sosial dumping.
Velgerguiden: Dette seier politikarane om konkurransen i taxibransjen
Løyvehavarar og sjåførar trua med å parkere bilane torsdag. Det hadde ramma 2.000 skoleelevar, om ikkje ATB kom dei i forkjøpet gjennom å varsle at kontrakten blir heva.
– Det irriterer meg enormt at nokon seier at jobben min ikkje er verd noko lenger. Det er sånn det følast, seier Sundberg, tilsett i Rissa Taxi som køyrer for taxisentralen Trøndertaxi.
– Taxisjåførar har også familie og barn å forsørge. Vi klarer oss ikkje på halve inntekta, seier han.
LANGE DAGAR OG LÅG LØNN: Taxisjåførar får berre betalt for tida dei køyrer kundar. Dermed blir det ofte lange dagar for å tene inn ei lønn å leve av.
Tormod Ytrehus
Dramatisk lønnskutt
Sundberg anslår at innteninga på skoleskyss er nærmare halvert, og at han månadleg tapar rundt 10.000 kroner i lønn.
Grunnen er hovudsakleg den nye rundturtaksten som gjer at sjåførane må køyre tilbake til sentralen før dei får betalt for ein tur. Det har dei som regel ikkje tid til, sidan elevane skal på skolen samtidig.
Dermed går inntektene dramatisk ned. Det gjer også provisjonen til sjåførane. Lønna til Sundberg er nemleg 43 prosent av innteninga.
Han var klar til å legge ned arbeidet torsdag. Ikkje fordi han ville, men fordi han måtte.
– Eg toler ikkje den store lønnsnedgangen, og vi har småbarnsforeldre i bransjen som held ut i kortare tid enn meg.
– Dette handlar om eksistensgrunnlaget til bransjen vår, seier Sundberg som har jobba 26 år som taxisjåfør.
STANS: Roar Sundberg var klar til å parkere bilen i protest mot den låge lønna, men køyrenekten vart avlyst då ATB og Trøndertaxi varsla at dei hevar kontrakten.
Tormod Ytrehus
Taxikaos i Trøndelag
Onsdag varsla ATB at dei kjem til å heve kontrakten med Trøndertaxi i Innherred og Sør-Trøndelag minus Trondheim og Malvik. Grunnen er trugslane om køyrenekt og brot på kontraktskravet om at lønna ikkje skal vere lågare enn bransjestandarden.
Trøndertaxi skal innan 25. september dokumentere lønnsvilkåra sånn at ATB formelt kan heve kontrakten og gjennomføre nødkjøp av skoleskyss. Meirkostnaden må Trøndertaxi ta.
Også i Stjørdal, Selbu og Meråker måtte ATB nyleg gjennomføre nødkjøp då Christiania Taxi ikkje klarte å levere skoleskyss.
Selskapet kunne slå seg opp i Trøndelag etter at taxireforma fjerna taket på talet løyve frå november i fjor.
I Trondheim har mange foreldre klaga på årets skoleskyss, men her og i Malvik har ikkje Trøndertaxi-sjåførane trua med køyrenekt.
Fotoreportasje: Østeuropeiske sjåfører bor i bilene mange måneder i strekk. Slik er livet på hvileplassen
Kappløp mot botnen
Sjåfør Roar Sundberg i Rissa er klar på kva som er årsaka til taxikaoset i Trøndelag, forutan taxireforma til regjeringa.
– Anboda pressar lønna ned gjennom eit kappløp mot botnen, seier han frustrert.
– Politikarane må på bana og stoppe den sinnssvake anbodspolitikken. Selskapa prøver desperat å underby kvarandre, men det skal koste å ha folk i arbeid.
– Vi sjåførar har ingenting vi skulle ha sagt. Dei nye takstane berre dukkar opp på taksameteret, seier Sundberg.
SOSIAL DUMPING: Taxiopprøret er eit resultat av eit anbodssystem som er rigga for sosial dumping, meiner leiar Roald Arentz i Midtnorsk Transportarbeiderforening.
Tormod Ytrehus
Han får støtte frå Roald Arentz, taxisjåfør og leiar i Midtnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet. Arentz hevdar også at prisar og dermed lønn gjennom provisjon, går ned for kvart anbod.
– Taxiopprøret er eit symptom på eit systemproblem. Anbodssystemet er rigga for sosial dumping, seier fagforeiningsleiaren.
Debatt: Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz
Arbeidande fattige
Han meiner problemet er vanskeleg å gjere noko med så lenge anboda vektlegg pris og taxisentralane som leverer tilbod ikkje har arbeidsgivaransvar for sjåførane.
Arentz peikar også på at ATB er eit AS som ikkje er underlagt innkjøpsreglane til fylkeskommunen, som han meiner er svært gode.
– Vi har rigga oss med eit system som er utanfor demokratisk kontroll. Det må vi gjere noko med. Vi kan ikkje ha arbeidande fattige som køyrer ungane våre til skolen, seier han.
Les også: Éin million amerikanarar jobbar i utskjelte Amazon. No skal USAs største fagforbund organisere dei
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.
Guro Gulstuen Nordhagen
– Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
Pernille Vestengen
Nav-penger til uføre blir utsatt: – Folk er kjempeskuffa
Debatt
Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre. Foto: Magasinet
Magasinet for fagorganiserte
«Etter min oppfatning har Støre og Vedum gjort en stor feil», skriver Roar Flåthen
Kommentar
Colourbox
«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»
– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.
Tri Nguyen Dinh
Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim