Håvard Sæbø
Fotoreportasje
Her tar langtransport-sjåførene helgehvilen
Noen hviler ut etter en lang uke, mens andre tar seg en liten fest. Langtransport-sjåførene som tar helgehvilen på Fugleåsen litt utenfor Oslo bor i Ukraina, Bulgaria, Polen og Romania. Det de har til felles er mye jobb for svært dårlig betaling.
has@lomedia.no
HELGEFRED: Lørdag kveld er parkeringsplassen på døgnhvileplassen Fugleåsen sør for Oslo full, og vel så det. Trailerne utenfor oppmerkede plasser til venstre i bildet, får alle en parkerinsgbot på 600 kroner.
MANGE BØTER: Men nesten ingen betaler bota på 600 kroner for feilparkering på hvileplassen. De gule bøtene blir slengt i søppelbøtta, vel vitende om at det er vanskelig for parkeringsselskapet å kreve inn pengene for kjøretøy registrert utenfor EU.
SYNDER MENS DE SOVER: Regelverket for kjøre- og hviletid er komplisert. Vanlig ukehvil kan ikke tas i kjøretøyet, men det stopper ingen av de drøyt 100 sjåførene på Fugleåsen fra å gjøre nettopp det. Hotell koster penger, og det vil ikke arbeidgiveren betale.
AVSTANDSFORHOLD: Michael snakker med kona på WhatsApp. Ukehvilen tar den ukrainske sjåføren i bilen, selv om han helst skulle tatt inn på hotell. Han mener det er mye som er galt med transportbransjen, men har ingen tro på at man kan lovregulere seg til anstendige vilkår. Reglene eksisterer, men ingen følger dem, sier han.
TØRK: På Fugleåsen er det mulig å få vasket klær og tatt en dusj. De østeuropeiske sjåførene bor mange måneder i strekk i bilene.
LAVT BUDSJETT: Sjåførene oppgir at de tjener fra 1.000 til 1.700 Euro per måned, inkludert diett. Kostholdet består av medbrakt og norsk mat av billigste sort.
FESTMAT: Alexander steker reker til lørdags-middag. Den ukrainske sjåføren vil gjerne spise reker hver helg, men lønna på 1.700 Euro, gjør at han bare kan unne seg skalldyrene en gang i måneden. Rekene er kjøpt på nærbutikken, mens resten av mat og drikke stort sett kommer fra land der slike varer er billigere enn i Norge.
LANGT OG LENGE HJEMMEFRA: Alexander savner familien hjemme i Ukraina. Han er stort sett borte fra dem åtte uker i slengen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.