Taxireformen, drosjeløyver og anbud:
Regjeringen vil fjerne krav om taksameter i drosjene
Krav om taksameter i drosjene har vært et av de største hindrene for appbaserte transporttjenester som Uber. Elleve dager etter valget, sendte regjeringen ut et forslag om å fjerne det hinderet.
LIKESTILLING: Taksameter og digitale apper skal likestilles i drosjenæringa, hvis den avtroppende regjeringen får det som den vil.
Ole Palmstrøm
roy@lomedia.no
Regjeringen mener kontrollapparatet som skal sørge for riktig pris for både sjåfør og kunde, og rapporterer riktig til skattemyndighetene bør være teknologinøytralt. Fram til nå har det vært taksametrene i drosjene som har sørget for det.
To muligheter
I høringsforslaget som regjeringen sendte ut 24. september, lukkes ikke døren for at drosjene kan fortsette med taksameter, men det vil ikke lenger bli noe krav.
– Regjeringen ønsker å legge til rette for nye tekniske løsninger som alternativ og supplement til taksameter i drosje, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i pressemeldingen som ble sendt ut.
Der står det også at forslaget innebærer at alle drosjeløyvehavere skal bruke kontrollutrustning, men at det åpnes for to typer løsninger. Den ene er en fastmontert enhet i kjøretøyet, som for eksempel et taksameter. Den andre løsningen er uten fastmontert enhet i kjøretøyet, men der kontrollutrustningen er en del av en app som både løyvehaver og kundene har.
– Ny teknologi i drosjenæringen kan gi bedre løsninger for alle parter. Da er det viktig at vi oppdaterer regelverket, slik at disse løsningene kan tas i bruk. Forslagene til endringer gir kundene større valgfrihet, men i tillegg får næringsaktører nøytrale regler å forholde seg til, uavhengig av om de velger å bruke en fastmontert enhet eller en heldigital løsning, sier næringsminister Iselin Nybø.
Taxisjåfører rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbudspolitikk
Et varslet forslag
Regjeringen har tidligere varslet Stortinget om at det pågår arbeid med å se på alternativer til taksameter, og at dette er en oppfølging av den reformen av drosjeregelverket som regjeringen allerede har innført.
I pressemeldingen påpeker imidlertid samferdselsdepartementet at det blir opp til ny regjering hvordan saken skal håndteres videre.
Fellesforbundet mener kun timingen er noe overraskende, siden dette har vært et lenge varslet forslag fra regjeringen.
– De kunne jo i utgangspunktet ha kommet med dette da de hadde flertall på Stortinget, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.
Saken fortsetter under bildet.
SKEPTISK: – Med en så løs tilknytning mellom enheter, frykter jeg at man åpner for et marked som er umulig å kontrollere i praksis, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.
Roy Ervin Solstad
– Umulig å kontrollere
Han mener uansett Fellesforbundet ikke har noen grunn til å dempe sin tidligere ytrede skepsis mot å fjerne dagens ordning med taksametrene.
– Med det forbehold om at jeg ikke har lest hele høringsnotatet, så mener vi fortsatt man ikke bør fjerne krav om fastmonterte installasjoner i drosjene. Dagens ordning gjør det lettere å kontrollere om både bilen og sjåføren er godkjent i henhold til reglene. Hvis man har kontrollapparatet løst med seg, kan det gjøre det enklere å jukse, tror han.
Han medgir at forslaget har sine positive sider, siden det viser at myndighetene ønsker kontroll på både prissystem og hva som rapporteres til skattemyndighetene.
– Hvis jeg ser det fra denne regjeringens side, så har nok motivasjonen om å tillate kontrollapparat i appform vært at det også vil kunne gjøre det enklere å kontrollere tilbydere som Uber, men jeg frykter at med en så løs tilknytning mellom enheter, så vil man åpne for et marked som er umulig å kontrollere i praksis, sier Dag-Einar Sivertsen.
Anbud i Agder: App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen
Får neppe flertall
Uansett får samferdselsdepartementets høringsforslag neppe flertall med det nye stortingsflertallet.
I en rundspørring Magasinet for fagorganiserte gjorde med de politiske partiene før valget, sa både Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt at de vil reversere taxireformen, mens Miljøpartiet De Grønne mente man måtte se på dereguleringen på nytt etter valget.
Arbeiderpartiets Sverre Myrli, som satt i Stortingets transportkomité siste periode, er klokkeklar på hva han mener om det nye forslaget til ytterligere liberalisering av drosjeregelverket.
– Arbeiderpartiet ønsker ikke å fjerne taksameter i drosjene, sier han.
Rundspørring: Slik svarer politikerne om konkurransen i taxinæringa
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.