JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfart

Kristoffer (30) mistet drømmejobben i SAS, men ble tatt under vingene av Widerøe

LO-medlem Kristoffer Rustad hadde drømmejobben i SAS. Så kom pandemien og SAS sin nye omorganisering og satte en stopper for det.
Kabinansatt Kristoffer Rustad vil gjerne fly langruter i SAS igjen.

Kabinansatt Kristoffer Rustad vil gjerne fly langruter i SAS igjen.

privat

nina.hanssen@lomedia.no

I februar 2020 flyttet Kristoffer Rustad til København for å jobbe på SAS langdistansefly.

– Det beste med å jobbe i SAS er mine flotte arbeidskolleger og mangfoldet av ansatte som gjør at jeg hver dag gleder meg å gå på jobb. Det er noe spesielt med å jobbe i lufta, sier Rustad.

– Det var min tante som anbefalte meg å begynne i denne jobben og vi var alle så stolte av å jobbe for flaggskipet i Norden. I dag er vi alle bare triste av å se hva som skjer, fortsetter han.

Samme jobb, dårligere vilkår


Rustad fra var en av de mange ansatte i SAS som frivillig tok permisjon framfor å ta sluttpakke da pandemien brøt ut.

Han var glad i jobben sin, beholdt uniformen og ventet tålmodig på at SAS skulle ringe og be han komme tilbake. Men da telefonen kom etter ett år, var det med en annen beskjed.

– Vi fikk vite at de hadde opprettet to datterselskaper, SAS Connect og SAS Link, og at vi ble oppfordret til å søke, sier Rustad.

– Altså måtte vi søke på jobber med dårligere vilkår, og vi ble bedt om ekstra opplæring da det var andre sikkerhetsregler. Jeg ble veldig overrasket, og jeg søkte heller en jobb i SAS på Oslokontoret. Men fikk avslag, sier han.

SAS var flaggskipet

Rustad vil gjerne tilbake til jobben i SAS, men kjenner det føles litt tungt akkurat nå. Han synes det er veldig forvirrende, og er usikker på om han fortsatt er ansatt i SAS, eller om han er oppsagt.

– Jeg har ikke fått en formell skriftlig oppsigelse, sier Rustad.

Han har sendt all korrespondanse videre til sitt LO-forbundet i tilfelle det skulle skje noe mer.

Fra å ha drømmejobben, er han nå usikker på hvordan det eventuelt vil bli å jobbe i datterselskapet hvis han får mulighet.

– Jeg får inntrykk at de bare ser på ansatte som et tall i et excellark som skal gå opp, og det er synd. For i SAS er det så mange flotte mennesker med store ressurser i alle aldre og med ulik bakgrunn. Mangfoldet er vår styrke, sier han.

Les også: Hvorfor streiker SAS-pilotene? Her er deres side av historien

Fikk jobb i Widerøe

Rustad har nå fått tilbud om fast stilling på bakken på Værnes flyplass, for Widerøe. Han kan fortelle at han stortrives, men at han aller helst skulle jobbet i lufta.

På grunn av høyden tror Rustad det vil bli ganske tungt å bøye seg ned i Widerøes fly en hel dag, da han er 1.88 meter høy.

– Men jeg har en god følelse, og føler jeg er tatt imot på en svært god måte i Widerøe. Det virker som de har ordnede arbeidsforhold og alle blir tilbud hele stillinger. Men jeg savner jo å være på jobb i lufta. Det er noe med miljøet, atmosfæren og variasjonen når man flyr, sier han.

Rustad håper at han snart får en telefon fra SAS om å fly igjen, men er nokså skuffet over sin arbeidsgiver. Og det bekymrer han at arbeidslivet forvitrer.

– Jeg skal jobbe i mange år. Og når SAS kan gjøre arbeidsvilkår og lønn så mye dårligere for ansatte, hva slags arbeidsliv vil vi få i fremtiden? Denne måten å behandle folk på kan spre seg i andre sektorer, så det ikke lenger blir et anstendig arbeidsliv for min generasjon, sier Kristoffer Rustad.

Les også: Mathias jobber 60 timer i uka – men han får ikke betalt for alt

Annonse
Annonse