JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pilotstreik:

Hvorfor streiker SAS-pilotene? Her er deres side av historien

Streiken handler om grunnleggende rettigheter for arbeidstakere i hele Norden, mener pilotene.
Streiken handler om grunnleggende rettigheter for arbeidstakere i hele Norden, mener pilotene.

Streiken handler om grunnleggende rettigheter for arbeidstakere i hele Norden, mener pilotene.

Tormod Ytrehus/Leif Martin Kirknes

erlend.tro.klette@lomedia.no

SAS nærmer seg konkurs og sommerferien står i fare for mange nordmenn. Etter en sommer med flykaos ble vondt verre for det skandinaviske flyselskapet på mandag 04. juli.

Da gikk 900 SAS-piloter ut i streik, etter at forhandlingene med konsernledelsen endte i uenighet, med svært steile fronter.

– Vi har innsett at SAS ikke vil ha enighet. SAS vil ha streik, sa Martin Lindgren, leder for SAS Pilot Group.

Konflikten strekker seg flere år tilbake i tid, og handler om langt mer enn bare lønn. Dette er grunnene til at pilotene nå setter hardt mot hardt i kamp mot egen arbeidsgiver:

• Oppsigelser under pandemien

I kjernen av konflikten mellom SAS og pilotene er strategien selskapet valgte da pandemien traff og inntektene stupte i 2020.

Da SAS nedbemannet under krisen mistet 560 piloter jobben, og de aller fleste fikk dem ikke tilbake etter pandemien. Dette til tross for løfter om garantert gjenansettelse fra SAS-ledelsen.

– Det oppleves veldig usolidarisk, illojalt og svikefullt fra ledelsens side, fortalte forbundsleder Wasland til E24.

I stedet blir nye piloter ansatt i de to nyopprettede underselskapene, Connect og Link. Disse har dårligere betingelser enn pilotene i SAS, ifølge Flygerforbundet, fordi selskapene ikke er bundet av de samme tariffavtalene.

Kort fortalt betyr det at piloter som Morten Bråten, med 25 års fartstid i SAS, vil miste all sin ansiennitet når de blir tvunget til å søke jobb i de nye datterselskapene.

SAS-pilotene har Stortinget i ryggen: – Vi støtter dere i denne kampen

De oppsagte SAS-pilotene demonstrerte mot ledelsen i selskapet foran Stortinget 19. oktober 2021. En bred allianse fra Ap, Sp, SV, Rødt, FrP og Venstre støttet dem.

De oppsagte SAS-pilotene demonstrerte mot ledelsen i selskapet foran Stortinget 19. oktober 2021. En bred allianse fra Ap, Sp, SV, Rødt, FrP og Venstre støttet dem.

Aslak Bodahl

• Forsøk på fagforeningsknusing

Forskningsleder Kristine Nergaard ved Fafo mener grepet med datterselskapene oppfattes som at SAS som arbeidsgiver forsøker å kvitte seg med de forpliktelsene de har når det gjelder lønn og arbeidsbetingelser.

– Både flygerforeningene og store deler av fagbevegelsen mener en slik arbeidsgiveropptreden ikke hører hjemme i en nordisk modell, sier Nergaard til Dagsavisen.

I tillegg til at dette er et potensielt brudd på tariffavtalen, vil det også skape presedens for fremtidig organisering i arbeidslivet, mener forskningslederen.

– Når en slik modell først har fått fotfeste, er det vanskelig å tenke seg at man går tilbake til den opprinnelige måten å organisere selskapet på.

Kommentar: «Denne konflikten handler om hva slags arbeidsliv vi ønsker oss»

– For oss er dette samtidig en prinsipiell kamp for grunnleggende rettigheter for arbeidstakere i Norden, sier Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening og nestleder i SAS Pilot Group.

Saken skal opp i arbeidsretten, men enhver positiv avgjørelse for pilotene vil sannsynligvis ankes opp til Høyesterett. I mellomtiden vil mange av arbeidsplassene til de oppsagte pilotene fylles opp av andre. Derfor så  fagforeningene seg nødt til å ta kampen som en del av tariffoppgjøret nå.

– Dette er fagforeningsknusing, det er vanskelig å tolke det på noen annen måte, mener forbundsleder Aleksander Wasland.

Konsernssjef i SAS Anko Van der Werff kaller det skammelig at pilotene streiker etter en vanskelig pandemi for selskapet.

Konsernssjef i SAS Anko Van der Werff kaller det skammelig at pilotene streiker etter en vanskelig pandemi for selskapet.

Chris Anderson/AFP/NTB

• Mener ledelsen tvang fram streiken

Allerede før bruddet i forhandlingene var partene svært kritiske til hverandre i offentligheten.

SAS mente en pilotstreik kan knuse selskapet økonomisk. Fagforeningsleder Klokset svarte at SAS kan ha mistet livets rett.

Det er på det rene at pilotene under mekling og forhandling strakte seg langt i å tilby gode vilkår til SAS-ledelsen, men fagforeningene mener mållinjen ble flyttet gang etter gang.

Spesielt reagerer de tillitsvalgte på det konsernledelsen gjorde dagen etter at streiken ble satt i gang. Da søkte SAS konkursbeskyttelse i USA, noe som i deres øyne viser at ledelsen ønsker å gjøre pilotene til syndebukker for selskapets undergang.

– De hadde ingen intensjon om å inngå en avtale, uttalte Martin Lindgren til E24.

– SAS har trukket ut tiden og til slutt tvunget oss ut i streik nå i juli og holder våre reisende som gisler, sa han.

Ledelsen avviser anklage

Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff, avviste anklagene om at ledelsen har lurt pilotene under forhandlingene.

– Det er absolutt ikke sant. Vi har vært åpne og transparente, sa van der Werff på en pressekonferanse tirsdag.

SAS-sjefen sa at søknaden om konkursbeskyttelse kom uavhengig av streiken, men han var likevel klar på at streiken rammer selskapet hardt.

Warning
Annonse
Annonse