JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har utført en lignende operasjon som den han nå gjør i SAS, i det colombianske flyselskapet han ledet tidligere

Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har utført en lignende operasjon som den han nå gjør i SAS, i det colombianske flyselskapet han ledet tidligere

Chris Anderson/AFP/NTB

Kommentar

«Denne konflikten handler om hva slags arbeidsliv vi ønsker oss»

Det SAS-ledelsen driver med nå, er høyt spill, selv til et flyselskap å være.
06.07.2022
10:30
01.08.2022 10:32
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Da nederlandske Anko van der Werff i 2021 ble ansatt som den første ikke-skandinaviske toppsjefen i SAS, kom han fra det colombianske flyselskapet Avianca. Der hadde han nettopp gjennomført en kontroversiell finansiell operasjon.

Nemlig å søke konkursbeskyttelse i USA ved hjelp av en såkalt Chapter 11-prosess.

Tirsdag morgen, under et døgn etter at SAS-pilotene i Skandinavia gikk ut i streik, varslet Van der Werff at det samme nå vil skje i SAS:

Han søker konkursbeskyttelse i USA ved hjelp av en såkalt Chapter 11-prosess.

Det gjenstår å se hva som nå kommer til å skje i SAS. Men det er ikke helt uinteressant å se nærmere på hva som skjedde i Avianca. Det er tross alt snakk om den samme topplederen, den samme prosessen, i et selskap som driver med det samme.

I hovedsak skjedde to ting samtidig i det søramerikanske selskapet: Tusenvis av ansatte ble sagt opp eller gikk av før tiden. De resterende ansatte godtok opptil 80 prosent kutt i lønna. Samtidig mente selskapet at det var viktig å holde på toppledelsen gjennom krisen. Derfor ble det utbetalt store bonuser. 7,2 millioner dollar til sammen. Av dette gikk 2,7 millioner dollar, eller litt over 30 millioner kroner i direkte bonus til Anko van der Werff.

SAS-ledelsen sier nå at de er nødt til å sette økt fart på prosessen med omstillingsprogrammet SAS Forward på grunn av pilotstreiken, og at det er grunnen til at de søker konkursbeskyttelse gjennom det amerikanske lovverket. Én måte å lese dette på, er at ledelsen trapper opp konfliktnivået i et forsøk på å presse motstanderen til å gi seg. Kanskje godt hjulpet av passasjerer som ikke får fly, men som blir fly forbanna i stedet. Det er i så fall høyt spill.

I Skandinavia vil nok mange passasjerer, som selv er arbeidstakere, forstå, sympatisere med og være solidariske til pilotenes viktigste krav.

Streiken i SAS handler lite om penger og mye om prinsipper. SAS Forward innebærer blant annet at SAS skal opprette to underselskaper, SAS Link og SAS Connect. Pilotene skal deretter flyttes, slik at de mister jobben i SAS Scandinavia og i stedet blir ansatt i et av disse underselskapene, med dårligere lønns- og arbeidsvilkår.

Også de 560 pilotene som ble sagt opp i forbindelse med pandemien, men som har krav på gjeninntreden i fem år, skyves over i underselskapene og får ikke tilbud om jobb i SAS. De må også søke jobb på nytt i underselskapet i stedet. Det samme gjelder for kabinansatte.

Fagforeningene har tatt denne prosessen til Arbeidsretten. De mener den bryter med flere bestemmelser i overenskomsten mellom partene. Men en rettsprosess tar lang tid og utløser ikke streikerett. Nå som denne konflikten var en del av forhandlingene, har det gitt pilotene et bedre pressmiddel – og kanskje utsikt til en raskere løsning.

Denne konflikten handler dermed om hva slags arbeidsliv vi ønsker oss. Pilotene vil ha sikre, faste stillinger i selskapet de er ansatt i. Ikke dårligere og mer uforutsigbare vilkår i et underselskap. De kabinansatte, som nå er permittert på grunn av streiken, stiller seg solidarisk med pilotene. Det gjør også en lang rekke fagorganiserte i andre forbund og sektorer.

Tradisjonelt er det vanlig å tenke at faste, hele stillinger, ordnede arbeidsforhold, forutsigbare vilkår og gode lønns- og pensjonsbetingelser er kostnadsdrivende for et selskap. At det blir mer tungrodd og mindre omstillingsdyktig. Mens flere midlertidig ansatte, lavere lønninger, bruk av datterselskaper og underleverandører, fleksible ordninger og enklere mekanismer for å skalere antall ansatte opp og ned, øker lønnsomheten og omstillingsevnen.

Men det er ikke så enkelt. Hvor fordyrende, lite omstillingsvennlig og kronglete en slik fleksibel og uforpliktende organisering av arbeids- og næringsliv kan bli, er faktisk luftfarten under og etter pandemien et veldig godt eksempel på.

Næringslivsavisen The Financial Times, som ikke kan betegnes som verken venstrevridd eller blodrød, publiserte en svært interessant bakgrunnsartikkel om kaoset som herjer verdens flyplasser for en måneds tid siden. Der kommer det fram at store deler av forsinkelsene, underbemanningen, kanselleringene, de lange køene og den forsvunne bagasjen henger sammen med hvordan aktørene innen luftfarten har valgt å organisere seg.

Kaoset skyldes først og fremst at det er blitt svært vanskelig å få tak i arbeidskraft. En fragmentert og komplisert struktur, der et mylder av underleverandører, underunderleverandører og tredjeparter må samvirke, som et avansert urverk, er sårbart. Hvis bare ett av tannhjulene stopper, skaper det kjedereaksjoner i hele systemet.

I og med at så mange ble sagt opp i forbindelse med pandemien, er det vanskelig å hente arbeidskraften inn igjen når trafikken kommer tilbake. Mange har funnet seg andre jobber i mellomtiden.

Og det hjelper ikke at selskapene har presset vilkår og lønninger så hardt de har kunnet. Det er tross alt mer attraktivt med en jobb i butikk, til faste tider og bedre lønn, enn å stå ute i kulda klokka to om natta i en usikker jobb til lavere lønn, som Financial Times beskriver det. Vi kan legge til at det neppe er særlig attraktivt å sitte bak en skranke på en flyplass og bli kjeftet huden full av sinte passasjerer for feil og mangler en selv ikke har noen som helst skyld i.

I tillegg har mange av de erfarne, eldre arbeidstakerne tatt sluttpakker eller førtidspensjonert seg. Dermed er deres erfaring, kunnskap og kvalifikasjoner borte for godt. Det er ikke gjort med et knips å erstatte den kompetansen ved å sette inn en fersk og uerfaren ansatt. Da hjelper det lite at vedkommende er dårligere betalt.

Flere av flyselskapene skylder på leverandørene av ulike tjenester på bakken og på flyplassene, og sier at kaoset skyldes at de ikke har nok folk. Men disse leverandørenes hjertesukk er at de samme flyselskapene har presset marginene alt de kan i årevis, noe som igjen har tvunget fram nedbemanninger, skriver The Financial Times.

Det er vanskelig å se for seg noe annet enn at SAS Forward vil bringe SAS enda nærmere en fragmentert og uforutsigbar organisering med dårligere vilkår og mindre attraktive jobber – og dermed denne typen sårbarhet.

Det er bare å feste sikkerhetsbeltene, rette opp stolryggen og håpe på en myk landing uten for mye turbulens.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.07.2022
10:30
01.08.2022 10:32



Mest lest

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Hanna Skotheim

Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

Jan-Erik Østlie

Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter

Michael Ulriksen

Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Colourbox

Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Helge Rønning Birkelund

Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt

Herman Bjørnson Hagen

«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

Knut Viggen

Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen

Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Erlend Angelo

Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Tormod Ytrehus

Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Morten Hansen

Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn og våre politikere»

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Anders Tøsse

Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt

Jan-Erik Østlie

Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch

Håvard Sæbø

Fryktar for fagrørslas framtid: – Redselen er at folk ikkje tør å stille

Sissel M. Rasmussen

LO-lederen advarer topplederne om årets lønnsoppgjør

Kommentar

Stridens kjerne er frontfagsmodellen, men LO og NHO bør ikke ha noe å frykte, skriver Kjell Werner.

Stridens kjerne er frontfagsmodellen, men LO og NHO bør ikke ha noe å frykte, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Fagbevegelsen står sterkt splittet i årets lønnsoppgjør»