Mulig flystreik:
Skjebnenatt for SAS: Dette er konflikten som kan knuse flyselskapet
Den varslede mulige pilotstreiken i SAS ble utsatt med 72 timer. I natt er det imidlertid en skjebnenatt for SAS.
Den varslede mulige pilotstreiken i SAS ble utsatt med 72 timer. Den nye fristen går ut ved midnatt fredag 1. juli.
Erlend Angelo
helge@lomedia.no
Meklerne – deriblant riksmekler Mats W. Ryland – oppfordret partene til å fortsette samtalene i 72 timer da fristen for SAS-meklingen nærmet seg tidligere denne uka.
Dermed ble den varslede pilotstreiken utsatt til lørdag 2. juli klokka 00.01.
Leder for SAS Pilot Group, Martin Lindgren, mener pilotene har strukket seg langt for å komme til enighet. Likevel sto mye uløst da den opprinnelige fristen for meklingen gikk ut onsdag kveld.
«Streiken kan bare unngås om SAS viser en virkelig vilje til å komme oss i møte. Nå velger vi å gi motparten en ytterligere mulighet til å gjøre akkurat det», sa han i en pressemelding onsdag kveld.
Aktuelt: SAS-pilotene har Stortinget i ryggen
Bakgrunn
I februar 2022 varslet SAS-ledelsen en plan som la opp til årlige kostnadsreduksjoner på 7,5 milliarder svenske kroner. Planen vil innebære en stor lønnsreduksjon for selskapets ansatte, deriblant pilotene. Kravet var en nedgang i lønn på 30 prosent.
Etter det FriFagbevegelse erfarer, skal en milliard kroner spares inn på de ansatte.
I mars startet forhandlingene mellom SAS og pilotforeningene, for å komme fram til en ny tariffavtale. De forhandlingene ble brutt etter et døgn.
Hovedkravet til SAS-pilotene har vært å få de oppsagte pilotene tilbake i arbeid. SAS-pilotene er ute etter et moderat lønnsoppgjør og økt flytid mot at ansatte som er sagt opp eller nedbemannet under koronapandemien kan komme tilbake.
9. juni varslet pilotene i SAS streik dersom de ikke kom til enighet med selskapet innen 29. juni. Ledelsen slo tilbake, og beskyldte pilotene for en «sjokkerende dårlig virkelighetsforståelse for situasjonen til SAS».
Parallelt med streikefaren, har SAS varslet lockout både i Sverige og Danmark. I Norge er det sendt ut betinget permitteringsvarsel til alle ansatte i SAS.
Forhandlingene foregår i Stockholm. Det som gjør at muligheten for en konflikt er så stor, er at meklingen ikke bare handler om lønnsøkning. Konflikten, som kan ende med at 900 SAS-piloter går ut i en streik, har vært langvarig. Helt siden koronapandemien invaderte Norden.
SAS sier en pilotstreik kan knuse selskapet økonomisk. Leder av Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, svarer ifølge VG at SAS kan ha mistet livets rett.
Mange fagforeninger
I Norge er det to fagforeninger blant pilotene; LO-forbundet Norsk Flygerforbund – hvor norske SAS-flygere er medlem. SAS Norge Flygerforening er en del av Parat og hovedorganisasjonen YS, og ledes av Jan Levi Skogvang.
Sammen med Dansk Pilotforening (DPF) og Svensk Pilotförening (SPF) danner de fire foreningene SAS Pilot Group (SPG) – som ledes av nettopp Martin Lindgren.
På grunn av koronapandemien måtte SAS halvere antall ansatte. Rundt 560 SAS-piloter mistet jobben. Samtidig ble SAS Link og SAS Connect startet som datterselskap. Oppsagte piloter og kabinansatte måtte søke jobb på nytt i disse selskapene.
Dette får sitt etterspill. En stevning er sendt til Arbeidsretten som rette instans, etter at den først ble sendt til Romerike og Glåmdal tingrett av LO-advokatene, som skal føre saken.
To forskjellige ting
Direktør samfunnskontakt Knut Morten Johansen i SAS, avviser overfor FriFagbevegelse at oppsigelsene har noe med meklingen å gjøre.
– Her ser vi fram til en avklaring i rettsvesenet. Disse sakene har imidlertid ingenting å gjøre med det pågående tariffoppgjøret, som gjelder lønns- og arbeidsvilkår som pilotforeningene nå skal forhandle over hos Riksmekleren, har han uttalt til FriFagbevegelse.