JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Heltid versus deltid:

Miljøterapeut Simen må se langt etter 100 prosent stilling

Romsdal videregående skole har satset hardt på miljøterapeuter, men ingen av dem får jobbe heltid. – Vi forholder oss til en nasjonal avtale, sier rektor.
– Det handler selvfølgelig om at vi vil ha full inntekt og unngå tap av pensjon, men like viktig er det at vi får gjort alt vi skal drive med på jobben, som vi ikke har tid til i dag, sier miljøterapeut Simen Nøss Høyem.

– Det handler selvfølgelig om at vi vil ha full inntekt og unngå tap av pensjon, men like viktig er det at vi får gjort alt vi skal drive med på jobben, som vi ikke har tid til i dag, sier miljøterapeut Simen Nøss Høyem.

Erik Hattrem

simen@lomedia.no

Et opprop for å lovfeste miljøterapeuter i skolen har skapt engasjement de siste ukene. På Romsdal videregående skole har de lenge satset på miljøterapeuter, eller miljøveiledere som det heter ved skolen. Men de 18 miljøveilederne kan foreløpig se langt etter full stilling. Kun én av dem jobber heltid – resten er ansatt i 89 prosent stilling.

Flere har ekstrajobb

Miljøterapeut Simen Nøss Høyem, FO-tillitsvalgt ved skolen, mener det er på tide at miljøterapeutene får 100 prosent stilling.

– Det handler selvfølgelig om at vi vil ha full inntekt og unngå tap av pensjon, men like viktig er det at vi får gjort alt vi skal drive med på jobben, som vi ikke har tid til i dag. Vi ønsker å jobbe mer målrettet og systematisk, sier han.

Flere av kollegene har en jobb ved siden av for å tjene nok, for eksempel en helgestilling i et bofellesskap.

– Noen syns sikkert det er greit, men jeg ser flere fordeler med å jobbe 100 prosent på én arbeidsplass. Vi jobber fulle uker her, og da kan det bli mye å skulle jobbe helger også, sier Høyem.

Les mer: Tronds opprop for flere miljøterapeuter i skolen får stor tilslutning

Én time kontortid i uka

Han mener miljøterapeutenes kompetanse kan utnyttes bedre hvis de ansettes på heltid. I dag går det meste av tiden til å følge opp elevene i timene og friminuttene.

– Vi har én time i uka som er satt av til kontortid, resten av tiden er vi med elevene. Men også vi må ha tid til å planlegge uka, tilpasse ukeplaner og dagsplaner og skrive individuell opplæringsplan (IOP) for elevene våre.

– Når gjør dere dette arbeidet hvis dere ikke har nok tid?

– Det kan hende vi får frigjort litt tid hvis en elev er borte, ellers gjør vi det i klasserommet når elevene for eksempel leser.

– Jobber dere også hjemme på kveldstid?

– Det prøver vi konsekvent å unngå. Hvis vi skal få større stillingsprosent, må vi vise at behovet er der, og da kan vi ikke jobbe gratis, sier Høyem.

Følger skolens kalender

Han har diskutert problemstillingen med de andre miljøterapeutene. Inntrykket er at mange ønsker full stilling. Hvordan det eventuelt skal organiseres, er Høyem usikker på.

– Nå følger vi skoleplanen og har fri når elevene har fri. Mest sannsynlig må vi jobbe i ferier, kanskje ta litt av sommerferien. Det beste er om vi kunne hatt en form for fleksitid. Da kunne vi fordelt timene gjennom uken og året etter behov. Hvis vi får flyttet kontortiden til etter at elevene har dratt hjem, kan vi få enda mer fokus på elevene i skoletiden.

– Vil disse oppgavene være nok til å utgjøre en 100 prosent stilling?

– Jeg har ikke finregnet på det, men mye av dette arbeidet er tidkrevende, så jeg tror absolutt det.

Fått med deg denne? Datteren hatet skolen fram til femte klasse. Mor «Siv» takker tre miljøterapeuter for at det snudde

Skylder på nasjonal avtale

Rektor Ivar Rød forteller at satsingen på miljøterapeuter med treårig høyere utdanning har vart i flere år. I fjor ble det ansatt ni nye.

– De bringer inn en helt annen kompetanse enn lærerne. Vi jobber i tverrfaglige team. I starten var nok lærerne litt skeptiske til at vi ansatte så mange miljøveiledere, men nå er det rift om dem. Lærerne har sett at det har en positiv innvirkning på læringsmiljøet i klassen, sier Rød.

Rektor Ivar Rød mener miljøterapeutene ikke har nok oppgaver til å bli ansatt i 100 prosent stilling. Foto: Bjørn Brunvoll

Rektor Ivar Rød mener miljøterapeutene ikke har nok oppgaver til å bli ansatt i 100 prosent stilling. Foto: Bjørn Brunvoll

Bjørn Brunvoll

Lærerne har en egen arbeidstidsordning. De jobber 43,5 timer i uka i 38 uker i året. At miljøterapeutene skal få en lik arbeidstidsordning som lærerne, er lite sannsynlig, ifølge rektor Ivar Rød. Han mener det må mer til enn IOP-skriving for å fylle de siste 11 prosentene.

– Det er tross alt seks uker med arbeid uten elever som skal leveres her, sier han.

– Høyem sier de har for lite tid til å gjøre alt de skal. Hva tenker du om det?

– Det handler om prioritering av arbeidsoppgaver, da må vi eventuelt vurdere om de har for omfattende stillingsbeskrivelse. Om stillingsprosenten skal økes, ligger ikke til meg og fylkeskommunen å vurdere, det må ses på nasjonalt nivå i avtalen mellom KS og FO.

– Skjønner du at miljøterapeutene ønsker seg hel stilling?

– Ja, selvfølgelig gjør vi det. Jeg spiller ballen videre oppover. Vi forholder oss til avtalen som er fremforhandlet på nasjonalt nivå, sier Rød.

Les også: Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

Ikke mulighet til ekstrajobb

HR-sjef i Møre og Romsdal fylkeskommune, Richard Muller, opplyser at de videregående skolene i fylket følger en sentral avtale mellom arbeidsgiverorganisasjonen KS og blant andre Fellesorganisasjonen (FO).

– 89 prosent er en utregning gjort på bakgrunn av elevrettet aktivitet og planlegging gjennom et skoleår. Miljøterapeutene har 7,5 timers arbeidsdag når elevene er på skolen. Når elevene ikke er på skolen, er det heller ikke elevrettede oppgaver til dem, noe som gjelder vinterferie, sommerferie og høstferie, sier Richard Muller.

I grunnskolen er det ikke uvanlig at miljøterapeuter får andre oppgaver, som for eksempel jobb på SFO, for å fylle opp stillingen.

– Vi har ikke samme type ordninger i fylkeskommunen, sier Muller.

Ufrivillig deltid i helse- og omsorgssektoren: 13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

– Fylkeskommunen misforstår

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen (FO), mener fylkeskommunen må ha misforstått avtalen mellom FO og KS.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen (FO).

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen (FO).

Hanna Skotheim

– Ja, det stemmer at vi har en sentral særavtale. Den sier at du skal være ansatt i 100 prosent stilling, men kan avtale 11 prosent lønnsreduksjon hvis de ansatte følger skolens ferier. Men fylkeskommunen kan sikre at de ansatte kommer opp i 100 prosent arbeidsbyrde og 100 prosent lønn dersom de ønsker det. Den tiden kan brukes til for- og etterarbeid, tverrfaglig samarbeid med andre tjenester, fleksibel oppfølging av elever som sliter, arbeid i annen fylkeskommunal virksomhet og annet hensiktsmessig arbeid å benytte miljøterapeutisk kompetanse til, sier Kvisvik.

– Hvis arbeidsgivere misforstår avtalen, bør ikke dere avtale sentralt at miljøterapeuter skal få 100 prosent lønn?

– Det er mye som må på plass når det gjelder miljøterapeutene. Det første vi må få til er å lovfeste bruken av miljøterapeuter i skole, så må vi jobbe videre med sentrale og lokale avtaler, svarer FO-lederen.

Warning
Annonse
Annonse