JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SAS-flygerne og Christian Laulund vil snu hver stein for å sette kjepper i hjulene for planene til SAS.

SAS-flygerne og Christian Laulund vil snu hver stein for å sette kjepper i hjulene for planene til SAS.

Jan-Erik Østlie

Ny organisering av SAS

Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av

De har ventet på at pandemien skal bli slutt så de kan få tilbake jobbene sine. Men nå er den flyttet til underselskap og SAS-ansatte må søke på sine egne jobber til dårligere vilkår.



01.10.2021
17:31
04.10.2021 15:00

helge@lomedia.no

SAS har varslet at selskapet vil opprette to nye datterselskap neste år. Begge selskapene skal ha egne fly og mannskap stasjonert ved de største knutepunktene, i første omgang i København.

Målet er også å etablere egne baser i Oslo og Stockholm. Dette vil ikke bare ramme pilotene – men også kabinansatte og bakkemannskap.

Debatt: «SAS og Norwegian driver en avansert form for fagforeningsknusing»

Krever nye flysertifikater

De som er permittert må søke på sine egne jobber. Og fordi man skal ta i bruk nye fly, vil mange være forhindret fra å søke på sine egne jobber.

Det kreves nemlig godkjente flysertifikater for de nye flytypene Airbus A320neo og Embraer E195, som SAS har bestilt til disse selskapene.

De oppsagte SAS-pilotene har imidlertid i all hovedsak sertifikater på fly av typen Boeing 737, SAS’ arbeidshest i en årrekke, som nå fases ut.

Leder i Norske SAS-flygeres Forening (NSF), Christian Laulund, lover imidlertid kamp. Han vil angripe planene på alle fronter.

Reaksjon: Myrli (Ap) reagerer på SAS' behandling av ansatte: – Det kan bli vanskelig å støtte flyselskapet politisk

– Uhørt

– Vi har noen verktøy i skuffen som jeg ikke kan avsløre. Vi vil snu alle steiner som kan snus for at de som nå har vært permittert under pandemien skal få tilbake sine jobber. Her har SAS brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av, sier Laulund til FriFagbevegelse.

– Dette er så ille at jeg får en vond smak i munnen. Jeg har nesten ikke ord, legger han til.

– Det som skjer er rett og slett uhørt i det skandinaviske arbeidslivet. Det hele har vært et skittent spill hvor det bak ryggen på oss er tegnet en avtale med en fagforening som knapt har medlemmer i SAS som rammes av dette, og som er brukt for alt det er verdt av selskapet. Samtidig er 2000 ansatte, som har gått arbeidsledig i halvannet år, kastet under bussen, sier Laulund.

Den danske foreningen det vises til er Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Reaksjon: LO krever at SAS gjenansetter tidligere ansatte: – Bryter med anstendig arbeidsliv

– Fagforeningene fratas makt

Omorganiseringen i SAS skjer etter at Anko van der Werff fra Nederland knapt har sittet et halvt år i direktørstolen.

– Vi hadde forventet at han skulle vise seg som en ny leder med en ny profil etter at Rikard Gustavsson gikk av som SAS-direktør. Nå har han vist hva han står for. Det er splitt og hersk, bryte ned fagforeningene og dele de ansatte opp i mindre avdelinger slik at man fratar fagforeningene all makt, hevder Christian Laulund.

Han mener også at det som skjer i SAS nå er en hån mot fellesskapet i de tre skandinaviske landene som har bidratt med milliarder for å hjelpe SAS gjennom koronakrisen, med en ting for øynene: Å bevare arbeidsplasser.

Mye lest: En SAS-ansatt mistet jobben, men vant fram i retten. Nå angrer kollegene på at de ga seg uten kamp

Mener det er en hån

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, uttrykket stor skuffelse på sosiale medier. Han mener SAS sine planer om å opprette nye produksjonsplattformer er en hån mot alle oppsagte piloter og kabinansatte som har gått arbeidsledige i mer enn halvannet år.

«Vi har stått skulder ved skulder med SAS for å få på plass økonomiske ordninger for flyselskapene. At SAS i ly av koronapandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår tariffavtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake er et kraftig slag i trynet» skriver han videre.

Han er også klar på at planene ikke vil kunne settes i verk uten at det blir bråk. Norsk Flygerforbund vil bruke alle virkemidler for å kjempe for våre medlemmer og for et fortsatt anstendig arbeidsliv, skriver forbundsleder, Yngve Carlsen på sin Facebook-profil.

Planene regnes heller ikke som en god søknad for at norske myndigheter skal kjøpe seg inn i selskapet igjen, etter at den borgerlige regjeringen solgte seg ut av SAS i juni 2018.

LO-lederen mener SAS svikter

Norge hadde 37,8 millioner aksjer og fikk om lag 597 millioner kroner for aksjene. Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli åpnet så sent som i september opp for at Norge kan kjøpe seg inn i SAS om det blir regjeringsskifte.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik mener SAS nå svikter sine ansatte.

– Svært mange SAS-ansatte har gått arbeidsledige i over 1,5 år som følge av koronapandemien. De har tatt den største støyten for oss alle sammen. Nå står LO-fellesskapet sammen med dem, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

– Det SAS gjør bryter med det vi forbinder med et anstendig arbeidsliv og er usolidarisk. At SAS oppretter nye selskap for å unngå gjenansettelse er uakseptabel oppførsel av et selskap som har nytt godt av fellesskapets midler, sier LO-sekretær og leder i LO Luftfart, Are Tomasgard til FriFagbevegelse.

Må søke på sine egne jobber

LO mener både ansatte og samfunnet har stilt opp for SAS.

– Nå er samfunnet gjenåpnet og mange permitterte og arbeidsledige i mange bransjer vender tilbake til jobbene sine. Mens SAS sine ansatte skal måtte søke på sine egne jobber, legger hun til.

Under en luftfartsdebatt i regi av LO Luftfart og Norsk Flygerforbund under Arendalsuka i august fikk Norges-sjef Kjetil Håbjørg spørsmål om SAS vil re-ansette oppsagte skandinaviske medarbeidere når luftfarten tar seg opp, eller om selskapet vil finne måter å ansatte billigere arbeidstakere fra andre land på.

Håbjørg svarte at selskapet vil ha tilbake de som har vært ansatt i SAS. Han sa ingenting om at arbeidsplassene deres ville bli flyttet til underselskaper, at avtalen om gjenansettelse ikke lenger vil gjelde og at de må søke på sine egne jobber.

Ber SAS revurdere

– LO og forbundene har gjennom koronapandemien brukt partssamarbeidet aktivt, og stått skulder ved skulder med arbeidsgiversiden og flyselskapene for å få på plass økonomiske ordninger for luftfarten. Hele samfunnet har stilt opp. At SAS så i ly av pandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår avtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake er et brudd på samfunnskontrakten. LO anmoder nå sterkt konsernsjef Anko van der Werff om å revurdere selskapets planer, og ta oppsagte medarbeidere tilbake uten at de må søke på jobbene sine, sier LO-sekretær Are Tomasgard.

Senterpartiets arbeidspolitiske talsperson, Per Olaf Lundteigen, mener flytrafikk er en viktig del av norsk samferdselspolitikk.

– Da skal vi selvsagt ha et velorganisert arbeidsliv også i den delen av næringslivet. Pandemien har vist behovet for fellesskap, samt fellesskapets økonomiske styrke for å skape trygghet for arbeidsfolk. Det har også kommet SAS til gode, sier han i en kommentar til FriFagbevegelse.

– Når behovet for fagfolk i flytrafikken øker må derfor SAS ta inn igjen - etter vanlig norsk arbeidslivs skikk- de som ble oppsagt. Det SAS forsøker seg på nå, med etablering av bemanningsselskap, har ikke støtte fra Senterpartiet. Det er forsøk på fagforeningsknusing, mener Lundteigen.

Søke på jobb i datterselskaper

SAS beskyldes for fagforeningsknusing og brudd på den skandinaviske modellen med partssamarbeid.

Til FriFagbevegelse viser SAS til at selskapet har avtale med totalt 38 ulike fagforeninger og har nå inngått en avtale med en av Danmarks største (FPU) for å sikre skandinaviske jobber.

– Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har bidratt med milliarder for å redde jobber som nå forsvinner?

– SAS, som andre flyselskaper, er blitt ekstremt hardt rammet av pandemien og er veldig takknemlig for kredittgarantier og lån som har sikret vår overlevelse. For å bli lønnsom igjen, må vi fortsette å utvikle den operasjonelle plattformen som selskapet har lyktes med allerede før pandemien. Det er takket være vår operasjonelle plattform at vi kan møte den harde konkurransen og dermed sikre både eksisterende og fremtidige arbeidsplasser i Skandinavia. Vi skylder våre eiere og långivere og også våre ansatte å sikre en plass til SAS i det fremtidige markedet etter pandemien. Vi kan ikke gjøre det hvis vi ikke er konkurransedyktige, heter det i svaret.

Vil SAS kontakte fagforeningene for å ha en dialog og etablere et partnerskap om dette?

– SAS har en kontinuerlig dialog med alle våre 38 fagforeninger, men vi kommenterer ikke disse detaljert.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2021
17:31
04.10.2021 15:00



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»