JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SAS-flygerne og Christian Laulund vil snu hver stein for å sette kjepper i hjulene for planene til SAS.

SAS-flygerne og Christian Laulund vil snu hver stein for å sette kjepper i hjulene for planene til SAS.

Jan-Erik Østlie

Ny organisering av SAS

Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av

De har ventet på at pandemien skal bli slutt så de kan få tilbake jobbene sine. Men nå er den flyttet til underselskap og SAS-ansatte må søke på sine egne jobber til dårligere vilkår.



01.10.2021
17:31
04.10.2021 15:00

helge@lomedia.no

SAS har varslet at selskapet vil opprette to nye datterselskap neste år. Begge selskapene skal ha egne fly og mannskap stasjonert ved de største knutepunktene, i første omgang i København.

Målet er også å etablere egne baser i Oslo og Stockholm. Dette vil ikke bare ramme pilotene – men også kabinansatte og bakkemannskap.

Debatt: «SAS og Norwegian driver en avansert form for fagforeningsknusing»

Krever nye flysertifikater

De som er permittert må søke på sine egne jobber. Og fordi man skal ta i bruk nye fly, vil mange være forhindret fra å søke på sine egne jobber.

Det kreves nemlig godkjente flysertifikater for de nye flytypene Airbus A320neo og Embraer E195, som SAS har bestilt til disse selskapene.

De oppsagte SAS-pilotene har imidlertid i all hovedsak sertifikater på fly av typen Boeing 737, SAS’ arbeidshest i en årrekke, som nå fases ut.

Leder i Norske SAS-flygeres Forening (NSF), Christian Laulund, lover imidlertid kamp. Han vil angripe planene på alle fronter.

Reaksjon: Myrli (Ap) reagerer på SAS' behandling av ansatte: – Det kan bli vanskelig å støtte flyselskapet politisk

– Uhørt

– Vi har noen verktøy i skuffen som jeg ikke kan avsløre. Vi vil snu alle steiner som kan snus for at de som nå har vært permittert under pandemien skal få tilbake sine jobber. Her har SAS brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av, sier Laulund til FriFagbevegelse.

– Dette er så ille at jeg får en vond smak i munnen. Jeg har nesten ikke ord, legger han til.

– Det som skjer er rett og slett uhørt i det skandinaviske arbeidslivet. Det hele har vært et skittent spill hvor det bak ryggen på oss er tegnet en avtale med en fagforening som knapt har medlemmer i SAS som rammes av dette, og som er brukt for alt det er verdt av selskapet. Samtidig er 2000 ansatte, som har gått arbeidsledig i halvannet år, kastet under bussen, sier Laulund.

Den danske foreningen det vises til er Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Reaksjon: LO krever at SAS gjenansetter tidligere ansatte: – Bryter med anstendig arbeidsliv

– Fagforeningene fratas makt

Omorganiseringen i SAS skjer etter at Anko van der Werff fra Nederland knapt har sittet et halvt år i direktørstolen.

– Vi hadde forventet at han skulle vise seg som en ny leder med en ny profil etter at Rikard Gustavsson gikk av som SAS-direktør. Nå har han vist hva han står for. Det er splitt og hersk, bryte ned fagforeningene og dele de ansatte opp i mindre avdelinger slik at man fratar fagforeningene all makt, hevder Christian Laulund.

Han mener også at det som skjer i SAS nå er en hån mot fellesskapet i de tre skandinaviske landene som har bidratt med milliarder for å hjelpe SAS gjennom koronakrisen, med en ting for øynene: Å bevare arbeidsplasser.

Mye lest: En SAS-ansatt mistet jobben, men vant fram i retten. Nå angrer kollegene på at de ga seg uten kamp

Mener det er en hån

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, uttrykket stor skuffelse på sosiale medier. Han mener SAS sine planer om å opprette nye produksjonsplattformer er en hån mot alle oppsagte piloter og kabinansatte som har gått arbeidsledige i mer enn halvannet år.

«Vi har stått skulder ved skulder med SAS for å få på plass økonomiske ordninger for flyselskapene. At SAS i ly av koronapandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår tariffavtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake er et kraftig slag i trynet» skriver han videre.

Han er også klar på at planene ikke vil kunne settes i verk uten at det blir bråk. Norsk Flygerforbund vil bruke alle virkemidler for å kjempe for våre medlemmer og for et fortsatt anstendig arbeidsliv, skriver forbundsleder, Yngve Carlsen på sin Facebook-profil.

Planene regnes heller ikke som en god søknad for at norske myndigheter skal kjøpe seg inn i selskapet igjen, etter at den borgerlige regjeringen solgte seg ut av SAS i juni 2018.

LO-lederen mener SAS svikter

Norge hadde 37,8 millioner aksjer og fikk om lag 597 millioner kroner for aksjene. Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli åpnet så sent som i september opp for at Norge kan kjøpe seg inn i SAS om det blir regjeringsskifte.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik mener SAS nå svikter sine ansatte.

– Svært mange SAS-ansatte har gått arbeidsledige i over 1,5 år som følge av koronapandemien. De har tatt den største støyten for oss alle sammen. Nå står LO-fellesskapet sammen med dem, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

– Det SAS gjør bryter med det vi forbinder med et anstendig arbeidsliv og er usolidarisk. At SAS oppretter nye selskap for å unngå gjenansettelse er uakseptabel oppførsel av et selskap som har nytt godt av fellesskapets midler, sier LO-sekretær og leder i LO Luftfart, Are Tomasgard til FriFagbevegelse.

Må søke på sine egne jobber

LO mener både ansatte og samfunnet har stilt opp for SAS.

– Nå er samfunnet gjenåpnet og mange permitterte og arbeidsledige i mange bransjer vender tilbake til jobbene sine. Mens SAS sine ansatte skal måtte søke på sine egne jobber, legger hun til.

Under en luftfartsdebatt i regi av LO Luftfart og Norsk Flygerforbund under Arendalsuka i august fikk Norges-sjef Kjetil Håbjørg spørsmål om SAS vil re-ansette oppsagte skandinaviske medarbeidere når luftfarten tar seg opp, eller om selskapet vil finne måter å ansatte billigere arbeidstakere fra andre land på.

Håbjørg svarte at selskapet vil ha tilbake de som har vært ansatt i SAS. Han sa ingenting om at arbeidsplassene deres ville bli flyttet til underselskaper, at avtalen om gjenansettelse ikke lenger vil gjelde og at de må søke på sine egne jobber.

Ber SAS revurdere

– LO og forbundene har gjennom koronapandemien brukt partssamarbeidet aktivt, og stått skulder ved skulder med arbeidsgiversiden og flyselskapene for å få på plass økonomiske ordninger for luftfarten. Hele samfunnet har stilt opp. At SAS så i ly av pandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår avtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake er et brudd på samfunnskontrakten. LO anmoder nå sterkt konsernsjef Anko van der Werff om å revurdere selskapets planer, og ta oppsagte medarbeidere tilbake uten at de må søke på jobbene sine, sier LO-sekretær Are Tomasgard.

Senterpartiets arbeidspolitiske talsperson, Per Olaf Lundteigen, mener flytrafikk er en viktig del av norsk samferdselspolitikk.

– Da skal vi selvsagt ha et velorganisert arbeidsliv også i den delen av næringslivet. Pandemien har vist behovet for fellesskap, samt fellesskapets økonomiske styrke for å skape trygghet for arbeidsfolk. Det har også kommet SAS til gode, sier han i en kommentar til FriFagbevegelse.

– Når behovet for fagfolk i flytrafikken øker må derfor SAS ta inn igjen - etter vanlig norsk arbeidslivs skikk- de som ble oppsagt. Det SAS forsøker seg på nå, med etablering av bemanningsselskap, har ikke støtte fra Senterpartiet. Det er forsøk på fagforeningsknusing, mener Lundteigen.

Søke på jobb i datterselskaper

SAS beskyldes for fagforeningsknusing og brudd på den skandinaviske modellen med partssamarbeid.

Til FriFagbevegelse viser SAS til at selskapet har avtale med totalt 38 ulike fagforeninger og har nå inngått en avtale med en av Danmarks største (FPU) for å sikre skandinaviske jobber.

– Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har bidratt med milliarder for å redde jobber som nå forsvinner?

– SAS, som andre flyselskaper, er blitt ekstremt hardt rammet av pandemien og er veldig takknemlig for kredittgarantier og lån som har sikret vår overlevelse. For å bli lønnsom igjen, må vi fortsette å utvikle den operasjonelle plattformen som selskapet har lyktes med allerede før pandemien. Det er takket være vår operasjonelle plattform at vi kan møte den harde konkurransen og dermed sikre både eksisterende og fremtidige arbeidsplasser i Skandinavia. Vi skylder våre eiere og långivere og også våre ansatte å sikre en plass til SAS i det fremtidige markedet etter pandemien. Vi kan ikke gjøre det hvis vi ikke er konkurransedyktige, heter det i svaret.

Vil SAS kontakte fagforeningene for å ha en dialog og etablere et partnerskap om dette?

– SAS har en kontinuerlig dialog med alle våre 38 fagforeninger, men vi kommenterer ikke disse detaljert.

01.10.2021
17:31
04.10.2021 15:00



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

Brian Cliff Olguin

LO-lederen mener det bør bli et godt lønnsoppgjør: – Vi skal ha vår del av kaka


Flere saker