JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Lønnstyveri og arbeidstid

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

En storsatsing mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen er nå i gang. Samferdselsministeren utelukker ikke at det kommer tiltak som kan bli svært inngripende for varebilsektoren.



13.01.2022
09:30
01.02.2022 14:40

stein.inge.stolen@lomedia.no

– Arbeidstakere i Norge skal ha en trygg arbeidsplass, og anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Vi har sett tydelig at det ikke er tilfellet for alle, særlig arbeidstakere i transportsektoren er utsatt, fortalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tidligere denne uken.

Sammen med arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik markerte han starten på arbeidet med å utforme en handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen, hvor den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet mottar innspill fra aktører i transportbransjen, fagorganisasjoner, næringslivet og etater i treparts bransjeprogram for transport.

Ser på «dansk» løyvemodell

FriFagbevegelse har nå fått enda flere detaljer fra samferdselsminister rundt hva en slik tiltaksplan helt konkret vil innebære. Nasjonal løyveplikt for varebiler som driver godstransport er blant tiltakene som ligger på bordet.

– Vi kommer til å vurdere det, ja, bekrefter Nygård.

I dag er det kun lastebiler med totalvekt over 3,5 tonn som er underlagt løyveplikt og krav om minstelønn for sjåførene. Dersom varebiler som driver godstransport også blir innlemmet i løyveordningen, kan det medføre en rekke endringer som allerede praktiseres i Danmark: Der må varebileiere blant annet gjennomgå et løyvekurs med skriftlig prøve for å sikre at de innehar riktig kompetanse. De må også kunne dokumentere plettfri vandel og inneha en egenkapital, såkalt løyvegaranti, på 13 500 danske kroner. I tillegg skal varebilsjåførene i Danmark ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med kollektive overenskomster for godstransportnæringen.

Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig

Lastebiler med egenvekt over 3,5 tonn er underlagt en rekke regler som varebilen (foran) i dag slipper unna. Det vurderer nå regjeringen å endre.

Lastebiler med egenvekt over 3,5 tonn er underlagt en rekke regler som varebilen (foran) i dag slipper unna. Det vurderer nå regjeringen å endre.

Stein Inge Stølen

Kan innføre flere endringer

Ifølge SSB er det rundt 500 000 registrerte varebiler i Norge, hvorav rundt 13 prosent primært brukes til godstransport. Eventuell løyveplikt for varebiler vil derfor påvirke mange titalls tusen kjøretøy og eiere.

Arbeidet med tiltaksplanen vil skje parallelt med innfasing av et helt nytt EU-regelverk innen transport, som inneholder flere radikale endringer både innen lønns- og arbeidsvilkår, kontroll, tilsyn og markedsadgang.

Samferdselsministeren er ikke fremmed for å innføre forskriftsendringer utover de nye EU-reglene, som blir gjeldende fra 21. februar.

– Den døra er åpen fordi vi skal ha en ekte prosess, så det kan komme andre regelendringer. EU-reglene er en god grunnplanke, men det kan komme mer.

Avsløring: Ukrainske sjåfører kjørte fast for Postnord for under 400 kroner dagen

Varebiler som kjører matvarer for Oda og andre hjemleveringstjenester vil være blant de som vil bli underlagt løyvekravet, dersom regjeringen velger å innføre dette.

Varebiler som kjører matvarer for Oda og andre hjemleveringstjenester vil være blant de som vil bli underlagt løyvekravet, dersom regjeringen velger å innføre dette.

Stein Inge Stølen

Mener det blir feil å gi kjøretøy personvern

En av de største hindrene for god kontroll av useriøse og kriminelle aktører i transportbransjen i dag, er taushetsplikt på tvers av etatene og personvern. Mens nye regler for utveksling av informasjon mellom forskjellige kontrollmyndigheter kan lette betraktelig på noen av utfordringene, gjenstår det mange hindre knyttet til GDPR.

I dag har kontrolletatene mange forskjellige verktøy og automatiske kontrollpunkter langs veien som bidrar til å luke ut trafikkfarlige kjøretøy, for eksempel termografiske kameraer som registrerer varmgang i drivverk eller bremser. Men fordi denne informasjonen knyttes til kjøretøyets registreringsskilt, som igjen er underlagt strenge GDPR-regler, har ikke etatene lov til å lagre informasjonen i mer enn en time.

Nygård mener imidlertid det blir feil å gi lastebiler og varebiler personvern.

– Det er jo dumt hvis det er slik at en for snever fortolkning av regelverket gjør at vi ikke får på plass gode kontrollinstanser.

Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård går til krig mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård går til krig mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen.

Stein Inge Stølen

Personer som kan transportkrim

Regelverksendringer er en del av tiltaksplanen. En annen del er å sørge for at det sitter kompetente fagfolk og bearbeider informasjonen som kommer inn. Både Arbeiderpartiet, kontrolletatene og bransjeorganisasjonene har alle tatt til orde for opprettelsen av en overordnet tverretatlig faggruppe som arbeider permanent med kriminalitet i transportsektoren.

Dette mener statsråden vil stå sentralt i arbeidet med tiltaksplanen. Han ønsker en løsning hvor det samles ressurspersoner fra flere etater for å jobbe fortløpende med transportkriminalitet, i et miljø hvor det kan utvikles god kompetanse innenfor fagfeltet.

– Det må være kunnskap i det, det må være noen som kan denne sektoren. Hvis ikke, får vi ikke tak i det som er hovedproblemet her, nemlig at kontrolletatene ikke samarbeider godt nok og at man ikke får et helhetlig grep om bransjen. Jeg mener det er en mulighet som vi må vurdere nøye. 

13.01.2022
09:30
01.02.2022 14:40



Mest lest

Anne Myklebust Odland

Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen

Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.

Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.

Colourbox

Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar

Debatt

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.

Erlend Angelo

Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister

En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.

En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.

Eirik Dahl Viggen

Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager

I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.

I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.

Colourbox

Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet

Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.

Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.

André Kjernsli

Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring

– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet. 

– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet. 

Alf Ragnar Olsen

Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene

Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.

Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.

Hanna Skotheim

Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.

Leif Martin Kirknes

Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet

Anna Granqvist

Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer

Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.

Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.

Stian Lysberg Solum / NTB

Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.

Sissel M. Rasmussen

Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss

Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.

Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.

Håvard Sæbø

1200 oppsagt i byggebransjen

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.

Frederik Ringnes / NTB

Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre

Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.

Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.

Tina Brandt

Streik kan føre til søppelkaos neste uke

Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.

Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.

Ylva Seiff Berge

Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen

Erlend Angelo

Nå er norske Freia-ansatte bekymret

Beate Oma Dahle / NTB

Rødt krever krisepakke før sommerferien

Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.

Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.

Brian Cliff Olguin

Lønna spises opp av prisveksten

Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.

Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.

Colorbox.com

Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen


Flere saker