JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Lønnstyveri og arbeidstid

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

En storsatsing mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen er nå i gang. Samferdselsministeren utelukker ikke at det kommer tiltak som kan bli svært inngripende for varebilsektoren.



13.01.2022
09:30
01.02.2022 14:40

stein.inge.stolen@lomedia.no

– Arbeidstakere i Norge skal ha en trygg arbeidsplass, og anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Vi har sett tydelig at det ikke er tilfellet for alle, særlig arbeidstakere i transportsektoren er utsatt, fortalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tidligere denne uken.

Sammen med arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik markerte han starten på arbeidet med å utforme en handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen, hvor den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet mottar innspill fra aktører i transportbransjen, fagorganisasjoner, næringslivet og etater i treparts bransjeprogram for transport.

Ser på «dansk» løyvemodell

FriFagbevegelse har nå fått enda flere detaljer fra samferdselsminister rundt hva en slik tiltaksplan helt konkret vil innebære. Nasjonal løyveplikt for varebiler som driver godstransport er blant tiltakene som ligger på bordet.

– Vi kommer til å vurdere det, ja, bekrefter Nygård.

I dag er det kun lastebiler med totalvekt over 3,5 tonn som er underlagt løyveplikt og krav om minstelønn for sjåførene. Dersom varebiler som driver godstransport også blir innlemmet i løyveordningen, kan det medføre en rekke endringer som allerede praktiseres i Danmark: Der må varebileiere blant annet gjennomgå et løyvekurs med skriftlig prøve for å sikre at de innehar riktig kompetanse. De må også kunne dokumentere plettfri vandel og inneha en egenkapital, såkalt løyvegaranti, på 13 500 danske kroner. I tillegg skal varebilsjåførene i Danmark ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med kollektive overenskomster for godstransportnæringen.

Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig

Lastebiler med egenvekt over 3,5 tonn er underlagt en rekke regler som varebilen (foran) i dag slipper unna. Det vurderer nå regjeringen å endre.

Lastebiler med egenvekt over 3,5 tonn er underlagt en rekke regler som varebilen (foran) i dag slipper unna. Det vurderer nå regjeringen å endre.

Stein Inge Stølen

Kan innføre flere endringer

Ifølge SSB er det rundt 500 000 registrerte varebiler i Norge, hvorav rundt 13 prosent primært brukes til godstransport. Eventuell løyveplikt for varebiler vil derfor påvirke mange titalls tusen kjøretøy og eiere.

Arbeidet med tiltaksplanen vil skje parallelt med innfasing av et helt nytt EU-regelverk innen transport, som inneholder flere radikale endringer både innen lønns- og arbeidsvilkår, kontroll, tilsyn og markedsadgang.

Samferdselsministeren er ikke fremmed for å innføre forskriftsendringer utover de nye EU-reglene, som blir gjeldende fra 21. februar.

– Den døra er åpen fordi vi skal ha en ekte prosess, så det kan komme andre regelendringer. EU-reglene er en god grunnplanke, men det kan komme mer.

Avsløring: Ukrainske sjåfører kjørte fast for Postnord for under 400 kroner dagen

Varebiler som kjører matvarer for Oda og andre hjemleveringstjenester vil være blant de som vil bli underlagt løyvekravet, dersom regjeringen velger å innføre dette.

Varebiler som kjører matvarer for Oda og andre hjemleveringstjenester vil være blant de som vil bli underlagt løyvekravet, dersom regjeringen velger å innføre dette.

Stein Inge Stølen

Mener det blir feil å gi kjøretøy personvern

En av de største hindrene for god kontroll av useriøse og kriminelle aktører i transportbransjen i dag, er taushetsplikt på tvers av etatene og personvern. Mens nye regler for utveksling av informasjon mellom forskjellige kontrollmyndigheter kan lette betraktelig på noen av utfordringene, gjenstår det mange hindre knyttet til GDPR.

I dag har kontrolletatene mange forskjellige verktøy og automatiske kontrollpunkter langs veien som bidrar til å luke ut trafikkfarlige kjøretøy, for eksempel termografiske kameraer som registrerer varmgang i drivverk eller bremser. Men fordi denne informasjonen knyttes til kjøretøyets registreringsskilt, som igjen er underlagt strenge GDPR-regler, har ikke etatene lov til å lagre informasjonen i mer enn en time.

Nygård mener imidlertid det blir feil å gi lastebiler og varebiler personvern.

– Det er jo dumt hvis det er slik at en for snever fortolkning av regelverket gjør at vi ikke får på plass gode kontrollinstanser.

Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård går til krig mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård går til krig mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen.

Stein Inge Stølen

Personer som kan transportkrim

Regelverksendringer er en del av tiltaksplanen. En annen del er å sørge for at det sitter kompetente fagfolk og bearbeider informasjonen som kommer inn. Både Arbeiderpartiet, kontrolletatene og bransjeorganisasjonene har alle tatt til orde for opprettelsen av en overordnet tverretatlig faggruppe som arbeider permanent med kriminalitet i transportsektoren.

Dette mener statsråden vil stå sentralt i arbeidet med tiltaksplanen. Han ønsker en løsning hvor det samles ressurspersoner fra flere etater for å jobbe fortløpende med transportkriminalitet, i et miljø hvor det kan utvikles god kompetanse innenfor fagfeltet.

– Det må være kunnskap i det, det må være noen som kan denne sektoren. Hvis ikke, får vi ikke tak i det som er hovedproblemet her, nemlig at kontrolletatene ikke samarbeider godt nok og at man ikke får et helhetlig grep om bransjen. Jeg mener det er en mulighet som vi må vurdere nøye. 

13.01.2022
09:30
01.02.2022 14:40



Mest lest

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

Ole Palmstrøm

Blir ikke streik i staten: Her er den nye lønna til de ansatte

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Kommuneansatte har fått ny lønn – men lærerne varsler streik

LO-leder Peggy Hessen Følsviks nye lønn er på 1 473 066 kroner.

LO-leder Peggy Hessen Følsviks nye lønn er på 1 473 066 kroner.

Jan-Erik Østlie

Ny lønn for LO-ledelsen – se hva de tjener

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

Alf Ragnar Olsen

Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører. Her er hennes råd

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

Martin Guttormsen Slørdal

Er Jonny feilfri på jobb, kan han få en månedslønn i bonus

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

Håvard Sæbø

Dette verkstedet kan bidra til å løse strømkrisa: – Men da må politikerne satse på vannkraft

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Per Flakstad

Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

Eirik Dahl Viggen

Mekling på overtid i staten: – Det er jævlig vanskelig

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

Statnett

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet

ERFAREN:  – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

Brian Cliff Olguin

Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

Eirik Dahl Viggen

Statsansatte venter på meklinga: – Vi er streikeklare

POLITISK STREIK: Lokomotivmannsforbundets Rolf Ringdal lover politisk streik og togstans, som svar på regjeringens oppsplitting av togtrafikken på Østlandet. Med seg i den politiske markeringen vil han få Jernbaneforbundet, her ved forbundsleder Jane B. Sæthre.

POLITISK STREIK: Lokomotivmannsforbundets Rolf Ringdal lover politisk streik og togstans, som svar på regjeringens oppsplitting av togtrafikken på Østlandet. Med seg i den politiske markeringen vil han få Jernbaneforbundet, her ved forbundsleder Jane B. Sæthre.

Morten Hansen

Lokomotivførerne føler seg lurt av Støre-regjeringen. Nå lover de togstans

Fagforbundets leder Mette Nord og Fellesorganisasjonens leder Mimmi Kvisvik er ferdige med årets kommuneoppgjør mot motparten KS.

Fagforbundets leder Mette Nord og Fellesorganisasjonens leder Mimmi Kvisvik er ferdige med årets kommuneoppgjør mot motparten KS.

Per Flakstad

Kronetillegg til alle og bedre betaling for turnus. Dette er den nye lønna for kommuneansatte

MÅ BLI ENIGE: LO Stats forhandlingsleder Egil André Aas mekler parallelt med blant andre lederne av Akademikerne stat og Unio stat, Kari Tønnesen (t.v) og Guro Lind.

MÅ BLI ENIGE: LO Stats forhandlingsleder Egil André Aas mekler parallelt med blant andre lederne av Akademikerne stat og Unio stat, Kari Tønnesen (t.v) og Guro Lind.

Arash Nejad

Meklingen for ansatte i staten er inne i siste fase – det kan bli streik tirsdag


Flere saker