JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Lønnstyveri og arbeidstid

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

En storsatsing mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen er nå i gang. Samferdselsministeren utelukker ikke at det kommer tiltak som kan bli svært inngripende for varebilsektoren.


13.01.2022
09:30
01.02.2022 14:40

stein.inge.stolen@lomedia.no

– Arbeidstakere i Norge skal ha en trygg arbeidsplass, og anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Vi har sett tydelig at det ikke er tilfellet for alle, særlig arbeidstakere i transportsektoren er utsatt, fortalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tidligere denne uken.

Sammen med arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik markerte han starten på arbeidet med å utforme en handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen, hvor den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet mottar innspill fra aktører i transportbransjen, fagorganisasjoner, næringslivet og etater i treparts bransjeprogram for transport.

Ser på «dansk» løyvemodell

FriFagbevegelse har nå fått enda flere detaljer fra samferdselsminister rundt hva en slik tiltaksplan helt konkret vil innebære. Nasjonal løyveplikt for varebiler som driver godstransport er blant tiltakene som ligger på bordet.

– Vi kommer til å vurdere det, ja, bekrefter Nygård.

I dag er det kun lastebiler med totalvekt over 3,5 tonn som er underlagt løyveplikt og krav om minstelønn for sjåførene. Dersom varebiler som driver godstransport også blir innlemmet i løyveordningen, kan det medføre en rekke endringer som allerede praktiseres i Danmark: Der må varebileiere blant annet gjennomgå et løyvekurs med skriftlig prøve for å sikre at de innehar riktig kompetanse. De må også kunne dokumentere plettfri vandel og inneha en egenkapital, såkalt løyvegaranti, på 13 500 danske kroner. I tillegg skal varebilsjåførene i Danmark ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med kollektive overenskomster for godstransportnæringen.

Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig

Lastebiler med egenvekt over 3,5 tonn er underlagt en rekke regler som varebilen (foran) i dag slipper unna. Det vurderer nå regjeringen å endre.

Lastebiler med egenvekt over 3,5 tonn er underlagt en rekke regler som varebilen (foran) i dag slipper unna. Det vurderer nå regjeringen å endre.

Stein Inge Stølen

Kan innføre flere endringer

Ifølge SSB er det rundt 500 000 registrerte varebiler i Norge, hvorav rundt 13 prosent primært brukes til godstransport. Eventuell løyveplikt for varebiler vil derfor påvirke mange titalls tusen kjøretøy og eiere.

Arbeidet med tiltaksplanen vil skje parallelt med innfasing av et helt nytt EU-regelverk innen transport, som inneholder flere radikale endringer både innen lønns- og arbeidsvilkår, kontroll, tilsyn og markedsadgang.

Samferdselsministeren er ikke fremmed for å innføre forskriftsendringer utover de nye EU-reglene, som blir gjeldende fra 21. februar.

– Den døra er åpen fordi vi skal ha en ekte prosess, så det kan komme andre regelendringer. EU-reglene er en god grunnplanke, men det kan komme mer.

Avsløring: Ukrainske sjåfører kjørte fast for Postnord for under 400 kroner dagen

Varebiler som kjører matvarer for Oda og andre hjemleveringstjenester vil være blant de som vil bli underlagt løyvekravet, dersom regjeringen velger å innføre dette.

Varebiler som kjører matvarer for Oda og andre hjemleveringstjenester vil være blant de som vil bli underlagt løyvekravet, dersom regjeringen velger å innføre dette.

Stein Inge Stølen

Mener det blir feil å gi kjøretøy personvern

En av de største hindrene for god kontroll av useriøse og kriminelle aktører i transportbransjen i dag, er taushetsplikt på tvers av etatene og personvern. Mens nye regler for utveksling av informasjon mellom forskjellige kontrollmyndigheter kan lette betraktelig på noen av utfordringene, gjenstår det mange hindre knyttet til GDPR.

I dag har kontrolletatene mange forskjellige verktøy og automatiske kontrollpunkter langs veien som bidrar til å luke ut trafikkfarlige kjøretøy, for eksempel termografiske kameraer som registrerer varmgang i drivverk eller bremser. Men fordi denne informasjonen knyttes til kjøretøyets registreringsskilt, som igjen er underlagt strenge GDPR-regler, har ikke etatene lov til å lagre informasjonen i mer enn en time.

Nygård mener imidlertid det blir feil å gi lastebiler og varebiler personvern.

– Det er jo dumt hvis det er slik at en for snever fortolkning av regelverket gjør at vi ikke får på plass gode kontrollinstanser.

Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård går til krig mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård går til krig mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen.

Stein Inge Stølen

Personer som kan transportkrim

Regelverksendringer er en del av tiltaksplanen. En annen del er å sørge for at det sitter kompetente fagfolk og bearbeider informasjonen som kommer inn. Både Arbeiderpartiet, kontrolletatene og bransjeorganisasjonene har alle tatt til orde for opprettelsen av en overordnet tverretatlig faggruppe som arbeider permanent med kriminalitet i transportsektoren.

Dette mener statsråden vil stå sentralt i arbeidet med tiltaksplanen. Han ønsker en løsning hvor det samles ressurspersoner fra flere etater for å jobbe fortløpende med transportkriminalitet, i et miljø hvor det kan utvikles god kompetanse innenfor fagfeltet.

– Det må være kunnskap i det, det må være noen som kan denne sektoren. Hvis ikke, får vi ikke tak i det som er hovedproblemet her, nemlig at kontrolletatene ikke samarbeider godt nok og at man ikke får et helhetlig grep om bransjen. Jeg mener det er en mulighet som vi må vurdere nøye. 

13.01.2022
09:30
01.02.2022 14:40



Mest lest

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på

Erlend Angelo

Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Privat

På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.

Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.

Jan-Erik Østlie

LO innrømmer: Vi bommet på sakene


Flere saker