Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.
Stein Inge Stølen / Privat
Sosial dumping
Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig
Prispress, trekk i utbetalinger og bruk av underbetalte østeuropeiske lastebilsjåfører: Slik har Postnord og netthandelgigantene tjent millioner av kroner de siste årene. Nå reagerer kundene.
stein.inge.stolen@lomedia.no
FriFagbevegelse har den siste tiden dokumentert hvordan norske transportbedrifter underbetales, mens ukrainske sjåfører på ulovlig lave lønninger har overtatt innenrikskjøringen mellom byer i Norge.
Postnord har selv bekreftet at det har foregått brudd på deres interne rutiner. De har også uttalt at satsene som mange norske transportselskap har blitt betalt av Postnord, ikke er høye nok til at man kan sikre lønnsom drift.
– Pengene hentes inn et sted
Lastebilsjåførene frakter blant annet pakker som norske forbrukere har bestilt på nettet. En stor andel av pakkene kommer fra netthandelgiganten Zalando, som også er en av Postnords aller største kunder. De har under koronapandemien tjent seg søkkrike på nordmenns kjøpevaner, som har dreid mer og mer over på det digitale.
I kvartalsrapporten som ble fremlagt i november kom det frem at Zalando økte omsetningen med hele 25 prosent sammenlignet med 2020. Antall ordrer på verdensbasis økte fra 44 til 56 millioner. Hver kunde bruker i gjennomsnitt 600 kroner på en bestilling. Siden Zalando tilbyr «fri frakt» på bestillinger med verdi over 229 kroner, utføres i prinsippet all transport av Zalandos produkter uten at kunden belastes for dette.
I Tromsø har Anne-Linn Lernes nylig mottatt sin siste Zalando-pakke, en vinterkåpe til 1499 kroner. Hun er blant mange kunder som ikke er særlig begeistret for begrepet «fri frakt».
– Som kunde tenker man kanskje automatisk at dette er sjenerøst av Zalando, men ingen bedrifter driver veldedighet, og pengene hentes jo inn et sted. Jeg har jobbet mange år i butikk selv, og vet jo at fra den siden så finnes det ingenting som er gratis for kunden, sier hun.
Her ruller privatpakker fra Zalando og andre nettbutikker inn i en lastebil ved Postnords terminal på Alfaset i Oslo.
Stein Inge Stølen
Hør mer om saken i podkasten Rørsla:
Rørsla Fri frakt
Ingen gode argumenter for å ikke betale
Når Anne-Linn får høre det de ukrainske sjåførene og de norske lastebilbedriftene forteller, blir hun ikke overrasket.
– Jeg skulle ønske jeg var rystet, men Postnord har lenge hatt dårlig rykte, og dette hjelper neppe omdømmet deres. Sosial dumping i transportsektoren er dessverre heller ikke noe nytt, men alle bedrifter som bryr seg mer om folk enn bunnlinja bør betale anstendig lønn og følge norsk tariff.
Hun peker på at transportbransjen mangler sjåfører.
– De har allerede et tungt og ensomt yrke. Det fins ingen gode argumenter for å ikke betale dem skikkelig. Postnord har ansvar for å kontrollere at også underleverandører opererer med like vilkår, og dette ansvaret prøver de å vri seg unna. Det er skammelig.
Anne-Linn forteller at hun vil boikotte både Zalando og Postnord inntil begge rydder opp og sikrer sjåførene gode vilkår og riktig lønn.
– Når vi nå vet hvilke transportører de benytter seg av og hvordan sjåførene behandles, så vil jeg gladelig betale den frakten hvis det betyr at de hyrer en transportør som ikke driver med sosial dumping. Inntil da vil jeg unngå å benytte meg av nettbutikker assosiert med disse. Forbrukere har mye makt når vi vil.
Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri
Stein Inge Stølen
Egen Facebook-gruppe for Postnord-boikott
Det er ikke bare Anne-Linn som reagerer sterkt på hvordan logistikkgiganten opererer. Facebook-gruppen «Boikott Postnord» har i skrivende stund rundt 3000 medlemmer. Gruppens formål er å påvirke nettbutikkene til å gi kundene et valg mellom transportører ved bestilling av varer. Medlemmene deler jevnlig sine erfaringer med selskapet og fører en liste over bedrifter som benytter Postnord til transport. Zalando-forsendelser er en av gjengangerne i gruppediskusjonene.
«Vi kan selvsagt bli forbanna på sjåfører som vi opplever som inkompetente og upålitelige. Men med riktig lønn og riktig opplæring av sjåførene vil tjenesten få bedre kvalitet», skriver gruppemedlemmet Grethe Melby i et innlegg. Hun har gitt FriFagbevegelse tillatelse til å gjengi innholdet i denne artikkelen.
Melby, som til daglig underviser i faget entreprenørskap og bedriftsutvikling på en videregående skole, frykter at pressede sjåfører utgjør en risiko for andre på veien.
«Jeg må bare si generelt at denne formen for forretningsdrift ikke bare er uetisk, den er farlig», kommenterer hun.
Jørn Eggum: – Postnord er et bandittselskap som vinner oppdrag på sosial dumping
Postnord: – Avvik på enkelte oppdrag vil kunne oppstå
Pressesjef Haakon Nikolai Olsen i Postnord er uenig i kritikken som fremmes av Lernes. Han mener kundene generelt er fornøyde med selskapet, og viser til anmeldelser på blant annet Trustpilot.com, kombinert med egne målinger fra Postnord.
– I tillegg bekrefter den sterke pakkeveksten på over 70 prosent siden 2019 at PostNord stadig velges for levering av varer i Norge, sier han.
Olsen forteller om en vekst på 30 prosent i 2021 sammenlignet med det foregående året.
– Når mengdene og transportoppdragene blir så omfattende, vil avvik på enkelte oppdrag kunne oppstå. Det tar vi på alvor. Dette gjelder også alle forhold som gjelder sosial dumping, som vi tar sterk avstand fra.
Postnords terminal på Alfaset i Oslo.
Stein Inge Stølen
NLF-direktøren: – Man bør si nei og nekte å ta imot
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) organiserer nær halvparten av alle lastebilbedrifter i Norge. Administrerende direktør Geir A. Mo er også skeptisk til begrepet «fri frakt».
– Forbrukerne bør slutte å bestille varer som det er fri frakt på. Fordi det er ingenting som er gratis her i verden og hvis du betaler for frakten hjem til deg så er det i hvert fall større sjanse for at du får seriøs frakt, uttalte han til NRK nylig i forbindelse med kontroll av arbeidsforhold i varebilsektoren.
Han mener forbrukere bør gå så langt som å avvise leveranser på døra.
– Hvis du får varer levert hjemme til deg med et selskap som det helt åpenbart må være noe galt med, så mener jeg at man bør si nei og nekte å ta imot det og ringe leverandøren og stille dem kritiske spørsmål.
Bakgrunn: Svenske og danske statsråder krever svar fra Postnord etter varsler om lønnstyveri
NLF-direktør Geir A. Mo oppfordrer folk til å nekte å ta imot pakker dersom de mistenker at sjåføren har dårlige lønns- og arbeidsvilkår.
Stein Inge Stølen
Sliter med å få anstendig betalt
NLF-direktøren har ikke ønsket å kommentere prisnivået som Postnord opererer med spesifikt overfor FriFagbevegelse, og viser til at dette kan komme i konflikt med konkurranseloven.
– Det er imidlertid verd å merke seg at avtale om kjøring og prisen for dette er et frivillig avtaleforhold mellom kunde og leverandør.
I en kommentar til Aftenposten/E24, som også ble publisert på forbundets egne nettsider, har han samtidig tatt til orde for at oppdragsgiverne må åpne opp lommeboken. Kronikken kom som et svar på et utspill fra NHO, som etterlyste høyere sjåførlønninger – uten å spesifisere hvem som skulle ta regningen for dette.
– Mange av våre medlemmer har slitt i årevis for å få anstendig betalt fra oppdragsgivere som er medlem i NHO, uttalte Mo. Han er bekymret for den tiltakende sjåførmangelen, og mener det ikke lenger nytter å peke på norske lastebileiere.
– I stedet må det erkjennes at grønn, ansvarlig transport koster. Kun økte priser vil gi bedriftene mer lønnsevne, sitronen kan dessverre ikke skvises mer.
Avsløring: Selskapet trengte billig frakt: Etablerte firma som nå er mistenkt for å stjele lønn fra ansatte
Zalandos talsperson i Norden, Anne Vibe Hansen, sier at selskapet ikke har tenkt å forandre på praksisen med å tilby såkalt «fri frakt».
Zalando
Zalando: Vi krever anstendige arbeidsvilkår
Anne-Linn Lernes og andre forbrukere har valgt å ikke bare boikotte Postnord, men også nettbutikkene som benytter selskapet til frakt av deres varer.
Zalandos talsperson i Norden, Anne Vibe Hansen, understreker at det er Postnord som er ansvarlig for å fastsette prisen for pakkelevering i Norge.
– Fri frakt og retur innen 100 dager har helt siden Zalando startet i 2008 vært en integrert del av vår forretningsmodell. Vårt mål er å gjøre shoppingopplevelsen så behagelig som mulig for våre kunder ved å bringe prøverommet hjem til stua.
Hansen forteller at de tar dokumentasjonen som FriFagbevegelse har publisert svært alvorlig, og vil undersøke detaljene og ta nødvendige grep.
– Vi krever at våre samarbeidspartnere sikrer at underleverandører ikke bryter med vilkårene i vår «code of conduct».
Denne skaper debatt: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier
Pressesjef Haakon Nikolai Olsen kjenner seg ikke igjen i FriFagbevegelses fremstilling av Postnord de siste ukene.
Postnord
«En klar agenda om å fremstille selskapet negativt»
Postnord har uttrykt at de mener FriFagbevegelses artikler om temaet de siste ukene har hatt «en klar agenda om å fremstille selskapet negativt».
– Vi er overbevist om at vi ikke hadde hatt en så stor andel lojale samarbeidspartnere, dersom vi ikke hadde gitt våre leverandører konkurransedyktige betingelser eller operert slik FriFagbevegelses journalist har fremstilt oss de siste ukene. Vi har også samme mål som fagbevegelsen, lønns- og arbeidsbetingelser som er i tråd med gjeldende avtaler for sjåfører hos alle våre underleverandører. Vi er ikke feilfrie, så selv om vi gjør så godt vi kan vil avvik, feil og mangler oppstå. Da retter vi dem opp, enten det er å si opp avtaler ved brudd på vår Code of Conduct, som blant annet regulerer sjåførers betingelser, eller gjennom dialog med våre leverandører. Derfor stiller vi oss undrene til hvordan vår virksomhet i de siste ukers saker er fremstilt i FriFagbevegelse, skrev Postnords pressesjef Haakon Nikolai Olsen i et innlegg før jul. Dette kan leses i sin helhet her.
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.
Alf Ragnar Olsen
Rebecca (22) er Norges yngste yrkessjåfør. Her er hennes melding til jenter som vurderer yrket
Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.
Jan Kåre Ness
Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.
Hanna Skotheim
Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.
Simen Aker Grimsrud
Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil
Ole Palmstrøm
Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn
SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.
Erlend Angelo
Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten
ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.
Brian Cliff Olguin
Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd
North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.
Statnett
Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet
Brian Cliff Olguin
Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund
Alf Ragnar Olsen
Oslo rammes først hvis det blir streik i staten
Aldri har nordmenn fått mer i bonus. Fra 2020 til 2021 økte bonusutbetalingene med 6,1 milliarder kroner.
Brian Cliff Olguin