JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Sosial dumping

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Prispress, trekk i utbetalinger og bruk av underbetalte østeuropeiske lastebilsjåfører: Slik har Postnord og netthandelgigantene tjent millioner av kroner de siste årene. Nå reagerer kundene.



12.01.2022
07:00
01.02.2022 13:38


stein.inge.stolen@lomedia.no

FriFagbevegelse har den siste tiden dokumentert hvordan norske transportbedrifter underbetales, mens ukrainske sjåfører på ulovlig lave lønninger har overtatt innenrikskjøringen mellom byer i Norge.

Postnord har selv bekreftet at det har foregått brudd på deres interne rutiner. De har også uttalt at satsene som mange norske transportselskap har blitt betalt av Postnord, ikke er høye nok til at man kan sikre lønnsom drift.

– Pengene hentes inn et sted

Lastebilsjåførene frakter blant annet pakker som norske forbrukere har bestilt på nettet. En stor andel av pakkene kommer fra netthandelgiganten Zalando, som også er en av Postnords aller største kunder. De har under koronapandemien tjent seg søkkrike på nordmenns kjøpevaner, som har dreid mer og mer over på det digitale.

I kvartalsrapporten som ble fremlagt i november kom det frem at Zalando økte omsetningen med hele 25 prosent sammenlignet med 2020. Antall ordrer på verdensbasis økte fra 44 til 56 millioner. Hver kunde bruker i gjennomsnitt 600 kroner på en bestilling. Siden Zalando tilbyr «fri frakt» på bestillinger med verdi over 229 kroner, utføres i prinsippet all transport av Zalandos produkter uten at kunden belastes for dette.

I Tromsø har Anne-Linn Lernes nylig mottatt sin siste Zalando-pakke, en vinterkåpe til 1499 kroner. Hun er blant mange kunder som ikke er særlig begeistret for begrepet «fri frakt».

– Som kunde tenker man kanskje automatisk at dette er sjenerøst av Zalando, men ingen bedrifter driver veldedighet, og pengene hentes jo inn et sted. Jeg har jobbet mange år i butikk selv, og vet jo at fra den siden så finnes det ingenting som er gratis for kunden, sier hun.

Her ruller privatpakker fra Zalando og andre nettbutikker inn i en lastebil ved Postnords terminal på Alfaset i Oslo.

Her ruller privatpakker fra Zalando og andre nettbutikker inn i en lastebil ved Postnords terminal på Alfaset i Oslo.

Stein Inge Stølen

Hør mer om saken i podkasten Rørsla:

Ingen gode argumenter for å ikke betale

Når Anne-Linn får høre det de ukrainske sjåførene og de norske lastebilbedriftene forteller, blir hun ikke overrasket.

– Jeg skulle ønske jeg var rystet, men Postnord har lenge hatt dårlig rykte, og dette hjelper neppe omdømmet deres. Sosial dumping i transportsektoren er dessverre heller ikke noe nytt, men alle bedrifter som bryr seg mer om folk enn bunnlinja bør betale anstendig lønn og følge norsk tariff.

Hun peker på at transportbransjen mangler sjåfører.

– De har allerede et tungt og ensomt yrke. Det fins ingen gode argumenter for å ikke betale dem skikkelig. Postnord har ansvar for å kontrollere at også underleverandører opererer med like vilkår, og dette ansvaret prøver de å vri seg unna. Det er skammelig. 

Anne-Linn forteller at hun vil boikotte både Zalando og Postnord inntil begge rydder opp og sikrer sjåførene gode vilkår og riktig lønn.

– Når vi nå vet hvilke transportører de benytter seg av og hvordan sjåførene behandles, så vil jeg gladelig betale den frakten hvis det betyr at de hyrer en transportør som ikke driver med sosial dumping. Inntil da vil jeg unngå å benytte meg av nettbutikker assosiert med disse. Forbrukere har mye makt når vi vil.

Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

Stein Inge Stølen

Egen Facebook-gruppe for Postnord-boikott

Det er ikke bare Anne-Linn som reagerer sterkt på hvordan logistikkgiganten opererer. Facebook-gruppen «Boikott Postnord» har i skrivende stund rundt 3000 medlemmer. Gruppens formål er å påvirke nettbutikkene til å gi kundene et valg mellom transportører ved bestilling av varer. Medlemmene deler jevnlig sine erfaringer med selskapet og fører en liste over bedrifter som benytter Postnord til transport. Zalando-forsendelser er en av gjengangerne i gruppediskusjonene.

«Vi kan selvsagt bli forbanna på sjåfører som vi opplever som inkompetente og upålitelige. Men med riktig lønn og riktig opplæring av sjåførene vil tjenesten få bedre kvalitet», skriver gruppemedlemmet Grethe Melby i et innlegg. Hun har gitt FriFagbevegelse tillatelse til å gjengi innholdet i denne artikkelen.

Melby, som til daglig underviser i faget entreprenørskap og bedriftsutvikling på en videregående skole, frykter at pressede sjåfører utgjør en risiko for andre på veien.

«Jeg må bare si generelt at denne formen for forretningsdrift ikke bare er uetisk, den er farlig», kommenterer hun.

Jørn Eggum: – Postnord er et bandittselskap som vinner oppdrag på sosial dumping

Postnord: – Avvik på enkelte oppdrag vil kunne oppstå

Pressesjef Haakon Nikolai Olsen i Postnord er uenig i kritikken som fremmes av Lernes. Han mener kundene generelt er fornøyde med selskapet, og viser til anmeldelser på blant annet Trustpilot.com, kombinert med egne målinger fra Postnord.

– I tillegg bekrefter den sterke pakkeveksten på over 70 prosent siden 2019 at PostNord stadig velges for levering av varer i Norge, sier han.

Olsen forteller om en vekst på 30 prosent i 2021 sammenlignet med det foregående året.

– Når mengdene og transportoppdragene blir så omfattende, vil avvik på enkelte oppdrag kunne oppstå. Det tar vi på alvor. Dette gjelder også alle forhold som gjelder sosial dumping, som vi tar sterk avstand fra.

Postnords terminal på Alfaset i Oslo.

Postnords terminal på Alfaset i Oslo.

Stein Inge Stølen

NLF-direktøren: – Man bør si nei og nekte å ta imot

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) organiserer nær halvparten av alle lastebilbedrifter i Norge. Administrerende direktør Geir A. Mo er også skeptisk til begrepet «fri frakt».

– Forbrukerne bør slutte å bestille varer som det er fri frakt på. Fordi det er ingenting som er gratis her i verden og hvis du betaler for frakten hjem til deg så er det i hvert fall større sjanse for at du får seriøs frakt, uttalte han til NRK nylig i forbindelse med kontroll av arbeidsforhold i varebilsektoren.

Han mener forbrukere bør gå så langt som å avvise leveranser på døra.

– Hvis du får varer levert hjemme til deg med et selskap som det helt åpenbart må være noe galt med, så mener jeg at man bør si nei og nekte å ta imot det og ringe leverandøren og stille dem kritiske spørsmål.

Bakgrunn: Svenske og danske statsråder krever svar fra Postnord etter varsler om lønnstyveri

NLF-direktør Geir A. Mo oppfordrer folk til å nekte å ta imot pakker dersom de mistenker at sjåføren har dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

NLF-direktør Geir A. Mo oppfordrer folk til å nekte å ta imot pakker dersom de mistenker at sjåføren har dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

Stein Inge Stølen

Sliter med å få anstendig betalt

NLF-direktøren har ikke ønsket å kommentere prisnivået som Postnord opererer med spesifikt overfor FriFagbevegelse, og viser til at dette kan komme i konflikt med konkurranseloven.

– Det er imidlertid verd å merke seg at avtale om kjøring og prisen for dette er et frivillig avtaleforhold mellom kunde og leverandør.

I en kommentar til Aftenposten/E24, som også ble publisert på forbundets egne nettsider, har han samtidig tatt til orde for at oppdragsgiverne må åpne opp lommeboken. Kronikken kom som et svar på et utspill fra NHO, som etterlyste høyere sjåførlønninger – uten å spesifisere hvem som skulle ta regningen for dette.

– Mange av våre medlemmer har slitt i årevis for å få anstendig betalt fra oppdragsgivere som er medlem i NHO, uttalte Mo. Han er bekymret for den tiltakende sjåførmangelen, og mener det ikke lenger nytter å peke på norske lastebileiere.

– I stedet må det erkjennes at grønn, ansvarlig transport koster. Kun økte priser vil gi bedriftene mer lønnsevne, sitronen kan dessverre ikke skvises mer.

Avsløring: Selskapet trengte billig frakt: Etablerte firma som nå er mistenkt for å stjele lønn fra ansatte

Zalandos talsperson i Norden, Anne Vibe Hansen, sier at selskapet ikke har tenkt å forandre på praksisen med å tilby såkalt «fri frakt».

Zalandos talsperson i Norden, Anne Vibe Hansen, sier at selskapet ikke har tenkt å forandre på praksisen med å tilby såkalt «fri frakt».

Zalando

Zalando: Vi krever anstendige arbeidsvilkår

Anne-Linn Lernes og andre forbrukere har valgt å ikke bare boikotte Postnord, men også nettbutikkene som benytter selskapet til frakt av deres varer.

Zalandos talsperson i Norden, Anne Vibe Hansen, understreker at det er Postnord som er ansvarlig for å fastsette prisen for pakkelevering i Norge.

– Fri frakt og retur innen 100 dager har helt siden Zalando startet i 2008 vært en integrert del av vår forretningsmodell. Vårt mål er å gjøre shoppingopplevelsen så behagelig som mulig for våre kunder ved å bringe prøverommet hjem til stua.

Hansen forteller at de tar dokumentasjonen som FriFagbevegelse har publisert svært alvorlig, og vil undersøke detaljene og ta nødvendige grep.

– Vi krever at våre samarbeidspartnere sikrer at underleverandører ikke bryter med vilkårene i vår «code of conduct».

Denne skaper debatt: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Pressesjef Haakon Nikolai Olsen kjenner seg ikke igjen i FriFagbevegelses fremstilling av Postnord de siste ukene.

Pressesjef Haakon Nikolai Olsen kjenner seg ikke igjen i FriFagbevegelses fremstilling av Postnord de siste ukene.

Postnord

«En klar agenda om å fremstille selskapet negativt»

Postnord har uttrykt at de mener FriFagbevegelses artikler om temaet de siste ukene har hatt «en klar agenda om å fremstille selskapet negativt».

– Vi er overbevist om at vi ikke hadde hatt en så stor andel lojale samarbeidspartnere, dersom vi ikke hadde gitt våre leverandører konkurransedyktige betingelser eller operert slik FriFagbevegelses journalist har fremstilt oss de siste ukene. Vi har også samme mål som fagbevegelsen, lønns- og arbeidsbetingelser som er i tråd med gjeldende avtaler for sjåfører hos alle våre underleverandører. Vi er ikke feilfrie, så selv om vi gjør så godt vi kan vil avvik, feil og mangler oppstå. Da retter vi dem opp, enten det er å si opp avtaler ved brudd på vår Code of Conduct, som blant annet regulerer sjåførers betingelser, eller gjennom dialog med våre leverandører. Derfor stiller vi oss undrene til hvordan vår virksomhet i de siste ukers saker er fremstilt i FriFagbevegelse, skrev Postnords pressesjef Haakon Nikolai Olsen i et innlegg før jul. Dette kan leses i sin helhet her.

12.01.2022
07:00
01.02.2022 13:38



Mest lest

Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm

ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

Brian Cliff Olguin

Lars ble tilbudt 100.000 kroner i bonus, men sa nei. Han angrer ikke

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

Alf Ragnar Olsen

Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv.  Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

Håvard Sæbø

Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

Helge Rønning Birkelund

Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Tri Nguyen Dinh

Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

Knut Viggen

Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem

Her er den nye lønna til industriarbeiderne

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken

Krister Sørbø, VG/NTB

Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før

Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.

Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.

Guro Gulstuen Nordhagen

Ukrainske flyktninger havner i kriminelle nettverk når de skal skaffe seg jobb, frykter politiet

Kommentar

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.

Leif Martin Kirknes

«Det er på høy tid å forbedre ordningen med bostøtte»

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

Arkivfoto: Erlend Angelo

Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere

Debatt

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Ole Palmstrøm

«Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft, LO?»

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

Kari Kløvstad

Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden

KRAV OG MOTKRAV: Sånn så det ut da Handel og Kontor og NHO møttes til forhandlinger om Standardoverenskomsten mandag formiddag.

KRAV OG MOTKRAV: Sånn så det ut da Handel og Kontor og NHO møttes til forhandlinger om Standardoverenskomsten mandag formiddag.

André Kjernsli

Her er den nye lønna til kontoransatte

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum sammen med styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. 

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum sammen med styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. 

Jan-Erik Østlie

Regjeringen trekker tilbake avgiftsøkningen for handikap-drosjer


Flere saker