JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postnord avslørt av varslere i Norge:

Svenske og danske statsråder krever svar fra Postnord etter varsler om lønnstyveri

De ferske avsløringene i Norge, gjør at Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson og Danmarks transportminister Benny Engelbrecht, vil ha nye samtaler med selskapet.
RYDDIGE VILKÅR: – Vi har bedt Postnord sørge for at alt er i orden, og at det er ryddige vilkår hos alle Postnord sine underleverandører. Statlig eide selskaper skal gå foran med et godt eksempel, sier Sveriges næringsminister, Karl-Petter Thorwaldsson.

RYDDIGE VILKÅR: – Vi har bedt Postnord sørge for at alt er i orden, og at det er ryddige vilkår hos alle Postnord sine underleverandører. Statlig eide selskaper skal gå foran med et godt eksempel, sier Sveriges næringsminister, Karl-Petter Thorwaldsson.

Sissel M. Rasmussen

roy@lomedia.no

Postnord er et heleid statlig selskap, hvor 60 prosent er eid av Sverige og 40 prosent av Danmark.

I flere artikler har FriFagbevegelse satt søkelyset på transport- og logistikkbedriften Postnord sin norske avdeling, Postnord AS. Underleverandører til det norske selskapet har fortalt at de har blitt presset til å kjøre for lavere priser enn selv Postnord-direktørene mener man må ha.

Det er også avslørt at ukrainske sjåfører har kjørt fast for Postnord for under 400 kroner om dagen. Det til tross for at lastebilsjåfører som kjører transport innenriks i Norge har krav på minst 185,50 kroner per time. Pluss diett. Dette fordi lønnsnivået i tariffavtalen for lastebilsjåfører er allmenngjort.

Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

Löfven: – Skal ikke være en vill vest-bransje

Rett før jul i 2016 avslørte Svenska Dagbladet noe lignende hos Postnord i Sverige. Der kom det fram at underleverandørene også kjørte for småpenger.

På hjemmesiden til Postnord kunne man den gang lese at selskapet ikke anså at tariffavtale var nødvendig:

«Det behøves ikke så lenge det ikke er ulovlig, og vi reviderer i stedet underleverandørene utifra våre etiske retningslinjer som alle underleverandører skal følge.»

Kommunikasjonssjef Per Ljungberg hos Postnord pekte på markedssituasjonen.

– Vi må agere som resten av logistikkmarkedet for i det hele tatt å være konkurransedyktige, sa Ljungberg til det svenske Transportarbeiderforbundet.

Det fikk den daværende statsministeren Stefan Löfven til å se rødt.

– Transportsektoren skal ikke være en «vill vest»-bransje, og det er ikke noe argument at «vi må følge konkurransen». Vi skal ikke ha en nedadgående spiral når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, så det er absolutt ikke noe holdbart argument. Postnord skal ikke bruke konkurransevilkår som grunn for å kjøpe transporttjenester uten lønns- og arbeidsvilkår på linje med tariffavtalene, sa Löfven til SvD Näringsliv.

(saken fortsetter under bildet)

RASTE MOT POSTNORD: Tidligere statsminister i Sverige, Stefan Löfven.

RASTE MOT POSTNORD: Tidligere statsminister i Sverige, Stefan Löfven.

Tri Nguyen Dinh

Gode og anstendige arbeidsvilkår

Fem år senere er Stefan Löfven ikke lenger statsminister i Sverige, og Löfven skriver i en epost til FriFagbevegelse at han ikke har mulighet til å svare på spørsmål om situasjonen i Norge.

Det har imidlertid den tidligere lederen for svensk LO, Karl-Petter «Kålle» Thorwaldsson. Han er næringsminister i den nye socialdemokratiske regjeringen og sitter med ansvar for Postnord.

Han er ikke glad for avsløringene i Norge, og sier at den svenske statens eierpolicy er at statlige selskaper skal agere slik at de har tillit i offentligheten.

– Det inkluderer selvsagt et sunt og sikkert arbeidsmiljø, samt gode og anstendige arbeidsvilkår, skriver Thorwaldsson på epost til FriFagbevegelse.

Ny statlig eierpolicy

Han forteller at den svenske regjeringen i 2020 vedtok en ny eierpolicy for statlig eide selskaper.

– Der framgår det at selskap skal stille krav om arbeidsrettslige vilkår hos leverandører og underleverandører, og at staten som forvalter av en av Sveriges største selskapsporteføljer skal gå foran med et godt eksempel, fortsetter han.

Thorwaldsson bekrefter at både den nåværende og den forrige regjeringen har hatt dialog med Postnord om utfordringer i leverandørkjeden.

– Der har vi bedt Postnord sørge for at alt er i orden, og at det er ryddige vilkår hos alle Postnord sine underleverandører. Det følger vi opp gjennom kontinuerlige eierdialoger med selskapet. Det er viktig at statlig eide selskaper går foran med et godt eksempel, understreker han.

Vil følge opp

På spørsmål om han kommer til å ta opp det som virker som en bevisst bedriftskultur i Postnord om å presse priser hos underleverandører, legger han til at utfordringene i transportbransjen ikke bare gjelder Postnord.

– Vi kan konstatere at utfordringene gjelder hele transportbransjen, og regjeringen jobber intensivt med å fremme sunn konkurranse, trafikksikkerhet og godt arbeidsmiljø innen veitransportsektoren både på nasjonalt nivå og gjennom EU. Når det gjelder Postnord kommer vi også til å følge opp dette spørsmålet i samtaler med selskapet, sier samferdselsminister Karl-Petter Thorwaldsson.

Danskenes transportminister vil be om status

Den samme konklusjonen har Danmarks transportminister Benny Engelbrecht fra Arbeiderpartiets søsterparti i Danmark, Socialdemokratiet.

– Postnord har et etisk regelverk, Code of Conduct, som alle leverandører til PostNord skal leve opp til. Det fremgår blandt annet av dette regelverket at leverandøren skal overholde lover og forskrifter i de land hvor det drives virksomhet, skriver Engelbrecht i en epost til FriFagbevegelse.

(saken fortsetter under bildet)

BER OM POSTNORD-REDEGJØRELSE: Danmarks transportminister Benny Engelbrecht.

BER OM POSTNORD-REDEGJØRELSE: Danmarks transportminister Benny Engelbrecht.

Claus Bech

I disse retningslinjene for underleverandører heter det blant annet at «Personalet skal motta lovfestede eller, i aktuelle tilfeller, kollektivavtalelignende ansettelsesvilkår når det gjelder arbeidstid, godtgjørelse, ferie, sykefravær og foreldrepermisjon.» 

– Disse kravene gjelder uansett uansett hvor sjåføren kommer fra. Jeg forventer at PostNord etterlever dette etiske regelverket, og jeg vil be om status på det i neste eiermøte med Postnord, avslutter transportminister Benny Engelbrecht.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse