RYDDIGE VILKÅR: – Vi har bedt Postnord sørge for at alt er i orden, og at det er ryddige vilkår hos alle Postnord sine underleverandører. Statlig eide selskaper skal gå foran med et godt eksempel, sier Sveriges næringsminister, Karl-Petter Thorwaldsson.
Sissel M. Rasmussen
Postnord avslørt av varslere i Norge:
Svenske og danske statsråder krever svar fra Postnord etter varsler om lønnstyveri
De ferske avsløringene i Norge, gjør at Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson og Danmarks transportminister Benny Engelbrecht, vil ha nye samtaler med selskapet.
roy@lomedia.no
Postnord er et heleid statlig selskap, hvor 60 prosent er eid av Sverige og 40 prosent av Danmark.
I flere artikler har FriFagbevegelse satt søkelyset på transport- og logistikkbedriften Postnord sin norske avdeling, Postnord AS. Underleverandører til det norske selskapet har fortalt at de har blitt presset til å kjøre for lavere priser enn selv Postnord-direktørene mener man må ha.
Det er også avslørt at ukrainske sjåfører har kjørt fast for Postnord for under 400 kroner om dagen. Det til tross for at lastebilsjåfører som kjører transport innenriks i Norge har krav på minst 185,50 kroner per time. Pluss diett. Dette fordi lønnsnivået i tariffavtalen for lastebilsjåfører er allmenngjort.
Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri
Löfven: – Skal ikke være en vill vest-bransje
Rett før jul i 2016 avslørte Svenska Dagbladet noe lignende hos Postnord i Sverige. Der kom det fram at underleverandørene også kjørte for småpenger.
På hjemmesiden til Postnord kunne man den gang lese at selskapet ikke anså at tariffavtale var nødvendig:
«Det behøves ikke så lenge det ikke er ulovlig, og vi reviderer i stedet underleverandørene utifra våre etiske retningslinjer som alle underleverandører skal følge.»
Kommunikasjonssjef Per Ljungberg hos Postnord pekte på markedssituasjonen.
– Vi må agere som resten av logistikkmarkedet for i det hele tatt å være konkurransedyktige, sa Ljungberg til det svenske Transportarbeiderforbundet.
Det fikk den daværende statsministeren Stefan Löfven til å se rødt.
– Transportsektoren skal ikke være en «vill vest»-bransje, og det er ikke noe argument at «vi må følge konkurransen». Vi skal ikke ha en nedadgående spiral når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, så det er absolutt ikke noe holdbart argument. Postnord skal ikke bruke konkurransevilkår som grunn for å kjøpe transporttjenester uten lønns- og arbeidsvilkår på linje med tariffavtalene, sa Löfven til SvD Näringsliv.
(saken fortsetter under bildet)
RASTE MOT POSTNORD: Tidligere statsminister i Sverige, Stefan Löfven.
Tri Nguyen Dinh
Gode og anstendige arbeidsvilkår
Fem år senere er Stefan Löfven ikke lenger statsminister i Sverige, og Löfven skriver i en epost til FriFagbevegelse at han ikke har mulighet til å svare på spørsmål om situasjonen i Norge.
Det har imidlertid den tidligere lederen for svensk LO, Karl-Petter «Kålle» Thorwaldsson. Han er næringsminister i den nye socialdemokratiske regjeringen og sitter med ansvar for Postnord.
Han er ikke glad for avsløringene i Norge, og sier at den svenske statens eierpolicy er at statlige selskaper skal agere slik at de har tillit i offentligheten.
– Det inkluderer selvsagt et sunt og sikkert arbeidsmiljø, samt gode og anstendige arbeidsvilkår, skriver Thorwaldsson på epost til FriFagbevegelse.
Ny statlig eierpolicy
Han forteller at den svenske regjeringen i 2020 vedtok en ny eierpolicy for statlig eide selskaper.
– Der framgår det at selskap skal stille krav om arbeidsrettslige vilkår hos leverandører og underleverandører, og at staten som forvalter av en av Sveriges største selskapsporteføljer skal gå foran med et godt eksempel, fortsetter han.
Thorwaldsson bekrefter at både den nåværende og den forrige regjeringen har hatt dialog med Postnord om utfordringer i leverandørkjeden.
– Der har vi bedt Postnord sørge for at alt er i orden, og at det er ryddige vilkår hos alle Postnord sine underleverandører. Det følger vi opp gjennom kontinuerlige eierdialoger med selskapet. Det er viktig at statlig eide selskaper går foran med et godt eksempel, understreker han.
Vil følge opp
På spørsmål om han kommer til å ta opp det som virker som en bevisst bedriftskultur i Postnord om å presse priser hos underleverandører, legger han til at utfordringene i transportbransjen ikke bare gjelder Postnord.
– Vi kan konstatere at utfordringene gjelder hele transportbransjen, og regjeringen jobber intensivt med å fremme sunn konkurranse, trafikksikkerhet og godt arbeidsmiljø innen veitransportsektoren både på nasjonalt nivå og gjennom EU. Når det gjelder Postnord kommer vi også til å følge opp dette spørsmålet i samtaler med selskapet, sier samferdselsminister Karl-Petter Thorwaldsson.
Danskenes transportminister vil be om status
Den samme konklusjonen har Danmarks transportminister Benny Engelbrecht fra Arbeiderpartiets søsterparti i Danmark, Socialdemokratiet.
– Postnord har et etisk regelverk, Code of Conduct, som alle leverandører til PostNord skal leve opp til. Det fremgår blandt annet av dette regelverket at leverandøren skal overholde lover og forskrifter i de land hvor det drives virksomhet, skriver Engelbrecht i en epost til FriFagbevegelse.
(saken fortsetter under bildet)
BER OM POSTNORD-REDEGJØRELSE: Danmarks transportminister Benny Engelbrecht.
Claus Bech
I disse retningslinjene for underleverandører heter det blant annet at «Personalet skal motta lovfestede eller, i aktuelle tilfeller, kollektivavtalelignende ansettelsesvilkår når det gjelder arbeidstid, godtgjørelse, ferie, sykefravær og foreldrepermisjon.»
– Disse kravene gjelder uansett uansett hvor sjåføren kommer fra. Jeg forventer at PostNord etterlever dette etiske regelverket, og jeg vil be om status på det i neste eiermøte med Postnord, avslutter transportminister Benny Engelbrecht.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin