JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SAS-pilotene frykter «skittent» angrep mot danske kollegaer

– Da vil aldri et SAS-fly ta av i Norge igjen, sier Roger Klokset.
– Et angrep mot våre danske fagforeninger er et angrep mot oss alle. Om SAS lykkes i å knuse de danske fagforeningene, er løpet kjørt, sier Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening.

– Et angrep mot våre danske fagforeninger er et angrep mot oss alle. Om SAS lykkes i å knuse de danske fagforeningene, er løpet kjørt, sier Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening.

CHRIS ANDERSON /TT / TT NYHETSBYRÅN / NTB

erlend.tro.klette@lomedia.no

Under ni måneder med forhandling mellom pilotenes fagforeninger og SAS-ledelsen har det hele tiden blitt forhandlet om en felles, skandinavisk avtale.

Nå tror Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening, at ledelsens neste skritt kan være å tvinge fram en avtale med pilotene i Danmark alene.

Arbeidsmarkedet for SAS-pilotene er felles i Skandinavia. Jobbene i Danmark er også jobbene til norske og svenske piloter, forklarer Klokset.

– Et angrep mot våre danske fagforeninger er derfor et angrep mot alle. Om SAS lykkes i å knuse de danske fagforeningene, er løpet kjørt.

Og arbeidsgiver har et kraftig våpen i det danske lovverket.

Kommentar: «Denne konflikten handler om hva slags arbeidsliv vi ønsker oss»

– Sannsynlig at pilotene frigjøres fra tariffavtale

Etter at pilotene har vært i streik i minimum fire dager, kan SAS i Danmark anmode det som kalles frigjørende konflikt.

Det vil da bli en hastesak som avgjøres i rettssystemet, med sannsynlig utfall at pilotene frigjøres fra sin tariffavtale, ifølge Klokset.

Dersom SAS frigjør seg, kan et annet forbund ta over den avtalen og potensielt tilby langt dårligere vilkår. Det var det som skjedde da SAS kontroversielt opprettet to nye datterselskaper høsten 2021.

– Da vil våre danske venner stå uten jobb. De vil få tilbud om å bli med i en ny avtale, der ansiennitet og vilkår er nullstilt og utdeles til «førstemann til mølla», fordelt på et begrenset antall plasser, sier Klokset til FriFagbevegelse.

– Da vil SAS ha vunnet, og brutt ned en fagforening, understreker fagforeningslederen.

– Kulminasjonen av et 20 år langt forsøk på fagforeningsknusing

Derfor ble det et enstemmig vedtak da de streikende pilotene tirsdag holdt stormøte på Gardermoen med over 200 deltakere til stede:

– Hvis SAS prøver dette grepet i Danmark, vil aldri et SAS-fly ta av i Norge igjen, sier Klokset til FriFagbevegelse.

Samme signal ble sendt fra kollegaene i Sverige.

Da vil ikke de norske og svenske pilotene inngå en ny tariffavtale med SAS. Det vil i så fall innebære en permanent streik, inntil den opprinnelige danske tariffavtalen gjeninnføres.

Det eneste som hindrer selskapsledelsen er ifølge fagforeningslederen at det på papiret er et «skittent grep».

Når mange allerede mener SAS går for langt, sier Klokset, vil en frigjørende konflikt i Danmark kunne oppfattes som et for grovt overtramp.

– Isolert sett har vi hatt ni måneder med forhandlinger, men dette er egentlig kulminasjonen av et 20 år langt forsøk på å knuse fagforeninger. Vi kan ikke være med på å brenne ned den skandinaviske modellen på vår vakt, sier Klokset.

Hvorfor streiker SAS-pilotene? Her er deres side av historien

SAS-ledelsen svarer ikke

Etter gjentatte forsøk har ingen i pressetjenesten til SAS besvart FriFagbevegelses henvendelser.

Verken Alexandra Lindgren Kaoukji, pressesjef i SAS Danmark og internasjonalt, eller Tonje Sund, pressesjef i SAS Norge, har svart på spørsmål om frigjørende konflikt eller Kloksets uttalelser.

Annonse
Annonse