JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Fire leverandører skal konkurrere om å levere nye fjerntog for rundt 6,5 milliarder kroner.

Fire leverandører skal konkurrere om å levere nye fjerntog for rundt 6,5 milliarder kroner.

Emmie Olivia Kristiansen

Ny anbudsrunde om fjerntog:

Selskaper som bidrar til brudd på folkeretten, må avvises i norske toganbud, krever LO

Alstom er én av produsentene som får delta i konkurransen om å levere nye fjerntog til Norge. Selskapet er på FNs liste over de som bidrar til rettighetsbrudd på okkupert område.



23.12.2021
13:18
19.01.2022 13:36

helge@lomedia.no

Nå ber førstesekretær i LO, Julie Lødrup, regjeringen utarbeide en veileder som sikrer at offentlige innkjøp ikke medvirker til brudd på folkeretten.

– Det må gis klare politiske føringer både nasjonalt og lokalt om at tilbydere som bryter eller medvirker til brudd på folkeretten, må avvises i anbudskonkurranser, sier Julie Lødrup til FriFagbevegelse.  

SV har også reagert: Selskaper som tjener penger på israelske bosetninger, må siles ut av norske toganbud

– Lite tillitvekkende 

Norske tog AS er statens innkjøper og forvalter av tog, og leier ut tog til togoperatørene. Ifølge selskapets pressemelding 22. desember inkluderes Alstom i den nye anbudsrunden for fjerntog.

Alstom er en av verdens største togprodusenter, og har kontrakter både i Sverige og Danmark, i tillegg til Norge.

Julie Lødrup, synes det både er oppsiktsvekkende og lite tillitvekkende.

– Det er medvirkning til brudd på folkeretten, hevder Julie Lødrup.  

Hurdalsplattformen

Hurdalsplattformen vektlegger sterk oppslutning om FN og folkeretten, og beskyttelse av siviles rettigheter i krig og konflikt.

På tross av dette forholder regjeringen seg passiv til at statseide Norske tog ikke bruker mulighetene i anskaffelseslovverket til å avvise leverandøren.  

Norge var pådriver for FNs retningslinjer for næringsliv og OECDs retningslinjer. LO reagerer derfor på at Norske tog på nytt velger å akseptere leverandører som ikke følger dette – som også omfatter internasjonal humanitærrett.

Nylig ble det også kjent at Alstom skal levere 30 lokaltog med opsjon på ytterligere 170 tog. De første 40 togene skal gå i trafikk på Østfoldbanen.

Saken fortsetter under bildet.

Julie Lødrup i LO reagerer på det hun mener er nytt brudd på menneskerettigheter.

Julie Lødrup i LO reagerer på det hun mener er nytt brudd på menneskerettigheter.

Leif Martin Kirknes

 På FNs liste

I 2020 ble Alstom lagt til FNs liste over selskap som bidrar til rettighetsbrudd på okkupert område. Dette begrunnet FN med at det var en «uakseptabel risiko for at de ekskluderte selskapene bryter menneskerettigheter i krigs- og konfliktsituasjoner gjennom deres tilknytning til de israelske bosetningene på den okkuperte Vestbredden».   

Pensjonsfondet KLP tok i sommer konsekvensen av dette og trakk sine investeringer i Alstom.

Et datterselskap av Alstom deltar i en konkurranse om å bygge en del av bybanen i Øst-Jerusalem. Alstom hevder selv at selskapet overholder internasjonal menneskerettighetslovgivning der de har virksomhet.

Slik svarer Norske tog

Norske tog på sin side hevder de har innhentet en juridisk betenkning og vurdert saken grundig, og kommet fram til at selskapet ikke kan utelukkes fra konkurransen.

Julie Lødrup mener altså noe annet.

– Det er oppsiktsvekkende at offentlige anskaffelser ikke holder tritt med utviklingen, til tross for at vi har fått en ny åpenhetslov som trer i kraft til sommeren. Vi mener Alstom må stoppe all virksomhet i de ulovlige israelske bosetningene for at de skal kunne godkjennes i en anbudsprosess i Norge, mener Lødrup.

Les også: LO, Jernbaneforbundet og Fagforbundet har i lengre tid kjempet mot at kontrakten skal gå til selskaper som tjener penger på forretningsvirksomhet i ulovlige israelske bosetninger i Palestina.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.12.2021
13:18
19.01.2022 13:36



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk