Ny anbudsrunde om fjerntog:
Selskaper som bidrar til brudd på folkeretten, må avvises i norske toganbud, krever LO
Alstom er én av produsentene som får delta i konkurransen om å levere nye fjerntog til Norge. Selskapet er på FNs liste over de som bidrar til rettighetsbrudd på okkupert område.
Fire leverandører skal konkurrere om å levere nye fjerntog for rundt 6,5 milliarder kroner.
Emmie Olivia Kristiansen
helge@lomedia.no
Nå ber førstesekretær i LO, Julie Lødrup, regjeringen utarbeide en veileder som sikrer at offentlige innkjøp ikke medvirker til brudd på folkeretten.
– Det må gis klare politiske føringer både nasjonalt og lokalt om at tilbydere som bryter eller medvirker til brudd på folkeretten, må avvises i anbudskonkurranser, sier Julie Lødrup til FriFagbevegelse.
SV har også reagert: Selskaper som tjener penger på israelske bosetninger, må siles ut av norske toganbud
– Lite tillitvekkende
Norske tog AS er statens innkjøper og forvalter av tog, og leier ut tog til togoperatørene. Ifølge selskapets pressemelding 22. desember inkluderes Alstom i den nye anbudsrunden for fjerntog.
Alstom er en av verdens største togprodusenter, og har kontrakter både i Sverige og Danmark, i tillegg til Norge.
Julie Lødrup, synes det både er oppsiktsvekkende og lite tillitvekkende.
– Det er medvirkning til brudd på folkeretten, hevder Julie Lødrup.
Hurdalsplattformen
Hurdalsplattformen vektlegger sterk oppslutning om FN og folkeretten, og beskyttelse av siviles rettigheter i krig og konflikt.
På tross av dette forholder regjeringen seg passiv til at statseide Norske tog ikke bruker mulighetene i anskaffelseslovverket til å avvise leverandøren.
Norge var pådriver for FNs retningslinjer for næringsliv og OECDs retningslinjer. LO reagerer derfor på at Norske tog på nytt velger å akseptere leverandører som ikke følger dette – som også omfatter internasjonal humanitærrett.
Nylig ble det også kjent at Alstom skal levere 30 lokaltog med opsjon på ytterligere 170 tog. De første 40 togene skal gå i trafikk på Østfoldbanen.
Saken fortsetter under bildet.
Julie Lødrup i LO reagerer på det hun mener er nytt brudd på menneskerettigheter.
Leif Martin Kirknes
På FNs liste
I 2020 ble Alstom lagt til FNs liste over selskap som bidrar til rettighetsbrudd på okkupert område. Dette begrunnet FN med at det var en «uakseptabel risiko for at de ekskluderte selskapene bryter menneskerettigheter i krigs- og konfliktsituasjoner gjennom deres tilknytning til de israelske bosetningene på den okkuperte Vestbredden».
Pensjonsfondet KLP tok i sommer konsekvensen av dette og trakk sine investeringer i Alstom.
Et datterselskap av Alstom deltar i en konkurranse om å bygge en del av bybanen i Øst-Jerusalem. Alstom hevder selv at selskapet overholder internasjonal menneskerettighetslovgivning der de har virksomhet.
Slik svarer Norske tog
Norske tog på sin side hevder de har innhentet en juridisk betenkning og vurdert saken grundig, og kommet fram til at selskapet ikke kan utelukkes fra konkurransen.
Julie Lødrup mener altså noe annet.
– Det er oppsiktsvekkende at offentlige anskaffelser ikke holder tritt med utviklingen, til tross for at vi har fått en ny åpenhetslov som trer i kraft til sommeren. Vi mener Alstom må stoppe all virksomhet i de ulovlige israelske bosetningene for at de skal kunne godkjennes i en anbudsprosess i Norge, mener Lødrup.