RESPEKT: – Norge sitter i Sikkerhetsrådet og regjeringen har sagt at Norge skal være en tydelig forkjemper for folkeretten, og menneskerettighetene, understreker Trine Lise Sundnes, som leder LOs internasjonale avdeling. Da kan ikke et statseid selskap gjøre milliardkjøp fra et selskap som medvirker til brudd på folkeretten, mener Sundnes.
Erlend Angelo
Israel-Palestina:
LO reagerer: Norske tog vurderer å kjøpe tog av et selskap som tjener penger i okkupert Palestina
Det er en skam, hvis det statseide selskapet Norske tog inngår kontrakt med et selskap som medvirker til Israels brudd på folkeretten, mener LOs Trine Lise Sundnes.
yngvil@lomedia.no
CAF, det samme selskapet som skal drive trikk i israelske bosettinger i palestinske Øst-Jerusalem de neste 15 årene, er nå med i konkurransen om en stor kontrakt på salg av lokaltog til Norge.
4,2 milliarder kroner er den første delen av den norske kontrakten verdt, opplyser statseide Norske tog til FriFagbevegelse.
Selskapet som i september vinner kontrakten på 30 togsett, får dessuten mulighet til å levere ytterligere 170 togsett til Norge senere. Det er snakk om enorme beløp.
– Selskaper som er i prosess for å inngå avtaler med andre som kan være involvert i brudd på menneskerettene, skal gjøre en aktsomhetsvurdering som handler om menneskerettigheter, sier Frode Elgesem til FriFagbevegelse, leder for Norges OECD-Kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.
Det har ikke Norske tog gjort.
Elgesem påpeker at en slik aktsomhetsvurdering om menneskerettigheter står helt sentralt i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
– Jeg kan ikke svare konkret på spørsmålet om Norske tog bør eller skal avvise CAF som tilbyder, men dette spørsmålet krever en grundig aktsomhetsvurdering, fastslår han.
– Her må Norske tog gjøre en bredere vurdering, sier Norges OECD-Kontaktpunktleder.
– Norske tog må blant annet vurdere i hvilken grad Norske togs forbindelse til CAF bidrar til og er direkte knyttet til krenkelser av menneskerettighetene på den okkuperte Vestbredden og Øst-Jerusalem, sier Elgesem.
Norske tog sier det var «elementer knyttet til menneskerettigheter» i vurderingen de gjorde, men vil ikke gi FriFagbevegelse tilgang til den.
Les også: Norsk Jernbaneforbund støtter internasjonal kampanje mot det baskiske selskapet CAF
– Et alvorlig utgangspunkt
– Bakteppet her er at FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten. Norge skal dermed ikke iverksette støttende tiltak, og bør motvirke aktiviteter som støtter opp under de ulovlige bosettingene. Dette er alvorlig utgangspunkt, mener Norges OECD-Kontaktpunktleder Frode Elgesem.
Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området.
– Medvirker til brudd på folkeretten
LO får svært dårlig smak i munnen av muligheten for at det statseide norske selskapet skulle gi milliardkontrakten til et firma som er med på å knytte israelske bosettinger i Øst-Jerusalem og Vestbredden enda tettere til Vest-Jerusalem.
– Norge sitter i Sikkerhetsrådet og regjeringen har sagt at Norge skal være en tydelig forkjemper for folkeretten, og menneskerettighetene, understreker Trine Lise Sundnes.
Hun leder LOs internasjonale avdeling som driver solidaritetsarbeid i mange land.
– Det sender helt feil signaler, og vil rett og slett være en skam, om et statseid selskap som Norske Tog inngår en kontrakt med et selskap som medvirker til brudd på krigens folkerett, sier Sundnes til FriFagbevegelse.
Selskapet, CAF, «medvirker til Israels brudd på internasjonale konvensjoner og bidrar til å befeste okkupasjonen», mener hun.
FriFagbevegelse har tidligere forsøkt å få en kommentar fra CAF, uten å lykkes.
Les også: Slik skal LO jobbe for boikott av Israel
Forenkler livet for bosetterne
Spanske CAF vant i 2019 et israelsk anbud om salg av trikker, samt drift, vedlikehold og utvidelse av de eksisterende trikkelinjene som binder israelske bosettinger sammen med Vest-Jerusalem.
Dette gjør CAF i samarbeid med et israelsk selskap som også bygger hus i de ulovlige bosettingene. Selskapet, Shapir, er oppført på FNs liste over selskaper med forretningsinteresser i bosettingene.
Parkeringsplasser ved flere trikkestopper skal også bygges, for å gjøre det enklere for israelske bosettere som bor i bosettinger lengre unna på den okkuperte Vestbredden å komme seg raskt til Jerusalem uten å havne i trafikkork.
Tar avgjørelsen i september
Norske tog skal snart bestemme seg. Kontrakten om togene til Norge er planlagt tildelt i september. CAF er et av seks selskaper som er med i konkurransen om togkontrakten.
LO forventer at Norske tog avviser CAFs tilbud på bakgrunn av selskapets involvering i Israels folkerettsstridige aktiviteter på okkupert land, skrev LO i et brev til Norske tog i fjor høst.
Norske tog svarte da at deres konsulenter vurderte at CAFs forretninger i Israel var «en negativ eksponering». De ville likevel ikke avvise selskapets tilbud, blant annet fordi det ikke fins noen rettskraftig dom mot selskapet.
Jurist Frode Elgesem mener det «i denne sammenhengen ikke er nok å konstatere at CAF ikke er dømt for straffbare forhold».
Da Norske tog i april 2020 godkjente CAF for deltakelse i anbudskonkurransen var «det ikke forhold som kvalifiserte til avvisning av CAF», skriver Iren Marugg, juridisk direktør i Norske tog, i en e-post til FriFagbevegelse. CAF fikk kontrakten i Israel i 2019.
LO gir seg ikke
LO var langt fra fornøyd med svaret de fikk fra Norske tog i fjor høst.
Norske tog må sikre respekt for okkupasjonsreglene i sine innkjøp, og følge FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter, skrev Trine Lise Sundnes i et nytt brev til Norske tog nå i februar.
Norske tog bør avvise CAF etter den norske forsyningsforskriften, fordi selskapet medvirker til de ulovlige bosettingene i Øst-Jerusalem, skrev hun.
Norske tog har ennå ikke svart LO, men sier til FriFagbevegelse at de ikke er enige.
Norske tog mener at de ikke plikter å avvise CAF etter denne forskriften, skriver Iren Marugg, juridisk direktør i Norske tog, i en e-post til FriFagbevegelse.
Dersom CAF innstilles som vinnende leverandør, vil Norske tog gjøre en oppdatert vurdering av leverandøren og se om det har tilkommet nye forhold i saken som stiller den første vurderingen i et annet lys, opplyser hun.
– Lovpålagt å sikre menneskerettene
– Norske innkjøpere, som Norske tog i dette tilfellet, er lovpålagt å ha egnede rutiner som sikrer at deres innkjøpsordninger fremmer respekt for grunnleggende menneskerettigheter der det er risiko for brudd på disse, sier Frode Elgesem. Han viser til lov om offentlige anskaffelsers §5 fra 2017.
– De må gjøre grundige aktsomhetsvurderinger av anskaffelsene sine dersom det er risiko for brudd, påpeker han.
I likhet med LOs Trine Lise Sundnes, viser Elgesem til FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. Dette er den globale normen for forventningene til kartlegging av risiko for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med næringsvirksomhet, og til å iverksette tiltak for avverge risikoene.
OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv har de samme forventningene til næringslivet. De er ikke rettslig bindende, men de er bygd på FNs menneskerettskonvensjoner som statene er forpliktet til å overholde.
– Norske tog må undersøke hvilken forbindelse det blir mellom Norske tog og den mulige tilknytningen CAF har til de ulovlige bosettingene på okkupert område, og om de gjennom sin forretningsforbindelse med CAF blir direkte knyttet til brudd på folkeretten, påpeker Elgesem.
– Spørsmålet om Norske tog har egnede rutiner for å overholde og fremme menneskerettighetene og om de er fulgt i dette tilfellet, er et rettslig spørsmål, sier han.
Det kan de fem andre tilbyderne få prøvd rettslig. Utfallet kan være utslagsgivende for konkurransen.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke