Israel-Palestina:
LO reagerer: Norske tog vurderer å kjøpe tog av et selskap som tjener penger i okkupert Palestina
Det er en skam, hvis det statseide selskapet Norske tog inngår kontrakt med et selskap som medvirker til Israels brudd på folkeretten, mener LOs Trine Lise Sundnes.
RESPEKT: – Norge sitter i Sikkerhetsrådet og regjeringen har sagt at Norge skal være en tydelig forkjemper for folkeretten, og menneskerettighetene, understreker Trine Lise Sundnes, som leder LOs internasjonale avdeling. Da kan ikke et statseid selskap gjøre milliardkjøp fra et selskap som medvirker til brudd på folkeretten, mener Sundnes.
Erlend Angelo
yngvil@lomedia.no
CAF, det samme selskapet som skal drive trikk i israelske bosettinger i palestinske Øst-Jerusalem de neste 15 årene, er nå med i konkurransen om en stor kontrakt på salg av lokaltog til Norge.
4,2 milliarder kroner er den første delen av den norske kontrakten verdt, opplyser statseide Norske tog til FriFagbevegelse.
Selskapet som i september vinner kontrakten på 30 togsett, får dessuten mulighet til å levere ytterligere 170 togsett til Norge senere. Det er snakk om enorme beløp.
– Selskaper som er i prosess for å inngå avtaler med andre som kan være involvert i brudd på menneskerettene, skal gjøre en aktsomhetsvurdering som handler om menneskerettigheter, sier Frode Elgesem til FriFagbevegelse, leder for Norges OECD-Kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.
Det har ikke Norske tog gjort.
Elgesem påpeker at en slik aktsomhetsvurdering om menneskerettigheter står helt sentralt i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
– Jeg kan ikke svare konkret på spørsmålet om Norske tog bør eller skal avvise CAF som tilbyder, men dette spørsmålet krever en grundig aktsomhetsvurdering, fastslår han.
– Her må Norske tog gjøre en bredere vurdering, sier Norges OECD-Kontaktpunktleder.
– Norske tog må blant annet vurdere i hvilken grad Norske togs forbindelse til CAF bidrar til og er direkte knyttet til krenkelser av menneskerettighetene på den okkuperte Vestbredden og Øst-Jerusalem, sier Elgesem.
Norske tog sier det var «elementer knyttet til menneskerettigheter» i vurderingen de gjorde, men vil ikke gi FriFagbevegelse tilgang til den.
Les også: Norsk Jernbaneforbund støtter internasjonal kampanje mot det baskiske selskapet CAF
– Et alvorlig utgangspunkt
– Bakteppet her er at FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten. Norge skal dermed ikke iverksette støttende tiltak, og bør motvirke aktiviteter som støtter opp under de ulovlige bosettingene. Dette er alvorlig utgangspunkt, mener Norges OECD-Kontaktpunktleder Frode Elgesem.
Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området.
– Medvirker til brudd på folkeretten
LO får svært dårlig smak i munnen av muligheten for at det statseide norske selskapet skulle gi milliardkontrakten til et firma som er med på å knytte israelske bosettinger i Øst-Jerusalem og Vestbredden enda tettere til Vest-Jerusalem.
– Norge sitter i Sikkerhetsrådet og regjeringen har sagt at Norge skal være en tydelig forkjemper for folkeretten, og menneskerettighetene, understreker Trine Lise Sundnes.
Hun leder LOs internasjonale avdeling som driver solidaritetsarbeid i mange land.
– Det sender helt feil signaler, og vil rett og slett være en skam, om et statseid selskap som Norske Tog inngår en kontrakt med et selskap som medvirker til brudd på krigens folkerett, sier Sundnes til FriFagbevegelse.
Selskapet, CAF, «medvirker til Israels brudd på internasjonale konvensjoner og bidrar til å befeste okkupasjonen», mener hun.
FriFagbevegelse har tidligere forsøkt å få en kommentar fra CAF, uten å lykkes.
Les også: Slik skal LO jobbe for boikott av Israel
Forenkler livet for bosetterne
Spanske CAF vant i 2019 et israelsk anbud om salg av trikker, samt drift, vedlikehold og utvidelse av de eksisterende trikkelinjene som binder israelske bosettinger sammen med Vest-Jerusalem.
Dette gjør CAF i samarbeid med et israelsk selskap som også bygger hus i de ulovlige bosettingene. Selskapet, Shapir, er oppført på FNs liste over selskaper med forretningsinteresser i bosettingene.
Parkeringsplasser ved flere trikkestopper skal også bygges, for å gjøre det enklere for israelske bosettere som bor i bosettinger lengre unna på den okkuperte Vestbredden å komme seg raskt til Jerusalem uten å havne i trafikkork.
Tar avgjørelsen i september
Norske tog skal snart bestemme seg. Kontrakten om togene til Norge er planlagt tildelt i september. CAF er et av seks selskaper som er med i konkurransen om togkontrakten.
LO forventer at Norske tog avviser CAFs tilbud på bakgrunn av selskapets involvering i Israels folkerettsstridige aktiviteter på okkupert land, skrev LO i et brev til Norske tog i fjor høst.
Norske tog svarte da at deres konsulenter vurderte at CAFs forretninger i Israel var «en negativ eksponering». De ville likevel ikke avvise selskapets tilbud, blant annet fordi det ikke fins noen rettskraftig dom mot selskapet.
Jurist Frode Elgesem mener det «i denne sammenhengen ikke er nok å konstatere at CAF ikke er dømt for straffbare forhold».
Da Norske tog i april 2020 godkjente CAF for deltakelse i anbudskonkurransen var «det ikke forhold som kvalifiserte til avvisning av CAF», skriver Iren Marugg, juridisk direktør i Norske tog, i en e-post til FriFagbevegelse. CAF fikk kontrakten i Israel i 2019.
LO gir seg ikke
LO var langt fra fornøyd med svaret de fikk fra Norske tog i fjor høst.
Norske tog må sikre respekt for okkupasjonsreglene i sine innkjøp, og følge FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter, skrev Trine Lise Sundnes i et nytt brev til Norske tog nå i februar.
Norske tog bør avvise CAF etter den norske forsyningsforskriften, fordi selskapet medvirker til de ulovlige bosettingene i Øst-Jerusalem, skrev hun.
Norske tog har ennå ikke svart LO, men sier til FriFagbevegelse at de ikke er enige.
Norske tog mener at de ikke plikter å avvise CAF etter denne forskriften, skriver Iren Marugg, juridisk direktør i Norske tog, i en e-post til FriFagbevegelse.
Dersom CAF innstilles som vinnende leverandør, vil Norske tog gjøre en oppdatert vurdering av leverandøren og se om det har tilkommet nye forhold i saken som stiller den første vurderingen i et annet lys, opplyser hun.
– Lovpålagt å sikre menneskerettene
– Norske innkjøpere, som Norske tog i dette tilfellet, er lovpålagt å ha egnede rutiner som sikrer at deres innkjøpsordninger fremmer respekt for grunnleggende menneskerettigheter der det er risiko for brudd på disse, sier Frode Elgesem. Han viser til lov om offentlige anskaffelsers §5 fra 2017.
– De må gjøre grundige aktsomhetsvurderinger av anskaffelsene sine dersom det er risiko for brudd, påpeker han.
I likhet med LOs Trine Lise Sundnes, viser Elgesem til FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. Dette er den globale normen for forventningene til kartlegging av risiko for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med næringsvirksomhet, og til å iverksette tiltak for avverge risikoene.
OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv har de samme forventningene til næringslivet. De er ikke rettslig bindende, men de er bygd på FNs menneskerettskonvensjoner som statene er forpliktet til å overholde.
– Norske tog må undersøke hvilken forbindelse det blir mellom Norske tog og den mulige tilknytningen CAF har til de ulovlige bosettingene på okkupert område, og om de gjennom sin forretningsforbindelse med CAF blir direkte knyttet til brudd på folkeretten, påpeker Elgesem.
– Spørsmålet om Norske tog har egnede rutiner for å overholde og fremme menneskerettighetene og om de er fulgt i dette tilfellet, er et rettslig spørsmål, sier han.
Det kan de fem andre tilbyderne få prøvd rettslig. Utfallet kan være utslagsgivende for konkurransen.