RESPEKT: – Norge sitter i Sikkerhetsrådet og regjeringen har sagt at Norge skal være en tydelig forkjemper for folkeretten, og menneskerettighetene, understreker Trine Lise Sundnes, som leder LOs internasjonale avdeling. Da kan ikke et statseid selskap gjøre milliardkjøp fra et selskap som medvirker til brudd på folkeretten, mener Sundnes.
Erlend Angelo
Israel-Palestina:
LO reagerer: Norske tog vurderer å kjøpe tog av et selskap som tjener penger i okkupert Palestina
Det er en skam, hvis det statseide selskapet Norske tog inngår kontrakt med et selskap som medvirker til Israels brudd på folkeretten, mener LOs Trine Lise Sundnes.
yngvil@lomedia.no
CAF, det samme selskapet som skal drive trikk i israelske bosettinger i palestinske Øst-Jerusalem de neste 15 årene, er nå med i konkurransen om en stor kontrakt på salg av lokaltog til Norge.
4,2 milliarder kroner er den første delen av den norske kontrakten verdt, opplyser statseide Norske tog til FriFagbevegelse.
Selskapet som i september vinner kontrakten på 30 togsett, får dessuten mulighet til å levere ytterligere 170 togsett til Norge senere. Det er snakk om enorme beløp.
– Selskaper som er i prosess for å inngå avtaler med andre som kan være involvert i brudd på menneskerettene, skal gjøre en aktsomhetsvurdering som handler om menneskerettigheter, sier Frode Elgesem til FriFagbevegelse, leder for Norges OECD-Kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.
Det har ikke Norske tog gjort.
Elgesem påpeker at en slik aktsomhetsvurdering om menneskerettigheter står helt sentralt i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
– Jeg kan ikke svare konkret på spørsmålet om Norske tog bør eller skal avvise CAF som tilbyder, men dette spørsmålet krever en grundig aktsomhetsvurdering, fastslår han.
– Her må Norske tog gjøre en bredere vurdering, sier Norges OECD-Kontaktpunktleder.
– Norske tog må blant annet vurdere i hvilken grad Norske togs forbindelse til CAF bidrar til og er direkte knyttet til krenkelser av menneskerettighetene på den okkuperte Vestbredden og Øst-Jerusalem, sier Elgesem.
Norske tog sier det var «elementer knyttet til menneskerettigheter» i vurderingen de gjorde, men vil ikke gi FriFagbevegelse tilgang til den.
Les også: Norsk Jernbaneforbund støtter internasjonal kampanje mot det baskiske selskapet CAF
– Et alvorlig utgangspunkt
– Bakteppet her er at FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten. Norge skal dermed ikke iverksette støttende tiltak, og bør motvirke aktiviteter som støtter opp under de ulovlige bosettingene. Dette er alvorlig utgangspunkt, mener Norges OECD-Kontaktpunktleder Frode Elgesem.
Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området.
– Medvirker til brudd på folkeretten
LO får svært dårlig smak i munnen av muligheten for at det statseide norske selskapet skulle gi milliardkontrakten til et firma som er med på å knytte israelske bosettinger i Øst-Jerusalem og Vestbredden enda tettere til Vest-Jerusalem.
– Norge sitter i Sikkerhetsrådet og regjeringen har sagt at Norge skal være en tydelig forkjemper for folkeretten, og menneskerettighetene, understreker Trine Lise Sundnes.
Hun leder LOs internasjonale avdeling som driver solidaritetsarbeid i mange land.
– Det sender helt feil signaler, og vil rett og slett være en skam, om et statseid selskap som Norske Tog inngår en kontrakt med et selskap som medvirker til brudd på krigens folkerett, sier Sundnes til FriFagbevegelse.
Selskapet, CAF, «medvirker til Israels brudd på internasjonale konvensjoner og bidrar til å befeste okkupasjonen», mener hun.
FriFagbevegelse har tidligere forsøkt å få en kommentar fra CAF, uten å lykkes.
Les også: Slik skal LO jobbe for boikott av Israel
Forenkler livet for bosetterne
Spanske CAF vant i 2019 et israelsk anbud om salg av trikker, samt drift, vedlikehold og utvidelse av de eksisterende trikkelinjene som binder israelske bosettinger sammen med Vest-Jerusalem.
Dette gjør CAF i samarbeid med et israelsk selskap som også bygger hus i de ulovlige bosettingene. Selskapet, Shapir, er oppført på FNs liste over selskaper med forretningsinteresser i bosettingene.
Parkeringsplasser ved flere trikkestopper skal også bygges, for å gjøre det enklere for israelske bosettere som bor i bosettinger lengre unna på den okkuperte Vestbredden å komme seg raskt til Jerusalem uten å havne i trafikkork.
Tar avgjørelsen i september
Norske tog skal snart bestemme seg. Kontrakten om togene til Norge er planlagt tildelt i september. CAF er et av seks selskaper som er med i konkurransen om togkontrakten.
LO forventer at Norske tog avviser CAFs tilbud på bakgrunn av selskapets involvering i Israels folkerettsstridige aktiviteter på okkupert land, skrev LO i et brev til Norske tog i fjor høst.
Norske tog svarte da at deres konsulenter vurderte at CAFs forretninger i Israel var «en negativ eksponering». De ville likevel ikke avvise selskapets tilbud, blant annet fordi det ikke fins noen rettskraftig dom mot selskapet.
Jurist Frode Elgesem mener det «i denne sammenhengen ikke er nok å konstatere at CAF ikke er dømt for straffbare forhold».
Da Norske tog i april 2020 godkjente CAF for deltakelse i anbudskonkurransen var «det ikke forhold som kvalifiserte til avvisning av CAF», skriver Iren Marugg, juridisk direktør i Norske tog, i en e-post til FriFagbevegelse. CAF fikk kontrakten i Israel i 2019.
LO gir seg ikke
LO var langt fra fornøyd med svaret de fikk fra Norske tog i fjor høst.
Norske tog må sikre respekt for okkupasjonsreglene i sine innkjøp, og følge FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter, skrev Trine Lise Sundnes i et nytt brev til Norske tog nå i februar.
Norske tog bør avvise CAF etter den norske forsyningsforskriften, fordi selskapet medvirker til de ulovlige bosettingene i Øst-Jerusalem, skrev hun.
Norske tog har ennå ikke svart LO, men sier til FriFagbevegelse at de ikke er enige.
Norske tog mener at de ikke plikter å avvise CAF etter denne forskriften, skriver Iren Marugg, juridisk direktør i Norske tog, i en e-post til FriFagbevegelse.
Dersom CAF innstilles som vinnende leverandør, vil Norske tog gjøre en oppdatert vurdering av leverandøren og se om det har tilkommet nye forhold i saken som stiller den første vurderingen i et annet lys, opplyser hun.
– Lovpålagt å sikre menneskerettene
– Norske innkjøpere, som Norske tog i dette tilfellet, er lovpålagt å ha egnede rutiner som sikrer at deres innkjøpsordninger fremmer respekt for grunnleggende menneskerettigheter der det er risiko for brudd på disse, sier Frode Elgesem. Han viser til lov om offentlige anskaffelsers §5 fra 2017.
– De må gjøre grundige aktsomhetsvurderinger av anskaffelsene sine dersom det er risiko for brudd, påpeker han.
I likhet med LOs Trine Lise Sundnes, viser Elgesem til FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. Dette er den globale normen for forventningene til kartlegging av risiko for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med næringsvirksomhet, og til å iverksette tiltak for avverge risikoene.
OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv har de samme forventningene til næringslivet. De er ikke rettslig bindende, men de er bygd på FNs menneskerettskonvensjoner som statene er forpliktet til å overholde.
– Norske tog må undersøke hvilken forbindelse det blir mellom Norske tog og den mulige tilknytningen CAF har til de ulovlige bosettingene på okkupert område, og om de gjennom sin forretningsforbindelse med CAF blir direkte knyttet til brudd på folkeretten, påpeker Elgesem.
– Spørsmålet om Norske tog har egnede rutiner for å overholde og fremme menneskerettighetene og om de er fulgt i dette tilfellet, er et rettslig spørsmål, sier han.
Det kan de fem andre tilbyderne få prøvd rettslig. Utfallet kan være utslagsgivende for konkurransen.
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse