Norsk Jernbaneforbund støtter internasjonal kampanje mot det baskiske selskapet CAF
Selskapet, som er med i anbudsprosessen for levering av nye tog til Østfoldbanen, beskyldes for brudd på folkeretten.
NY KUNNSKAP: Kjell Næss, nestleder i NJF, mener det er beklagelig at norske selskaper samarbeider med CAF, når det er kommet fram at de samarbeider med selskaper som FN mener bryter folkeretten.
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no
Norsk Jernbaneforbund (NJF), sammen med blant annet Fagforbundet og NTL ved Oslo Met, støtter en internasjonal kampanje mot det baskiske selskapet CAF.
NJFs forbundsstyre skriver i en uttalelse:
«Det baskiske selskapet CAF har fått kontrakten med å utvide og drive forstadsbanen som knytter de ulovlige israelske koloniene sammen med Vest-Jerusalem. Utvidelsene skjer på okkupert palestinsk land og er derfor i strid med folkeretten, samtidig som de bidrar til å befeste okkupasjonen. Dermed medvirker CAF til Israels brudd på internasjonale konvensjoner, og dette er bakgrunnen for at CAF nå er målet for en internasjonal kampanje.»
Står på FN-liste
– Det er satt i gang en internasjonal kampanje, startet av de spanske fagorganiserte i CAF, som vi synes det er riktig å støtte, sier Kjell Næss, nestleder i NJF.
Han poengterer at selskapet i arbeidet med jernbanelinjene samarbeider med Shapir Engineering and Industry Ltd. Dette selskapet står på FNs høykommissærs liste over firmaer med lovstridig virksomhet i okkuperte palestinske områder.
Aktuelt: Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna
Togsett til Oslo-Ski
Grunnen til NJFs engasjement i saken er at CAF er et av selskapene som konkurrerer om kontrakten på 30 nye togsett på strekningen Oslo-Ski. De har også inngått kontrakter for levering av åtte nye togsett til Flytoget og nye trikker til Oslo Sporveier.
– Vi har ikke vært klar over CAFs engasjement på okkupert område før tillitsvalgte i Spania gjorde oss oppmerksom på dette. Når dette har kommet fram, er det noe som norske selskaper bør ta lærdom av. Det er beklagelig hvis samarbeidet med CAF eller noen av datterselskapene fortsetter, sier Næss.
Vy-vedlikehold
CAF er ikke bare en tilbyder av jernbanemateriell til norske selskaper. Også Vy og Statens Pensjonsfond utland har bindinger med CAF eller samarbeidende selskaper.
I 2019 kjøpte CAF opp svenske EuroMaint – fram til 2001 maskindivisjonen i SJ – som tilbyr vedlikehold av togmateriell. EuroMaint har blant annet vunnet oppdraget på vedlikehold av togene til Vy som skal gå på Bergensbanen.
Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vygruppen, skriver i en epost:
«Vy har foretatt undersøkelser av EuroMaint og dennes verdikjede. Her stiller vi blant annet krav til etiske og sosiale standarder. EuroMaint besvarte alle krav på en tilfredsstillende måte, før vi valgte å inngå kontrakt med dem om vedlikehold av togmateriellet på «Pakke Vest».»
Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform
Oljefond-investering
Statens Pensjonsfond utland, bedre kjent som Oljefondet, har investert drøyt 317 millioner kroner i CAF, og nesten 19 millioner kroner i Shapir Engineering and Industry Ltd. Line Aaltvedt, presseansvarlig i Norges Bank Investment Management – som forvalter Oljefondet, skriver at de ikke kan uttale seg om enkeltselskaper, men:
«Som finansiell investor forventer Norges Bank Investment Management at selskaper respekterer menneskerettighetene og tar hensyn til menneskerettigheter i sin virksomhet.»
Aaltvedt viser til Oljefondets forventningsdokument. Hun skriver blant annet:
«Våre forventninger retter seg først og fremst mot selskapenes styrer og er et utgangspunkt for vår dialog med selskapene om menneskerettigheter. Styrer bør forstå miljømessige og sosiale konsekvenser av virksomheten.»
Aktuelt: Jernbanedirektoratet anbefaler å prioritere gods på jernbanen
Bakgrunnssjekk før kontrakt
Norske tog eier togene som persontogselskapene bruker. De skal kjøpe nye togsett til bruk på strekningen Oslo-Ski. CAF er en av seks leverandører som er kvalifisert til å levere inn tilbud. Juridisk direktør i Norske tog, Iren Marugg, skriver i en epost at de er underlagt lov om offentlige anskaffelser:
«En del av anskaffelsesprosessen er en grundig bakgrunnssjekk av selskapene.» Marugg skriver at Norske tog har fått revisjons- og rådgivningsselskape KPMG til å foreta en omfattende undersøkelser av leverandørene som deltar i konkurransen.
« … og avdekket at CAF sin involvering i Israel kom opp som en negativ eksponering. Forholdet medførte ikke avvisning av CAF som tilbyder, blant annet fordi det ikke foreligger rettskraftig domfellelse, jamnfør forskrift for offentlige anskaffelser.»
Kontrakt med en av leverandørene er planlagt inngått i september 2021. Marugg poengterer at det også før kontraktsinngåelse vil bli utført kontroll av innstilte leverandør.
NJF-magasinet har forsøkt å få en kommentar fra CAF, men ikke fått kontakt.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.