FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.
Ole Palmstrøm
Spekter-oppgjøret:
Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna
Da tallene som skulle legge grunnlaget for årets oppgjør ble lagt fram i februar, tydet det meste på at det skulle bli et brukbart oppgjør for de fleste. Sånn ble det ikke.
morten@lomedia.no
Siden den gang har mye blitt endret. Oppgjørene ble utsatt et snaut halvår, og mesteparten av pengene som skulle komme som tillegg, forsvant.
Men tariffoppgjør har det blitt, og de fleste forhandlingene i jernbanesektoren er ferdig forhandlet.
Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF) mener at til tross for alle endringene det siste halve året, har forhandlingene vært ryddige og konstruktive.
– Det var lite penger å fordele. Litt avhengig av selskapets drift og yrkessammensetning er det valgt enten kronetillegg, en kombinasjon av kronetillegg og prosenttillegg eller reine prosenttillegg, sier Sæthre.
Hun føyer til at forbundet har forholdt seg til rammen på 1,7 prosent.
Likt i persontogselskapene
Siden forrige hovedoppgjør for to år siden, har det kommet flere persontogselskaper. For NJF har det vært svært viktig å samkjøre disse oppgjørene, slik at det ikke ble konkurranse om lønns- og arbeidsvilkår. Det har de klart.
Her er hovedtallene for forhandlingene mellom NJF og Vy, Go-Ahead og SJ:
Grunnlønn for konduktørpersonalet økes med:
Overkonduktør 0 år: 4400 kroner,
overkonduktør 4 år: 5000 kroner,
overkonduktør 8 år: 5500 kroner,
konduktøraspirant: 3400 kroner,
togassistent: 4500 kroner, og
togkontrollør: 5900 kroner.
Opplæring og bemanning
Ved overgang mellom de forskjellige togselskapene skal ansiennitet følge med.
– I Vy, SJ og Go-Ahead har fokuset også i år vært på opplæring og bemanning. Vi er i disse tre bedriftene blitt enige om å sammen bruke den nye, nasjonale veilederen for opplæring. Når det gjelder bemanning vil vi, sammen med bedriftene be Jernbanevirksomhetenes sikkerhetsforening om å lage en standard for bemanning i tog. Bemanning og funksjoner i tog blir i perioden som før, sier Audun Sør-Reime, forbundssekretær i NJF.
Også i Flytoget er partene enige om å se på opplæringen, og at bemanningen skal være som før.
Her får flytogvertene et lønnstillegg på 4139 (Nivå A) og 4609 (Nivå B) kroner.
Kundeveilederne øker lønna med henholdsvis 4011 (Nivå 1) og 4330 (Nivå 2) kroner.
5000 i Bane Nor
I Bane Nor gis det et generelt tillegg på 5000 kroner til alle med kollektiv avlønning.
I forbindelse med oppdatering av lønnstabellen, foretas det individuelle lønnsjusteringer innenfor en avtalt ramme på 1,07 prosent.
Ansatte med individuell avlønning gis et prosenttillegg på 1,07 prosent – minimum 5000 kroner per år.
Oppgjøret i Spordrift går til bistand mellom LO Stat og Spekter. Spordrift er i prosess med etablering av egen tariffavtale og er holdt utenfor områdedelingen.
Flere selskaper
I Trafikkservice gis det et generelt tillegg på 5350 kroner.
De ansatte i Bring Linehaul får et samlet tillegg på 2,50 kroner i timen – snaut 5000 i året.
I Mantena AS får alle 5000 kroner, i tillegg til en pott på snaue 300 000 kroner til fordeling.
I Cargonet-konsernet gis det et generelt kronetillegg på grunnlønnssats på 5500 kroner.
I Baneservice er det framforhandlet et generelt tillegg på 5000 kroner til alle.
Resultatet fra A-delen i Spekter er inkludert i alle tallene.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø