Forsinkes: En økning i antall persontog på deler av strekningen mellom Oslo og Bodø har ført til at godstogene bruker lengre tid.
Øystein Bråthen
Jernbanedirektoratet anbefaler å prioritere gods på jernbanen
Flere persontog har ført til at godstogene bruker lengre tid. I en ny rapport spør Jernbanedirektoratet om ikke godstogene bør prioriteres.
morten.hansen@lomedia.no
I rapporten tar Jernbanedirektoratet til orde for at samfunnsnytten til godstogene også må vurderes når det skal tildeles togruter på for eksempel strekningen mellom Oslo og Bodø.
Administrerende direktør i CargoNet – Norges største godsselskap på jernbanen – Erik Røhne har tidligere slått fast at flere avganger på strekningene nord og sør for Trondheim, går hardt ut over godstrafikken på Nordlandsbanen og Dovrebanen. Da NJF-magasinet intervjuet ham for et år siden, sa han at «Det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å kjøre et godstog enn å kjøre et persontog med få personer.»
Nå får han langt på vei støtte fra Jernbanedirektoratet. De konstaterer at «godstransporten har fått stadig dårligere vilkår de senere årene».
Sparer penger. Direktoratet har gjort en begrenset samfunnsøkonomisk analyse av en godstogrute mellom Alnabru i Oslo og Bodø. I den har de funnet ut at togoperatører og vareeiere for en rute med 245 avganger i året, kan spare 14–17 millioner kroner.
De påpeker imidlertid at de kun har sett på en meget begrenset del av de samfunnsøkonomiske effektene:
«I en mer komplett samfunnsøkonomisk analyse ville man også tatt med effektene for de andre togene som blir nedprioritert, både godstog og persontog. Videre ville man tatt med andre effekter for samfunnet som ulykkeskostnader, støy- og miljøeffekter, infrastrukturkostnader etc.»
Anmoder endringer. Direktoratet skriver i rapporten at funnene skal presenteres for Samferdselsdepartementet og Statens jernbanetilsyn «… med anmodning om å se på Jernbaneforskriften og Network Statement og vurdere om det er grunnlag for endringer».
Blitt nedprioritert
Erik Røhne, mener rapporten er godt nytt. Han konstaterer at flere er enige med ham selv og CargoNet, og trekker fram at også Bane NOR i et høringsnotat nylig spilte inn at samfunnsøkonomi skulle brukes i rutetildelingen.
– Vi gikk aktivt ut i denne diskusjonen i forbindelse med at vi ikke fikk de rutene på Nordlandsbanen som vi hadde bedt om for 2020, sier Røhne.
CargoNet opplevde da at godstrafikken ble nedprioritert til fordel for persontrafikken.
Aktuelt: Norsk Jernbaneforbund støtter internasjonal kampanje mot det baskiske selskapet CAF
(Saken fortsetter under bildet)
Erik Røhne, administrerende direktør i CargoNet, mener endringene i prioriteringene må skje raskt. Allerede til våren bestemmes ruteplanene for 2022.
CargoNet
Vil ha fortgang
De hadde håpet på en justering i prioriteringene for 2021, uten at det skjedde.
– Men vi er fornøyde med at Samferdselsdepartementet nå har bedt Jernbanedirektoratet se på dette. Det er viktig å understreke at tempoet i dette arbeidet må skje raskt, slik at det får betydning for rutetildelingen i 2022, sier Røhne.
Selskapene kommer med sine ønsker for 2022 allerede i april neste år.
Aktuelt: Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna
Gode ruter – økt etterspørsel
CargoNets administrerende direktør sier etterspørselen etter gods på bane, med noen få unntak, er god. Han understreker likevel at etterspørselen er nært knyttet til hvilket tilbud som gis.
– Vi må ha ruter som i tidspunkt, frekvens og framføringstid oppfattes som attraktive for kundene. Har vi gode ruter blir etterspørselen bedre. Det gjelder ikke minst framføringstiden, sier Røhne.
Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform
Tar lengre tid
Han poengterer at tiden det tar fra å sende gods fra Bodø til Oslo har gått opp. Det motsatte har skjedd på veiene. Røhne viser til at samferdselsministeren i forbindelse med åpningen av en veistrekning på E6 opplyste at det i løpet av de siste ti årene har blitt halvannen time kortere kjøretid mellom Oslo og Trondheim.
– Det betyr at konkurransekraften svekkes for jernbanen, selv om framføringstiden står stille. Sånn kan det ikke fortsette, sier Røhne.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard