Sjåfører i Posten har opplevd at 3-4 biler ble sendt for å hente en og samme pakke. Illustrasjonsbilde.
Alf Ragnar Olsen
Yrkessjåfør
Posten sendte 18-tonns lastebil for å kjøre en gardinstang
Flere sjåfører mener at sentraliseringen i Posten har ført til ulønnsom styring.
alf@lomedia.no
Posten ønsker å samle alle sine sjåfører i et nytt selskap, med dårligere vilkår og lavere lønn. Gjennom dette grepet har Posten-konsernet mål å spare 100 millioner kroner.
Over hele landet samles nå sjåfører for å gi innspill til forslaget. På et slikt møte for yrkessjåfører i Fredrikstad var tilbakemeldingene klare:
Å gi dårligere lønn og vilkår i en bransje som allerede nå mangler sjåfører, er «uforståelig».
– Det minner om det famøse grepet SAS prøvde seg på i fjor, da de ville samle pilotene i et eget selskap og svekke vilkårene deres. At Posten prøver seg på dette nå, når det er sjåførmangel i bransjen, virker lite gjennomtenkt, mener regionalt tillitsvalgt Olav Otnæs.
– Det hører også med til bildet at de andre selskapene er i ferd med å tilby like gode vilkår som Posten gjør. Så jeg ser ikke at det er mye å hente på dette, mener Olav Otnæs (t.v.).
Alf Ragnar Olsen
3-4 postbiler for én pakke
I møtet ga flere uttrykk for at sentraliseringen av Posten har gjort at enhetene er blitt for store og uoversiktlige, og at det da blir ulønnsom styring.
Flere har opplevd at 3-4 postbiler ble sendt for å hente en og samme pakke.
– Jeg har blitt sendt ut med en 18-tonns bil for å kjøre en enslig gardinstang. Bilen bruker 4 liter diesel på mila, og jeg foreslo at dette burde gjøres med el-varebil, forteller Christin Tronstad.
– Da svarte kjørekontoret at det var betalt for bil og sjåfør, så det brydde de seg ikke om. Sånt må vi få bukt med, sier Tronstad.
– Vi er bekymret over det Posten har planer om, sier Christin Tronstad, Thor Orli (i midten) og Krzysztof Wieczerski.
Alf Ragnar Olsen
Det sier sjåførkollega Thore Bekkevoll seg hjertens enig i.
– De begynner i feil ende. Posten er blitt altfor topptung. Så der bør det heller kuttes. Jeg er stolt av å være sjåfør i Posten, men alt annet enn stolt over måten de holder på, sier veteranen som går av med pensjon før sommeren.
– Derfor kan jeg si det som det er, legger Bekkevoll til.
Thore Bekkevoll stusser over at det er på sjåførlønningene det skal kuttes.
Alf Ragnar Olsen
Les også: Foodora-bod måtte jobbe før han vart frisk: – Eg hadde ikkje råd til å vere sjuk
– Tviler på realismen i det
Det at kjørekontorenes praksis varierer veldig fra en enhet til en annen gjør at sjåfør Erik Fraugerud synes fremtidsutsiktene ser skumle ut.
– Jeg er bekymret for arbeidsplassene i tungsektoren. For når stadig mer settes ut på anbud, så kan gutta fort stå uten jobb.
Det er høyt spill med en ettertraktet yrkesgruppe, mener leder i Fagforbundet post og finans, Gerd Øiahals.
– Posten hevder de skal spare 100 millioner på dette. Vi tviler på realismen i det, sa fagforeningslederen til forsamlingen i Fredrikstad.
Les mer: Posten kutter i postfly og samler flere tjenester i Oslo-området: – Tung nyhet å få
Posten lover at ingen skal tape på dette
Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Norge svarer at man fortsatt forhandler med Fagforbundet Post og finans om vilkårene for de pågående endringene.
– Dette er verken forhandlet, drøftet eller konkludert med. Uansett resultat og konklusjon er det ingen av dagens yrkessjåfører i Postkonsernet som vil få dårligere vilkår og/eller må jobbe mer for samme betingelser, slikt vil bli kompensert eller videreført, sier Pettersen.
Samtidig som Posten Norge tenker å samle sjåførene i Posten Bring Bildrift, ønsker arbeidsgiver å få sjåførene over på en felles tariffavtale. Det er Posten-avtalen man ønsker å kvitte seg med.
Planen er å få yrkessjåførene over på den mindre gunstige PBB-avtalen (tidligere BTL).
Pettersen sier dette om bakgrunnen for at Posten-konsernets planer:
– Vi har i dag to selskaper med ulik tariff som konkurrerer mot hverandre i et marked hvor det er sylskarp konkurranse om oppdragene. Det er lite hensiktsmessig. De endringene vi planlegger skal være til det beste for sjåførene, vår fremtid og gi oss konkurransekraft, sier Pettersen.
Frifagbevegelse har spurt Pettersen om hvor innsparingene på 100 millioner kroner skal hentes fra, dersom yrkessjåførene skal få beholde lønnsvilkårene og godtgjørelsene i Posten-tariffen i sin helhet, uten å få svar.
Til sjåførenes bekymring om at dette vil gå utover rekrutteringen av sjåfører, svarer Pettersen slik:
– Vi opplever stor interesse fra yrkessjåfører som ønsker å jobbe i Posten og Bring. Vi oppfattes som en seriøs og trygg arbeidsplass hvor det er anstendige og ordentlige arbeidsbetingelser samtidig som der er spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver. Det er viktige forhold som verdsettes hos mange, sier Pettersen.
Les også: Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Da Eva Kristin Wedøe fikk diagnosen falt mange brikker på plass.
Tormod Ytrehus
Eva Kristin har ADHD: – Fint å vite at folk ikke tror jeg er helt «løk i huet»
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox