JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Står overfor et moralsk veiskille i Posten

Skal man beholde mest mulig av transporten internt eller ty til økt bruk av underleverandører for å presse ­prisene? Problemstillingene er mange, og debatten går.



16.07.2021
09:06
16.07.2021 10:39

alf@lomedia.no

At det er tøffe tider i transportbransjen, er dessverre ikke nytt. I Fagforbundet Post og finans mener man det må skje en opprydding i bransjen. Posten – som stor, statseid transportaktør – står overfor et moralsk veivalg.

Hovedverneombud Tor Øyvind Fevang i Posten mener situasjonen gir grunn til uro.

– Det er ikke bare dårlige lønnsvilkår som uroer her. Stort press på arbeidsvilkår og et voldsomt arbeids- og tidspress preger bransjen. Jeg har i min tid som fagforeningsmann flere ganger påtalt dette. Arbeidsmiljøloven gjelder også transport, selvsagt, men dette er krevende å løse. Allmenngjøring av grunnleggende tariffavtaler kan være veien å gå.

Fevang mener en regulering av varebilbransjen må på plass.

– Der er det skremmende nok ingen hviletidsbestemmelser. Men det er like farlig og uforsvarlig at en varebilsjåfør kjører 48 timer i strekk som at en trailersjåfør gjør det. Da bør det være like ulovlig og straffbart, sier Fevang.

Avsløring: Arbeidstimer skjules som «pause». Mange yrkessjåfører ikke får betalt for det arbeidet de faktisk utfører

Lave inntekter

Flere sjåfører innleid av blant annet Bring Express sto fram i en artikkel i Nettavisen nylig. Der fortalte de om en urovekkende arbeidssituasjon. Saken er også referert i en rekke aviser rundt om i landet.

En av sjåførene sier til Nettavisen at hos Bring Express må man som selvstendig næringsdrivende betale for uniform, dekor på bil og markedsføringen en varebil som frakter gods for Bring, må ha.

– Hver gang vi bytter bil, koster ny dekor på bilen 15–20.000 kroner, sier sjåføren, som opplever det vanskelig å diskutere arbeidsforholdene med oppdragsgiver.

– De bryr seg ikke om lover og regler og sier det er frivillig å jobbe her, sier sjåføren – som uttaler seg anonymt.

En annen sjåfør sier til avisen at han anslår sin månedsinntekt til å være under 20.000 kroner etter at kostnader til bildrift er trukket fra.

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten avviser påstandene.

– Posten og Bring er opptatt av ordnede arbeidsforhold og høy etisk standard. Vi har avtaler med våre underleverandører og et godt system for å følge opp. Alt som ikke er i henhold til arbeidsmiljøloven og offentlig lovverk, er i strid med Postens retningslinjer. Får vi tips eller kjennskap til underleverandører som ikke opererer lovlig, så ryker samarbeidet, sier Pettersen til Nettavisen.

Historisk dom: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig

– Opprydding må til

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

– Posten er eid av staten, og det er eierne som har pålagt konsernet å drive forretningsmessig. Like fullt bør en statlig bedrift ha gode lønns- og arbeidsvilkår i alle ledd. Posten må konkurrere i det åpne markedet, men arbeids- og lønnsvilkårene skal og må være forsvarlige.

– La meg understreke at tungtransport og bud- eller varebilsegmentet er to ulike ting. Det vi snakker om her, er nok varebilsjåfører som ofte er selvstendig næringsdrivende, innleid for å utføre oppdrag. Det er mulig de har dårlige vilkår, og det er i så fall ikke bra, men det er nødvendigvis ikke ulovlig. Varebilsegmentet er dessverre ikke regulert, sier Øiahals.

(Saken fortsetter under bildet)

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Ole Palmstrøm

EU jobber med en regulering av varebilbransjen, men Øiahals vil også ha tiltak her til lands.

– Allmenngjøring av tariffavtaler kan løse noe, men bileierne vil ikke omfattes av det. Det er uansett et langt lerret å bleke. Vi ønsker oss heller tariffavtaler i hver bedrift. Det vi jobber med nå, er tungtransporten og yrkessjåførene, men det må noe tilsvarende på plass for varebilsegmentet. Målet må være like spilleregler og ryddige vilkår for alle, sier Øiahals.

– Vi ønsker også å få et fagbrev for budbilyrket. Det vil heve statusen for yrket og gjøre det lettere å få på plass et rammeverk for arbeidsvilkår og lønn. Sist avfeide kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) dette, men med et regjeringsskifte har vi håp om å få dette på plass, sier Øiahals.

Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Mer og mer settes ut

Situasjonen i transportsektoren ble tema på en digital tillitsvalgtsamling nylig. Øiahals sa at kampen om transporten skjer nå, før hun ga ordet til forbundssekretær Håvard Sivertsen. Han mener prispress er driveren bak tendensen der Posten og Bring flytter stadig mer kjøring over til eksterne aktører.

– Posten mener prisen på kjøring i egen regi er for høy. Derfor unnlater man å rekruttere til ledige stillinger. I stedet setter man stadig mer kjøring ut til eksterne, som ikke tilbyr ansatte ryddige og gode betingelser. Det fremkommer slavearbeid i sektoren. Alle som jobber med dette, ser at slike tilstander vil vedvare om det ikke reguleres. EUs transportpakke er positiv, og trailerbransjen er blitt ryddigere. Men problemene øker innen varebiltransporten, der det er fritt fram, slår Sivertsen fast.

– Vi mener det er mye å hente på bedre organisering og utnyttelse av egne ressurser. Slik det driftes nå, blir mange trailere og vogntog stående i ro deler av døgnet, eller kjørende med halvfulle konteinere. Her er det mulig å øke lønnsomheten på egen kjøring, påpeker Sivertsen.

Forbundet jobber nå med tiltak og forslag for å opprettholde bruken av egne sjåfører i Posten, øke effektiviteten og styrke konkurranseevnen – for å sikre egne arbeidsplasser.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.07.2021
09:06
16.07.2021 10:39



Mest lest

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Med arbeidstreningen Daniel Jernskjegg-Mathisen får i butikken VI på torvet har han fått en grunn til å stå opp om morgenen.

Hanna Skotheim

Med en hullete CV slet Daniel (25) med å se framover: – Jobben i butikken har bevist at jeg klarer å være voksen

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Agenda-leder Trygve Svensson går hardt ut mot statsminister Erna Solbergs uttalelse om at forskjellene er små i Norge.

Jan-Erik Østlie og Leif Martin Kirknes

Erna Solberg mener det er små forskjeller i Norge: – Skremmende kunnskapsløst, svarer Agenda-sjefen

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Helge Rønning Birkelund

Norge er verdensledende på små forskjeller, mener Erna Solberg. Hun vil nyansere debatten om ulikhet

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Per Sandberg gikk av som fiskeriminister og nestleder i Fremskrittspartiet i august 2018. I mars 2021 ble han enstemmig valgt som førstekandidat for Liberalistene i Oslo ved stortingsvalget til høsten.

Jan-Erik Østlie

Liberalistene får en halv million i pengegave fra Bahamas

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Tri Nguyen Dinh

Kilder: Sp-veto mot SV kan gi ren Ap-regjering

Sissel M. Rasmussen

Nye tall: En av fem har ikke råd til å gå til tannlegen

Audun Lysbakken

Audun Lysbakken

Jan-Erik Østlie

Lysbakken: Arbeidsfolk har betalt prisen for krisen

Ørjan Takle

Ørjan Takle

Håvard Sæbø

«Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen», skriver Ørjan Takle

Amazon

Amazon

Wikimedia Commons

Amazon-ansatte i USA kan juble: Får etterbetalt millionbeløp

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

De fem partilederne på venstresida har mer grunn til å glede seg over juli-tallene enn motstanderne på høyresida.

Stortinget

Juli-tallene: Klart flertall for regjering med Ap, Sp og SV

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Erlend Angelo

Sjømatbedriftene krever null moms på sjømat

Jan-Erik Østlie

Ap sender et skremmeskudd mot Sp, skriver Stein Sneve

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve


Flere saker