JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Står overfor et moralsk veiskille i Posten

Skal man beholde mest mulig av transporten internt eller ty til økt bruk av underleverandører for å presse ­prisene? Problemstillingene er mange, og debatten går.



16.07.2021
09:06
16.07.2021 10:39

alf@lomedia.no

At det er tøffe tider i transportbransjen, er dessverre ikke nytt. I Fagforbundet Post og finans mener man det må skje en opprydding i bransjen. Posten – som stor, statseid transportaktør – står overfor et moralsk veivalg.

Hovedverneombud Tor Øyvind Fevang i Posten mener situasjonen gir grunn til uro.

– Det er ikke bare dårlige lønnsvilkår som uroer her. Stort press på arbeidsvilkår og et voldsomt arbeids- og tidspress preger bransjen. Jeg har i min tid som fagforeningsmann flere ganger påtalt dette. Arbeidsmiljøloven gjelder også transport, selvsagt, men dette er krevende å løse. Allmenngjøring av grunnleggende tariffavtaler kan være veien å gå.

Fevang mener en regulering av varebilbransjen må på plass.

– Der er det skremmende nok ingen hviletidsbestemmelser. Men det er like farlig og uforsvarlig at en varebilsjåfør kjører 48 timer i strekk som at en trailersjåfør gjør det. Da bør det være like ulovlig og straffbart, sier Fevang.

Avsløring: Arbeidstimer skjules som «pause». Mange yrkessjåfører ikke får betalt for det arbeidet de faktisk utfører

Lave inntekter

Flere sjåfører innleid av blant annet Bring Express sto fram i en artikkel i Nettavisen nylig. Der fortalte de om en urovekkende arbeidssituasjon. Saken er også referert i en rekke aviser rundt om i landet.

En av sjåførene sier til Nettavisen at hos Bring Express må man som selvstendig næringsdrivende betale for uniform, dekor på bil og markedsføringen en varebil som frakter gods for Bring, må ha.

– Hver gang vi bytter bil, koster ny dekor på bilen 15–20.000 kroner, sier sjåføren, som opplever det vanskelig å diskutere arbeidsforholdene med oppdragsgiver.

– De bryr seg ikke om lover og regler og sier det er frivillig å jobbe her, sier sjåføren – som uttaler seg anonymt.

En annen sjåfør sier til avisen at han anslår sin månedsinntekt til å være under 20.000 kroner etter at kostnader til bildrift er trukket fra.

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten avviser påstandene.

– Posten og Bring er opptatt av ordnede arbeidsforhold og høy etisk standard. Vi har avtaler med våre underleverandører og et godt system for å følge opp. Alt som ikke er i henhold til arbeidsmiljøloven og offentlig lovverk, er i strid med Postens retningslinjer. Får vi tips eller kjennskap til underleverandører som ikke opererer lovlig, så ryker samarbeidet, sier Pettersen til Nettavisen.

Historisk dom: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig

– Opprydding må til

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

– Posten er eid av staten, og det er eierne som har pålagt konsernet å drive forretningsmessig. Like fullt bør en statlig bedrift ha gode lønns- og arbeidsvilkår i alle ledd. Posten må konkurrere i det åpne markedet, men arbeids- og lønnsvilkårene skal og må være forsvarlige.

– La meg understreke at tungtransport og bud- eller varebilsegmentet er to ulike ting. Det vi snakker om her, er nok varebilsjåfører som ofte er selvstendig næringsdrivende, innleid for å utføre oppdrag. Det er mulig de har dårlige vilkår, og det er i så fall ikke bra, men det er nødvendigvis ikke ulovlig. Varebilsegmentet er dessverre ikke regulert, sier Øiahals.

(Saken fortsetter under bildet)

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er tydelig på at slike oppslag i media er uheldige for Postens omdømme.

Ole Palmstrøm

EU jobber med en regulering av varebilbransjen, men Øiahals vil også ha tiltak her til lands.

– Allmenngjøring av tariffavtaler kan løse noe, men bileierne vil ikke omfattes av det. Det er uansett et langt lerret å bleke. Vi ønsker oss heller tariffavtaler i hver bedrift. Det vi jobber med nå, er tungtransporten og yrkessjåførene, men det må noe tilsvarende på plass for varebilsegmentet. Målet må være like spilleregler og ryddige vilkår for alle, sier Øiahals.

– Vi ønsker også å få et fagbrev for budbilyrket. Det vil heve statusen for yrket og gjøre det lettere å få på plass et rammeverk for arbeidsvilkår og lønn. Sist avfeide kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) dette, men med et regjeringsskifte har vi håp om å få dette på plass, sier Øiahals.

Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Mer og mer settes ut

Situasjonen i transportsektoren ble tema på en digital tillitsvalgtsamling nylig. Øiahals sa at kampen om transporten skjer nå, før hun ga ordet til forbundssekretær Håvard Sivertsen. Han mener prispress er driveren bak tendensen der Posten og Bring flytter stadig mer kjøring over til eksterne aktører.

– Posten mener prisen på kjøring i egen regi er for høy. Derfor unnlater man å rekruttere til ledige stillinger. I stedet setter man stadig mer kjøring ut til eksterne, som ikke tilbyr ansatte ryddige og gode betingelser. Det fremkommer slavearbeid i sektoren. Alle som jobber med dette, ser at slike tilstander vil vedvare om det ikke reguleres. EUs transportpakke er positiv, og trailerbransjen er blitt ryddigere. Men problemene øker innen varebiltransporten, der det er fritt fram, slår Sivertsen fast.

– Vi mener det er mye å hente på bedre organisering og utnyttelse av egne ressurser. Slik det driftes nå, blir mange trailere og vogntog stående i ro deler av døgnet, eller kjørende med halvfulle konteinere. Her er det mulig å øke lønnsomheten på egen kjøring, påpeker Sivertsen.

Forbundet jobber nå med tiltak og forslag for å opprettholde bruken av egne sjåfører i Posten, øke effektiviteten og styrke konkurranseevnen – for å sikre egne arbeidsplasser.

16.07.2021
09:06
16.07.2021 10:39



Mest lest

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.

Tormod Ytrehus

Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

Hanna Skotheim

Tre viktige endringer i reglene for AAP

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Sissel M. Rasmussen

Suksessfabrikk flyttes ut av Norge: – Det har vært en slitsom tid

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

Brian Cliff Olguin

Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda

1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.

1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.

Tormod Ytrehus

1. juli er det nye lover og regler som innføres i arbeidslivet

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Jan Inge Haga

Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt

Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.

Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.

colourbox.com

Nye regler for hjemmekontor fra 1. juli. Dette må du vite

Hanna Skotheim

Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Jan-Erik Østlie

Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Privat

Lene (30) vil melde seg ut av LO i amme-protest

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.

Håvard Sæbø

LO har satt ned foten i krangel om lageransatte

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

3F Lolland

Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Beate Oma Dahle / NTB

«Nok en gang viser det seg at staten ikke klarer å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»

Fra 1. juli blir det dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig.

Fra 1. juli blir det dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig.

Kai Hovden

Nå er den nye nettleia her: – Jeg er spent på responsen

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)

nyebilder.no

Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.

Jan Inge Haga

Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Maersk Drilling

Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund,  havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.

Jan-Erik Østlie

LOs Bård Nylund havnet midt i skytedramaet

Meklingen gjelder folk som jobber med TV- og radioproduksjon, samt administrasjon i NRK. 

Meklingen gjelder folk som jobber med TV- og radioproduksjon, samt administrasjon i NRK. 

Colourbox

NRK kan gå i svart fra midnatt

Christopher Beckham  vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Christopher Beckham vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Lene Svenning

HK-lederen ser seg ekstra over skulderen etter masseskytingen


Flere saker