PÅ JOBB 15:05: – Jeg pleier alltid å være ute i god tid. Liker å snakke med de på skiftet før mitt, for å få oversikt, sier Vidar Ekeberg på vei inn mot hovedinngangen på Østlandsterminalen
Alf Ragnar Olsen
Skift og turnus
Vidar (58) drar på jobb når andre reiser på helgetur: – Man blir litt i utakt med verden
Før jobbet Vidar Ekeberg utelukkende nattskift. Etter helsemessige råd sluttet han med det. Nå er det todelt turnus som gjelder. Men aller helst vil han kun jobbe dagtid.
alf@lomedia.no
– Turnusarbeid gjør at man havner litt i utakt med alle andre, sier lageransvarlig Vidar Ekeberg.
Glassveggen på Østlandsterminalen glinser i ettermiddagssola. Snart vil gigantterminalen ivareta klargjøring og sortering for hele landet. Her jobbes det i treskiftsordning, og Vidar er blant de som holder hjula i gang.
En time etter at han forlot boligen i Askim, parkerer han i garasjeanlegget på terminalen. Pendleren setter Audien til lading, før han finner fram uniformen og rusler mot inngangen.
– I dag gikk det smooth. Tidvis tar det mer tid. Men jeg trives bak rattet, og er ute i god tid. Liker å ha tid til å prate med de på skiftet før mitt, for å få oversikt, sier han.
Pendlingen utgjør cirka 30.000 kilometer årlig. En turnusfordel, er at han stort sett kjører mot trafikken, slik at det flyter ganske greit.
Han har prøvd togpendling, men sier det går bort så mye mer tid at det er uaktuelt.
– Man må opp ganske mye tidligere, kommer senere hjem, og ofte er det forsinkelser. Tog er litt billigere, men det tar himla mye mer tid. I tillegg er spaserturen fra togstasjonen til terminalen ikke noe å trakte etter vinterstid, sier Ekeberg.
– Men tidsbruken er det som avgjør. For meg er det ikke verdt det. Fritida er for dyrebar, fortsetter han.
21:58 Mot slutten av skiftet er det mindre hektisk. Vidar slår av en prat med en av førstelinjelederne om innspurten på kvelden.
Alf Ragnar Olsen
Snudde døgnet
Vidar startet i Posten i 1982, og bekrefter at turnuslivet har fordeler og ulemper. I seks år jobbet han utelukkende natt.
På Østlandsterminalen veksler nattskiftene på onsdagene. Helga gir et avbrekk, slik at man unngår fem nattskift på rad.
– En god tanke, men det gjør jo at man må snu døgnet flere ganger, sier Vidar.
Mange velger å holde på nattskift-rytmen, også gjennom helgene de har nattskift-ukene.
– Jeg klarte ikke det. Liker ikke å være våken på natta uten noe fornuftig å gjøre. Så jeg valgte å snu døgnet de aktuelle helgene. Men det blir veldig slitsomt i lengden, forteller Vidar.
Fordelen med å jobbe natt, er mye fri – fordi man jobber en uke på, en uke av, forklarer han videre.
– Men det er tungt og usunt. Bedriftshelsetjenesten anbefaler ikke folk over 50 å jobbe natt, så jeg byttet til dagskift i 2019.
Ekeberg trivdes med dagjobb, men etter to år måtte han over i todelt turnus. En uke dagskift, og en uke kveld.
– Vinterstid gjør det meg ikke noe, men nå på sommeren er det surt å dra til terminalen fredag ettermiddag, når andre kan dra på helgetur eller setter seg i sola og nyter livet, sier han.
Bakgrunn: Hva er lovlig nattarbeid? Og hvorfor er reglene så strenge?
21:10 Et relativt rolig skift på landets største postterminal. Vidar Ekeberg henter de siste jordbæreskene på tralla.
Alf Ragnar Olsen
– Ville gitt avkall på pengene
Som tillitsvalgt har Vidar Ekeberg registrert at turnus ikke er noe man ønsker seg.
– De som jobber turnus gjør det enten fordi arbeidsgiver ikke har dagjobb å tilby, eller fordi de trenger pengene vakttilleggene gir. Jo, det finnes folk som trives med å jobbe natt, men dem er det få av. De aller fleste ønsker å jobbe bare dagtid. Det gjelder meg også.
Tilleggene betyr lite i forhold til ulempene kveldsvaktene gir, mener han.
Selv har han cirka 2000 kroner måneden, eller rundt 25.000 året i vakttillegg.
– Jeg ville gitt avkall på de pengene, mot å jobbe kun dagtid. For turnusjobb gjør at man kommer i utakt med verden, sier Ekeberg.
Skiftarbeid: Norske arbeidstakere arbeider døgnet rundt, sju dager i uka. Men forskjellene er store
22:35 Kveldsskiftet er over for Vidar Ekeberg, som kan ta fatt på den timeslange kjøreturen hjem til Askim. – For meg er ikke tog noe alternativ. Det går bort alt for mye ekstra tid, og fritida blir dyrbar, sier Ekeberg.
Alf Ragnar Olsen
Vidar Ekeberg (58)
Stilling: Lageransvarlig på Østlandsterminalen
År i turnus: 8 år
Kveldsskift: 15:00–22:30
Årslønn: 500.000
Tillegg utgjør: 25.000 i året