JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helseforetak får kraftig kritikk etter outsourcing av IKT-tjenestene

– Helse Sør-Øst vil snart være i lomma på Hewlett Packard

Mange fagorganisasjoner har begynt å gå imot det offentliges outsourcing av IKT-tjenester, etter Hewlett Packard ble satt til å ta over Helse Sør-Østs IT-tjenester.
KRITISKE: Helse Sør-Øst får kritikk for outsourcing fra stadig flere kanter. Her: Sissel Skoghaug i Fagforbundet, Ivar Horneland Kristensen i Tekna og Pål Adrian Hellman i Finansforbundet.

KRITISKE: Helse Sør-Øst får kritikk for outsourcing fra stadig flere kanter. Her: Sissel Skoghaug i Fagforbundet, Ivar Horneland Kristensen i Tekna og Pål Adrian Hellman i Finansforbundet.

vegard.velle@fagbladet.no

Nå kommer også Arbeiderpartiet på banen. Helsepolitisk ansvarlig i partiet, Torgeir Micaelsen, har sendt både spørsmål og interpellasjoner til regjeringen.

Ledelsen i Helse Sør-Øst måtte svare for seg under et stortingsseminar i regi av AP, om tjenesteutsetting av IKT-tjenester.

Den ene organisasjonen etter den andre refset under seminaret sykehusdirektør Cathrine M. Lofthus for tildelingen av en gigakontrakt til Hewlett Packard verdt opptil 7,9 milliarder kroner.

Allerede har fagorganisasjonene Fagforbundet og El- og IT-forbundet og Nito gått ut mot sykehusledelsen. Nå kaster også sivilingeniører i Tekna og de bank- og finansansatte i Finansforbundet seg på kritikken.

Helse Sør-Øst vurderer å samarbeide med selskap siktet for økonomisk juks

Bekymret for pasientopplysningene

– Vi er forundret over at direktør Lofthus fra Helse Sør-Øst er så sikker på at pasientopplysningene forblir i Norge, all den tid EU-parlamentet er usikre på om det samme vil skje i resten av Europa. Skråsikkerhet lover ikke bra, sier Pål Adrian Hellman, forbundsleder i Finansforbundet.

Uroen deles av representanter for de ansatte i Sykehuspartner, som i dag har ansvaret for IT-tjenestene i Helse Sør-Øst.

Terje Aurdal er en av dem som er beskymret for datasikkerheten ved utskilling av IT-tjenestene i Helse Sør-Øst. Han tror at om Hewlett Packard skal drifte disse vil det bli en betydelig risiko for at pasientopplysningene kommer på avveie.

– I mai 2017 vil Helse Sør-Øst i praksis være i lomma på Hewlett Packard, sier Aurdal.

Han tror også det vil være svært vanskelig å ta tilbake kontrollen over datatjenestene Helse Sør-Øst har

Følg Frifagbevegelse på Facebook

Bekymret for fagmiljøet

Fagforbundet frykter på sin side for en mulig svekkelse av fagkompetansen ved outsourcingen. Sissel M. Skoghaug, nestleder i Fagforbundet, viser til Samfunnsøkonomisk Analyse som i en rapport har pekt på at den eneste gode grunnen til å konkurranseutsette IT-tjenestene i Helse Sør-Øst vil være mangel på fagkompetanse.

– Men det er ikke begrunnelsen i denne saken. Faren er faktisk den motsatte. Sykehuspartner har den nødvendige kompetansen, men risikerer å tape denne på grunn av utskillingen, sier hun.

Skoghaug undrer seg over at helseregionene velger helt ulike IT-strategier. Helse Nord og Helse Vest mener på sin side at det er viktig å drive IT-tjenestene i egen regi

– Samtidig frykter vi at regjeringen legger et press på private løsninger også i de øvrige helseregionene, sier Skoghaug.

– Amerikansk etterretning kan få tilgang på norske helseopplysninger

Undervurderer problemene

Representantene fra fagorganisasjonen Tekna og Nito, som organiserer ingeniører og teknologer, synes heller ikke noe om outsourcingen:

– Dette handler om evnen vår til å kunne fornye. Outsourcing tar ofte lengre tid og er mer komplekst enn mange tar høyde for. Ikke sjelden undervurderer virksomheten kulturforskjellene. Politikerne har et stort lerret å bleke her, mener generalsekretær Ivar Horneland Kristensen i Tekna.

Per Øyvind Hodøl fra Nito mener stortinger må velge en tydligere nasjonal strategi for sikkerheten, og lurer på om Helse Sør-Øst har tenkt igjennom uheldige utfall.

– Andre land i Europa velger å holde sine helseopplysninger innenlands. Har de tenkt på hva som bør gjøre i tilfelle sabotasje og krigslignende tilstander skulle oppstå, spurte Per Øyvind Hodøl, fra Nito.

Mener ledelsen i Helse Sør-Øst ikke vet hva de går inn for ved privatisering

Savner en offentlig debatt

Reidun Wahl, forbundssekretær i El- og IT-forbundet, stusser over den manglende offentlige debatten rundt dette tema.

– Vi reagerer på at vesentlige beslutninger i samfunnet, spørsmål om sikkerhet, kompetanse og arbeidsplasser, ikke blir diskutert offentlig, sier Wahl.

Direktør tror sikkerheten vil øke

– Vi tror at utskillingen av tjenestene for å lage den digitale grunnmuren i Helse Sør-Øst kan skaffe oss gevinster til bedre helsetjenester, sier Cathrine M. Lofthus, administrerende direktør i Helse Sør-Øst.

Ifølge Lofthusskal de 40 datasentrene i helseregionen fortsette å ligge i Norge, men antallet skal reduseres og tjenestene skal automatiseres.

– At færre personer har innsikt i helseopplysningene, gir oss større sikkerhet og øker sjansen for at de ikke kommer på avveie. Blant områdene vi ønsker å frigjøre ressurser er pasientnær teknologi. Her ønsker vi å være gode, sier hun.

• Nytt forslag skal stoppe skyhøy profitt på skoler og omsorg

• – Ser ikkje behovet for vegselskapet Nye Veier

Ingen grenser for hva som kan utskilles

Omfanget av outsourcing øker, ifølge konsulentselskapet Deloitte.

Finn Edvardsen, senior manager i Deloitte er ekspert på outsourcing og offshoring, altså utskilling av tjenester innenlands og utenlands. Ifølge ham vokser antallet tjenester som blir outsourcet.

– Det er nesten ingen grenser for hva som kan utskilles, mener han.

Outsourcer like gjerne til utlandet

De tjenestene som blir skilt ut omfatter ikke lenger bare IKT, men også juridiske tjenester, regnskap, administrering av eiendom, skatteplanlegging, HR og innkjøp. Før var oppdragstakeren gjerne et norsk firma. Dagens økte båndbredde gjør at tjenestene like gjerne kan håndteres fra Irland, USA eller India.

Ifølge Edvardsen er kostnadskutt et vanlig motiv for outsourcing. Andre årsaker kan være mangelen på kompetent arbeidskraft, tilgangen på teknologi og kunnskap eller ønsket om ikke å binde seg til faste ansettelser.

Forhaster seg

Hva norske bedrifter har lært av utskillingen, er et viktig spørsmål, mener han.

– Flere svarer at de forhastet seg. De brukte for kort tid på å flytte tjenestene over til den nye tjenestegiveren, de sikret ikke dokumentasjon godt nok eller burde brukt lengre tid på å velge en leverandør.

Annonse

Flere saker

Annonse