JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

100 jobber kan ryke etter at Statens vegvesen sparket karmøybedrift

Over hele landet har karmøybedriften KHV jobbet blant annet med trafikkdirigering for Statens vegvesen. Nå er tjenestene deres svartelistet.
UTESTENGT: Entreprenøren KHV får inntil videre ikke gjøre arbeid for Statens vegvesen. Det er første gang Vegdirektoratet går til det skritt å utestenge en underleverandør.

UTESTENGT: Entreprenøren KHV får inntil videre ikke gjøre arbeid for Statens vegvesen. Det er første gang Vegdirektoratet går til det skritt å utestenge en underleverandør.

Colourbox

merete.holtan.garte@lomedia.no

Årsaken er at KHV AS blant annet skal ha underbetalt ansatte, utført arbeid med svak faglig kvalitet og brutt regler for helse, miljø og sikkerhet på jobb. Dette ble oppdaget da krimseksjonen i Vegdirektoratet kom på uanmeldte kontroller ved tre anlegg.

– Hvis vi ikke setter foten ned for brudd på tariffavtaler og bestemmelser i kontraktene, får vi en nedadgående spiral i bransjen. Firmaer som kan vinne mange anbud ved å underbetale ansatte, vil trekke hel bransjen med seg nedover, sier Vegdirekoratets avdelingsdirektør Bettina Sandvin i en pressemelding.

Statens vegvesens kontrollører får spesialvester etter trusler fra bilister

Kan miste 70 prosent av omsetningen

Nyheten om at KVH er kastet ut av alle oppdrag for Statens vegvesen kom 13. april. Bedriften vil først bli godkjent som underleverandør igjen når firmaet kan dokumentere at ansatte har fått etterbetalt det de har krav på og andre kritikkverdige forhold er rettet opp, melder Vegdirektoratet.

Entreprenøren, som holder til på Karmøy i Rogaland, er brukt som underleverandør på trafikkdirigering og arbeidsvarsling på kontrakter landet over. Selskapet står ifølge Veier24 oppført med 138 ansatte og omsatte for 80 millioner kroner i 2016, med et driftsresultat på 9,6 millioner kroner. Statens vegvesen er KHVs desidert største kunde, og bedriftens advokat Jan Henrik Høines opplyser at Vegdirektoratets beslutning om å utestenge selskapet kan føre til oppsigelse av over 100 ansatte.

Daglig leder Ove Kenneth Kvalavåg sier i et intervju med Haugesunds Avis at rundt 70 prosent av selskapets omsetning i 2017 kommer fra jobber for Statens vegvesen.

– Nå arbeider ledelsen tett med ansatte og kunder for å minske konsekvensene av at Vegvesenet ikke lenger er den største kunden til selskapet, sier KHVs advokat Jan Henrik Høines til avisen.

Vegvesenet: Over 500 ulovlige bilverksteder i Norge

Har dokumentert ulovlige forhold

Det var i november i fjor at krimseksjonen i Vegdirektoratet gjennomførte uanmeldte kontroller ved tre av Vegvesenets anlegg. Kontrollene viste at KHV blant annet skal ha kuttet kostnader ved ikke å betale overtid, ikke har utbetalt lønn ved arbeidsstans, ikke har overholdt arbeidernes hviletid og ikke dekket reiseutgifter og diett.

De ulovlige arbeids- og lønnsforholdene er dokumentert i en omfattende rapport.

Rapporten forteller også om «vesentlige brudd» på HMS-reglene, som mangelfull skilting og varsling av pågående veiarbeid, og om svak faglig kvalitet på karmøybedriftens arbeid. Blant annet skal ansatte ha utført arbeid som krever fagbrev i elektrofag, uten å ha dette.

I en pressemelding gjengitt i Haugesunds Avis skriver KHV AS at de ikke er enige i konklusjonene i rapporten, men blant annet er utsatt for en svertekampanje innad i Vegvesenet. Advokat Jan Henrik Høines opplyser at entreprenøren vil kjempe for å renvaske seg fra påstandene.

– Selskapet har ikke drevet bevisst underbetaling, sier Høines til avisen.

Ny avtale i kampen mot kriminalitet innen veidrift

Ni lønnssaker til forbundet

Distriktssekretær i avdeling 7 Sør-Vest i Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF), Ole Jarl Madland, kjenner til forholdene i KHV. Etter at Vegdirektoratet offentliggjorde vedtaket om å stenge entreprenøren ute, har flere nåværende ansatte i karmøybedriften ringt Madland.

– De er redde for å miste jobbene sine. Det vet vi ennå ikke om faktisk vil skje, sier distriktssekretæren til Arbeidsmanden.

KHV inngikk i fjor tariffavtale med NAF, og 74 av de ansatte er medlemmer. Madland opplyser at forbundet har ni uoppgjorte lønnssaker med KHV. Disse har han tidligere kommentert slik i Haugesunds Avis:

– Dette er saker der vi mener at medlemmene våre har fått utbetalt for lite i lønn, og saker de ansatte i selskapet etter vår mening er blitt urettmessig trukket i lønn.

Distriktssekretæren opplever at det er vanskelig å komme i dialog med karmøybedriften.

– Vi sender brev rekommandert. Brevene blir ikke hentet og lest. De kommer i retur til oss, sier Madland til lokalavisen.

Følg Arbeidsmanden på Facebook

Møtte ikke opp i forliksrådet

Sju av tvistesakene er oversendt LOs juridiske avdeling for videre oppfølging, mens to ligger på vent. Ole Jarl Madland opplyser til Arbeidsmanden at forbundet i en sak har også har stevnet KHV inn for forliksrådet i Karmøy, men at KHV ikke møtte opp.

Haugesunds Avis skriver at NAF i tillegg har prøvd å få til et møte med daglig leder Ove Kenneth Kvalavåg i KHV for å snakke hvordan bedrift og forbund skal samarbeide.

– Vi ville ha et møte for å avtale kjøreregler for samarbeidet. Det har vi ikke fått til, sier Madland til avisen.

Få nyhetsbrev fra Arbeidsmanden

Skift på 36 timer

Arbeidsmanden har ikke lyktes i å få tak i de ansattes tillitsvalgte i KHV, men Haugesunds Avis har snakket med flere tidligere ansatte som kjenner seg igjen i Vegdirektoratets kritikk.

En forteller at de dårlige arbeidsforholdene har pågått i ti år. En annen sier at «KHV er det mest useriøse firmaet jeg noen gang har vært borti» og forteller at de ansatte ikke fikk betalt for kjøring til og fra jobber, at de jobbet og bodde under elendige forhold og ikke fikk betalt for hvile:

«En gang ble jeg trukket for seks timer i lønn da jeg sov 30 minutter før jeg skulle begynne arbeidet i Haugesund, etter kjøring i flere timer», sier en tidligere ansatt.

Eks-kolleger rapporterer også om brøling og kjefting fra overordnede, trusler om oppsigelse dersom den ansatte ikke møtte opp til jobber på kort varsel og pålegg om altfor lange skift. «Det lengste skiftet jeg har jobbet er på 36 timer. Det syntes ikke særlig på lønnsslippen», sier en tidligere KHV-arbeider til lokalavisen.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse