JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reklamebransjen har gjort det lenge. Nå følger fagbevegelsen etter:

HK finner deg på Facebook

Handel og Kontor går nye veier for å nå ut med sitt budskap. Med geografisk annonsering på Facebook håper forbundet på nye medlemmer i varehandelen.
RETT INN I FEEDEN: Handel og Kontor vil nå ut til nye, potensielle medlemmer med  Facebook-annonsering. Bildet viser en test-annonse.

RETT INN I FEEDEN: Handel og Kontor vil nå ut til nye, potensielle medlemmer med Facebook-annonsering. Bildet viser en test-annonse.

Sissel M. Rasmussen

ragnhild@lomedia.no

Se for deg at du er på vei til jobb en mandags morgen. Du sitter på bussen og døser. Kroppen er ennå ikke helt våken. Du går av bussen, og registrerer i øyekroken en stor reklameplakat: «Handel og kontor er tilstede for deg». Det er ennå litt tid igjen før butikken åpner. Du låser deg inn og gjør klar for dagens første kunder. Du skroller nedover Facebook-feeden mens du drikker opp kaffen. Mellom bildene som venner og bekjente har lagt ut av søndagsturer og helgekos, dukker det opp et innlegg: «Klar for ny arbeidsuke? Handel og Kontor hjelper deg i din arbeidshverdag».

09:00 viser klokka på veggen. Den første timen forløper alltid rolig. Etter hvert siger flere på. «Kan jeg hjelpe deg med noe?» spør du vennlig en dame som kommer gående mot kassa. Hun strekker ut en hånd. «Hei, jeg heter Beate. Jeg kommer fra Handel og Kontor…»

Les også: NNN går nye veier for å bli synlig på sosiale medier

Kampanjeuke

Omtrent slik ser de det for seg, Børje Furunes og Ove Magnus Halkjær i Handel og Kontor, når de nå planlegger høstens kjøpesenterkampanje.

Siden tidlig i vår har Handel og Kontor satset offensivt for å få flere medlemmer og flere tariffavtaler ved norske kjøpesentre. To prosjektsekretærer har det siste halvåret tråkket ut og inn av sju utvalgte kjøpesentre – og prosjektet har allerede gitt resultater: Til sammen 325 nye medlemmer og 27 tariffavtaler er inngått eller underveis.

Nå ønsker forbundet å ta kampanjen ett skritt videre. I løpet av ti dager i oktober og november skal ansatte ved Nordens største kjøpesenter, Sørlandssenteret, få merke HKs tilstedeværelse. Ved hjelp av geografiske data kan alle som befinner seg på kjøpesenteret i et bestemt tidsrom, få en annonse fra Handel og Kontor opp i sin Facebook-feed.

– Det er første gangen vi prøver dette ut. Sørlandssenteret blir en testpilot. Om det fungerer slik vi ønsker, har vi et opplegg vi kan overføre til et hvilket som helst kjøpesenter i landet, sier organisasjonssekretær Børje Furunes i HK.

Les også: LO-offensiv på Sørlandssenteret

Fotarbeidet er viktig

Ideen er ett nytt budskap per dag, rett inn på Facebook-feeden din, kombinert med tradisjonell annonsering og HKs fotfolk ute i felt.

– Det vi ønsker å få til, er en massiv tilstedeværelse både fysisk og på sosiale medier, sier Furunes.

HKs informasjonsansvarlig, Ove Magnus Halkjær, understreker at annonsering i seg selv har liten verdi uten god oppfølging fra tillitsvalgte og ansatte i HK.

– Vi tror selvfølgelig ikke at sosiale medier og annonser alene skal få medlemstallet i været. Det må først og fremst godt gammeldags fotarbeid til, sier Halkjær.

NY KAMPANJE: Handel og Kontor vil bruke Facebook-annonsering for å nå ut til ansatte på kjøpesentre, forteller informasjonsansvarlig Ove Magnus Halkjær.

NY KAMPANJE: Handel og Kontor vil bruke Facebook-annonsering for å nå ut til ansatte på kjøpesentre, forteller informasjonsansvarlig Ove Magnus Halkjær.

Sissel M. Rasmussen

– På et kjøpesenter er det mange enheter, og de ansatte er ofte veldig travle. Jo mer vi klarer å minne om at vi finnes, dess enklere blir jobben når en av våre folk stikker innom, forklarer Furunes.

Politisk opplysning

Om annonseverktøyet blir en suksess, ser HK for seg mange bruksområder – fra verveuker og sommerpatrulje til politisk opplysning.

HK har allerede tatt Facebook-annonsering i bruk i enkeltsaker. «Husk å handle inn før pinsehelgen» var budskapet som gikk til noen hundre tusen Facebook-brukere som var registrert med interesse for sidene til de største dagligvarekjedene før pinsen i år. Annonsen dukket opp midt i striden om helligdagsåpne butikker.

På samme måte kan rekkevidden på sosiale medier og mulighetene for å rette budskapet mot helt bestemte målgrupper bli viktige under en streik, påpeker Ove Magnus Halkjær.

– Mange streiker handler om å opplyse og vinne opinionen, minner han om.

Les også: LO vil bygge muskler i servicesektoren

Tjenesten som Handel og Kontor benytter, er levert av LO Media.

– Facebook er en folkekanal

– Dette viser at LO henger med i tiden, sier høyskolelektor Cecilie Staude ved BI.

Facebook-annonsering er både fleksibelt og rimelig, og gjør det mulig å nå mer målrettet ut med budskapet, påpeker Staude. Hun er høyskolelektor ved handelshøyskolen BI og har markedsføring i sosiale medier som et av sine forskningsfelt.

– Vi ser at Facebook blir mer og mer kommersiell. Det betyr blant annet at stadig mer av det som dukker opp i Facebook-feeden din, er sponset innhold, sier Staude.

Kommersielle aktører har brukt Facebook som markedsføringskanal en god stund allerede. Staude har imidlertid ikke inntrykk av at offentlig virksomhet eller frivillig sektor har vært like «på».

Så du tenker ikke «Velkommen etter. Det var jammen på tide!» når Handel og Kontor nå prøver ut geografisk målrettet Facebook-annonsering?

– Nei, absolutt ikke. Dette viser at LO henger med i tiden.

FORSKER: Cecilie Staude ved BI.

FORSKER: Cecilie Staude ved BI.

Nicolas Tourrenc

For Handel og Kontor, som for alle andre aktører, er det imidlertid viktig at reklamen oppfattes som relevant, og ikke som «mas», understreker Staude. Dersom en som allerede er HK-medlem, mottar en oppfordring om å melde seg inn på sin «vegg», kan det lett gi en negativ opplevelse.

– Potensialet i Facebook-markedsføring er stort, men en må ikke sette altfor stor lit til Facebook-algoritmene. Reklamen må målrettes så presist som mulig, slik at det oppleves som relevant for mottakerne.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse