JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pilotene i LO forener krefter

Norsk Cocpitforbund og Norsk Flygerforbund blir ett forbund.
SAMLES: Norsk Flygerforbund vil etter sammenslåingen organisere rundt 1000 piloter.

SAMLES: Norsk Flygerforbund vil etter sammenslåingen organisere rundt 1000 piloter.

Sissel M. Rasmussen

ragnhild@lomedia.no

Det nye forbundet vil hete Norsk Flygerforbund, og Yngve Carlsen, som fram til nå har ledet Norsk Cockpitforbund, vil være forbundsleder.

Han håper sammenslåingen vil gi forbundet og LO en enda sterkere posisjon i den politiske kampen om ryddige arbeidsforhold i luftfarten.

– Luftfarten har som følge av deregulering og globalisering gjennomgått fundamentale og dyptgripende endringer de siste 10 år. Her har fremveksten spesielt av LCC-selskaper (lavprisselskaper, red.anm.) medført betydelige utfordringer både i forhold til bemanning, ansettelsesmodeller og sosial dumping, skriver Carlsen i en pressemelding

Les også: Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt

Planlagt fusjon

Det var på sekretariatsmøtet i LO 24. mai at Norsk Flygerforbund ble tatt opp som midlertidig forbund i LO. Planen har hele tiden vært at forbundet skulle slås sammen med det eksisterende pilotforbundet i LO, Norsk Cockpitforbund. Og fredag 1. juli var fusjonen altså klar.

Forbundsleder Yngve Carlsen får med seg tidligere leder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, og Jack Netskar som henholdsvis 1. og 2. nestleder.

Les også: Ansatte vant over Norwegian i retten

Splittelse i lufta

I realiteten er det ett forbund som nå finner sammen igjen etter en tids splittelse.

De siste fire årene har det pågått en dragkamp internt i Norsk Flygerforbund om hvilken hovedorganisasjon forbundet skulle slutte seg til. En arbeidsgruppe nedsatt for å utrede dette spørsmålet, anbefalte i 2013 at forbundet sluttet seg til LO. De to største medlemsforeningene, Helikopter Service Flygerforening og Widerøes flygerforening, satte imidlertid foten ned, og det ble vedtatt at Norsk flygerforbund skulle innlede forhandlinger med YS-organisasjonen Parat.

Det ville ikke Norske SAS Flygeres Forening være med på. De brøt ut og søkte medlemskap i LO, noe som førte til dannelsen av Norsk Cocpitforbund som et eget forbund under LO-paraplyen.

Les også: Slik er arbeidsdagen til en SAS-pilot

Widerøe til Parat

Flere av Flygerforbundets mindre medlemsforeninger fulgte etter hvert etter, og fra og med fredag 1. juli er forbundet igjen samlet. Det skjer imidlertid etter at Widerøes Flygerforening, som var den største av foreningene i Norsk Flygerforbund, meldte seg ut av forbundet og gikk inn i Parat.

Etter den siste tidens endringer organiserer dermed Parat-forbundet Norsk Pilotforbund om lag 1600 piloter, mens det nyetablerte Norsk Flygerforbund får rundt 1000 medlemmer.

Les også: Lars Magnus måtte betale 3000 kroner for å komme på jobbintervju

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse