SAS vurderer driftstillatelse utenfor Skandinavia
SAS vurderer å flagge ut fly og bruke lokalt ansatte
Noen fullstendig utflagging av SAS vil overraske forbundsleder Yngve Carlsen.
Også SAS undersøker nå muligheten for utflagging.
Ole Palmstrøm
helge@lomedia.no
– Dette er vanskelig å kommentere annet enn på generelt grunnlag. På forbundsnivå er vi ikke informert om dette. Og så vidt jeg forstår er intet besluttet, sier leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til LO Aktuelt.
Det er nettstedet check-in.dk som siterer SAS-sjefen Rickard Gustafson på at «utflagging kan være en mulighet». Ifølge nettstedet overveier SAS å få en driftstillatelse i et land utenfor Skandinavia, slik at fly kan flagges ut for å sikre lavere kostnader.
• LO Luftfart: – Sikkerheten i lufta er i fare
Strategisk oppdatering
En driftstillatelse utenfor Skandinavia gir SAS muligheten til å flagge ut deler av flyflåten, og etablere baser med lokalt ansatte. Ifølge informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, handler dette om en «strategisk oppdatering som er varslet, og innebærer ikke noen ny kurs for SAS», ifølge E24.
På nåværende tidspunkt velger Yngve Carlsen å ta nyhetsvarselet som akkurat det.
– På generell basis kan jeg si at dette er nok et tegn på en usunn konkurranse i flybransjen, hvor man må snu hver eneste stein og se alle muligheter for å overleve. Ulike aktører vender om til lavprisplattformer, det outsources over en lav sko og prisene presses ned, sier Carlsen.
– Jeg er ikke overrasklet over at SAS oppdaterer sin forretningsstrategi. Men jeg forventer at SAS ikke flagger ut arbeidsplasser, legger han til.
• Så lite tjener en ansatt i Ryanair
Nye regnskapstall
13. desember har selskapet SAS sin neste regnskapspresentasjon. Da er det forventet at selskapet også legger fram en strategisk oppdatering.
Norsk Flygerforbund er det ferskeste forbundet i LO og har i underkant av 1000 medlemmer. Rundt 35 prosent av medlemmene er piloter i SAS.
• Det er lite glamour i kabinen