Arbeiderpartiet krever svar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
– Hva skjer med de NSB-ansattes pensjon, Ketil Solvik-Olsen?
Arbeiderpartiets Sverre Myrli krever at samferdselsministeren snart finner en løsning på NSBs pensjonsfloke. Det blir ikke reell konkurranse når NSB har med seg gamle pensjonsforpliktelser i milliardklassen, mener han.
KREVER EN LØSNING: – Nå må vi få en avklaring på pensjonsspørsmålet for NSB. Hvis myndighetene ikke finner en løsning, er jeg redd det spøker for hele NSB. At noen selskaper skal starte på null mens NSB skal ha med seg gamle pensjonsforpliktelser i milliardklassen, da er det ikke reell konkurranse, mener Sverre Myrli, jerbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.
Ørn E. Borgen/AFTENPOSTEN
yngvil@lomedia.no
Det er bare litt over to måneder igjen til regjeringen sender ut konkurransegrunnlaget for de første strekningene av den privatiserte jernbanen. Det er planlagt å skje 3. februar. Men ennå har ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt hva som skal skje med de over 12.000 ansattes pensjon.
NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser.
Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, fordi den har et generelt forbud mot statsstøtte.
• Pensjonsbombe kan knekke NSB
• Regjeringa struper økonomien i NSB og setter pensjonene i fare, advarer NSB-ansatte
– Har samferdselsministeren en plan?
Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, krever at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen snart kommer med en løsning.
– Nå må vi få en avklaring på pensjonsspørsmålet for NSB. Hvis myndighetene ikke finner en løsning, er jeg redd det spøker for hele NSB. At noen selskaper skal starte på null mens NSB skal ha med seg gamle pensjonsforpliktelser i milliardklassen, da er det ikke reell konkurranse. Samferdselsministeren må finne en løsning på dette. Hvis ikke frykter jeg det er nok et ledd i vingeklippingen av NSB som selskap, skriver Myrli i en sms til FriFagbevegelse.
Sverre Myrli sendte torsdag forrige uke et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om hva som skjer med de NSB-ansatte pensjoner.
– Slik jeg oppfatter det er det nå, i midten av november 2016 - drøye to måneder før anbudskonkurransen settes i gang - ennå ikke kommet noen avklaring rundt NSBs pensjonsforpliktelser. Jeg finner derfor grunn til å stille spørsmål om samferdselsministeren har en realistisk tidsplan for å avklare NSBs pensjonsforpliktelser før konkurransen starter.
«Hva gjør statsråden for å sørge for en avklaring rundt NSB AS sine pensjonsforpliktelser, når kan det forventes en avklaring og mener samferdselsministeren at en slik avklaring vil være viktig for NSBs muligheter til å delta på likeverdige vilkår i den kommende anbudskonkurransen eller ikke?», spør Myrli.
• NSB-sjefen reagerer på at regjeringen ikke har kommet med pensjonsløsning
Rådene departementet har fått er hemmelige
Departementet har blant annet fått råd fra advokatfirmaet BAHR, for å sjekke at grunnlaget for togkonkurransen utformes i tråd med lover og forskrifter.
FriFagbevegelse har søkt om innsyn i BAHRs vurderinger til Samferdselsdepartementet, men fått avslag. Departementet begrunner hemmeligholdet med at det er et dokument innhentet utenfra til bruk for departementets interne saksbehandling.
«Departementet har stor forståelse for at utformingen av konkurransegrunnlaget vil ha stor betydning for de ansatte som berøres av konkurranseutsettingen», skriver departementet i avslaget.
Men de ønsker ikke offentlig debatt om dette før de bestemmer seg. I avslaget heter det videre at samtidig har departementet behov for å innhente råd og vurderinger om hvordan de skal stille seg til en sak «uten at rådene blir gjenstand for en offentlig debatt».
– NSB vil konkurrere på like vilkår
Konkurranseutsatt togtrafikk skal ikke utføres av samme juridiske enhet som kjører togtrafikk direkte kjøpt av staten. NSB har derfor etablert et eget datterselskap som skal delta i togkonkurransene, NSB Anbud AS. Dette selskapet har ennå ingen ansatte, etter det FriFagbevegelse erfarer.
– For dette datterselskapet står NSB fritt til å etablere en konkurransedyktig pensjonsordning, selv om morselskapet forblir medlem av Statens Pensjonskasse. NSB vil dermed kunne konkurrere på like vilkår uavhengig av morselskapets medlemskap i SPK, skrev statssekretær Tom-Christer Nilsen i en epost til FriFagbevegelse i september.
Men at datterselskapet etablerer en ny og billigere pensjonsordning, fjerner ikke pensjonsforpliktelsene til de ansatte som statseide NSB har opparbeidet gjennom mange tiår.
• Dette er landene som lykkes med jernbanen
– Da blir det bråk
NSB kan ikke legge seg på andre pensjonsordninger enn det som er i NSB, uten at det er enighet om det mellom partene, påpeker Jane Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund.
– Om det er juridisk mulig for NSB å velge en ny pensjonsavtale som er langt dårligere for de ansatte ved etablering av nytt datterselskap, kan godt være. Men det vil være forkastelig. Det er utenkelig for oss å godta noe sånt. Når vi ikke fram med våre pensjonskrav i forhandlinger med et nytt selskap, blir det streik, varsler Jane Sæthre.
– Vi kan ikke akseptere at reformen av jernbanen på noen måte skal resultere i svekkede lønns- og avtalevilkår for våre medlemmer, dette gjelder også pensjon, understreker hun.
Solvik-Olsen skrev i et brev til Spekter og LO Stat i august at «Samferdselsdepartementet legger vekt på at NSB skal ha rammebetingelser som legger til rette for at konsernet kan være konkurransedyktig i en reformert jernbanesektor, og at de ansatte ivaretas på en god måte».
– «Konkurransedyktig pensjonsordning» som statssekretær Tom-Christer Nilsen sier over og «å ivareta de ansatte på en god måte» som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier, er det samsvar mellom de to tingene?
– Det stemmer ikke overens, sier Jane Sæthre.
Heller ikke Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, er imponert.
– Det de gjør da er å rasere pensjonsordningen for våre medlemmer. Hvis man ikke kan gå av med pensjon i et yrke med særaldersgrense på 62, og mister muligheten til å opparbeide AFP, nei, det er ikke å ivareta ansatte på god måte, sier Ringdal.
– Dette er en løsning sett fra regjeringas side. Men da fører de de ansatte bak lyset. Fra politisk hold sier de at det ikke er en konkurranse om de ansattes arbeids- og lønnsvilkår, poengterer han.
– Vi vil kreve gode overgangsordninger i forhandlinger. Hvis det ikke fører fram, vil vi være nødt til å ta en konflikt om dette, streik, for å sikre våre rettigheter, sier Ringdal.
FriFagbevegelse venter på svar fra Samferdselsdepartementet om når departementet skal ta en avgjørelse i saken.
NSBs pensjonsregning på 4 milliarder:
• NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser.
• Det begynner å haste for NSB å få vite om staten tar den enorme pensjonsregningen på rundt 4 milliarder kroner.
• 3. februar 2017 sender Samferdselsdepartementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
• Snart må NSB konkurrere om å få kjøre tog, men vil ikke klare å vinne anbud uten at staten hjelper til å betale pensjonene.
• Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, fordi den har et generelt forbud mot statsstøtte.
• Ennå har ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt hva som skal skje med de NSB-ansattes pensjon.
Kilde: FriFagbevegelse
Norge må melde fra til ESA
Hvis samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemmer seg for å gi statsstøtte til NSB, må han formelt meddele dette til Det europeiske frihandelsforbundets (EFTA) overvåkingsorgan ESA.
ESA kontrollerer at EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein følger reglene i EØS-avtalen, som gir disse landene tilgang til det indre markedet i EU.
– Vi har ikke mottatt noen notifikasjon fra Norge om dette, skrev Anne Marte Vestbakke, kommunikasjonsdirektør i ESA, i en epost til FriFagbevegelse for noen dager siden.
Hvis regjeringen notifiserer ESA, har ESA frist på to måneder til å fatte en beslutning.
• Juss-professor mener staten kan betale NSBs pensjonsregning
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
NSBs pensjonsregning på 4 milliarder:
• NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser.
• Det begynner å haste for NSB å få vite om staten tar den enorme pensjonsregningen på rundt 4 milliarder kroner.
• 3. februar 2017 sender Samferdselsdepartementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
• Snart må NSB konkurrere om å få kjøre tog, men vil ikke klare å vinne anbud uten at staten hjelper til å betale pensjonene.
• Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, fordi den har et generelt forbud mot statsstøtte.
• Ennå har ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt hva som skal skje med de NSB-ansattes pensjon.
Kilde: FriFagbevegelse