JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hva skjer med de NSB-ansattes pensjon?

NSBs konsernsjef Geir Isaksen reagerer på at regjeringen ikke har kommet med en pensjonsløsning

NSBs konsernsjef Geir Isaksen mener det er påfallende at regjeringen sikrer pensjonen til ansatte i Bane NOR og Jernbanedirektoratet, men ikke til ansatte i NSB og Mantena, ifølge NSBs internblad.
 AKSEPTABEL: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen krever at jernbanereformen gir akseptable løsninger for de ansatte i jernbanen, blant annet når det gjelder de framtidige pensjonsløsningene, skriver han i NSBs blad Vingehjulet.

AKSEPTABEL: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen krever at jernbanereformen gir akseptable løsninger for de ansatte i jernbanen, blant annet når det gjelder de framtidige pensjonsløsningene, skriver han i NSBs blad Vingehjulet.

Bjørn A. Grimstad

yngvil@lomedia.no

Det er bare litt over to måneder igjen til regjeringen sender ut konkurransegrunnlaget for de første strekningene av den privatiserte jernbanen. Det er planlagt å skje 3. februar. Men ennå har ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt hva som skal skje med de over 12.000 ansattes pensjon.

NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser.

Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, fordi den har et generelt forbud mot statsstøtte.

Det begynner å haste for NSB å få vite om staten tar den enorme pensjonsregningen på rundt 4 milliarder kroner. Snart må NSB konkurrere om å få kjøre tog, men vil ikke klare å vinne anbud uten at staten hjelper til å betale pensjonene.

Pensjonsbyrde kan knekke NSB

NSB-konduktør: –Det kan ingen ta fra oss

HVEM BRYR SEG?: –Hvor mye bryr de borgerlige politikerne seg om vår pensjon? Hvor mye bryr de seg om å redde et statlig selskap når de vil at det skal være privat? spør Anita Lie som er togkonduktør og tillitsvalgt.

HVEM BRYR SEG?: –Hvor mye bryr de borgerlige politikerne seg om vår pensjon? Hvor mye bryr de seg om å redde et statlig selskap når de vil at det skal være privat? spør Anita Lie som er togkonduktør og tillitsvalgt.

Yngvil Mortensen

Ansatte over 55 år er mest bekymret for hva som skjer med pensjonsordningen deres. De vil slite med overgang til ny pensjonsordning, og vil ikke rekke å tjene opp rett til å gå av med tidligpensjon, AFP, forteller konduktør og tillitsvalgt Anita Lie.

Det vil i så fall bety at de taper hundretusener av kroner i pensjon.

– Det er en del av arbeidsavtalen vår, det er penger vi har betalt inn, og en oppsatt rettighet ingen kan ta fra oss, sier Lie som er nestleder i Konduktørenes landsråd (NJF), tillitsvalgt på heltid, og jobber jevnlig på togene i østlandsområdet.

34-åringen sier pensjon er en fjernere tanke for de yngre ansatte.

–Vi ønsker en sikker pensjon, og at vi får det vi trenger for å leve et godt liv når vi går av med pensjon.

Hun sier hun kjenner på følelsen av en viss urettferdighet.

– De som går av med pensjon i dag kan jobbe fullt i et annet selskap og ta samtidig ut pensjon. Så sitter vi her og må slite for å få garantier om en pensjon vi skal kunne leve av i det hele tatt.

Anita Lie mener det uløste pensjonsspørsmålet viser hastverket med jernbanereformen.

– Regjeringen har presset på for å iverksette reformen, og ikke tatt seg tid til å finne ut av problemer som dette. 

Juss-professor mener staten kan betale NSBs pensjonsregning

Konsernsjef i NSB: «Påfallende» av regjeringen

«Det er påfallende at regjeringen har anvist en pensjonsløsning i Bane NOR og i Jernbanedirektoratet som fullt ut tar hensyn til de ansattes opparbeidede rettigheter, mens det ikke finnes noen tilsvarende løsning for NSB og Mantena», skriver NSB-sjef Geir Isaksen i sin leder i siste utgave av NSB-konsernets internblad Vingehjulet.

Ansatte i NSB-verkstedet Mantena gikk til politisk streik for pensjonsrettigheter

«Mitt håp er at myndighetene nå bedre forstår at en så stor omstilling som den jernbanereformen medfører må inneholde akseptable løsninger for de ansatte i jernbanen. Opplæring er et punkt, men et viktigere punkt etter min vurdering er de framtidige pensjonsløsningene», skriver NSB-sjefen Geir Isaksen.

– Det er bra han tar det opp, sier tillitsvalgt Anita Lie.

– Vi har hatt en tøff tid bak oss med streiken og jernbanereformen. Mange endringer skjer på bekostning av de ansatte. Jeg har til gode å se konkrete endringer som viser at det er noe som blir bedre for oss ansatte som følge av reformen, sier Anita Lie.

FriFagbevegelse venter på svar fra Samferdselsdepartementet på spørsmål om når departementet skal ta en avgjørelse i saken.

Dette er landene som lykkes med jernbanen

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

– Regjeringa struper økonomien i NSB og setter pensjonene i fare, advarer NSB-ansatte

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse