JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering av jernbanen

Hongkong, et canadisk pensjonsfond og svensker snuser på norsk jernbane

Åtte selskaper skal være kvalifisert til å konkurrere om norsk togtrafikk. I seks av dem er stater i majoritet på eiersiden.

Ole Palmstrøm

Hongkong, et canadisk pensjonsfond og svensker snuser på norsk jernbane, som følge av trafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen legges ut på anbud i tråd med Jernbanereformen, skriver Klassekampen.

Det betyr at norske skattebetaleres penger kan havne i andre lands statskasser.

Flytoget åpner for å ta Sørlandsbanen fra NSB

Blant de såkalt prekvalifiserte selskapene er NSB, Flytoget, SJ, MTR, Keolis og Arriva statlige. To har private eiere, nemlig Go-Ahead og Boreal.

– Målet er ikke at selskapene som vinner, skal være privateide. Målet er at det er de beste som vinner anbudet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han mener norske togpassasjerer uansett ikke vil få et kultursjokk.

– Norsk skal være arbeidsspråk på norske tog uansett hvilket selskap som vinner kontrakten. Vi ender ikke opp med en situasjon der togpersonalet må snakke kinesisk om kineserne vinner.

NSB sender togdeler til Ungarn for vedlikehold - med trailer

Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse