JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nasjonal transportplan

Regjeringen varsler 23,7 milliarder til ytterligere tre samferdselsprosjekter

Regjeringen fortsetter å love milliarder til gigantprosjekter i Nasjonal transportplan. Mandag var turen kommet til Møreaksen, Fornebubanen og Hålogalandsvegen.
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen står i spissen for ny Nasjonal Transportplan

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen står i spissen for ny Nasjonal Transportplan

Siri Hardeland

Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018 til 2029 legges fram for Stortinget før påske, men representanter for samarbeidspartiene har i mange dager allerede reist landet rundt for å presentere enkelte detaljer.

På ferjekaia i Molde mandag kunne Frps Harald Tom Nesvik og Høyres Helge Orten fortelle at regjeringen setter av to milliarder kroner til den såkalte Møreaksen i den første seksårsperioden.

Møreaksen innebærer ferjefri E39 fra Ålesund via Molde til Kristiansund. Seks milliarder kroner settes av i den siste perioden, skriver Romsdals Budstikke.

Politikerne er imidlertid enige om å prioritere E136 gjennom Romsdalen først, så Møreaksen, og deretter brusambandet Hafast i Sulafjorden.

På en pressekonferanse på fylkesgrensen mellom Nordland og Troms kunne statssekretær og førstekandidat i Nordland Frp Kjell-Børge Freiberg mandag fortelle at regjeringen foreslår 8,7 milliarder kroner til den 150 kilometer lange Hålogalandsvegen, melder Harstad Tidende og NRK.

På Fornebu i Bærum på grensen mot Oslo var også regjeringspartiene representert på en pressekonferanse mandag. Venstres Abid Raja kunne fortelle at samarbeidspartiene er blitt enige om å legge inn 6 milliarder kroner til Fornebubanen i NTP, skriver Budstikka. Det er riktignok bare halve kostnaden. Resten skal finansieres gjennom Oslopakke 3.

Fornebubanen er en planlagt T-banestrekning som skal knytte Fornebu i Bærum til Oslos T-banenett via Lysaker og Skøyen til Majorstuen.

Dette ble sagt etter de første lekkasjene:

Ap: – Transportplan-godteri med bismak
• NJF: – Ikke noe nytt i lekkasjene

• NTL Luftfarten: – Fryktelig uheldig at ikke hele planen blir presentert samtidig og at den brukes som valgflesk

(©NTB)

linus.rovik.hauge@ntb.no

Fakta om hva som er kjent om innholdet i ny Nasjonal transportplan

• Transportplanen en ramme på 928,7 milliarder kroner ifølge flere medier. Regjeringen opererer med rundt 1.000 milliarder (1 billion) kroner.

• De settes av rundt 16 milliarder kroner i planperioden til ny Oslotunnel for jernbanen, som skal stå klar i 2032.

• Etter at den nye tunnelen er ferdig, skal også hele Intercity-triangelet på Østlandet være klart.

• De borgerlige partiene gir også grønt lys til bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner.

• Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Denne utbyggingen settes i sammenheng med planer om en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, ifølge Fædrelandsvennen.

• Ifølge NRK settes det av 3,6 milliarder kroner til Trønderbanen og Meråkerbanen, i en satsing der elektrifisering er hovedmoment.

• Regjeringen vil bruke 6,5 milliarder kroner til elektrifisering av strekninger i Innlandet, bygging av nye godsterminaler og å bedre kapasiteten for godstransport.

• Det blir også bygging av Ringeriksbanen. Prislappen er på om lag 20 milliarder kroner, ifølge Bergens Tidende.

• Det blir dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Stanghelle på Bergensbanen.

• E8 i Ramsfjord bygges ut.

• Det blir ny ringvei øst mellom Arna og Vågsbotn nord for Bergen, ny ferjefri E39 mellom Ådland og Svegatjørn, samt bygging av Sotrasambandet.

• Bodø får en ny flyplass til nærmere 5 milliarder kroner. Av denne summen kommer 2,4 milliarder i friske midler i NTP.

• Full utbygging av E18 i Akershus i NTP-perioden. Parsellen fra Lysaker til Strand og videre til Slependen påbegynnes i første periode og bygges videre fortløpende, ifølge Budstikka.

• E18 mellom Retvet og Vinterbro er planlagt i første planperiode, ifølge Østlandets Blad. Den nye firefeltsveien gjennom Follo ble først foreslått bygd i 2024, men nå fremskyndes byggingen til å starte neste år.

• Det er enighet om å bygge Stad skipstunnel, ifølge Bergens Tidende.

• Bømlo får en ny fiskerihavn til 197 millioner. Fullfinansiering av prosjektet legges inn i andre halvdel av perioden, og kan realiseres etter 2024, ifølge Sysla.

• 2 milliarder settes av til Møreaksen i den første seksårsperioden, og 6 milliarder i den andre, skriver Romsdals Budstikke. Møreaksen innebærer ferjefri E39 fra Ålesund via Molde til Kristiansund.

• 6 milliarder kroner settes av til Fornebubanen. Dette er imidlertid bare halve kostnaden, og resten skal finansieres i Oslopakke 3.

• 8,7 milliarder kroner skal brukes på den 150 kilometer lange Hålogalandsvegen. Byggestarten framskyndes med fem år, til 2018, ifølge NRK og Harstad Tidende.

(©NTB)

linus.rovik.hauge@ntb.no

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse