Nasjonal transportplan
Regjeringen varsler 23,7 milliarder til ytterligere tre samferdselsprosjekter
Regjeringen fortsetter å love milliarder til gigantprosjekter i Nasjonal transportplan. Mandag var turen kommet til Møreaksen, Fornebubanen og Hålogalandsvegen.
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen står i spissen for ny Nasjonal Transportplan
Siri Hardeland
Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018 til 2029 legges fram for Stortinget før påske, men representanter for samarbeidspartiene har i mange dager allerede reist landet rundt for å presentere enkelte detaljer.
På ferjekaia i Molde mandag kunne Frps Harald Tom Nesvik og Høyres Helge Orten fortelle at regjeringen setter av to milliarder kroner til den såkalte Møreaksen i den første seksårsperioden.
Møreaksen innebærer ferjefri E39 fra Ålesund via Molde til Kristiansund. Seks milliarder kroner settes av i den siste perioden, skriver Romsdals Budstikke.
Politikerne er imidlertid enige om å prioritere E136 gjennom Romsdalen først, så Møreaksen, og deretter brusambandet Hafast i Sulafjorden.
På en pressekonferanse på fylkesgrensen mellom Nordland og Troms kunne statssekretær og førstekandidat i Nordland Frp Kjell-Børge Freiberg mandag fortelle at regjeringen foreslår 8,7 milliarder kroner til den 150 kilometer lange Hålogalandsvegen, melder Harstad Tidende og NRK.
På Fornebu i Bærum på grensen mot Oslo var også regjeringspartiene representert på en pressekonferanse mandag. Venstres Abid Raja kunne fortelle at samarbeidspartiene er blitt enige om å legge inn 6 milliarder kroner til Fornebubanen i NTP, skriver Budstikka. Det er riktignok bare halve kostnaden. Resten skal finansieres gjennom Oslopakke 3.
Fornebubanen er en planlagt T-banestrekning som skal knytte Fornebu i Bærum til Oslos T-banenett via Lysaker og Skøyen til Majorstuen.
Dette ble sagt etter de første lekkasjene:
• Ap: – Transportplan-godteri med bismak
• NJF: – Ikke noe nytt i lekkasjene
• NTL Luftfarten: – Fryktelig uheldig at ikke hele planen blir presentert samtidig og at den brukes som valgflesk
(©NTB)
linus.rovik.hauge@ntb.no
Fakta om hva som er kjent om innholdet i ny Nasjonal transportplan
• Transportplanen en ramme på 928,7 milliarder kroner ifølge flere medier. Regjeringen opererer med rundt 1.000 milliarder (1 billion) kroner.
• De settes av rundt 16 milliarder kroner i planperioden til ny Oslotunnel for jernbanen, som skal stå klar i 2032.
• Etter at den nye tunnelen er ferdig, skal også hele Intercity-triangelet på Østlandet være klart.
• De borgerlige partiene gir også grønt lys til bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner.
• Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Denne utbyggingen settes i sammenheng med planer om en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, ifølge Fædrelandsvennen.
• Ifølge NRK settes det av 3,6 milliarder kroner til Trønderbanen og Meråkerbanen, i en satsing der elektrifisering er hovedmoment.
• Regjeringen vil bruke 6,5 milliarder kroner til elektrifisering av strekninger i Innlandet, bygging av nye godsterminaler og å bedre kapasiteten for godstransport.
• Det blir også bygging av Ringeriksbanen. Prislappen er på om lag 20 milliarder kroner, ifølge Bergens Tidende.
• Det blir dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Stanghelle på Bergensbanen.
• E8 i Ramsfjord bygges ut.
• Det blir ny ringvei øst mellom Arna og Vågsbotn nord for Bergen, ny ferjefri E39 mellom Ådland og Svegatjørn, samt bygging av Sotrasambandet.
• Bodø får en ny flyplass til nærmere 5 milliarder kroner. Av denne summen kommer 2,4 milliarder i friske midler i NTP.
• Full utbygging av E18 i Akershus i NTP-perioden. Parsellen fra Lysaker til Strand og videre til Slependen påbegynnes i første periode og bygges videre fortløpende, ifølge Budstikka.
• E18 mellom Retvet og Vinterbro er planlagt i første planperiode, ifølge Østlandets Blad. Den nye firefeltsveien gjennom Follo ble først foreslått bygd i 2024, men nå fremskyndes byggingen til å starte neste år.
• Det er enighet om å bygge Stad skipstunnel, ifølge Bergens Tidende.
• Bømlo får en ny fiskerihavn til 197 millioner. Fullfinansiering av prosjektet legges inn i andre halvdel av perioden, og kan realiseres etter 2024, ifølge Sysla.
• 2 milliarder settes av til Møreaksen i den første seksårsperioden, og 6 milliarder i den andre, skriver Romsdals Budstikke. Møreaksen innebærer ferjefri E39 fra Ålesund via Molde til Kristiansund.
• 6 milliarder kroner settes av til Fornebubanen. Dette er imidlertid bare halve kostnaden, og resten skal finansieres i Oslopakke 3.
• 8,7 milliarder kroner skal brukes på den 150 kilometer lange Hålogalandsvegen. Byggestarten framskyndes med fem år, til 2018, ifølge NRK og Harstad Tidende.
(©NTB)
linus.rovik.hauge@ntb.no
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.