JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krisepakker til luftfarten

Regjeringen venter på Norwegian. Det kan bli skjebnesvangert for Widerøe og SAS

Restruktureringen av Norwegian gjør at regjeringen holder kompensasjonsordningen for luftfarten på vent. Det kan i verste fall velte de to andre flyselskapene.
En samlet norsk luftfart har tapt svimlende 26 milliarder kroner bare i 2020. I etterkant har det kommet et mutert virus som gjør situasjonen enda verre.

En samlet norsk luftfart har tapt svimlende 26 milliarder kroner bare i 2020. I etterkant har det kommet et mutert virus som gjør situasjonen enda verre.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedia.no

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) begrunner utsettelsen av en kompensasjonsordning for luftfarten med at myndighetene ikke vil gripe inn i prosessen rundt Norwegian.

Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener imidlertid at det ikke er noen grunn til å vente på en avklaring rundt hva som skjer med Norwegian.

– Det er urimelig at Norwegians vanskelige økonomiske situasjon nok en gang brukes som argument for å holde Widerøe og SAS utenfor en helt nødvendig kompensasjonsordning. Det kan føre til at også Widerøe og SAS havner i de samme økonomiske vanskelighetene som Norwegian. Dette bryter også med kompensasjonsordningene for næringslivet generelt. Der har man ikke tatt slike hensyn, heter det i et brev forbundet har sendt til politikerne på Stortinget.

– Helt siden pandemien startet har utfordringene til Norwegian satt en kompensasjonsordning på vent. Regjeringen har ventet og ventet for ikke å forstyrre prosessen i Norwegian. Det kan ikke fortsette, poengterer Carlsen.

Tirsdag behandlet Stortinget fire representantforslag som kunne bidratt til en ryddigere og mer seriøs luftfart. Det eneste som kom ut av behandlingen er en stortingsmelding om en nasjonal luftfartsstrategi, og at flyrutene mellom henholdsvis Stord og Ørland til Oslo midlertidig skal bli såkalte FOT-ruter. I dag er det kun kommersiell drift mellom Oslo og de to småflyplassene. Ingen tjener penger på å frakte folk i lufta nå. Da må Staten inn å subsidiere.

Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører

Valg til høsten

Saksordfører Jonny Finstad (H) mener de fire representantforslagene fra SV, Senterpartiet, Ap og Rødt ikke tar inn over seg utfordringene og behovet for forutsigbarhet som bransjen trenger.

– Utfordringen må tas på alvor. Det er viktig for landet vårt. Men de ulike forslagene må sees i en sammenheng. Tiden er inne for å trekke de lange linjene for norsk luftfart. Luftfarten skal ikke bare komme seg ut av krisen. Den skal også leve etterpå, mener Finstad.

– Vi skal ha rettferdige lønns- og arbeidsforhold og vi skal ha konkurranse på like vilkår. Men vi løser ikke dette med å diskriminere enkeltaktører, sa han og viste til Grunnloven:

– Det gir ikke bare en rett til å organisere seg, men også til rett til ikke å organisere seg, hevdet Finstad.

Yngve Carlsen er ikke overrasket, verken over at det kom svært lite ut av behandlingen i Stortinget eller at Høyre påpeker retten til ikke å organisere seg.

– Det er litt spesielt at man ikke ser annerledes på dette med regjeringens øyne. Men det er valg til høsten. Nå vet vi i alle fall hva opposisjonen mener, understreker lederen i Norsk Flygerforbund.

Mye lest: Nå skal kabinansatte i SAS endelig få ekstra betalt for å jobbe på helligdager

Enorme underskudd

Han satt selv i det regjeringsoppnevnte luftfartsutvalget som kom med sin innstilling i fjor. Et tema i debatten på Stortinget var nettopp utvalgets innstilling, som regjeringen ikke vil legge til grunn for stortingsmeldingen som nå er varslet i løpet av våren 2022.

– Utvalget pekte på en god del grep som kan tas. Det går blant annet på regulering gjennom krav til sosial ansvarlighet og at man skal operere med direkte ansettelser. Vi kan ikke komme dit at lønns- og arbeidsforhold skal være en salderingspost, mener Carlsen.

– I det åpne markedet i Europa kan flyselskap ta i bruk kreative løsninger til å skaffe seg et konkurransefortrinn slik at de etablerte aktørene får problemer med å henge med i svingene, påpeker han.

Til tross for manglende enighet om viktige tiltak synes han det ble en bred og god debatt om viktige problemstillinger i luftfarten.

– Det er bra at man samler seg om en stortingsmelding. Men det er synd at holdningen generelt er å vente og se. En rekke enkeltforslag som alle egentlig er enig om, kunne uten problemer blitt vedtatt. Det er greit å si at man vil se alt i en sammenheng. Men det har verken selskapene eller de ansatte i luftfarten tid til, mener Carlsen.

En samlet norsk luftfart har tapt svimlende 26 milliarder kroner bare i 2020. I etterkant har det kommet et mutert virus som gjør situasjonen enda verre. Grensene er stengt. Ingen reiser med fly.

SAS gikk alene med 10,2 milliarder svenske kroner i underskudd i 2020. Overskuddet i en normal situasjon burde ligget på 2–3 milliarder.

Mye delt: 450 Widerøe-piloter bytter fagforbund

Tusener av arbeidsplasser i spill

Sverre Myrli, samferdselspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, er skuffet over resultatet av de fire representantforslagene som ble behandlet.

– Her går regjeringen og flertallet på Stortinget videre med museskritt. Jeg hadde håpet vi kunne tatt et stort skritt framover nå, sier Myrli til FriFagbevegelse.

– Luftfarten i Norge er svært viktig. Vi har daglig rutetrafikk til og fra nesten 50 lufthavner, og tusener er sysselsatt på norske flyplasser. Selv Danmark har en overordnet luftfartsstrategi, utarbeidet av fire departementer. Luftfarten er enda viktigere for oss enn for danskene, avslutter Myrli.

Fått med deg denne? Her er Arbeiderpartiets 12 forslag for å sikre en bærekraftig norsk luftfart

Warning
Annonse
Annonse