JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Rundt 10 prosent av vegbudsjettet går til vegselskapet Ny veier.

Rundt 10 prosent av vegbudsjettet går til vegselskapet Ny veier.

Jarl Fr. Erichsen

Forskar og direktør for Transportøkonomisk institutt:

– Ser ikkje behovet for vegselskapet Nye Veier

Trur heller på å betre Vegvesenet

Forskar og direktør for Transportøkonomisk institutt trur det kan bli billigare med Nye Veier, men ser ikkje behovet for vegselskapet.


16.11.2016
11:16
21.08.2023 17:14

oystein.windstad@lomedia.no

Regjeringa har starta vegselskapet Nye Veier, som skal bygge vegar raskare og billigare enn det Statens vegvesen gjer.

Saman med fleire LO-forbund er Ap, SV, Sp og MDG er kritiske. Men kva seier forskarane, vil det bli billigare og bedre med Nye Veier? LO Media spør direktør for Transportøkonomisk institutt, Gunnar Lindeberg.

Kan bli billigare, men...

Nyleg kom rapporten rapporten «Nye Veier AS – privatisering på ville veier» frå DeFacto. Her blir det argumentert med at dei trur Nye Veier vil føre til unødvendig byråkrati og ikkje føre til billigare og raskare vegutbygging.

Direktør Lindeberg i Transportøkonomisk institutt trur det kan bli billigare, mot at ein må vente lengre mellom avkjørslane frå motorvegen.

– Intensjonen er at det skal bli bedre og billigare?

– Det første vi som forskarar kan seie er at vi ikkje har empiri og grunnlag for å kunne seie noko om det er billigare og meir effektivt. Ein kan undrast over kva ein kan forvente av eit nytt selskap. Er det slik at dei kan endre ein del av designet på vegane? Kan dei ta vekk ein del av dei dyre på- og avkjørslene på motorvegane, bygge smalare veg og ta mindre lokale hensyn? Det er mogleg at dei slik sett kan vere meir effektiv på den måten. Men då kan du vente ein annan veg, med færre avkjørslar.

– Kva tenkjer du om det blir meir effektivt?

– Det første ein kan seie når ein i framtida skal måle Nye Veier, er at dei kjem til å vere meir effektiv. Det er fordi at dei har fått dei enklaste prosjekta. Dei har fått dei prosjekta som har passert dei demokratiske prosessane, med alle høringane. Det er prosjekt som er lett å sette i gang. Det vil sjå meir effektivt ut. Mindre lokale hensyn kan gjere det meir effektivt. Det er eit perspektiv.

Nye veier får slakt i rapport

Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI)

Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI)

Transportøkonomisk institutt, toi.no

Vegvesenet får framleis 90 prosent av vegbudsjettet

– Nokon vil seie at Nye Veier ikkje er nødvendig og at de skal gjøre en jobb som Vegvesenet like godt kunne ha gjort?

– Ja det trur eg er rett. Det er rundt 10 prosent av vegbudsjettet som går til Ny Veier. Då er 90 prosent av budsjettet igjen. Om det er slik at dei kan gjere det meir effektivt, må ein stille spørsmål korfor

ein ikkje ser på heile Vegvesenet og gjør det meir effektivt. Eg har vanskeleg å sjå behovet for Nye veier som eit selskap.

– Det blir argumentert for å jobbe med det ein har i stadan for å starte noko nytt, kva tenkjer du om det?

– Det er eit interessant eksperiment. Men, ein har framleis Vegvesenet igjen som har det store budsjettet. Nye veier er ein liten del av det. Ser ein problem med Vegvesenet burde ein forbetre heile prosessen.

Forbund vil ikkje legge ned Nye veier

Fasiten kjem om nokre år

– Kva andre refleksjonar har gjort?

– Det er eit spanande forskningsspørsmål å sjå om dei greier å finne nye metodar, dei står friare til å finne slike metodar enn det Vegvesenet gjer. Det er kanskje det spanande rundt dette om dei finn nye måtar å tenkje på. Men, eg er ikkje sikker på det trengs eit selskap for det.

– Når kjem fasiten på om det blir bedre og billigare?

– Vi forsøker saman med svenskar å kombinere data og sjå på om Nye veier er mer effektiv og finner nye metoder. Det krev nokre år med slike studier og ein må vente nokre år for å verkeleg kunne seie noko om dette for å sjå kor det går, seier forskar og direktør ved Transporøkonomisk institutt, Gunnar Lindeberg.

• Vegvesenet med tiltak mot sosial dumping

• Leinga i Nye veier går rett inn i lønsadelen

• Kuttar 190 stillinger i Vegvesenet

16.11.2016
11:16
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker