JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatiseringen av jernbanen

Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud

Store deler av drift og vedlike­hold på jernbanen er allerede konkurranseutsatt. Nå er Bane NOR i gang med å finne flere oppgaver som kan settes ut.
IKKE SNØ: Banemontør Henrik Holtan (til venstre), lokfører Lasse Nyland Becker og lærling i banemontørfaget Andre Hogseth brekker løs en brukt skinnedel som skal fraktes fra Loenga til en tunnel noen kilometer unna.

IKKE SNØ: Banemontør Henrik Holtan (til venstre), lokfører Lasse Nyland Becker og lærling i banemontørfaget Andre Hogseth brekker løs en brukt skinnedel som skal fraktes fra Loenga til en tunnel noen kilometer unna.

Bjørn A. Grimstad

njf-magasinet@lomedia.no

– Vinteren er for oftest den vanskeligste tiden å få oppdrag. Det er for hardt å grave. Så jeg ble glad da jeg fikk denne kontrakten, sier Tor Erik Stormoen.

Klokka er rundt åtte på morgenen idet en lastetraktor med fem stille menn i førerhuset og en lang rekke lastevogner tikker ut fra Alnabru. Det er det private selskapet Railcom som har anbudet på vinterberedskapen, men de leier inn personell fra andre selskaper. Det er derfor ulike logoer på de signalgule jakkene.

Dagens oppdrag er å flytte togskinner fra Loenga til en tunnel en kilometer lenger vest. De er dagskiftet på vinterberedskap i Oslo. Men nå er det lite snø.

– Men det var ikke den type oppdrag jeg trodde vi skulle komme til å gjøre, sier Stormoen.

Vinterberedskap ikke er en del av vanlig drift og vedlikehold.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Skinnefrilanser

Han er andre generasjon ute på skinnene. I motsetning til sin far, som har over 40 år i Jernbaneverket, har han valgt å stifte eget AS, med seg selv som eneste ansatt.

Hvis regjeringen får det som de vil, kommer det til å bli stadig flere selskapsjakker ute på de norske skinnene. Nylig satte Bane NOR ned en arbeidsgruppe som skal se på hva som kan konkurranseutsettes av drift og vedlikehold.

– Jeg håper det er en framtid for meg her. Jeg har lyst å være ansatt og helst i Bane NOR. Da kan jeg møte opp på jobb her og så er man hjemme hver kveld. Jeg vet om mange som har en hverdag hvor de plutselig er i Narvik og så er de på Sørlandet, sier Andre Hogseth.

Han har bare et halvt år igjen av lærlingetiden. Samtidig rulles den største reformen av norsk jernbane noensinne ut. De ansatte i det statlige foretaket går en usikker framtid i møte.

– Jeg er litt spent nå. Det spørs om vi får beholde de tillegg, turnusordninger og lønninger vi har. Det er ingen som vet noe, antageligvis ikke de som starter opp Bane NOR en gang. De har noen toppsjefer på plass, men nedover er det litt hulter til bulter, sier lokfører og banemontør i Bane NOR, Lasse Nyland Becker.

Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene

Får mindre enheter

– Hvis de splitter oss opp, frykter jeg for sikkerheten, sier Jan Georg Daae Hansen, leder for Banepersonalets landsråd i NJF.

Regjeringen har i jernbanemeldingen uttalt at de ønsker å privatisere så mye av drift og vedlikehold av norsk jernbane som mulig. Daae Hansen frykter nå at anbudsutsetting av de ulike strekningene i Norge vil føre til en pulverisering av ansvar. Med mindre enheter i Infrastrukturavdelingen i Bane NOR og flere private i skinnene, vil oversikten og lokalkunnskapen forsvinne, frykter han. Med 30 års erfaring med arbeid på så å si alle togstrekninger i Norge, vet han hvor lite som skal til for at noe går feil.

– Hvis et firma har kun én person med fagopplæring og ti som ikke har det, så vil det gå ut over sikkerheten. Da skal det ikke så mye til for at det skal skje en ulykke. Det er snakk om pluss minus noen millimeter, sier han.

– Altså, de uten fagbrev kan jo å jobbe, det er ikke det. Men det er visse krav som må stilles, sier han og legger til et spørsmål om disse firmaene vil være like villige til å ta inn lærlinger.

Saken fortsetter under bildet

Jan Georg Daae Hansen er leder for Banepersonalets landsråd.

Jan Georg Daae Hansen er leder for Banepersonalets landsråd.

Bjørn A. Grimstad

Vanner ut faget

I følge Daae Hansen er minste­kravet når et firma vinner et anbud, at minst en ansatt til enhver tid skal være fagutdannet. Men om det firmaet gjør vedlikehold flere steder samtidig, sier det seg selv at denne ikke kan være til stede overalt. Det er heller ikke påkrevd.

– Vi kaller dette en utvanning av faget, sier han.

Vedlikehold, drift og fornyelse av den norske jernbanen i stor grad vært et statlig anliggende. Men i løpet av de siste tiårene har det blitt stadig færre av Jernbaneverkets ansatte ute i skinnene. Spesielt innen fornyelse har privatiseringsraten vært høy. Med reformen står nå også drifts- og vedlikeholdsoppgavene for det samme. Dermed kan Infrastrukturavdelingen i det nyopprettede Bane NOR ende opp med å bli et rent administrativt og kontrollerende organ.

– Ettersom folk går av, så ansetter de nye inne på kontorarbeid istedenfor ute på banen. Hvis de setter ut en strekning på anbud, så blir det nok Bane NOR sin oppgave å passe på at alle gjør jobben sin. Det er egentlig utrolig at staten vil sette ut sikkerhetskritiske oppgaver til private, sier den tillitsvalgte.

Saken fortsetter under bildet

UVANLIG VINTER: Brukte skinner fraktes fra Loenga. Lærling Andre Hogseth (fra venstre) og banemontørene Dag Stian Dalen og Kjell Inge Sjöström.

UVANLIG VINTER: Brukte skinner fraktes fra Loenga. Lærling Andre Hogseth (fra venstre) og banemontørene Dag Stian Dalen og Kjell Inge Sjöström.

Bjørn A. Grimstad

Er med i anbudsgruppe

Han har selv takket ja til å delta i en arbeidsgruppe som skal se på hvilke flere drifts- og vedlikeholdsoppgaver som kan konkurranseutsettes. Arbeidet skal være ferdig i juni.

– Det var en viss diskusjon innad i forbundet om vi skulle delta i gruppen. Men vi fant ut at det var bedre å være med, slik at vi får en påvirkning, sier han.

En av endringene som ble vedtatt allerede før reformen, er at det skal bli innført tverrfaglige beredskapsvakter. Det vil si at en banemontør skal kunne gjøre vedlikeholdsoppgaver innen elektrofaget langs linjene. Og en elektromontør skal kunne gjøre arbeid på banen, så lenge det skjer på en beredskapsvakt. Ordningen eksisterer allerede på Bergensbanen, men skal etter planen rulles ut over hele landet.

– Dette er ikke noe vi ønsker og vi mener det er for dårlig opplæring av disse. Vi ser at dette er for å spare penger, ved å ikke ha flere fagfolk i beredskap, sier Daae Hansen.

Les mer:

Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
LO Stat sikret rettighetene for Bane NOR-ansatte fra nyttår
Tillitsvalgte mister innflytelse i Bane NOR

Ny hverdag:

• 1. januar fikk 4 400 personer Bane NOR som ny arbeidsgiver. Rundt halvparten av disse er medlemmer i Norsk Jernbaneforbund. 750 av disse igjen har tilhørighet til Banepersonalets landsråd.

• Regjeringen har i Stortingsmelding 27 (2014-2015) vedtatt at Bane NOR «gradvis skal konkurranseutsette alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som er egnet for det, så snart rammebetingelsene ligger til rette».
• Bane NOR-styret har nedsatt en arbeidgruppe som skal vurdere hvilke oppgaver som kan konkurranseutsettes. NJF er representert i denne gruppen. Arbeidet skal være ferdig juni 2017.

Jeg håper det er en framtid for meg her. Jeg har lyst å være ansatt og helst i Bane NOR.

Lasse Nyland Becker, lokfører og banemontør i Bane NOR

Annonse
Annonse