JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LANG KAMP: Sekretær i EL og IT-klubben i Traftec,Torgeir Kalvenes, ble portrettert av LO Aktuelt foran Tillitsvalgtes År 2019 og ble et symbol på streikekampen.

LANG KAMP: Sekretær i EL og IT-klubben i Traftec,Torgeir Kalvenes, ble portrettert av LO Aktuelt foran Tillitsvalgtes År 2019 og ble et symbol på streikekampen.

Sissel M. Rasmussen

Traftec-streiken

De kjempet i 315 dager for tariffavtale i Traftec. Her er hele historien

Et leserbrev i lokalavisen og en tapt arbeidskontrakt i Trøndelag: Det kan ha blitt helt avgjørende da de fem elektrikerne i rogalandsavdelingen i Roadworks Traftec fikk tariffavtalen de hadde kjempet for i over 10 måneder.

knut.viggen@lomedia.no

leif.kirknes@lomedia.no

Den 315 dager lange streikekampen for tariffavtale i Traftec er en historie om samhold og utholdenhet ut over det vanlige, men også om skuffelser, tilbakeslag og fortvilelse.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Syv EL og IT-medlemmer ved starten av streiken i juni 2018. Fra venstre, Ole Andreas Idland (nestleiar), Kjartan Rasmussen, Geir Osmundsen (klubbleiar), Trym Vintervold (styremedlem), Olav Haugvaldstad, Torgeir Magnarson Kalvenes (sekretær) og Bjørn Soltvedt (kasserer)

Syv EL og IT-medlemmer ved starten av streiken i juni 2018. Fra venstre, Ole Andreas Idland (nestleiar), Kjartan Rasmussen, Geir Osmundsen (klubbleiar), Trym Vintervold (styremedlem), Olav Haugvaldstad, Torgeir Magnarson Kalvenes (sekretær) og Bjørn Soltvedt (kasserer)

Knut Viggen

"Det kan bli en lang og slitsom kamp", slo fri fagbevegelse fast allerede få dager etter streikestart 18. juni i fjor. Og det skulle vise seg å holde stikk.

Les: Syv elektromontører i streik: Tar den tunge kampen for å få tariffavtale

Utgangspunktet var nemlig svært vanskelig.

70 prosent har avtale

Innen elektrofaget er tariffavtale det normale. Over 70 prosent av alle elektrobedrifter i Norge har en slik avtale i dag og elektromontørene i disse bedriftene er i all hovedsak organisert i EL og IT Forbundet med Landsoverenskomsten for elektrofagene (LOK) som sin overenskomst.

Fagforeningenes virksomhet handler om å rekrutterer nye medlemmer og etablere tariffavtaler i sine geografiske områder og det er et særlig rekrutteringsfokus overfor bedrifter som står uten avtaler.

Traftec Roadworks er en slik bedrift. Den er ikke NHO-medlem og bedriften jobber stort sett for Statens vegvesen på flere steder i Norge med vedlikehold og drift av det elektriske anlegget langs veien og med alt fra veibelysning, trafikklys, pumpestasjoner, klimastasjoner til underganger og tunneller.

Slutt på uforutsigbarhet

Bakgrunnen for streiken var et initiativ fra fagforeningen i Trøndelag som hadde fått inn meldinger om at det ble jobbet alt for mye overtid ved Traftecs avdeling der. Trøndelags-foreningen henvendte seg til de andre fagforeningene i landet og spurte om det lot seg gjøre å få til noe på lokasjoner med høy organiseringsgrad.

I Rogaland hadde fagforeningen allerede hjulpet medlemmer i Traftec i oppsigelsessaker med suksess og rundt påsketider 2018 hadde så mange som 12 av de 14 ansatte meldt seg inn i den lokale fagforeningen og i EL og IT Forbundet.

Dermed ble Traftecs avdeling i Klepp i Rogaland det naturlige stedet å starte en prosess i hele bedriften for både å oppnå organisering av montørene og en tariffavtale som kunne regulere lønns- og arbeidstidsbestemmelsene. Det var nemlig ikke bare i Trøndelag det ble klaget på overtid og uforutsigbarhet.

Det gjaldt også ved avdelingen i Rogaland, der det på tidspunktet for streiken ble jobbet på høygir med tre store tunnelprosjekt, samt veivedlikehold. De ansatte kunne bli kalt ut på kort varsel og dette arbeidet skjedde helst nattestid. Tillitsvalgte ville ha en slutt på uforutsigbarheten og ønsket ordnede arbeidsforhold. De mente dette best lot seg løse gjennom å tilslutte seg den tariffavtalen (LOK) flere av dem var vant med fra tidligere arbeidsforhold.

12 montører ble til syv

Men bedriften ville ikke ha noen tariffavtale og hevdet da og gjennom store deler av streikeperioden det samme budskapet; "våre ansatte ønsker ikke å tilslutte seg noen tariffavtale". I tillegg ble det også anført at en tariffavtale ble for dyrt og at de fryktet å tape anbud.

På tross av høy organiseringsgrad ved avdelingen i Rogaland førte hverken forhandlinger eller mekling fram og det ble varslet streik og plassfratredelse for 12 EL og IT-medlemmer fra 18. juni.

Sjokket var stort da det i løpet av dagene før streikestart ble klart at fire hadde meldt seg ut av forbundet og én sluttet i bedriften før streiken i det hele tatt var i gang. Dermed ble streiken startet med syv av 14 i streik.

Og verre skulle det bli.

Startet med LO i ryggen

I starten av streiken var stemningen god, det ble etablert streikekontor hos fagforeningen og distriktet i Lagårdsveien og under Arendalsuka i august ble det arrangert en stor fanemarkering utenfor Roadworks hovedkontor i Risør. Der uttalte LO-sekretær Terje Olav Olsson blant annet:

Artikkelen fortsetter under bildet.

MARKERING: Fra markeringen i Grimstad 17. august. Nå er det gått ytterligere to og en halv måned uten noen løsning på konflikten.

MARKERING: Fra markeringen i Grimstad 17. august. Nå er det gått ytterligere to og en halv måned uten noen løsning på konflikten.

Leif Martin Kirknes

– Kamerater, det er bare å stå på. Dere har over 930.000 LO-medlemmer i ryggen og et sterkt forbund bak dere. Denne kampen skal vi vinne!

Les: Fanemarkering for streikende montører i Traftec: – Denne kampen skal vi vinne

Det skulle vise seg å bli den lengste kampen i forbundets 20-årige historie.

Klaget på manglende støtte

100 dager ut i streiken, vi skriver begynnelsen av oktober, kommer Bjørn Soltvedt i Traftecklubben med følgende hjertesukk i et leserinnlegg i fri fagbevegelse.

– Vi har fått massiv støtte fra mange hold. Men når kampen kommer ut i gatene er det få som stiller, skriver Soltvedt. På tross av støtten fra 930.000 LO-medlemmer er det få som stiller på markeringene. Han innrømmer at kampen har vært belastende mentalt og at streiken koster både fritid og nattesøvn.

Les: 100 dager i streik: "Vi har fått massiv støtte fra mange hold. Men når kampen kommer ut i gatene er det få som stiller".

Enda skal det gå over 200 dager til med konflikt.

Ba om flere bidrag

Senere i oktober er det ny fanemarkering på Orstad i Klepp. På forbundets olje- og anleggskonferanse i Bergen en uke tidligere markerte både nestleder i olje- og anleggsutvalget, Leif-Egil Thorsen og Jon Helge Kallevik, organisasjonssekretær i Rogaland Elektromontørforening sin støtte til Traftec-gutta og sa at dette "var en kamp de ikke måtte tape, selv om utgangspunktet var vanskelig".

De ba om flere fanemarkeringer og flere som kunne bidra.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LOKAL STØTTE: Oktober 2018. Jon Helge Kallevik og Leif-Egil Thorsen ville trappe opp kampen for sine streikende kamerater i Traftec.

LOKAL STØTTE: Oktober 2018. Jon Helge Kallevik og Leif-Egil Thorsen ville trappe opp kampen for sine streikende kamerater i Traftec.

Knut Viggen

Men først og fremst var engasjementet lokalt og de som sto fremst i kampen var den lokale fagforeninga og distrikt Rogaland.

Spørsmålet om streikebryteri ble aktuelt ved streikens start og fagforeninga og mange andre mente at Traftec bedrev nettopp dette ved at flere av dem som valgte å hoppe av før streiken startet fortsatte å jobbe i bedriften. Det ble også øvet sterkere press mot oppdragsgiver Statens vegvesen gjennom flere markeringer utfenfor vegvesenets lokaler både i Haugesund og i Stavanger.

Blokkerte utkjøring

I desember er EL og IT Forbundet i møte med Traftec-ledelsen og krever tariffavtale i alle avdelinger i Traftec, ikke bare i Rogaland. Det blir igjen blankt nei fra bedriften.

Samme måned blir det kjent at syv streikende har blitt til fem. To av de streikende har fått seg ny jobb et annet sted.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DESEMBER: Forbundsleder Jan Olav Andersen med Trym Vintervoll og Torgeir Klavenes på EL og IT Forbundets landsstyremøte i desember 2018.

DESEMBER: Forbundsleder Jan Olav Andersen med Trym Vintervoll og Torgeir Klavenes på EL og IT Forbundets landsstyremøte i desember 2018.

Knut Viggen

To av medlemmene holder appell på landsstyremøtet i EL og IT Forbundet og høster stor applaus. Pengene strømmer inn til julegaver til de streikende og deres familier fra fagforeninger og klubber over hele landet.

Les: Torgeir og Trym har vært i streik i snart et halvt år for å få tariffavtale.

Rett etter nyttår er det markering utenfor Traftecs lokaler på Klepp. Der blir utkjøringen til Traftec blokkert av streikende, representanter for fagforeningen og tilreisende tillitsvalgte.

Les: Her er det full stopp for Traftec-bilene som skal ut på jobb.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BLOKKERTE: Fra blokkeringen av utkjøringen til Traftec 8. januar.

BLOKKERTE: Fra blokkeringen av utkjøringen til Traftec 8. januar.

Leif Martin Kirknes

De streikende lar seg intervjue i fri fagbevegelse og i LO Aktuelt og forteller om den vanskelige tiden, men også om samhold og at de aldri kommer til å gi opp.

Finnes det en plan B?

I slutten av januar blir en ny, planlagt mekling utsatt på grunn av sykdom. 21. februar går en kretsmekling i pause, det skal vise seg at den pausen varer helt til 30. april.

I forbundet sentralt er man så smått begynt å tenke på hva som eventuelt skal skje hvis man ikke kommer til enighet. Det er vanlig prosedyre i alle streiker og særlig de som varer lenge; det må finnes en plan B, en mulig utgang. Men dette er kort som holdes tett til brystet. Bare de mest sentrale tillitsvalgte informeres.

Mars er i landsmøtenes tegn og en av fagforeningens sterkeste politiske støttespillere, nestleder i Ap - Hadia Tajik, sørger for å holde Traftec-saken varm både på EL og IT Forbundets og på Arbeiderpartiets landsmøte.

Trønderne skaper nytt liv

I april legger Traftec ut på finn.no at de søker etter nye elektrikere i Rogaland. Det vekker stor harme. Blant dem som engasjerer seg er Rødts ordførerkandidat i Stavanger, den tidligere Klassekampen-journalisten Mímir Kristjánsson.

Så skjer det en ny og uventet utvikling. Og igjen er utgangspunktet fagforeningen i Trøndelag.

Der har nemlig Traftec vunnet et anbud for fylkeskommunen på 10 millioner kroner knyttet til nattlading av elbusser. Fagforeningen retter henvendelser både til fylkesrådmann og fylkesordfører, får med seg andre LO-fagforeninger samt LO lokalt og lykkes. 12. april kommer meldingen om at tildelingen av kontrakten er endret.

Les: «Fylkeskommunen endret tildeling fordi Traftec AS er i en aktiv arbeidskonflikt»

Bedriften mister en millionkontrakt.

Leserinnlegg snudde stemningen

To dager etter runder de streikende 300 dager i streik. Samme helg får leder i Rogaland Elektromontørforening, Øivind Wallentinsen, inn et innlegg inn i regionavisen Stavanger Aftenblad - og i fri fagbevegelse. Innlegget handler ikke bare om retten til organisering og kampen for den norske modellen, men inneholdt også kritikk av Statens vegvesen som oppdragsgiver.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LESERINNLEGG: Leder i Rogaland Elektromontørforening, Øivind Wallentinsen, skrev leserinnlegget i Stavanger Aftenblad i april 2019. Da begynte snøballen å rulle etter måneder med streik i stampe.

LESERINNLEGG: Leder i Rogaland Elektromontørforening, Øivind Wallentinsen, skrev leserinnlegget i Stavanger Aftenblad i april 2019. Da begynte snøballen å rulle etter måneder med streik i stampe.

Leif Martin Kirknes

I innlegget ble det i tillegg rettet kritikk mot hovedeier i selskapet, Roadworks AS, og særlig til et punkt på selskapets hjemmeside som omhandler selskapets egen policy, der det blant annet heter "selskapet har hverken direkte eller indirekte innført begrensninger på ansattes frihet til etablering eller tilslutning til fagforeninger eller streiker". Eieren ble også navngitt.

Les: «Snart 300 dager i streik for den norske modellen»

I lokalavisen blir det oppslag når en av de ansatte i Traftec dytter bort en streikevakt under en ny markering på Klepp.

Selv om det ikke har manglet på medieoppslag tidligere, nå kommer endelig de store mediene på banen. NRK og TV2 lager nyhetsinnslag som sendes noen dager etter. Det siste bare et par dager før meklingen skal gjenopptas. Og mens selskapets ledelse tidligere kunne si "ingen kommentar", må de nå på banen.

Seier på overtid

De mange lokale intiativene og det siste medietrykket var trolig det som til slutt fikk det til å snu. Meklingen endte med tariffavtale, riktignok ikke landsoverenskomsten for elektrofagene (LOK) som de først ville ha, men energioverenskomsten.

At meklingen skjedde to dager før 1. mai skal heller ikke undervurderes. Plakater er lette å trykke opp og distribuere med et par tastetrykk på PC'en og tusenvis av plakater med "støtt de streikende i Traftec" kunne fort ha gitt nye medieoppslag.

Siste ord er ikke sagt

Mye arbeid gjenstår. Det skal sprikres en ny avtale, ingen vet helt hvordan den vil bli seende ut. Man har frist til |15. oktober. Den skal i utgangspunktet gjelde så mange som 160 av de ansatte i bedriften, og ikke bare dem i Rogaland. Avtalen skal evalueres på ny av et arbeidsutvalg innen 2022 og det er ikke minst en stor jobb å gjøre innad i bedriften der sår skal få lov til å gro og man må begynne å snakke sammen og samarbeide igjen.

Les: Elektrikerne i Traftec får tariffavtale – over 300 dager lang streik er over

Men den første lange kampen er vunnet. Først og fremst fordi noen der ute bestemte seg for at de aldri skulle gi opp, men holde ut, samme hva som skjedde. Støtten fra den lokale fagforeningen ble også helt avgjørende. De huset, varmet og sluttet aldri å støtte opp om streiken. På sosiale medier fikk de støtte fra mange hold. Og til slutt fikk de streikende avgjørende hjelp da de trengte det som mest.

Les: Her er Traftec-klubben med tariffavtale i hånd

Og dermed ble det sant det som forbundsleder Jan Olav Andersen sa i forbindelse med Orona-streiken (som ble vunnet) i fjor sommer: "Det gjelder å holde ut ett minutt lengre enn motparten".

FEIRET 1. MAI: LO-leder Hans Christian Gabrielsen med de fem elektrikerne i Traftecs rogalandsavdeling som mandag fikk tariffavtalen de hadde kjempet for siden 18. juni i fjor.

FEIRET 1. MAI: LO-leder Hans Christian Gabrielsen med de fem elektrikerne i Traftecs rogalandsavdeling som mandag fikk tariffavtalen de hadde kjempet for siden 18. juni i fjor.

Arvid Erga

Traftec-streikens tidslinje

18. juni: Streiken begynner.

17. august: Fanemarkering i Risør utenfor Roadworks lokaler.

26. september: 100 dager i streik.

24. oktober: Markering utenfor Statens vegvesens lokaler.

7. september: Skriftlig spørsmål i Stortingets spørretime fra Rødt-leder Bjørnar Moxnes om Traftec/Statens vegvesen.

8. november: Skriftlig indirekte spørsmål i Stortinget fra Hadia Tajik om Statens vegvesen.

12. november: Ny markering utenfor Statens vegvesens lokaler.

26. november: (og flere av de påfølgende dagene til godt innover i desember) - markeringer og stands utenfor Statens vegvesens lokaler.

5. desember: EL og IT i møte med Traftec, krever tariffavtale i alle avdelinger.

6. desember: To av de Traftec-streikende gjester landsstyremøtet til EL og IT Forbundet og høster stor applaus.

18. desember: Skriftlig spørsmål i Stortinget om Traftec fra Eirik Faret Sakariassen (SV).

19. desember: «Eventuell sympatistreik kan ramme Ryfast-utbygging» skriver flere medier.

20. desember: Traftec sier nei til EL og ITs krav om tariffavtale i alle avdelinger.

2. januar: Ny aksjon utenfor Statens vegvesens lokaler i Stavanger.

4. januar: 200 dager i streik.

8. januar: Aksjon i Klepp med blokade av innkjøring.

30. januar: Planlagt mekling utsatt pga. sykdom.

1. februar: Aksjon på Karmøy.

21. februar: Kretsmekling i Kristiansand. går i pause på ettermiddagen

10. mars: EL og ITs landsmøte. Hadia Tajik bruker nesten halve innlegget sitt i partilederdebatten til å snakke om Traftec.

20. mars: Aksjon på Karmøy.

8. april: Traftec i talen til nestleder Hadia Tajik på Arbeiderpartiets landsmøte.

10. april: «Traftec søker nye montører på Finn» - det skaper stor harme at bedriften søker etter nye elektrikere med fem i streik.

12. april: Trøndelag fylkeskommune fratar Traftec prosjektet «Sorgenfri bussdepot Nattlading elbusser-2019».

21. april: 300 dager i streik.

23. april: Representantskapsmøte LO, EL og ITs Bjørnar Dahle snakker om Traftec fra talerstolen.

24. april: «Streikevakt skubbes»

29. april: Mekling, det blir tariffavtale og streiken er ferdig etter 315 dager.

1. mai: LO-leder Hans-Christian Gabrielsen hyller de streikende og takker dem for innsatsen.

(Når vi skriver om markeringene ved Statens vegvesen er det vekselvis i Haugesund og i Stavanger. Vi har neppe klart å få med alle aksjoner og markeringer, men har tatt med de vi har klart å spore opp i ettertid for å illustrere noe av aktivitetsnivået. Vi har heller ikke tatt med de mange støtteerklæringer og økonomiske støttetiltak som har kommet inn jevnt over.)

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss