JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Traftec-streiken:

Her er det full stopp for Traftec-bilene som skal ut på jobb

Det var spenning og politioppbud i morgentimene tirsdag da streikende og sympatisører blokkerte utkjøringen til Rogalands-bedriften Traftec i tre timer.
BLOKK: De streikende og deres støttespillere var ivrige på å blokkere Traftecs arbeidsbiler fra å komme ut. For å ikke ramme tredjeparter med lokale på samme tomt ble arbeidsbilene dirigert frem og tilbake av de streikende. Men til slutt klarte de å snike seg ut en bakvei.

BLOKK: De streikende og deres støttespillere var ivrige på å blokkere Traftecs arbeidsbiler fra å komme ut. For å ikke ramme tredjeparter med lokale på samme tomt ble arbeidsbilene dirigert frem og tilbake av de streikende. Men til slutt klarte de å snike seg ut en bakvei.

Leif Martin Kirknes

nettverk@lomedia.no

Rundt 60 EL og ITere og sympatisører fra andre LO-forbund møtte opp utenfor Traftec Roadworks lokaler på Orstad i Klepp tirsdag morgen for å støtte de streikende elektromontørene i bedriften, som nå har streiket i over 200 dager, den lengste streiken i EL og IT Forbundets historie.

Torgeir og Trym har snart vært i streik i et halvt år for å få tariffavtale

Syv elektromontører i streik: Tar den tunge veien for å få tariffavtale

Det var den tredje markeringen som er gjennomført på Orstad. Totalt har det vært åtte fanemarkeringer og støttemarkeringer, én i Grimstad 18. august i fjor i forbindelse med Arendalsuka, to i Haugesund og to i Stavanger. Det har i desember og i den første uka av januar også vært gjennomført streikestand utenfor Statens vegvesens lokaler i Stavanger og i Haugesund.

Godt oppmøte

Deltagerne tirsdag morgen kom fra EL og IT-distriktene Rogaland, Agder, Hordaland og Sogn og Fjordane og Hedmark og Oppland. Også sympatisører fra andre LO-forbund stilte med faner og var godt kledte for den flere timer lange markeringen.

Det var tilløp til dramatikk da flere Traftec-biler, blant annet daglig leder, skulle reise fra kontoret. Bilene ble stoppet og hindret i å kjøre ut og det oppsto en del trafikale problemer på stedet.

Først etter at en sivil patrulje og to uniformerte politipatruljer dukket opp etter en halvtimes tid og gikk i dialog med de streikende, ble det en løsning. Blokaden av Traftecs firmabiler fortsatte, mens de streikende slapp andre biler gjennom.

– Godt fornøyd

– Vi er godt fornøyd med dagens markering og fikk vist at vi er mange som står bak kravet om tariffavtale, sier Bjørn Sønneland Soltvedt, nestleder i Traftec-klubben og talsmann for de streikende.

Han var litt irritert over at noen av de blokkerte bilene etter en tid likevel kom seg ut, men er glad for at de fikk en god dialog med politiet underveis.

Saken fortsetter under bildet.

Leif Martin Kirknes

– Det var litt puls for oss som sto der, men da vi hadde forklart dem situasjonen fikk vi full forståelse for situasjonen og en mulighet til å fortsette blokaden uten at det gikk ut over annen trafikk, sier Soltvedt.

– Vi fikk en fin tone med de seks politifolkene, sier han.

Tok fri fra jobb

Han takker alle som kom på markeringen.

– Jeg vil takke alle som kom, det var 60 kamerater som har tatt seg fri fra jobb for å støtte oss. Vi klarte jobben med å sperre våre kolleger inne noen timer. Hele aksjonen sett fra våre øyne har vært over all forventning og veldig positiv. Vi ønsker jo bare å få vårt krav igjennom, og da må vi bruke de virkemidlene vi har, sier Soltvedt, som håper bedriften tar til fornuft og innfrir kravene.

Han mener utspillet nå ligger i Traftecs hender.

Motivasjonen er bra

Soltvedt sier motivasjonen til de streikende er bra, selv om de nå er redusert fra opprinnelig 12 til fem i løpet av tiden som er gått siden streiken startet 18. juni.

Saken fortsetter under bildet.

Rustet for en lang dag med ropert og kaffemaskin.

Rustet for en lang dag med ropert og kaffemaskin.

Leif Martin Kirknes

– Det er ikke hver dag vi er så mange som i dag. Vi var 12 som gikk ut i streik, fem valgte å bli streikebrytere, to stykker har gitt seg underveis. Det er tungt med bare fem stykker i streik, men motivasjonen vår er bra, sier han.

– Vårt mål er å å få en landsomfattende tariffavtale, medbestemmelse og forhandlingsrett, noe som ikke skulle være et urimelig krav i norsk arbeidsliv i 2019.

De streikende er ikke bare er opptatt ev egen situasjon. Soltvedt frykter at flere arbeidsgivere skal velge samme fremgangsmåte som Traftec og nekte å inngå landsomfattende tariffavtaler. Det, mener han, kan sette hele den norske modellen i fare.

Koster psykisk

Den rekordlange streiken i EL og IT-sammenheng har vært tung for de streikende, på tross av at de har mottatt støtte fra andre EL og ITere og øvrig fagbevegelse.

– Det er en rar følelse å streike så lenge. Vi er alle vant med å gå på jobb, og løse arbeidsoppgavene våre, å bare skulle streike har kosta mye, ikke minst pyskisk. Vi var innstilte på at konflikten kunne trekke ut i tid. Særlig tungt er det å se at Traftecs største kunde, Statens vegvesen, har forholdt seg så passive til dette, sier Soltvedt.

De streikende håper på en snarlig løsning av konflikten.

Bedriftens avdelingsleder i Rogaland Atle Olsen satt selv i en av bilene som ble blokkert. tilspørsmål om bedriften nå ville gi de ansatte tariffavtale svarte han - ingen kommentar.

Mer om streiken:

Elektromontører streiker for tariffavtale: Handler om å forsvare fellesskapet og den norske modellen, mener EL og IT

• Debatt: Kampen for tariffavtale i Traftec AS

• Debatt: 100 dager i streik: «Vi har fått massiv støtte fra mange hold. Men når kampen kommer ut i gatene er det få som stiller»

• Debatt: «Regionkonferansen i Hordaland støtter Traftec-klubben»

Nå har disse elektrikerne vært i streik i fire måneder

De streilkende elektrikerne, fra venstre, Bjørn Sønneland Soltvedt, Olav Haugvaldstad, Torgeir Kalvenes, Geir Osmundsen og Trym Vintervoll.l

De streilkende elektrikerne, fra venstre, Bjørn Sønneland Soltvedt, Olav Haugvaldstad, Torgeir Kalvenes, Geir Osmundsen og Trym Vintervoll.l

Leif Martin Kirknes

Situasjonen fra i morgentimene i dag da streikende og sympatisører blokkerte utkjøringen til Traftecs lokaler på Orstad i Klepp.

Situasjonen fra i morgentimene i dag da streikende og sympatisører blokkerte utkjøringen til Traftecs lokaler på Orstad i Klepp.

Leif Martin Kirknes

TO VEIER: I morgenlysnigen fant streikedne og deres støttespillere ut at de måtte dele seg opp og blokkere også en annen bilutgang etter at de innesperrede bilene hadde klart å snike seg ut en bakvei man hadde antatt ikke var mulig å åpne. Aksjonen varte fra 0700 til 1000.

TO VEIER: I morgenlysnigen fant streikedne og deres støttespillere ut at de måtte dele seg opp og blokkere også en annen bilutgang etter at de innesperrede bilene hadde klart å snike seg ut en bakvei man hadde antatt ikke var mulig å åpne. Aksjonen varte fra 0700 til 1000.

Leif Martin Kirknes

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse